학생들은 음의 개념에 관하여 주변의 상황에 초점을 맞추거나 경험에 근거하여 이해하는 상황의존적인 경향이 많다. 초등학교 과학과 3학년 2학기 소리내기 단원 중 간이 악기 만들기와 연주하기 차시에서 음계가 정확하지 못한 악기를 만들어 사용함으로써 올바른 소리현상을 이해하는데 어려움이 있고, 구체적인 교수 학습 자료로 부족한 편이다. 이에 2002년 일본 청소년 과학 축전의 출품작인 간이 전기 기타를 만들어 소리 분석 프로그램인 사운드웨이브 1.5를 이용하여 조율한 한 옥타브의 음계를 가진 악기를 만들고, 이를 음감소지자에 의한 음고...
학생들은 음의 개념에 관하여 주변의 상황에 초점을 맞추거나 경험에 근거하여 이해하는 상황의존적인 경향이 많다. 초등학교 과학과 3학년 2학기 소리내기 단원 중 간이 악기 만들기와 연주하기 차시에서 음계가 정확하지 못한 악기를 만들어 사용함으로써 올바른 소리현상을 이해하는데 어려움이 있고, 구체적인 교수 학습 자료로 부족한 편이다. 이에 2002년 일본 청소년 과학 축전의 출품작인 간이 전기 기타를 만들어 소리 분석 프로그램인 사운드웨이브 1.5를 이용하여 조율한 한 옥타브의 음계를 가진 악기를 만들고, 이를 음감소지자에 의한 음고 확인을 통하여 교수 학습 자료를 제공하려 한다.
진동의 인지 방법은 소리, 영상, 수식으로 표현이 가능하다. 사운드웨이브 1.5를 통하여 진동을 수식과 영상으로 얻을 수 있게 되었고, 음감 소지자에 의한 음고 확인을 통하여 진동을 소리로 확인할 수 있게 되었다.
실험의 절차는 먼저 진동수 440 Hz인 피치파이프를 사운드웨이브 1.5로 측정한 측정진동수는 441.28 Hz이다. 이론진동수와 측정진동수의 오차는 일반인이 음고의 변화를 감지할 정도의 커다란 차이가 있지 않아 사운드웨이브 1.5를 측정도구로 사용하였다.
간이 전기 기타의 경우에는 한 줄의 비금속현을 사용하였고 각각 직경이 다른 네 종류(0.47 cm, 0.52 cm, 0.66 cm, 0.91 cm)의 현을 사용하여 실험하였다. 간이 전기 기타 현의 전체 길이는 40 cm이고 이를 개방현으로 하여 도의 이론진동수(261.62 Hz)에 맞추어 조율하였다. 이는 기타의 음역에 해당되고 초등학교 3학년 악기 연주의 음역으로 많이 사용하기 때문이다.
순정율에 의한 음과 거리의 비에 따라 레(35.6 cm), 미(32 cm), 파(30 cm), 솔(26.7 cm), 라(24 cm), 시(21.3 cm), 도(20 cm)에서 각각의 진동수를 측정한 뒤 이를 이론진동수와 비교하였다.
이론진동수와 측정진동수를 비교하여 본 결과 일반인이 음의 변화를 느끼지 못하는 오차 범위 내에 있음을 알게 되었다. 현의 길이가 짧아짐에 따라 진동수가 증가하였으므로 이를 이용하여 음의 고저를 지도하는 교수 학습 자료로 제공이 가능함을 알았다. 또한 같은 음을 가진 직경이 다른 4개의 현을 비교해본 결과 소리 파형과 소리 스펙트럼이 비슷한 형태로 나타났고, 측정진동수는 이론진동수에 비해 음의 변화를 인식할 만큼의 오차가 있지 않았다.
음감소지자에게 측정된 음을 들려주고 음고를 확인한 결과 음을 정확하게 알아냈으나 음의 정확한 진동수는 찾아내지는 못했다. 그러나 다른 직경의 같은 음들을 비교해보면 음의 높고 낮음을 알 수 있었고, 직경이 0.91 cm인 경우에는 울림이 적게 나타났다. 직경이 0.52 cm와 0.66 cm는 사용상에서 편리함을 느꼈다.
