[학위논문]고등학생들을 위한 전기음성도를 반영한 분자모형의 개발과 수업의 효과 Effects of teaching method and development of molecular model to reflect electronegativity for high school students원문보기
이 연구의 목적은 고등학교 제7차 화학Ⅰ 교육과정에 제시된 물질의 극성과 용해성 개념을 이해시키기 위한 분자모형을 개발하고 수업의 효과를 알아보고자 하는 것이다. 연구를 위하여 화학Ⅰ 교과서의 ‘물’ 단원 중에서 물질의 극성 및 용해성 개념과 관련된 단원의 내용을 검토하여 고등학생들을 위한 원소주기율표에 나타난 전기음성도를 반영한 분자모형을 개발하고 수업의 효과를 분석하였다. 연구 대상은 울산 지역 일반계 고등학교 2학년 128명으로 실험집단과 통제집단 각각 64명씩 나눈 후, 물질의 극성과 용해성 개념을 형성하기 위한 전통적인 강의식 수업과 개발된 분자모형을 이용한 수업의 효과를 고등학생들의 인지 수준에 따라 살펴보았다. 수업 전에는 학습자의 특성을 알아보기 위해 ...
이 연구의 목적은 고등학교 제7차 화학Ⅰ 교육과정에 제시된 물질의 극성과 용해성 개념을 이해시키기 위한 분자모형을 개발하고 수업의 효과를 알아보고자 하는 것이다. 연구를 위하여 화학Ⅰ 교과서의 ‘물’ 단원 중에서 물질의 극성 및 용해성 개념과 관련된 단원의 내용을 검토하여 고등학생들을 위한 원소주기율표에 나타난 전기음성도를 반영한 분자모형을 개발하고 수업의 효과를 분석하였다. 연구 대상은 울산 지역 일반계 고등학교 2학년 128명으로 실험집단과 통제집단 각각 64명씩 나눈 후, 물질의 극성과 용해성 개념을 형성하기 위한 전통적인 강의식 수업과 개발된 분자모형을 이용한 수업의 효과를 고등학생들의 인지 수준에 따라 살펴보았다. 수업 전에는 학습자의 특성을 알아보기 위해 논리적 사고력 검사를 실시하였고, 수업 후에는 사후 개념 검사, 과학과 관련된 태도 검사 등을 수행하였다. 그리고 6개월이 지난 후 파지 효과를 알아보기 위해 사후 개념 검사를 다시 한 번 더 실시하였다. 연구결과에 의하면, 개발한 분자모형을 활용한 수업을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해 개념의 이해도와 파지 정도에서 유의미하게 높은 효과가 나타났다. 또한, 인지 수준별로는 구체적 조작기, 과도기, 형식적 조작기의 모든 학습자에게서 파지 효과가 높았다. 그리고 과학과 관련된 태도 검사의 경우, 실험집단이 과학적 태도 영역에서 긍정적인 효과가 있었다. 이러한 연구결과로 볼 때, 과도기와 형식적 조작기에 도달한 학생이 대부분을 차지하는 고등학교 학습자들에게 개발된 분자모형을 활용하여 수업하는 것이 학습에 대한 호기심과 적극성을 높여 주며, 원자와 같이 보이지 않는 미시 세계를 다루는 화학에서 개념을 보다 쉽게 획득하고 형성하는 수업에 효과적이라고 판단된다.
이 연구의 목적은 고등학교 제7차 화학Ⅰ 교육과정에 제시된 물질의 극성과 용해성 개념을 이해시키기 위한 분자모형을 개발하고 수업의 효과를 알아보고자 하는 것이다. 연구를 위하여 화학Ⅰ 교과서의 ‘물’ 단원 중에서 물질의 극성 및 용해성 개념과 관련된 단원의 내용을 검토하여 고등학생들을 위한 원소주기율표에 나타난 전기음성도를 반영한 분자모형을 개발하고 수업의 효과를 분석하였다. 연구 대상은 울산 지역 일반계 고등학교 2학년 128명으로 실험집단과 통제집단 각각 64명씩 나눈 후, 물질의 극성과 용해성 개념을 형성하기 위한 전통적인 강의식 수업과 개발된 분자모형을 이용한 수업의 효과를 고등학생들의 인지 수준에 따라 살펴보았다. 수업 전에는 학습자의 특성을 알아보기 위해 논리적 사고력 검사를 실시하였고, 수업 후에는 사후 개념 검사, 과학과 관련된 태도 검사 등을 수행하였다. 그리고 6개월이 지난 후 파지 효과를 알아보기 위해 사후 개념 검사를 다시 한 번 더 실시하였다. 연구결과에 의하면, 개발한 분자모형을 활용한 수업을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해 개념의 이해도와 파지 정도에서 유의미하게 높은 효과가 나타났다. 또한, 인지 수준별로는 구체적 조작기, 과도기, 형식적 조작기의 모든 학습자에게서 파지 효과가 높았다. 그리고 과학과 관련된 태도 검사의 경우, 실험집단이 과학적 태도 영역에서 긍정적인 효과가 있었다. 이러한 연구결과로 볼 때, 과도기와 형식적 조작기에 도달한 학생이 대부분을 차지하는 고등학교 학습자들에게 개발된 분자모형을 활용하여 수업하는 것이 학습에 대한 호기심과 적극성을 높여 주며, 원자와 같이 보이지 않는 미시 세계를 다루는 화학에서 개념을 보다 쉽게 획득하고 형성하는 수업에 효과적이라고 판단된다.
