본 연구의 목적은 초등학교 학습 독자의 의미 구성 능력 향상을 위한 맥락 중심 읽기 교육 방법을 연구하는 데 있다. 읽기를 포함한 언어 행위는 필연적으로 특정의 맥락 속에서 이루어진다. 그러나 그 동안의 읽기 교육은 독자의 개인적인 사고 과정에 관심의 초점을 둠으로써 읽기 행위가 일어나는 상황적·사회문화적 맥락과의 관계를 고려하지 못한 채 이루어졌다. 이에 대한 일각의 비판과 함께 언어 행위에 작용하는 다양한 맥락 요인을 고려해야 한다는 논의들이 제기되면서 ‘맥락’을 교육 내용으로 끌어안으려는 시도가 이루어지고 있다.
그러나 ‘맥...
본 연구의 목적은 초등학교 학습 독자의 의미 구성 능력 향상을 위한 맥락 중심 읽기 교육 방법을 연구하는 데 있다. 읽기를 포함한 언어 행위는 필연적으로 특정의 맥락 속에서 이루어진다. 그러나 그 동안의 읽기 교육은 독자의 개인적인 사고 과정에 관심의 초점을 둠으로써 읽기 행위가 일어나는 상황적·사회문화적 맥락과의 관계를 고려하지 못한 채 이루어졌다. 이에 대한 일각의 비판과 함께 언어 행위에 작용하는 다양한 맥락 요인을 고려해야 한다는 논의들이 제기되면서 ‘맥락’을 교육 내용으로 끌어안으려는 시도가 이루어지고 있다.
그러나 ‘맥락’에 대한 정체성이 불명확한 상태에서 교육 내용이나 교육 방법을 논한다는 것은 무리가 있다. 따라서 국어 교육, 나아가 보다 구체화된 영역인 읽기 교육 담론에서 맥락이 ‘무엇’이며, 그 무엇을 ‘어떻게’ 가르칠 것인가의 문제가 보다 심층적으로 논의되어야 할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 읽기에서의 맥락의 의미를 살펴보고, 맥락 중심의 읽기 교육이 지향해야 할 교육 방법을 구안하고자 하였다.
우선 Ⅱ장에서는 기존 연구물들을 통해 읽기와 맥락의 개념을 비판적으로 고찰하고 읽기 맥락을 ‘텍스트 의미의 표상과 이해의 과정에서 독자가 고려해야 하는 텍스트 내·외적 요소의 작용 관계에 대한 심리적 구성’으로 재개념화하였다. 이를 바탕으로 읽기 맥락의 특성을 ‘독자 의미 구성의 기본 조건, 독자에 의해 조회되고 표상되는 인지적 개념, 독자 의미 구성 과정에 지속적이며 역동적으로 작용, 상황 의존적이고 중층적으로 작용, 내적 대화를 통해 조정 가능, 교육적 필요에 의해 초점화하여 지도 가능’의 여섯 가지로 추출하여 맥락 중심 읽기 교육 방법 제안을 위한 출발점으로 삼고자 하였다.
또한 읽기 수행 시 맥락의 작용 구조를 읽기 주체의 의미 구성 과정을 중심으로 이론적으로 설명하기 위해 읽기 맥락의 하위 요소를 텍스트 내적 맥락, 텍스트 외적 맥락, 텍스트 간 맥락으로 범주화하고 이들 맥락 범주들의 작용 층위를 살펴보았다. 그리고 맥락과 읽기를 구성하는 다른 변인인 텍스트, 지식, 기능, 초인지와의 관계를 살펴, 읽기 맥락을 바탕으로 한 맥락적 의미 구성 과정을 규명하였다. 이러한 논의를 바탕으로 읽기 맥락을 교육적 담론으로 끌어와 읽기 교육 장(場)을 구조화하고 맥락 중심 읽기 교육의 원리를 ‘학습 독자의 주체적 맥락 탐구와 인식 강조의 원리, 읽기 맥락 지식의 보충과 확장의 원리, 내적·외적 대화를 통한 맥락 조정의 원리, 맥락적 의미 구성에 대한 성찰의 원리’로 도출하였다.
