베토벤의 9개의 교향곡 중 ‘운명’이라는 부제가 붙은 「교향곡 제5번 다단조 Op. 67」은 평소 고전음악을 즐겨 듣지 않는 사람이라도 그 첫머리 정도는 누구나 기억하고 있을 만큼 잘 알려진 곡이다. 이 곡은 현행 초등학교 6학년 음악 교과서에 감상곡으로 제시되어 있으나, 실제 수업에서 이 곡을 효과적으로 감상 지도하는 것은 그리 쉽지 않다. 음악을 의미 있게 듣고 그 아름다움을 깊이 느끼기 위해서는 다음과 같은 조건들이 갖추어지는 것이 이상적이기 때문이다. 먼저 음악 이론에 대한 지식을 갖추어 감상곡 자체를 이해하고, 아울러 그...
베토벤의 9개의 교향곡 중 ‘운명’이라는 부제가 붙은 「교향곡 제5번 다단조 Op. 67」은 평소 고전음악을 즐겨 듣지 않는 사람이라도 그 첫머리 정도는 누구나 기억하고 있을 만큼 잘 알려진 곡이다. 이 곡은 현행 초등학교 6학년 음악 교과서에 감상곡으로 제시되어 있으나, 실제 수업에서 이 곡을 효과적으로 감상 지도하는 것은 그리 쉽지 않다. 음악을 의미 있게 듣고 그 아름다움을 깊이 느끼기 위해서는 다음과 같은 조건들이 갖추어지는 것이 이상적이기 때문이다. 먼저 음악 이론에 대한 지식을 갖추어 감상곡 자체를 이해하고, 아울러 그 시대의 역사적 배경과 사상 및 음악 미학의 기본적인 관점을 파악하여, 작곡가가 표현하고자 하는 바를 깨닫는 총체적 관점에서의 접근이 필요하다. 이를 바탕으로 자유롭게 상상하고 몽상하며, 음악의 흐름에 공감하여, 자기 자신을 열고 음악 속에서 스스로의 세계를 펼쳐나갈 때 비로소 진정한 음악 감상이 이루어지는 것이다.
이러한 관점에 근거하여 우선 「운명 교향곡」이 작곡된 시대적․음악사적 배경과 음악적 특성 및 작곡가의 생애와 관련된 여러 지식들을 알아보았다. 이러한 고찰을 통해 「운명 교향곡」에는 절대 음악 및 표제 음악이라는 두 가지 감상 관점이 모두 적용될 수 있음을 알게 되었다. 「운명 교향곡」은 고전주의 시대의 대표적인 작품으로 교향곡의 여러 요소들을 완벽하게 갖춘 절대 음악으로서의 측면이 두드러진다. 이러한 측면은 순수음악적인 형식만이 아름다움을 줄 수 있다는 한슬릭의 주장과 일맥상통하는 것으로서, 음악의 형식과 짜임새를 이해하고, 음의 변화를 민감하게 감지하며, 음형 기억을 통해 음형의 반복과 변화의 흐름을 파악하는 것을 중시한다. 다른 한편으로는 프랑스 혁명의 영향 아래 작곡된 「운명 교향곡」을 고난을 극복한 승리의 환희가 담겨 있는 작품으로 보는 표제적 감상 또한 가능하다. 호프만의 비평서는 「운명 교향곡」을 낭만주의의 시각으로 해석한 이러한 접근의 대표적 예가 될 것이다.
먼저 「운명 교향곡」의 절대음악적 감상을 위해 반복․변화․대조의 관점에서 각 악장의 구조를 제시하였다. 특히 제1주제와 제2주제의 뚜렷한 대조에 관심을 갖고 주의 깊게 듣도록 지도하였으며, 또한 음악적 윤곽을 쉽게 감지할 수 있도록 프레이즈 악보를 만들어 제시하였다. 뒤이어 「운명 교향곡」의 표제 음악적 감상을 북돋우기 위해, ‘운명’이라는 부제와 수용 미학에서 제시하는 베토벤 음악에서의 '고통 - 의지 - 극복'이라는 개념들을 활용하여 이 곡에 담긴 감정적 내용을 감상 지도의 주안점으로 삼았다.
