본 연구는 역사드라마에 재현된 역사적 인물이나 사건, 역사적 사실에 대한 초등학생의 역사이해 양상을 살펴보고, 역사드라마를 역사학습에 활용할 때 고려해야 할 시사점을 찾는 데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 역사드라마의 장르와 역사서술방식의 특징을 살펴보고, 역사드라마를 일종의 역사교재 혹은 역사텍스트로 볼 수 있다는 전제 아래 역사드라마의 텍스트적 성격과 역사드라마에 담긴 역사이해요소를 검토해보았다. 이를 바탕으로 역사드라마에 재현된 역사적 내용에 대한 초등학생의 이해 양상을 질문지 및 면담을 통해 조사·분석해보았다. 초등학교 6학년 학생들(남·여 각 4명, 총 8명)과 반구조화된 면담을 실시하였다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 역사드라마에 대한 전반적인 이해 양상을 살펴보면, 학생들은 주로 역사드라마의 일관성 있는 내러티브와 흥미를 끄는 영상기법, 오락적 가치에 끌려 역사드라마를 자주 보았고, 역사드라마가 역사적 사실과 허구가 뒤섞인 창작물로 인식하였다. 하지만 역사드라마에서 무엇이 역사적 사실이고 어디까지가 허구인지를 구분하지 못하였고, 기초적인 역사적 사실에 대한 인식도 상당히 부족하였다. 또한 학생들은 대부분 정확성을 잣대로 역사드라마를 역사적 정보를 제공하는 자료로서 믿을만하지 못하다고 말하였다. 하지만 세부적으로 역사드라마의 내용과 역사적 사실 간의 관계를 묻는 질문에 응답하는 것은 역사드라마의 내용에 기대어 설명함으로써 마치 역사드라마의 내용이 믿을만하고 타당한 것처럼 표현하였다. 둘째, 역사드라마를 통한 역사이해 양상을 살펴보면, 역사드라마에 담긴 역사이해요소 중에 역사적 사실 이해나 감정이입적 이해는 두드러지게 나타나는 반면, 역사적 관점의 이해나 역사적 의미의 이해는 상대적으로 부족하였고, 비판적 이해는 거의 나타나지 않았다. 이와 같은 연구 결과를 통해서 역사드라마를 역사학습에 활용할 때 고려해야 할 몇 가지 시사점을 얻을 수 있다. 첫째, 역사드라마는 그 자체로서 독립된 역사적 증거나 사료는 아니지만 역사적 인물, 사건, 배경에 관한 흥미로운 정보를 담고 있는 것만은 확실하다는 점이다. 그러므로 역사드라마는 학생들에게 과거를 이해하기 위한 수단으로서 많은 기회를 제공하고, 교사들에게는 자신의 수업 실천을 비판적으로 검토하는 계기를 마련해 줄 수 있을 것이다. 둘째, 교사와 학생들은 역사드라마 ...