The purpose of this study was to find out the effects of teaching method and to develop molecular models to get through the concepts of materials` polarity and solubility in the chemistryⅠ by the seventh curriculum of high school. For this study, contexts of the units correlated with the concepts of...
The purpose of this study was to find out the effects of teaching method and to develop molecular models to get through the concepts of materials` polarity and solubility in the chemistryⅠ by the seventh curriculum of high school. For this study, contexts of the units correlated with the concepts of material`s polarity and solubility in 'water' unit on the chemistryⅠ textbooks were investigated, and molecular models to reflect electronegativity displayed in the periodic table of elements were developed for high school students, and effects of teaching method were analyzed. The subjects were 128 students selected from second-grade of a high school in Ulsan, Korea. They were divided into an experimental group of 64 students and a control group of 64 students. It aimed to compare the effectiveness of the instruction using the developed molecular models with the one of traditional lectures in the formation of the concepts of materials` polarity and solubility, and to examine the effects of the instruction between experimental group and control group by their cognitive levels. Before the teaching and the learning, a short-version GALT was carried out in the survey of learners` feature. After the teaching and the learning, the post-test of concepts and the test of science-related attitudes were executed. And six months later, the post-test of concepts was administered to analyze the long-term memory effects. According to the results, the experimental group using the developed molecular models had significantly higher grade in the understanding of concepts and in the long-term memory effects than the control group. Also, When analyzing the results according to the cognitive level between groups, the long-term memory effects of the experimental group was certainly higher than one of the control group in all stages of the cognitive level containing the concrete, the transitional, and the formal operational stage students. And this study showed that the empirical classes using the developed molecular models improve scientific attitude among three subdivisions of the test of science-related attitudes, but attitude to science and to science subject has not affirmative effects. Based on these results, the instruction using the developed molecular models promotes the curiosity and the positiveness of high school students that are more the formal operational stage and the transitional stage than the concrete operational stage. And it is effective in simply understanding concepts in the chemistry dealing with invisible particle world like an atom.
The purpose of this study was to find out the effects of teaching method and to develop molecular models to get through the concepts of materials` polarity and solubility in the chemistryⅠ by the seventh curriculum of high school. For this study, contexts of the units correlated with the concepts of material`s polarity and solubility in 'water' unit on the chemistryⅠ textbooks were investigated, and molecular models to reflect electronegativity displayed in the periodic table of elements were developed for high school students, and effects of teaching method were analyzed. The subjects were 128 students selected from second-grade of a high school in Ulsan, Korea. They were divided into an experimental group of 64 students and a control group of 64 students. It aimed to compare the effectiveness of the instruction using the developed molecular models with the one of traditional lectures in the formation of the concepts of materials` polarity and solubility, and to examine the effects of the instruction between experimental group and control group by their cognitive levels. Before the teaching and the learning, a short-version GALT was carried out in the survey of learners` feature. After the teaching and the learning, the post-test of concepts and the test of science-related attitudes were executed. And six months later, the post-test of concepts was administered to analyze the long-term memory effects. According to the results, the experimental group using the developed molecular models had significantly higher grade in the understanding of concepts and in the long-term memory effects than the control group. Also, When analyzing the results according to the cognitive level between groups, the long-term memory effects of the experimental group was certainly higher than one of the control group in all stages of the cognitive level containing the concrete, the transitional, and the formal operational stage students. And this study showed that the empirical classes using the developed molecular models improve scientific attitude among three subdivisions of the test of science-related attitudes, but attitude to science and to science subject has not affirmative effects. Based on these results, the instruction using the developed molecular models promotes the curiosity and the positiveness of high school students that are more the formal operational stage and the transitional stage than the concrete operational stage. And it is effective in simply understanding concepts in the chemistry dealing with invisible particle world like an atom.
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