이 논문은 신민요를 통하여 3차시 교육 후 어떻게 아이들이 민요에 대해 적응 하는가를 알아보는 데 목적이 있다.
음원은 이춘희가 노래한 것을 오선보로 채보 하였고, 1~3차시까지 교안을 작성하여 교육 하였다. 교육 결과는 설문지를 통하여 알아보았다.
그 결과 1차시 수업 전 학생들의 설문지와 3차시 수업 후 같은 설문지를 보고 3차시 후 그 결과가 어떻게 달라졌는가를 통해 결론을 얻었다.
설문지의 인지 영역, 가창 영역, 흥미 영역, 행동 영역 총 4가지 부문에서 아이들은 수업 전과 수업 후 신민요와 전래...
이 논문은 신민요를 통하여 3차시 교육 후 어떻게 아이들이 민요에 대해 적응 하는가를 알아보는 데 목적이 있다.
음원은 이춘희가 노래한 것을 오선보로 채보 하였고, 1~3차시까지 교안을 작성하여 교육 하였다. 교육 결과는 설문지를 통하여 알아보았다.
그 결과 1차시 수업 전 학생들의 설문지와 3차시 수업 후 같은 설문지를 보고 3차시 후 그 결과가 어떻게 달라졌는가를 통해 결론을 얻었다.
설문지의 인지 영역, 가창 영역, 흥미 영역, 행동 영역 총 4가지 부문에서 아이들은 수업 전과 수업 후 신민요와 전래동요를 구별 할 수 있고 자신있게 노래를 부르며, 자진모리장단을 치며 노래 부를 수 있다는 결론을 얻었다.
이 논문의 한계점은 민요 한 곡으로 모든 신민요를 대변 할 수 없다는 것이다. 전통 민요가 아닌 신민요를 통하여 요즘 아이들에게 맞도록 장단, 시김새, 빠르기를 가지고 민요 교육을 한다면 아이들의 정서에 많은 도움을 줄 것이다. 그러므로 앞으로 민요 교육이 아이들의 정서 함양을 배가시키는 데 도움이 되었으면 한다
이 논문은 신민요를 통하여 3차시 교육 후 어떻게 아이들이 민요에 대해 적응 하는가를 알아보는 데 목적이 있다.
음원은 이춘희가 노래한 것을 오선보로 채보 하였고, 1~3차시까지 교안을 작성하여 교육 하였다. 교육 결과는 설문지를 통하여 알아보았다.
그 결과 1차시 수업 전 학생들의 설문지와 3차시 수업 후 같은 설문지를 보고 3차시 후 그 결과가 어떻게 달라졌는가를 통해 결론을 얻었다.
설문지의 인지 영역, 가창 영역, 흥미 영역, 행동 영역 총 4가지 부문에서 아이들은 수업 전과 수업 후 신민요와 전래동요를 구별 할 수 있고 자신있게 노래를 부르며, 자진모리장단을 치며 노래 부를 수 있다는 결론을 얻었다.
이 논문의 한계점은 민요 한 곡으로 모든 신민요를 대변 할 수 없다는 것이다. 전통 민요가 아닌 신민요를 통하여 요즘 아이들에게 맞도록 장단, 시김새, 빠르기를 가지고 민요 교육을 한다면 아이들의 정서에 많은 도움을 줄 것이다. 그러므로 앞으로 민요 교육이 아이들의 정서 함양을 배가시키는 데 도움이 되었으면 한다
The objective of this study was to examine how children adjust themselves to new folk songs through three sessions of education.
The sound source was what Lee Chun?]hee sang, and it was transcribed into five?]line staff. In addition, a teaching plan consisting of three sessions was prepared and ...
The objective of this study was to examine how children adjust themselves to new folk songs through three sessions of education.
The sound source was what Lee Chun?]hee sang, and it was transcribed into five?]line staff. In addition, a teaching plan consisting of three sessions was prepared and applied to children and the results of education were surveyed using a questionnaire.
Surveys were conducted before the 1st session and after the 3rd session, and conclusions were drawn from comparing the results of the two surveys.
In the four areas of the questionnaire, which were cognition, singing, interest and behavior, after the three sessions of class, the children became able to distinguish rhythm between new folk songs and traditional nursery rhymes, to sing confidently, and to sing while beating the Jajinmori rhythm.
A limitation of this study is that a folk song cannot represent all new folk songs.
The objective of this study was to examine how children adjust themselves to new folk songs through three sessions of education.
The sound source was what Lee Chun?]hee sang, and it was transcribed into five?]line staff. In addition, a teaching plan consisting of three sessions was prepared and applied to children and the results of education were surveyed using a questionnaire.
Surveys were conducted before the 1st session and after the 3rd session, and conclusions were drawn from comparing the results of the two surveys.
In the four areas of the questionnaire, which were cognition, singing, interest and behavior, after the three sessions of class, the children became able to distinguish rhythm between new folk songs and traditional nursery rhymes, to sing confidently, and to sing while beating the Jajinmori rhythm.
A limitation of this study is that a folk song cannot represent all new folk songs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.