본 연구는 역사드라마에 재현된 역사적 인물이나 사건, 역사적 사실에 대한 초등학생의 역사이해 양상을 살펴보고, 역사드라마를 역사학습에 활용할 때 고려해야 할 시사점을 찾는 데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 역사드라마의 장르와 역사서술방식의 특징을 살펴보고, 역사드라마를 일종의 역사교재 혹은 역사텍스트로 볼 수 있다는 전제 아래 역사드라마의 텍스트적 성격과 역사드라마에 담긴 역사이해요소를 검토해보았다. 이를 바탕으로 역사드라마에 재현된 역사적 내용에 대한 초등학생의 이해 양상을 질문지 및 면담을 통해 조사·분석해보았다. 초등학교 6학년 학생들(남·여 각 4명, 총 8명)과 반구조화된 면담을 실시하였다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 역사드라마에 대한 전반적인 이해 양상을 살펴보면, 학생들은 주로 역사드라마의 일관성 있는 내러티브와 흥미를 끄는 영상기법, 오락적 가치에 끌려 역사드라마를 자주 보았고, 역사드라마가 역사적 사실과 허구가 뒤섞인 창작물로 인식하였다. 하지만 역사드라마에서 무엇이 역사적 사실이고 어디까지가 허구인지를 구분하지 못하였고, 기초적인 역사적 사실에 대한 인식도 상당히 부족하였다. 또한 학생들은 대부분 정확성을 잣대로 역사드라마를 역사적 정보를 제공하는 자료로서 믿을만하지 못하다고 말하였다. 하지만 세부적으로 역사드라마의 내용과 역사적 사실 간의 관계를 묻는 질문에 응답하는 것은 역사드라마의 내용에 기대어 설명함으로써 마치 역사드라마의 내용이 믿을만하고 타당한 것처럼 표현하였다. 둘째, 역사드라마를 통한 역사이해 양상을 살펴보면, 역사드라마에 담긴 역사이해요소 중에 역사적 사실 이해나 감정이입적 이해는 두드러지게 나타나는 반면, 역사적 관점의 이해나 역사적 의미의 이해는 상대적으로 부족하였고, 비판적 이해는 거의 나타나지 않았다. 이와 같은 연구 결과를 통해서 역사드라마를 역사학습에 활용할 때 고려해야 할 몇 가지 시사점을 얻을 수 있다. 첫째, 역사드라마는 그 자체로서 독립된 역사적 증거나 사료는 아니지만 역사적 인물, 사건, 배경에 관한 흥미로운 정보를 담고 있는 것만은 확실하다는 점이다. 그러므로 역사드라마는 학생들에게 과거를 이해하기 위한 수단으로서 많은 기회를 제공하고, 교사들에게는 자신의 수업 실천을 비판적으로 검토하는 계기를 마련해 줄 수 있을 것이다. 둘째, 교사와 학생들은 역사드라마 리터러시 기능을 습득해야 할 것이다. 아무리 역사드라마가 역사학습의 텍스트로 유용성을 지니고 있다 해도 교사와 학생들이 기본적인 역사드라마 읽기 능력을 결여하고 있다면 이러한 강조는 공명에 그치고 말 것이다. 셋째, 역사드라마를 통해 학생들의 역사이해가 증진될 수 있는 요소가 있음이 밝혀졌다. 그러므로 교사는 역사드라마를 통해 획득할 수 있는 역사이해의 요소들에 주목하여 학생들의 이해를 도와야 할 것이다. 이상 본 연구에서는 역사드라마에 재현된 역사적 내용에 대한 초등학생들의 이해 양상을 살펴보고, 이를 역사학습과 관련지어 논의해 보았다. 이는 초등학생이 역사드라마를 통해 역사를 어떻게 이해하는지, 역사드라마를 역사학습의 텍스트로서 어떻게 활용할 지에 대하여 이해할 수 있는 기회가 되리라 기대한다.