위의 연구를 통하여 간이 전기 기타를 만들어 조율하는 방법의 제시가 가능하고 사운드웨이브 1.5를 이용한 음의 높낮이를 확인할 수 있는 교수 학습 자료로 제공이 가능할 것이라 생각한다.
학생들은 음의 개념에 관하여 주변의 상황에 초점을 맞추거나 경험에 근거하여 이해하는 상황의존적인 경향이 많다. 초등학교 과학과 3학년 2학기 소리내기 단원 중 간이 악기 만들기와 연주하기 차시에서 음계가 정확하지 못한 악기를 만들어 사용함으로써 올바른 소리현상을 이해하는데 어려움이 있고, 구체적인 교수 학습 자료로 부족한 편이다. 이에 2002년 일본 청소년 과학 축전의 출품작인 간이 전기 기타를 만들어 소리 분석 프로그램인 사운드웨이브 1.5를 이용하여 조율한 한 옥타브의 음계를 가진 악기를 만들고, 이를 음감소지자에 의한 음고 확인을 통하여 교수 학습 자료를 제공하려 한다.
진동의 인지 방법은 소리, 영상, 수식으로 표현이 가능하다. 사운드웨이브 1.5를 통하여 진동을 수식과 영상으로 얻을 수 있게 되었고, 음감 소지자에 의한 음고 확인을 통하여 진동을 소리로 확인할 수 있게 되었다.
실험의 절차는 먼저 진동수 440 Hz인 피치파이프를 사운드웨이브 1.5로 측정한 측정진동수는 441.28 Hz이다. 이론진동수와 측정진동수의 오차는 일반인이 음고의 변화를 감지할 정도의 커다란 차이가 있지 않아 사운드웨이브 1.5를 측정도구로 사용하였다.
간이 전기 기타의 경우에는 한 줄의 비금속현을 사용하였고 각각 직경이 다른 네 종류(0.47 cm, 0.52 cm, 0.66 cm, 0.91 cm)의 현을 사용하여 실험하였다. 간이 전기 기타 현의 전체 길이는 40 cm이고 이를 개방현으로 하여 도의 이론진동수(261.62 Hz)에 맞추어 조율하였다. 이는 기타의 음역에 해당되고 초등학교 3학년 악기 연주의 음역으로 많이 사용하기 때문이다.
순정율에 의한 음과 거리의 비에 따라 레(35.6 cm), 미(32 cm), 파(30 cm), 솔(26.7 cm), 라(24 cm), 시(21.3 cm), 도(20 cm)에서 각각의 진동수를 측정한 뒤 이를 이론진동수와 비교하였다.
이론진동수와 측정진동수를 비교하여 본 결과 일반인이 음의 변화를 느끼지 못하는 오차 범위 내에 있음을 알게 되었다. 현의 길이가 짧아짐에 따라 진동수가 증가하였으므로 이를 이용하여 음의 고저를 지도하는 교수 학습 자료로 제공이 가능함을 알았다. 또한 같은 음을 가진 직경이 다른 4개의 현을 비교해본 결과 소리 파형과 소리 스펙트럼이 비슷한 형태로 나타났고, 측정진동수는 이론진동수에 비해 음의 변화를 인식할 만큼의 오차가 있지 않았다.
음감소지자에게 측정된 음을 들려주고 음고를 확인한 결과 음을 정확하게 알아냈으나 음의 정확한 진동수는 찾아내지는 못했다. 그러나 다른 직경의 같은 음들을 비교해보면 음의 높고 낮음을 알 수 있었고, 직경이 0.91 cm인 경우에는 울림이 적게 나타났다. 직경이 0.52 cm와 0.66 cm는 사용상에서 편리함을 느꼈다.
위의 연구를 통하여 간이 전기 기타를 만들어 조율하는 방법의 제시가 가능하고 사운드웨이브 1.5를 이용한 음의 높낮이를 확인할 수 있는 교수 학습 자료로 제공이 가능할 것이라 생각한다.
Students tend to focus on environmental conditions and understand based on experiences about the concept of sound. There are many difficulties to understand about correct sound and it's not concrete instruction materials are not enough because students make and play the musical instruments which hav...
