본 연구는 ENVISION을 중심으로 소하천 물 환경교육 프로그램을 개발하는 것을 목적으로 한다. 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 내용 세 가지는 ENVISION을 중심으로 소하천 물 환경교육 프로그램을 구현하기, 소하천 물 환경교육 프로그램의 장소인 백천에 대한 환경학적 탐구를 수행하기, 소하천 물 환경교육 프로그램을 예비교사에게 적용하고 평가하기이다. 소하천 물 환경교육 프로그램의 대상은 한국교원대학교 환경교육과 3학년 학생들이며,...
본 연구는 ENVISION을 중심으로 소하천 물 환경교육 프로그램을 개발하는 것을 목적으로 한다. 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 내용 세 가지는 ENVISION을 중심으로 소하천 물 환경교육 프로그램을 구현하기, 소하천 물 환경교육 프로그램의 장소인 백천에 대한 환경학적 탐구를 수행하기, 소하천 물 환경교육 프로그램을 예비교사에게 적용하고 평가하기이다. 소하천 물 환경교육 프로그램의 대상은 한국교원대학교 환경교육과 3학년 학생들이며, 한국교원대학교 인근에 있는 소하천인 백천을 환경 탐구의 장소로 하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 ENVISION에서 제시하는 핵심 아이디어와 특징 중에서 한국의 환경교육에서 중요한 가치가 있다고 생각되는 요소를 추출하고, 이를 바탕으로 소하천 물 환경교육 프로그램의 구현요소 열 가지를 제시하였다. 그리고 구현요소가 잘 드러나도록 네 단계로 구성된 프로그램의 내용적 구성에 관한 소하천 물 환경교육 프로그램을 모형을 제시하였다. 그리고 이러한 모형에 근거하여 백천을 사례 소하천으로 하는 소하천 물 환경교육 프로그램을 개발하였다. 둘째, 백천에 대한 문헌 연구와 현장 답사를 포함한 수질모니터링을 통하여 환경학적 탐구를 수행한 결과 농촌 지역을 흐르는 소하천인 백천의 유역 경계와 수계, 물이용 등에 관한 특징을 파악할 수 있었다. 그리고 백천 유역에서 2007년 3월부터 8월까지 6개월간 시간 변화와 유역내의 측정지점의 공간적 분포에 따른 수질 항목들의 변화 양상을 파악할 수 있었다. 이 연구에서 지질 특성과 같은 자연적인 환경 조건과 함께 백천 주변의 도로와 논과 밭 등의 토지 이용, 용수의 공급과 이용 등과 같은 인간 활동도 백천의 수질에 영향을 줄 수 있음을 탐구를 할 수 있었다. 셋째, 소하천 물 환경교육 프로그램 적용 과정에서 학생을 관찰하고, 프로그램 적용 후에 실시한 설문과 심층 면담 내용을 분석하였다. 그 결과 프로그램의 구현요소와 내용적 구성은 적용과정에서 실제로 잘 구현되었다. 프로그램의 내용적 구성에서 사전 준비 단계와 육안 평가, 탐구계획서를 작성하는 과정은 탐구를 수행하기 위해 유기적으로 잘 연계되었다. 그리고 프로그램의 구현요소와 내용적 구성의 환경교육적 가치가 드러났다. 또한 소하천이 환경교육의 소재와 장소로서 환경교육적 가치와 활용 가능성이 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 환경교육장으로서 잠재적 가치가 높은 소하천을 소재로 하였다. 그리고 유역 개념과 환경과학적 탐구를 중심으로 하는 ENVISION의 특성과 우리나라의 환경교육적 상황을 고려하여, 교사가 자기 지역의 환경을 소재로 학생을 탐구적으로 가르치는데 통합할 수 있도록 하는 전문성을 신장시키는데 도움을 줄 수 있는 프로그램을 개발하였다는 것에 큰 의미가 있다. 또한 백천에 대한 환경학적 탐구는 소하천 물 환경교육 프로그램의 교육과 그 탐구 과정을 보다 의미 있고 심도 있게 하며, 환경학적 탐구의 성격이 잘 반영된 좋은 환경교육을 창출하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 ENVISION을 중심으로 소하천 물 환경교육 프로그램을 개발하는 것을 목적으로 한다. 