이촌향도와 저출산 등의 영향으로 감소되고 있는 농산어촌의 학령인구의 변화와 소규모학교 증가 원인에 대해 살펴봄으로써 앞으로 학교 통·폐합정책에 대한 추진방향을 탐색할 수 있었고, 이러한 정책 중에서 부분적으로 시행되고 있는 통합운영학교에 대해서 이론적 고찰과 선행연구물 검토를 통해 통합운영의 원리와 방향을 제시할 수 있었다.
또한 이와 같은 탐색결과와 함께 통합운영학교에 대한 실태조사와 교직원 및 학부모를 대상으로 실시한 설문조사 분석 등을 토대로 학교급이 다른 초등학교와 중학교의 통합이 외형적인 통합에만 그치지 않고 내부적으로도 통합효과를 제고하고 있는지 운영 실태에 대한 분석을 실시하였다.
첫째, 학교급이 다른 학교가 1교장 체제에서 인적·물적으로 통합되어 있으나, 학교명칭과 공인을 각각 사용함으로써 통합의 ...
이촌향도와 저출산 등의 영향으로 감소되고 있는 농산어촌의 학령인구의 변화와 소규모학교 증가 원인에 대해 살펴봄으로써 앞으로 학교 통·폐합정책에 대한 추진방향을 탐색할 수 있었고, 이러한 정책 중에서 부분적으로 시행되고 있는 통합운영학교에 대해서 이론적 고찰과 선행연구물 검토를 통해 통합운영의 원리와 방향을 제시할 수 있었다.
또한 이와 같은 탐색결과와 함께 통합운영학교에 대한 실태조사와 교직원 및 학부모를 대상으로 실시한 설문조사 분석 등을 토대로 학교급이 다른 초등학교와 중학교의 통합이 외형적인 통합에만 그치지 않고 내부적으로도 통합효과를 제고하고 있는지 운영 실태에 대한 분석을 실시하였다.
첫째, 학교급이 다른 학교가 1교장 체제에서 인적·물적으로 통합되어 있으나, 학교명칭과 공인을 각각 사용함으로써 통합의 시너지 효과를 제고하지 못하고 있음을 발견할 수 있었고, 공문서 관리에서도 통합운영학교에 대한 관할청이 일원화 되지 않아 학교급별로 공문서 수발이 비효율적으로 처리되고 있었다.
둘째, 소규모학교가 안고 있는 구조적인 문제는 학생수 부족으로 인해 정상적인 교육활동에 장애요인이 되고 있고, 적정규모의 학교를 유지하는데 어려움을 겪고 있기 때문에 학교통합으로 인한 학생수 변화를 분석하였으나 통합이후에도 학생수는 매년 감소하고 있었다. 그러나 일부 통합운영학교는 학교시설을 현대화함으로써 소수이기는 하나 오히려 학생수가 증가한 것을 발견하였다.
셋째, 표준학교운영비와는 달리 세부항목인 건물유지비 배분에서 통합운영학교는 도내 공립학교 교당 평균보다 적게 배분되어 물적 통합의 효과로 인한 것임을 알 수 있었다. 인적 통합 측면에서는 관리직의 통합과는 달리 교사의 경우 통합효과를 거두지 못하고 있었으며, 학교급간 교차수업 지원은 예·체능 및 영어 등 일부과목에 한해 일정부분 통합효과가 있음을 분석할 수 있었다.
따라서 이에 대한 제안으로 첫째, 적정규모의 학교를 유지하여 교육활동을 정상화하기 위해서 인력과 시설을 효율적으로 활용한다는 명분 하에 소규모학교 통합이 획일적으로 이루어져서는 곤란하다는 것이며, 둘째, 학교급은 서로 다르나 1교장 체제에서 운영되고 있는 통합운영학교의 장점을 최대한 활용할 수 있도록 행정적·제도적 장애요인을 제거해 주어야 할 것이다. 셋째, 물적 통합으로 공동사용이 가능한 특별교실, 지원시설 등의 효율적인 공간구성이 필요하며, 건축설계 시 다목적 교실은 확대하여야 할 것이다. 왜냐하면 통합운영학교는 소규모이고 학교급이 다른 둘 이상의 학교가 통합되어 있기 때문이다.
소규모학교이기 때문에 열악한 교육여건을 개선하고자 대상학교를 선정하고 학교 통·폐합을 결정했다면 외형적인 것뿐만 아니라 내적 측면에서도 통합 초기에 충분히 검토되고 고려되어야 하며, 농산어촌의 소규모 학교통합이 진정한 통합의 의미와 실효를 거두기 위해서는 내부적인 통합이 필수적으로 이루어져야 하고, 이를 위한 행정·제도적인 장애요소들은 제거해 주어야 함을 제언하였다.