본 연구는 역사드라마에 재현된 역사적 인물이나 사건, 역사적 사실에 대한 초등학생의 역사이해 양상을 살펴보고, 역사드라마를 역사학습에 활용할 때 고려해야 할 시사점을 찾는 데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 역사드라마의 장르와 역사서술방식의 특징을 살펴보고, 역사드라마를 일종의 역사교재 혹은 역사텍스트로 볼 수 있다는 전제 아래 역사드라마의 텍스트적 성격과 역사드라마에 담긴 역사이해요소를 검토해보았다. 이를 바탕으로 역사드라마에 재현된 역사적 내용에 대한 초등학생의 이해 양상을 질문지 및 면담을 통해 조사·분석해보았다. 초등학교 6학년 학생들(남·여 각 4명, 총 8명)과 반구조화된 면담을 실시하였다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 역사드라마에 대한 전반적인 이해 양상을 살펴보면, 학생들은 주로 역사드라마의 일관성 있는 내러티브와 흥미를 끄는 영상기법, 오락적 가치에 끌려 역사드라마를 자주 보았고, 역사드라마가 역사적 사실과 허구가 뒤섞인 창작물로 인식하였다. 하지만 역사드라마에서 무엇이 역사적 사실이고 어디까지가 허구인지를 구분하지 못하였고, 기초적인 역사적 사실에 대한 인식도 상당히 부족하였다. 또한 학생들은 대부분 정확성을 잣대로 역사드라마를 역사적 정보를 제공하는 자료로서 믿을만하지 못하다고 말하였다. 하지만 세부적으로 역사드라마의 내용과 역사적 사실 간의 관계를 묻는 질문에 응답하는 것은 역사드라마의 내용에 기대어 설명함으로써 마치 역사드라마의 내용이 믿을만하고 타당한 것처럼 표현하였다. 둘째, 역사드라마를 통한 역사이해 양상을 살펴보면, 역사드라마에 담긴 역사이해요소 중에 역사적 사실 이해나 감정이입적 이해는 두드러지게 나타나는 반면, 역사적 관점의 이해나 역사적 의미의 이해는 상대적으로 부족하였고, 비판적 이해는 거의 나타나지 않았다. 이와 같은 연구 결과를 통해서 역사드라마를 역사학습에 활용할 때 고려해야 할 몇 가지 시사점을 얻을 수 있다. 첫째, 역사드라마는 그 자체로서 독립된 역사적 증거나 사료는 아니지만 역사적 인물, 사건, 배경에 관한 흥미로운 정보를 담고 있는 것만은 확실하다는 점이다. 그러므로 역사드라마는 학생들에게 과거를 이해하기 위한 수단으로서 많은 기회를 제공하고, 교사들에게는 자신의 수업 실천을 비판적으로 검토하는 계기를 마련해 줄 수 있을 것이다. 둘째, 교사와 학생들은 역사드라마 리터러시 기능을 습득해야 할 것이다. 아무리 역사드라마가 역사학습의 텍스트로 유용성을 지니고 있다 해도 교사와 학생들이 기본적인 역사드라마 읽기 능력을 결여하고 있다면 이러한 강조는 공명에 그치고 말 것이다. 셋째, 역사드라마를 통해 학생들의 역사이해가 증진될 수 있는 요소가 있음이 밝혀졌다. 그러므로 교사는 역사드라마를 통해 획득할 수 있는 역사이해의 요소들에 주목하여 학생들의 이해를 도와야 할 것이다. 이상 본 연구에서는 역사드라마에 재현된 역사적 내용에 대한 초등학생들의 이해 양상을 살펴보고, 이를 역사학습과 관련지어 논의해 보았다. 이는 초등학생이 역사드라마를 통해 역사를 어떻게 이해하는지, 역사드라마를 역사학습의 텍스트로서 어떻게 활용할 지에 대하여 이해할 수 있는 기회가 되리라 기대한다.
This study set out to investigate the patterns of elementary school students' understanding of history in terms of characters, events, and facts reproduced in historical dramas and to identify implications that should be considered when utilizing historical dramas in history study. After examining t...