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 내용 세 가지는 ENVISION을 중심으로 소하천 물 환경교육 프로그램을 구현하기, 소하천 물 환경교육 프로그램의 장소인 백천에 대한 환경학적 탐구를 수행하기, 소하천 물 환경교육 프로그램을 예비교사에게 적용하고 평가하기이다. 소하천 물 환경교육 프로그램의 대상은 한국교원대학교 환경교육과 3학년 학생들이며, 한국교원대학교 인근에 있는 소하천인 백천을 환경 탐구의 장소로 하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 ENVISION에서 제시하는 핵심 아이디어와 특징 중에서 한국의 환경교육에서 중요한 가치가 있다고 생각되는 요소를 추출하고, 이를 바탕으로 소하천 물 환경교육 프로그램의 구현요소 열 가지를 제시하였다. 그리고 구현요소가 잘 드러나도록 네 단계로 구성된 프로그램의 내용적 구성에 관한 소하천 물 환경교육 프로그램을 모형을 제시하였다. 그리고 이러한 모형에 근거하여 백천을 사례 소하천으로 하는 소하천 물 환경교육 프로그램을 개발하였다. 둘째, 백천에 대한 문헌 연구와 현장 답사를 포함한 수질모니터링을 통하여 환경학적 탐구를 수행한 결과 농촌 지역을 흐르는 소하천인 백천의 유역 경계와 수계, 물이용 등에 관한 특징을 파악할 수 있었다. 그리고 백천 유역에서 2007년 3월부터 8월까지 6개월간 시간 변화와 유역내의 측정지점의 공간적 분포에 따른 수질 항목들의 변화 양상을 파악할 수 있었다. 이 연구에서 지질 특성과 같은 자연적인 환경 조건과 함께 백천 주변의 도로와 논과 밭 등의 토지 이용, 용수의 공급과 이용 등과 같은 인간 활동도 백천의 수질에 영향을 줄 수 있음을 탐구를 할 수 있었다. 셋째, 소하천 물 환경교육 프로그램 적용 과정에서 학생을 관찰하고, 프로그램 적용 후에 실시한 설문과 심층 면담 내용을 분석하였다. 그 결과 프로그램의 구현요소와 내용적 구성은 적용과정에서 실제로 잘 구현되었다. 프로그램의 내용적 구성에서 사전 준비 단계와 육안 평가, 탐구계획서를 작성하는 과정은 탐구를 수행하기 위해 유기적으로 잘 연계되었다. 그리고 프로그램의 구현요소와 내용적 구성의 환경교육적 가치가 드러났다. 또한 소하천이 환경교육의 소재와 장소로서 환경교육적 가치와 활용 가능성이 높은 것으로 나타났다. 본 연구는 환경교육장으로서 잠재적 가치가 높은 소하천을 소재로 하였다. 그리고 유역 개념과 환경과학적 탐구를 중심으로 하는 ENVISION의 특성과 우리나라의 환경교육적 상황을 고려하여, 교사가 자기 지역의 환경을 소재로 학생을 탐구적으로 가르치는데 통합할 수 있도록 하는 전문성을 신장시키는데 도움을 줄 수 있는 프로그램을 개발하였다는 것에 큰 의미가 있다. 또한 백천에 대한 환경학적 탐구는 소하천 물 환경교육 프로그램의 교육과 그 탐구 과정을 보다 의미 있고 심도 있게 하며, 환경학적 탐구의 성격이 잘 반영된 좋은 환경교육을 창출하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to develop a program for water environmental education for a stream using the ENVISION. For that purpose, a three-pronged approach was taken for research based on the ENVISION; they include implementing a program for water environmental education for a stream, exploring...