Ⅲ장에서는 맥락 중심 읽기 교육 방법을 구체적으로 구안하기 위해 먼저 읽기 교육과정 및 교과서, 교수·학습 모형을 검토하고 기존의 탈맥락적 읽기 교육의 한계를 살폈다. 그리고 본 연구의 핵심이라 할 수 있는 맥락 중심 읽기 교수·학습 모형을 설계, 제안하였다. 연구자가 제안하는 교수·학습 모형은 맥락 요인 확인 단계, 맥락 요인 설정 단계, 맥락 요인 적용 단계, 맥락 요인 평가 단계, 조정하기의 과정으로 구분될 수 있으며 각 단계를 보다 구체화하기 위한 교수·학습 활동 내용을 포함하여 설계되었다.
본 모형을 바탕으로 맥락 중심 읽기 교수·학습의 구체적인 실현태를 보이기 위해 1차시 분의 모의 수업을 지도안 형식으로 제안하고 그 교육적 의의를 세 가지 측면에서 살폈다. 맥락 중심 읽기 교수·학습이 가지는 의의는 먼저, 학습 독자의 측면에서 맥락 인식 및 맥락 조정 읽기 주체의 강조, 교육 내용의 측면에서 맥락 중심 읽기 지도를 위한 작용 요소의 분석과 지도 요소 선정을 위한 이론적 기저의 마련, 마지막으로 교수·학습 방법의 측면에서 맥락 중심 읽기를 위한 맥락의 초점화된 지도와 초인지에 대한 지도, 그리고 맥락 중심 읽기 지도 과정에 대한 강조를 뒷받침할 수 있다는 점이다.
본 연구는 읽기 맥락의 의미를 규명하고 이를 구체적인 읽기 교육 담론으로 끌어와 맥락 중심의 읽기 교육 방법을 구안하였다는데 그 의의를 지닌다. 본고에서 구안한 맥락 중심 읽기 교수·학습 모형은 실제 읽기 교육 현장에서 학습독자의 맥락적 의미 구성 능력을 제고하는데 활용될 수 있을 것이다. 또한 읽기 지도의 궁극적인 지향점이라 할 수 있는 ‘스스로 맥락을 인식·조절하며 읽어 나갈 수 있는 독자’를 기르는 중요한 방편으로 활용될 수 있다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 초등학교 학습 독자의 의미 구성 능력 향상을 위한 맥락 중심 읽기 교육 방법을 연구하는 데 있다. 읽기를 포함한 언어 행위는 필연적으로 특정의 맥락 속에서 이루어진다. 그러나 그 동안의 읽기 교육은 독자의 개인적인 사고 과정에 관심의 초점을 둠으로써 읽기 행위가 일어나는 상황적·사회문화적 맥락과의 관계를 고려하지 못한 채 이루어졌다. 이에 대한 일각의 비판과 함께 언어 행위에 작용하는 다양한 맥락 요인을 고려해야 한다는 논의들이 제기되면서 ‘맥락’을 교육 내용으로 끌어안으려는 시도가 이루어지고 있다.
그러나 ‘맥락’에 대한 정체성이 불명확한 상태에서 교육 내용이나 교육 방법을 논한다는 것은 무리가 있다. 따라서 국어 교육, 나아가 보다 구체화된 영역인 읽기 교육 담론에서 맥락이 ‘무엇’이며, 그 무엇을 ‘어떻게’ 가르칠 것인가의 문제가 보다 심층적으로 논의되어야 할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 읽기에서의 맥락의 의미를 살펴보고, 맥락 중심의 읽기 교육이 지향해야 할 교육 방법을 구안하고자 하였다.