이촌향도와 저출산 등의 영향으로 감소되고 있는 농산어촌의 학령인구의 변화와 소규모학교 증가 원인에 대해 살펴봄으로써 앞으로 학교 통·폐합정책에 대한 추진방향을 탐색할 수 있었고, 이러한 정책 중에서 부분적으로 시행되고 있는 통합운영학교에 대해서 이론적 고찰과 선행연구물 검토를 통해 통합운영의 원리와 방향을 제시할 수 있었다.
또한 이와 같은 탐색결과와 함께 통합운영학교에 대한 실태조사와 교직원 및 학부모를 대상으로 실시한 설문조사 분석 등을 토대로 학교급이 다른 초등학교와 중학교의 통합이 외형적인 통합에만 그치지 않고 내부적으로도 통합효과를 제고하고 있는지 운영 실태에 대한 분석을 실시하였다.
첫째, 학교급이 다른 학교가 1교장 체제에서 인적·물적으로 통합되어 있으나, 학교명칭과 공인을 각각 사용함으로써 통합의 시너지 효과를 제고하지 못하고 있음을 발견할 수 있었고, 공문서 관리에서도 통합운영학교에 대한 관할청이 일원화 되지 않아 학교급별로 공문서 수발이 비효율적으로 처리되고 있었다.
둘째, 소규모학교가 안고 있는 구조적인 문제는 학생수 부족으로 인해 정상적인 교육활동에 장애요인이 되고 있고, 적정규모의 학교를 유지하는데 어려움을 겪고 있기 때문에 학교통합으로 인한 학생수 변화를 분석하였으나 통합이후에도 학생수는 매년 감소하고 있었다. 그러나 일부 통합운영학교는 학교시설을 현대화함으로써 소수이기는 하나 오히려 학생수가 증가한 것을 발견하였다.
셋째, 표준학교운영비와는 달리 세부항목인 건물유지비 배분에서 통합운영학교는 도내 공립학교 교당 평균보다 적게 배분되어 물적 통합의 효과로 인한 것임을 알 수 있었다. 인적 통합 측면에서는 관리직의 통합과는 달리 교사의 경우 통합효과를 거두지 못하고 있었으며, 학교급간 교차수업 지원은 예·체능 및 영어 등 일부과목에 한해 일정부분 통합효과가 있음을 분석할 수 있었다.
따라서 이에 대한 제안으로 첫째, 적정규모의 학교를 유지하여 교육활동을 정상화하기 위해서 인력과 시설을 효율적으로 활용한다는 명분 하에 소규모학교 통합이 획일적으로 이루어져서는 곤란하다는 것이며, 둘째, 학교급은 서로 다르나 1교장 체제에서 운영되고 있는 통합운영학교의 장점을 최대한 활용할 수 있도록 행정적·제도적 장애요인을 제거해 주어야 할 것이다. 셋째, 물적 통합으로 공동사용이 가능한 특별교실, 지원시설 등의 효율적인 공간구성이 필요하며, 건축설계 시 다목적 교실은 확대하여야 할 것이다. 왜냐하면 통합운영학교는 소규모이고 학교급이 다른 둘 이상의 학교가 통합되어 있기 때문이다.
소규모학교이기 때문에 열악한 교육여건을 개선하고자 대상학교를 선정하고 학교 통·폐합을 결정했다면 외형적인 것뿐만 아니라 내적 측면에서도 통합 초기에 충분히 검토되고 고려되어야 하며, 농산어촌의 소규모 학교통합이 진정한 통합의 의미와 실효를 거두기 위해서는 내부적인 통합이 필수적으로 이루어져야 하고, 이를 위한 행정·제도적인 장애요소들은 제거해 주어야 함을 제언하였다.
The driving orientation of the policy on the merge and abolition of school could be sought by examining the causes of a change of the population that enrolls a primary school in farming and fishing villages and increasement of the small-sized schools triggered by a leaving-hometown-toward-city pheno...
The driving orientation of the policy on the merge and abolition of school could be sought by examining the causes of a change of the population that enrolls a primary school in farming and fishing villages and increasement of the small-sized schools triggered by a leaving-hometown-toward-city phenomenon and a low birth rate. Among related policies, the merged schools partly conducted were studied theocratically and the principle and orientation of the integrated operation could be proposed by restudying the achievements from preceding studies.