Students tend to focus on environmental conditions and understand based on experiences about the concept of sound. There are many difficulties to understand about correct sound and it's not concrete instruction materials are not enough because students make and play the musical instruments which have an incorrect musical scale during their lesson at the unit 'making sound' of the third grade science curriculum. So the researcher used the handy electric guitar which was submitted for the Youth Science Festival oh Japan in 2002 and offered the correct musical instrument as an instruction material after tuning through computer program, Sound Wave 1.5 and check the sound pitch by musician who has the absolute pitch.. Vibration perception is able to express by sound, image, and numerical formula. Vibration can be got as numerical foumulas and images through the Sound Wave 1.5 as a measuring instrument.
In this guitar, there are one nonmetal string and four strings which have four different diameters(0.47 cm, 0.52 cm, 0.66 cm, 0.91 cm) each other. The whole length of this guitar is 10cm and it is open string. It was tuned by the basic frequency of C4 sound(freLriency 261.62Hz). It is the range of guitar and used frequency during playing the musical instrument of third grade.
After measuring the frequency of Re(35.6cm), Mi(32 cm), Fa(30 cm), Sol(26.7 cm), La(24 cm), Si(24 cm), Do(C5 20cm) according to the ratio sound and distance by the Just lntonation, researcher compared the result with basic frequency.
Through this comparison,the researcher was able to find out that the range of error between them was in the range that the general can't feel. As the length of string became shorter, the frequency became grow. So it can be offered as the teaching material of sound pitch. And the result of comparison four strings which have the same note and different diameter, Soundwave and sound spectrum have a similar form. 't'here isn't remarkable difference between the measuring frequency and the basic frequency.
The one who has an absolute pitch could percieve the measuring tone correctly but couldn't perceive vibration correctly. But the comparision four which have different diameter and the same, the researcher became known the sound pitch. In the case of diameter 0.91 cm, there is little vibration. Diameter 0.52 cm and 0.66 cm is suitable when the string is convenient.
As shown above, it is considered to offer a tuneing method by making a handy electric guitar and instruction materials that can measure the pitch by using Sound Wave 1.5.
Students tend to focus on environmental conditions and understand based on experiences about the concept of sound. There are many difficulties to understand about correct sound and it's not concrete instruction materials are not enough because students make and play the musical instruments which have an incorrect musical scale during their lesson at the unit 'making sound' of the third grade science curriculum. So the researcher used the handy electric guitar which was submitted for the Youth Science Festival oh Japan in 2002 and offered the correct musical instrument as an instruction material after tuning through computer program, Sound Wave 1.5 and check the sound pitch by musician who has the absolute pitch.. Vibration perception is able to express by sound, image, and numerical formula. Vibration can be got as numerical foumulas and images through the Sound Wave 1.5 as a measuring instrument.
In this guitar, there are one nonmetal string and four strings which have four different diameters(0.47 cm, 0.52 cm, 0.66 cm, 0.91 cm) each other. The whole length of this guitar is 10cm and it is open string. It was tuned by the basic frequency of C4 sound(freLriency 261.62Hz). It is the range of guitar and used frequency during playing the musical instrument of third grade.
After measuring the frequency of Re(35.6cm), Mi(32 cm), Fa(30 cm), Sol(26.7 cm), La(24 cm), Si(24 cm), Do(C5 20cm) according to the ratio sound and distance by the Just lntonation, researcher compared the result with basic frequency.
Through this comparison,the researcher was able to find out that the range of error between them was in the range that the general can't feel. As the length of string became shorter, the frequency became grow. So it can be offered as the teaching material of sound pitch. And the result of comparison four strings which have the same note and different diameter, Soundwave and sound spectrum have a similar form. 't'here isn't remarkable difference between the measuring frequency and the basic frequency.
The one who has an absolute pitch could percieve the measuring tone correctly but couldn't perceive vibration correctly. But the comparision four which have different diameter and the same, the researcher became known the sound pitch. In the case of diameter 0.91 cm, there is little vibration. Diameter 0.52 cm and 0.66 cm is suitable when the string is convenient.
As shown above, it is considered to offer a tuneing method by making a handy electric guitar and instruction materials that can measure the pitch by using Sound Wave 1.5.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.