우선 Ⅱ장에서는 기존 연구물들을 통해 읽기와 맥락의 개념을 비판적으로 고찰하고 읽기 맥락을 ‘텍스트 의미의 표상과 이해의 과정에서 독자가 고려해야 하는 텍스트 내·외적 요소의 작용 관계에 대한 심리적 구성’으로 재개념화하였다. 이를 바탕으로 읽기 맥락의 특성을 ‘독자 의미 구성의 기본 조건, 독자에 의해 조회되고 표상되는 인지적 개념, 독자 의미 구성 과정에 지속적이며 역동적으로 작용, 상황 의존적이고 중층적으로 작용, 내적 대화를 통해 조정 가능, 교육적 필요에 의해 초점화하여 지도 가능’의 여섯 가지로 추출하여 맥락 중심 읽기 교육 방법 제안을 위한 출발점으로 삼고자 하였다.
또한 읽기 수행 시 맥락의 작용 구조를 읽기 주체의 의미 구성 과정을 중심으로 이론적으로 설명하기 위해 읽기 맥락의 하위 요소를 텍스트 내적 맥락, 텍스트 외적 맥락, 텍스트 간 맥락으로 범주화하고 이들 맥락 범주들의 작용 층위를 살펴보았다. 그리고 맥락과 읽기를 구성하는 다른 변인인 텍스트, 지식, 기능, 초인지와의 관계를 살펴, 읽기 맥락을 바탕으로 한 맥락적 의미 구성 과정을 규명하였다. 이러한 논의를 바탕으로 읽기 맥락을 교육적 담론으로 끌어와 읽기 교육 장(場)을 구조화하고 맥락 중심 읽기 교육의 원리를 ‘학습 독자의 주체적 맥락 탐구와 인식 강조의 원리, 읽기 맥락 지식의 보충과 확장의 원리, 내적·외적 대화를 통한 맥락 조정의 원리, 맥락적 의미 구성에 대한 성찰의 원리’로 도출하였다.
Ⅲ장에서는 맥락 중심 읽기 교육 방법을 구체적으로 구안하기 위해 먼저 읽기 교육과정 및 교과서, 교수·학습 모형을 검토하고 기존의 탈맥락적 읽기 교육의 한계를 살폈다. 그리고 본 연구의 핵심이라 할 수 있는 맥락 중심 읽기 교수·학습 모형을 설계, 제안하였다. 연구자가 제안하는 교수·학습 모형은 맥락 요인 확인 단계, 맥락 요인 설정 단계, 맥락 요인 적용 단계, 맥락 요인 평가 단계, 조정하기의 과정으로 구분될 수 있으며 각 단계를 보다 구체화하기 위한 교수·학습 활동 내용을 포함하여 설계되었다.
본 모형을 바탕으로 맥락 중심 읽기 교수·학습의 구체적인 실현태를 보이기 위해 1차시 분의 모의 수업을 지도안 형식으로 제안하고 그 교육적 의의를 세 가지 측면에서 살폈다. 맥락 중심 읽기 교수·학습이 가지는 의의는 먼저, 학습 독자의 측면에서 맥락 인식 및 맥락 조정 읽기 주체의 강조, 교육 내용의 측면에서 맥락 중심 읽기 지도를 위한 작용 요소의 분석과 지도 요소 선정을 위한 이론적 기저의 마련, 마지막으로 교수·학습 방법의 측면에서 맥락 중심 읽기를 위한 맥락의 초점화된 지도와 초인지에 대한 지도, 그리고 맥락 중심 읽기 지도 과정에 대한 강조를 뒷받침할 수 있다는 점이다.
본 연구는 읽기 맥락의 의미를 규명하고 이를 구체적인 읽기 교육 담론으로 끌어와 맥락 중심의 읽기 교육 방법을 구안하였다는데 그 의의를 지닌다. 본고에서 구안한 맥락 중심 읽기 교수·학습 모형은 실제 읽기 교육 현장에서 학습독자의 맥락적 의미 구성 능력을 제고하는데 활용될 수 있을 것이다. 또한 읽기 지도의 궁극적인 지향점이라 할 수 있는 ‘스스로 맥락을 인식·조절하며 읽어 나갈 수 있는 독자’를 기르는 중요한 방편으로 활용될 수 있다는 점에서 의의가 있다.