This study set out to investigate the patterns of elementary school students' understanding of history in terms of characters, events, and facts reproduced in historical dramas and to identify implications that should be considered when utilizing historical dramas in history study. After examining the genres of historical dramas and the characteristics of historical narration, the nature of historical dramas as historical texts and the elements of understanding history in historical dramas were reviewed on the premise that historical dramas could be regarded as a kind of historical materials or texts. Based on the results, a survey and interviews were conducted to examine and analyze the patterns of elementary school children's understanding of the historical contents reenacted in historical dramas. A semi-structured interview was given to total eight sixth graders(four boys and four girls). The findings were as follows: First, the overall patterns of the subjects' understanding of historical dramas were examined. As a result, they often watched them intrigued by their consistent narrative, interesting filming techniques, and entertainment values and regarded historical dramas as the combinations of historical facts and fictions. But they failed to tell where the historical facts ended and where fictions started and considerably lacked a perception of basic historical facts. Most of the students said that historical dramas were not reliable sources of historical information in terms of accuracy. However, answering the questions about the relations between the stories of historical dramas and historical facts, they resorted to the stories of historical dramas as if they were reliable and valid. And secondly, the patterns of their understanding of history through historical dramas were reviewed. As a result, although their understanding of historical facts and empathic understanding were distinguished among the elements of understanding history in historical dramas, they were relatively short of understanding of historical perspectives and significance. And critical understanding was hardly found in them. Based on the results, a couple of implications were suggested which should be taken into account when using historical dramas in history study. First, it's without doubt that historical dramas are not independent historical evidence or data themselves but do contain interesting information about historical figures, events, and backgrounds. Therefore, historical dramas can provide the students with plenty of chances to understand the past as a useful means and offer the teachers important opportunities to review heir lessons critically. Second, both the teachers and students need to obtain the literacy of historical dramas. Such an emphasis will be an empty argument if they lack the basic ability to read historical dramas despite all the usefulness of historical dramas as texts for historical study. And third, it's turned out that there are certain elements in historical dramas that can help the students increase their understanding of history. Thus the teachers should focus on the elements of historical understanding that are available in historical dramas so that the students can have a better understanding of history. In short, the study investigated the patterns of elementary school students' understanding of the historical contents reproduced in historical dramas and discussed them in regard to history study. It's hopefully created a chance to understand the ways elementary school children understand history through historical dramas and historical dramas can be made use of as the texts of history study.
This study set out to investigate the patterns of elementary school students' understanding of history in terms of characters, events, and facts reproduced in historical dramas and to identify implications that should be considered when utilizing historical dramas in history study. After examining the genres of historical dramas and the characteristics of historical narration, the nature of historical dramas as historical texts and the elements of understanding history in historical dramas were reviewed on the premise that historical dramas could be regarded as a kind of historical materials or texts. Based on the results, a survey and interviews were conducted to examine and analyze the patterns of elementary school children's understanding of the historical contents reenacted in historical dramas. A semi-structured interview was given to total eight sixth graders(four boys and four girls). The findings were as follows: First, the overall patterns of the subjects' understanding of historical dramas were examined. As a result, they often watched them intrigued by their consistent narrative, interesting filming techniques, and entertainment values and regarded historical dramas as the combinations of historical facts and fictions. But they failed to tell where the historical facts ended and where fictions started and considerably lacked a perception of basic historical facts. Most of the students said that historical dramas were not reliable sources of historical information in terms of accuracy. However, answering the questions about the relations between the stories of historical dramas and historical facts, they resorted to the stories of historical dramas as if they were reliable and valid. And secondly, the patterns of their understanding of history through historical dramas were reviewed. As a result, although their understanding of historical facts and empathic understanding were distinguished among the elements of understanding history in historical dramas, they were relatively short of understanding of historical perspectives and significance. And critical understanding was hardly found in them. Based on the results, a couple of implications were suggested which should be taken into account when using historical dramas in history study. First, it's without doubt that historical dramas are not independent historical evidence or data themselves but do contain interesting information about historical figures, events, and backgrounds. Therefore, historical dramas can provide the students with plenty of chances to understand the past as a useful means and offer the teachers important opportunities to review heir lessons critically. Second, both the teachers and students need to obtain the literacy of historical dramas. Such an emphasis will be an empty argument if they lack the basic ability to read historical dramas despite all the usefulness of historical dramas as texts for historical study. And third, it's turned out that there are certain elements in historical dramas that can help the students increase their understanding of history. Thus the teachers should focus on the elements of historical understanding that are available in historical dramas so that the students can have a better understanding of history. In short, the study investigated the patterns of elementary school students' understanding of the historical contents reproduced in historical dramas and discussed them in regard to history study. It's hopefully created a chance to understand the ways elementary school children understand history through historical dramas and historical dramas can be made use of as the texts of history study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.