In addition to these results, analysis of the actual conditions of the operation based on the research on actual conditions and analysis of the survey on teachers and parents of the students was conducted to figure out whether the merge of the different levels of primary and middle schools is done considering not only external conditions but also internal ones or not.
First of all, this study showed that a different level of school is merged with both personal and material factors under one principal system. The synergic efficiency of merge, however, was refrained by using each school's title and the official seal, and management of official documents was not streamlined with one making process of the official documentation inefficient.
Second, the structural problems that small-sized schools have are that they could not manage normal education activities caused by lack of students. The change of the number of students triggered by the merge was examined since they also have difficulty keeping a proper size. The number of students, however, keeps decreasing even after the merge. The study found that the number of students of a few merged schools increased though not many by modernizing school facilities.
Third, unlike standard school management fee, the merged school has been given less budget than provincial public schools in the cost of maintenance fee of the building in details, which can be a proof of the effect of material factor of the merge. The analysis discovered that teaching positions gain no benefits from the merge unlike management positions, and the support of the cross-over class teaching reaps a merging effect partly in art and physical classes and English classes in the view of personal factor of the merge.
As a result of the analysis, we propose, first, under the justification that work force and facilities should be efficiently utilized by upholding a moderate-sized school in order to normalize education, uniformly proceeding merge of small-sized schools should be avoided. Second, administrational and systematical obstacles need to be eradicated so as to take a full advantage of the merged school that is run under the one principal though the level of schools differs. Third, efficient spaces such as special class rooms and supporting facilities that can be co-used are needed and when designing building the increasement of the multi-purpose space is desirable as merged schools are small-sized ones and at least two different levels of schools are incorporated.
The study suggested that internal aspects should be double checked and considered at the beginning of the merge process as well as external ones, if small-sized schools are chosen to be merged in order to improve their poor educational conditions, in order to achieve true meaning and actual effectiveness of the merge of the small-sized schools in the farming and fishing villages, an internal integration needs to take place and administrational and systematical hindrance should be removed to assist internal integration.
The driving orientation of the policy on the merge and abolition of school could be sought by examining the causes of a change of the population that enrolls a primary school in farming and fishing villages and increasement of the small-sized schools triggered by a leaving-hometown-toward-city phenomenon and a low birth rate. Among related policies, the merged schools partly conducted were studied theocratically and the principle and orientation of the integrated operation could be proposed by restudying the achievements from preceding studies.
In addition to these results, analysis of the actual conditions of the operation based on the research on actual conditions and analysis of the survey on teachers and parents of the students was conducted to figure out whether the merge of the different levels of primary and middle schools is done considering not only external conditions but also internal ones or not.
First of all, this study showed that a different level of school is merged with both personal and material factors under one principal system. The synergic efficiency of merge, however, was refrained by using each school's title and the official seal, and management of official documents was not streamlined with one making process of the official documentation inefficient.
Second, the structural problems that small-sized schools have are that they could not manage normal education activities caused by lack of students. The change of the number of students triggered by the merge was examined since they also have difficulty keeping a proper size. The number of students, however, keeps decreasing even after the merge. The study found that the number of students of a few merged schools increased though not many by modernizing school facilities.
Third, unlike standard school management fee, the merged school has been given less budget than provincial public schools in the cost of maintenance fee of the building in details, which can be a proof of the effect of material factor of the merge. The analysis discovered that teaching positions gain no benefits from the merge unlike management positions, and the support of the cross-over class teaching reaps a merging effect partly in art and physical classes and English classes in the view of personal factor of the merge.
As a result of the analysis, we propose, first, under the justification that work force and facilities should be efficiently utilized by upholding a moderate-sized school in order to normalize education, uniformly proceeding merge of small-sized schools should be avoided. Second, administrational and systematical obstacles need to be eradicated so as to take a full advantage of the merged school that is run under the one principal though the level of schools differs. Third, efficient spaces such as special class rooms and supporting facilities that can be co-used are needed and when designing building the increasement of the multi-purpose space is desirable as merged schools are small-sized ones and at least two different levels of schools are incorporated.
The study suggested that internal aspects should be double checked and considered at the beginning of the merge process as well as external ones, if small-sized schools are chosen to be merged in order to improve their poor educational conditions, in order to achieve true meaning and actual effectiveness of the merge of the small-sized schools in the farming and fishing villages, an internal integration needs to take place and administrational and systematical hindrance should be removed to assist internal integration.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.