The goal of this paper is to study training method for reading context main to improving ability of structuring meaning for learner in elementary. Language behaviors including read comprehension are inevitably performed in certain context. But training for reading comprehension has been carried out ...
The goal of this paper is to study training method for reading context main to improving ability of structuring meaning for learner in elementary. Language behaviors including read comprehension are inevitably performed in certain context. But training for reading comprehension has been carried out so far focusing on individual thinking procedure of readers without considering relationship of situational and society-cultural context. With some criticism on this, and suggestion on considering various context factors having influence upon language behaviors, an attempt to embracing 'context' as training contents has been under process.
But discussing training contents and method won't be adequate without clear identification for essence of 'context'. Therefore, deeper consideration and discussion on what 'context' is and on what and how they should been taught in discussion of native language and more specifically of reading comprehension training need to be attempted. Therefore, this study is to understand meaning of context in reading comprehension, and to try to suggest training method for what reading and comprehension training should pursues.
First of all, in chapter Ⅱ, the concept of reading comprehension and context is critically reviewed, and reading comprehension context is re-interpreted as psychological composing for effects and relationship between internal and external factors in text which readers should consider in the process expression and understanding for text meaning. Based on this concept, 6 elements which are 'basic condition for reader's meaning structure', recognized concept searched and expressed by readers', 'continuous and dynamic effects on procedure of reader's meaning structure, 'situation inter-dependently, several layered effect', 'adjustable by internal conversation' and 'possible to train them focusing on it with educational necessity' were extracted the characteristics of reading comprehension, and consequently they were meant to be starting point for proposing training of reading context main.
In addition to this, sub elements of reading comprehension context was classified into internal context, external context and in-context for text to theoretically illustrate structure of context mainly for meaning structuring procedure by readers, and the effects of these categories are investigated. Relation between text, knowledge, skill and metacognition, which are another factors for composing context and reading comprehension, are investigated, and then context meaning structuring procedure based on reading comprehension context is clarified. Based on this by putting reading comprehension and context together on educational discussion, field of reading comprehension training is structured, and the training principle of reading context main is classified into 'the principle of context exploring by learners themselves and highlighting recognition', 'the principle of supplement and extending of knowledge in reading comprehension and context', 'the principle of adjusting context by internal and external conversation', 'the principle of self-examination for context meaning structuring'.
In chapter Ⅲ, in order to specifically establish training method for context main reading comprehension, training procedure of reading comprehension, text book and teaching-learning model are reviewed, and also conventional context-free reading comprehension training is reviewed, and teaching-learning model of context main reading comprehension, which is key study on this paper, is designed and suggested. Teaching-learning model suggested by researcher is divided into verifying context factor, assigning context factors, applying context factors, evaluating and adjusting context factors, and teaching-learning activities are designed as well to more solidify each step. Based on this model, in order to present specific and actual features for teaching-learning in context main reading comprehension, simulated class in 1st time is proposed for teaching method, and the educational meaning of it is reviewed in terms of following 3 articles. The meaning of teaching-learning in context main reading comprehension is to recognize context and highlight main of context adjusting and reading comprehension, various factors analysis for teaching context main reading comprehension and establishing theoretical basis for assigning teaching factors, and lastly context-focused teaching for context main reading comprehension in terms of teaching-learning method and teaching for metacognition, and it is to support highlight for training procedure in context main reading comprehension.
This study has its meaning in clarifying meaning of reading comprehension context, and putting them together on more specific reading training discussion, and consequently suggesting teaching method for context main reading comprehension. Teaching-learning model suggested by this paper is expected to be used for improving ability of context meaning structuring by learners in actual reading comprehension training sites. It also has a meaning nourishing 'readers who recognize, adjust and read context out by themselves', which is ultimate goal for reading comprehension training.