이처럼 감상곡에 대한 충분한 연구와 이해를 통해 뚜렷한 감상 관점을 설정하여 총체적으로 지도한다면, 음악을 통한 예술적 아름다움의 체험을 이끌어 내는데 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
베토벤의 9개의 교향곡 중 ‘운명’이라는 부제가 붙은 「교향곡 제5번 다단조 Op. 67」은 평소 고전음악을 즐겨 듣지 않는 사람이라도 그 첫머리 정도는 누구나 기억하고 있을 만큼 잘 알려진 곡이다. 이 곡은 현행 초등학교 6학년 음악 교과서에 감상곡으로 제시되어 있으나, 실제 수업에서 이 곡을 효과적으로 감상 지도하는 것은 그리 쉽지 않다. 음악을 의미 있게 듣고 그 아름다움을 깊이 느끼기 위해서는 다음과 같은 조건들이 갖추어지는 것이 이상적이기 때문이다. 먼저 음악 이론에 대한 지식을 갖추어 감상곡 자체를 이해하고, 아울러 그 시대의 역사적 배경과 사상 및 음악 미학의 기본적인 관점을 파악하여, 작곡가가 표현하고자 하는 바를 깨닫는 총체적 관점에서의 접근이 필요하다. 이를 바탕으로 자유롭게 상상하고 몽상하며, 음악의 흐름에 공감하여, 자기 자신을 열고 음악 속에서 스스로의 세계를 펼쳐나갈 때 비로소 진정한 음악 감상이 이루어지는 것이다.
이러한 관점에 근거하여 우선 「운명 교향곡」이 작곡된 시대적․음악사적 배경과 음악적 특성 및 작곡가의 생애와 관련된 여러 지식들을 알아보았다. 이러한 고찰을 통해 「운명 교향곡」에는 절대 음악 및 표제 음악이라는 두 가지 감상 관점이 모두 적용될 수 있음을 알게 되었다. 「운명 교향곡」은 고전주의 시대의 대표적인 작품으로 교향곡의 여러 요소들을 완벽하게 갖춘 절대 음악으로서의 측면이 두드러진다. 이러한 측면은 순수음악적인 형식만이 아름다움을 줄 수 있다는 한슬릭의 주장과 일맥상통하는 것으로서, 음악의 형식과 짜임새를 이해하고, 음의 변화를 민감하게 감지하며, 음형 기억을 통해 음형의 반복과 변화의 흐름을 파악하는 것을 중시한다. 다른 한편으로는 프랑스 혁명의 영향 아래 작곡된 「운명 교향곡」을 고난을 극복한 승리의 환희가 담겨 있는 작품으로 보는 표제적 감상 또한 가능하다. 호프만의 비평서는 「운명 교향곡」을 낭만주의의 시각으로 해석한 이러한 접근의 대표적 예가 될 것이다.
먼저 「운명 교향곡」의 절대음악적 감상을 위해 반복․변화․대조의 관점에서 각 악장의 구조를 제시하였다. 특히 제1주제와 제2주제의 뚜렷한 대조에 관심을 갖고 주의 깊게 듣도록 지도하였으며, 또한 음악적 윤곽을 쉽게 감지할 수 있도록 프레이즈 악보를 만들어 제시하였다. 뒤이어 「운명 교향곡」의 표제 음악적 감상을 북돋우기 위해, ‘운명’이라는 부제와 수용 미학에서 제시하는 베토벤 음악에서의 '고통 - 의지 - 극복'이라는 개념들을 활용하여 이 곡에 담긴 감정적 내용을 감상 지도의 주안점으로 삼았다.
이처럼 감상곡에 대한 충분한 연구와 이해를 통해 뚜렷한 감상 관점을 설정하여 총체적으로 지도한다면, 음악을 통한 예술적 아름다움의 체험을 이끌어 내는데 큰 도움이 될 것으로 기대된다.
Among the nine symphonies of Beethoven, the Fifth, nicknamed "Fate," is so famous that even a novice in classical music recognize its initial motive. although current sixth-grade music textbook includes this symphony as one of the suggested works for listening, it is not easy to teach this work effe...