The purpose of this study was to develop a program for water environmental education for a stream using the ENVISION. For that purpose, a three-pronged approach was taken for research based on the ENVISION; they include implementing a program for water environmental education for a stream, exploring the ‘Baig Cheon’, which was the subject place to apply the program to, from the perspective of environmental studies, and applying and evaluating the program to pre-service teachers. The subjects of the study include the juniors of the Environmental Education Major at the Korea National University of Education, and the subject area for environmental exploration was the ‘Baig Cheon’ that was a stream running near the university. The research findings were as follows : First, the core ideas of the ENVISION were identified along with ten implementation elements of the program that were deemed to have great value in Korea's environmental education. The contents of the program were organized in a way that could reflect the implementation elements well. Then a model of the program for water environmental education for a stream was suggested. Using the model, a program for water environmental education was developed for the ‘Baig Cheon’. Second, the ‘Baig Cheon’ was examined from the perspective of environmental studies through literature study, field study, and water quality monitoring. The results revealed the characteristics of the ‘Baig Cheon’ that ran across a rural area in terms of the watershed boundaries, water systems, and water usage. The changes to the water quality items were observed according to the spatial distribution at the measuring points across the watershed for six months from March to August, 2007. The results indicate that the water quality of the ‘Baig Cheon’ could well be affected not only by the natural and environmental conditions such as the geological features, but also by the human activities including the land uses in the surrounding roads, rice fields and farms and the water supply and usage. And third, the subject students were observed throughout the program application, after which a survey and in-depth interviews were carried out. As a result, the implementation elements and content organization of the program were implemented in the application process in a satisfying level. In the content organization of the program, the preliminary preparation, visual assessment, and inquiry planning were organically connected with each other for inquiry purposes. The value of environmental education was also demonstrated in the implementation elements and content organization. Overall, the stream turned out to have a great value of environmental education and a huge potential as a place and material for environmental education. The great significance of the study can be found in that it chose a stream with huge potential as a place for environmental education, took into account not only the characteristics of the ENVISION based on the watershed concept and exploration from the perspective of environmental studies, but also the situations of Korea's environmental education, and developed a program to help the teachers increase their professionalism of incorporating a local environment into their inquiry teaching. The inquiry of the ‘Baig Cheon’ from the perspective of environmental studies will hopefully make the education and inquiry process of the program for water environmental education for a stream more meaningful and in-depth and contribute to providing better environmental education that properly reflects the nature of inquiry from the perspective of environmental studies.
The purpose of this study was to develop a program for water environmental education for a stream using the ENVISION. For that purpose, a three-pronged approach was taken for research based on the ENVISION; they include implementing a program for water environmental education for a stream, exploring the ‘Baig Cheon’, which was the subject place to apply the program to, from the perspective of environmental studies, and applying and evaluating the program to pre-service teachers. The subjects of the study include the juniors of the Environmental Education Major at the Korea National University of Education, and the subject area for environmental exploration was the ‘Baig Cheon’ that was a stream running near the university. The research findings were as follows : First, the core ideas of the ENVISION were identified along with ten implementation elements of the program that were deemed to have great value in Korea's environmental education. The contents of the program were organized in a way that could reflect the implementation elements well. Then a model of the program for water environmental education for a stream was suggested. Using the model, a program for water environmental education was developed for the ‘Baig Cheon’. Second, the ‘Baig Cheon’ was examined from the perspective of environmental studies through literature study, field study, and water quality monitoring. The results revealed the characteristics of the ‘Baig Cheon’ that ran across a rural area in terms of the watershed boundaries, water systems, and water usage. The changes to the water quality items were observed according to the spatial distribution at the measuring points across the watershed for six months from March to August, 2007. The results indicate that the water quality of the ‘Baig Cheon’ could well be affected not only by the natural and environmental conditions such as the geological features, but also by the human activities including the land uses in the surrounding roads, rice fields and farms and the water supply and usage. And third, the subject students were observed throughout the program application, after which a survey and in-depth interviews were carried out. As a result, the implementation elements and content organization of the program were implemented in the application process in a satisfying level. In the content organization of the program, the preliminary preparation, visual assessment, and inquiry planning were organically connected with each other for inquiry purposes. The value of environmental education was also demonstrated in the implementation elements and content organization. Overall, the stream turned out to have a great value of environmental education and a huge potential as a place and material for environmental education. The great significance of the study can be found in that it chose a stream with huge potential as a place for environmental education, took into account not only the characteristics of the ENVISION based on the watershed concept and exploration from the perspective of environmental studies, but also the situations of Korea's environmental education, and developed a program to help the teachers increase their professionalism of incorporating a local environment into their inquiry teaching. The inquiry of the ‘Baig Cheon’ from the perspective of environmental studies will hopefully make the education and inquiry process of the program for water environmental education for a stream more meaningful and in-depth and contribute to providing better environmental education that properly reflects the nature of inquiry from the perspective of environmental studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.