The goal of this paper is to study training method for reading context main to improving ability of structuring meaning for learner in elementary. Language behaviors including read comprehension are inevitably performed in certain context. But training for reading comprehension has been carried out so far focusing on individual thinking procedure of readers without considering relationship of situational and society-cultural context. With some criticism on this, and suggestion on considering various context factors having influence upon language behaviors, an attempt to embracing 'context' as training contents has been under process.
But discussing training contents and method won't be adequate without clear identification for essence of 'context'. Therefore, deeper consideration and discussion on what 'context' is and on what and how they should been taught in discussion of native language and more specifically of reading comprehension training need to be attempted. Therefore, this study is to understand meaning of context in reading comprehension, and to try to suggest training method for what reading and comprehension training should pursues.
First of all, in chapter Ⅱ, the concept of reading comprehension and context is critically reviewed, and reading comprehension context is re-interpreted as psychological composing for effects and relationship between internal and external factors in text which readers should consider in the process expression and understanding for text meaning. Based on this concept, 6 elements which are 'basic condition for reader's meaning structure', recognized concept searched and expressed by readers', 'continuous and dynamic effects on procedure of reader's meaning structure, 'situation inter-dependently, several layered effect', 'adjustable by internal conversation' and 'possible to train them focusing on it with educational necessity' were extracted the characteristics of reading comprehension, and consequently they were meant to be starting point for proposing training of reading context main.
In addition to this, sub elements of reading comprehension context was classified into internal context, external context and in-context for text to theoretically illustrate structure of context mainly for meaning structuring procedure by readers, and the effects of these categories are investigated. Relation between text, knowledge, skill and metacognition, which are another factors for composing context and reading comprehension, are investigated, and then context meaning structuring procedure based on reading comprehension context is clarified. Based on this by putting reading comprehension and context together on educational discussion, field of reading comprehension training is structured, and the training principle of reading context main is classified into 'the principle of context exploring by learners themselves and highlighting recognition', 'the principle of supplement and extending of knowledge in reading comprehension and context', 'the principle of adjusting context by internal and external conversation', 'the principle of self-examination for context meaning structuring'.
In chapter Ⅲ, in order to specifically establish training method for context main reading comprehension, training procedure of reading comprehension, text book and teaching-learning model are reviewed, and also conventional context-free reading comprehension training is reviewed, and teaching-learning model of context main reading comprehension, which is key study on this paper, is designed and suggested. Teaching-learning model suggested by researcher is divided into verifying context factor, assigning context factors, applying context factors, evaluating and adjusting context factors, and teaching-learning activities are designed as well to more solidify each step. Based on this model, in order to present specific and actual features for teaching-learning in context main reading comprehension, simulated class in 1st time is proposed for teaching method, and the educational meaning of it is reviewed in terms of following 3 articles. The meaning of teaching-learning in context main reading comprehension is to recognize context and highlight main of context adjusting and reading comprehension, various factors analysis for teaching context main reading comprehension and establishing theoretical basis for assigning teaching factors, and lastly context-focused teaching for context main reading comprehension in terms of teaching-learning method and teaching for metacognition, and it is to support highlight for training procedure in context main reading comprehension.
This study has its meaning in clarifying meaning of reading comprehension context, and putting them together on more specific reading training discussion, and consequently suggesting teaching method for context main reading comprehension. Teaching-learning model suggested by this paper is expected to be used for improving ability of context meaning structuring by learners in actual reading comprehension training sites. It also has a meaning nourishing 'readers who recognize, adjust and read context out by themselves', which is ultimate goal for reading comprehension training.
주제어
#읽기 교육 방법
#맥락
#읽기 맥락
#맥락적 의미 구성
#내적대화
#맥락 요인 확인
#맥락 요인 설정
#맥락 요인 적용
#맥락 요인 평가
#조정하기
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.