Among the nine symphonies of Beethoven, the Fifth, nicknamed "Fate," is so famous that even a novice in classical music recognize its initial motive. although current sixth-grade music textbook includes this symphony as one of the suggested works for listening, it is not easy to teach this work effectively at the actual classroom situation. It is due to the following prerequisites for achieving ideal music appreciation: to acquire the knowledge of music theory in order to understand the music itself; to grasp the historical background, thoughts, and the basic viewpoint of music aesthetics of the period; to get an idea for the composer's intentions. Sincere music appreciation can be realized only after one imagines and dreams freely, to sympathize with the flow of music, and to open oneself and develop one's own world in music.
Based on such point of view, various information on the musical characteristics and composer's life as well as the historical background for the "Fate" symphony has been examined. Through such examination it became clear that the absolutist as well as programatic viewpoints can be equally applicable to the "Fate" symphony. This symphony, a representative work of Classical Era featuring the complete assortment of symphonic elements, can be understood primarily as an absolute music. This aspect concurs with Hanslick's assertion that the form of absolute music is the only source of beauty in music. Such attitude emphasizes the understanding of formal scheme of music, sensitivity to tonal changes, and grasping the course of motivic repetition and change through memory. On the other hand, it is possible to view "Fate" symphony, composed under the influence of the French Revolution, as a programatic work embodying the triumphant jubilance of overcoming hardships. Hoffmann's monograph is the best example of such attitude.
First of all, in order to appreciate "Fate" symphony as absolute music, the structure of each movement is examined with an emphasis on the repetition, change, and contrast. Students are encouraged to pay special attention on the obvious contrast between the first and the second thematic materials, while the schematic table, designed to facilitate the understanding of the overall scheme of musical phrases, is utilized. Subsequently, in order to promote the programatic appreciation of this symphony, the instruction is focused on its emotional contents utilizing its subtitle "Fate" and the concept of "pain-will-overcome" suggested by accomodating aesthetics.
Through the comprehensive instruction with clear appreciation points based on the sufficient study and understanding of the work of music itself, an artistic aesthetic experience through music can be expected to be realized.
Among the nine symphonies of Beethoven, the Fifth, nicknamed "Fate," is so famous that even a novice in classical music recognize its initial motive. although current sixth-grade music textbook includes this symphony as one of the suggested works for listening, it is not easy to teach this work effectively at the actual classroom situation. It is due to the following prerequisites for achieving ideal music appreciation: to acquire the knowledge of music theory in order to understand the music itself; to grasp the historical background, thoughts, and the basic viewpoint of music aesthetics of the period; to get an idea for the composer's intentions. Sincere music appreciation can be realized only after one imagines and dreams freely, to sympathize with the flow of music, and to open oneself and develop one's own world in music.
Based on such point of view, various information on the musical characteristics and composer's life as well as the historical background for the "Fate" symphony has been examined. Through such examination it became clear that the absolutist as well as programatic viewpoints can be equally applicable to the "Fate" symphony. This symphony, a representative work of Classical Era featuring the complete assortment of symphonic elements, can be understood primarily as an absolute music. This aspect concurs with Hanslick's assertion that the form of absolute music is the only source of beauty in music. Such attitude emphasizes the understanding of formal scheme of music, sensitivity to tonal changes, and grasping the course of motivic repetition and change through memory. On the other hand, it is possible to view "Fate" symphony, composed under the influence of the French Revolution, as a programatic work embodying the triumphant jubilance of overcoming hardships. Hoffmann's monograph is the best example of such attitude.
First of all, in order to appreciate "Fate" symphony as absolute music, the structure of each movement is examined with an emphasis on the repetition, change, and contrast. Students are encouraged to pay special attention on the obvious contrast between the first and the second thematic materials, while the schematic table, designed to facilitate the understanding of the overall scheme of musical phrases, is utilized. Subsequently, in order to promote the programatic appreciation of this symphony, the instruction is focused on its emotional contents utilizing its subtitle "Fate" and the concept of "pain-will-overcome" suggested by accomodating aesthetics.
Through the comprehensive instruction with clear appreciation points based on the sufficient study and understanding of the work of music itself, an artistic aesthetic experience through music can be expected to be realized.
주제어
#초등음악교육
#운명
#운명교향곡
#베토벤
#감상 지도
#초등학교
#음악감상교육
#6학년
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.