본 연구는 페트라르카의 소네트에 바탕을 둔 리스트의 가곡과 피아노곡의 비교 연구를 통해 피아노곡「순례 연보」 제2권 “이탈리아” 중 “세 개의 소네트"를 더 잘 이해하는 것을 목적으로 삼았다. 먼저 페트라르카의 소네트에 담겨진 감정의 본질이 가곡에서 어떻게 표현되고 있는지 살펴보았으며, 뒤이어 가곡에 표현된 감정적 내용이 편곡된 피아노곡에서 어떻게 달라졌는지 비교함으로써 리스트의 편곡방식과 의도를 밝혀보았다. 특히 리스트의 경우 화려한 테크닉에 가려 간과되기 쉬운 감정 표현에 근거한 음악적 기법을 악곡의 생성원리와 배경에 대한 연구를 바탕으로 탐구하여, 그의 작품들에 대한 보다 균형 잡힌 이해를 도모하였다. 가곡의 분석을 통하여 선율과 화성의 진행, 리듬 형태 등의 음악적 요소들이 소네트에 담겨진 감정 내용과 밀접한 관련성이 있음을 확인할 수 있었다. 장 ․ 단조의 교체와 악상기호는 시의 내용이 바뀌는 것을 드러내기 위해 사용되었으며, 구체적인 가사 내용을 그려내기 위해 음화법(word painting) 또한 사용되었다. 소네트에 담겨진 사랑의 행복감, 고조되는 마음, 격정적인 심리상태 등 각각의 감정 내용은 적절한 음악적 수단들을 통해 표현되고 있었다. 한 마디로 리스트의 가곡은 소네트에 담겨있는 감정 내용을 더욱 명확하고 깊이 있게 드러내는 데 크게 기여하고 있었다. 다음으로 가곡과 피아노곡을 비교한 결과 피아노곡의 조바꿈과 세부적인 화음 진행 및 선율 진행, 리듬 형태, 화성 사용 등의 음악적 요소들이 큰 변화 없이 피아노곡에서도 거듭 사용됨을 확인할 수 있었다. 그러나 편곡된 피아노곡에서는 이러한 공통적 음악요소에 더하여 리스트의 특징인 화려한 카덴차적인 부분이 삽입되어 있었는데, 이처럼 화려한 기법들도 결코 내용이 없는 피상적인 테크닉을 과시하기 위한 것이 아니라 모두 인간의 심성을 효과적으로 표현하기 위해 사용되었음을 알 수 있었다. 따라서 이 곡들을 연주할 때 기교적 화려함에 집중할 것이 아니라, 그 이면에 담겨진 감정의 내용을 파악하여 연주하는 것이 중요하다는 것을 깨달을 수 있었다. 또한 피아노곡에는 가곡보다 넓은 음역이 사용되고, 선율선의 옥타브형 또는 원래보다 음역을 옥타브 높인 진행이 빈번히 나타나는데, 이는 피아노의 특징을 잘 살리려는 의도로 이해될 수 있다. 위와 같은 비교 연구를 통해 「순례 연보」 제2권 “이탈리아” 중 “세 개의 소네트”의 피아노곡에는 가사 없이도 원시의 감정 내용이 잘 담겨져 있음을 가곡과의 비교 ․ 분석을 통해 확인할 수 있었다. 이러한 비교를 통해 전달하고자 하는 감정의 본질을 보다 명확히 인식할 수 있었고, 이를 위해 사용된 음악적 기법의 의도와 의미를 뚜렷하고 깊게 이해할 수 있었다. 가곡을 피아노곡으로 편곡한 리스트의 다른 여러 작품들과 연계하여 고찰해 볼 때, 그는 피아노곡 자체만으로도 시에 담겨진 사랑의 감정이 표현되고 전달될 수 있다는 확신, 즉 가사 없이 음악만으로도 시의 내용이 표현될 수 있다는 오랜 경험에 바탕을 둔 확신을 가지고 이 곡들을 썼음을 재확인하는 기회가 되었다.
본 연구는 페트라르카의 소네트에 바탕을 둔 리스트의 가곡과 피아노곡의 비교 연구를 통해 피아노곡「순례 연보」 제2권 “이탈리아” 중 “세 개의 소네트"를 더 잘 이해하는 것을 목적으로 삼았다. 먼저 페트라르카의 소네트에 담겨진 감정의 본질이 가곡에서 어떻게 표현되고 있는지 살펴보았으며, 뒤이어 가곡에 표현된 감정적 내용이 편곡된 피아노곡에서 어떻게 달라졌는지 비교함으로써 리스트의 편곡방식과 의도를 밝혀보았다. 특히 리스트의 경우 화려한 테크닉에 가려 간과되기 쉬운 감정 표현에 근거한 음악적 기법을 악곡의 생성원리와 배경에 대한 연구를 바탕으로 탐구하여, 그의 작품들에 대한 보다 균형 잡힌 이해를 도모하였다. 가곡의 분석을 통하여 선율과 화성의 진행, 리듬 형태 등의 음악적 요소들이 소네트에 담겨진 감정 내용과 밀접한 관련성이 있음을 확인할 수 있었다. 장 ․ 단조의 교체와 악상기호는 시의 내용이 바뀌는 것을 드러내기 위해 사용되었으며, 구체적인 가사 내용을 그려내기 위해 음화법(word painting) 또한 사용되었다. 소네트에 담겨진 사랑의 행복감, 고조되는 마음, 격정적인 심리상태 등 각각의 감정 내용은 적절한 음악적 수단들을 통해 표현되고 있었다. 한 마디로 리스트의 가곡은 소네트에 담겨있는 감정 내용을 더욱 명확하고 깊이 있게 드러내는 데 크게 기여하고 있었다. 다음으로 가곡과 피아노곡을 비교한 결과 피아노곡의 조바꿈과 세부적인 화음 진행 및 선율 진행, 리듬 형태, 화성 사용 등의 음악적 요소들이 큰 변화 없이 피아노곡에서도 거듭 사용됨을 확인할 수 있었다. 그러나 편곡된 피아노곡에서는 이러한 공통적 음악요소에 더하여 리스트의 특징인 화려한 카덴차적인 부분이 삽입되어 있었는데, 이처럼 화려한 기법들도 결코 내용이 없는 피상적인 테크닉을 과시하기 위한 것이 아니라 모두 인간의 심성을 효과적으로 표현하기 위해 사용되었음을 알 수 있었다. 따라서 이 곡들을 연주할 때 기교적 화려함에 집중할 것이 아니라, 그 이면에 담겨진 감정의 내용을 파악하여 연주하는 것이 중요하다는 것을 깨달을 수 있었다. 또한 피아노곡에는 가곡보다 넓은 음역이 사용되고, 선율선의 옥타브형 또는 원래보다 음역을 옥타브 높인 진행이 빈번히 나타나는데, 이는 피아노의 특징을 잘 살리려는 의도로 이해될 수 있다. 위와 같은 비교 연구를 통해 「순례 연보」 제2권 “이탈리아” 중 “세 개의 소네트”의 피아노곡에는 가사 없이도 원시의 감정 내용이 잘 담겨져 있음을 가곡과의 비교 ․ 분석을 통해 확인할 수 있었다. 이러한 비교를 통해 전달하고자 하는 감정의 본질을 보다 명확히 인식할 수 있었고, 이를 위해 사용된 음악적 기법의 의도와 의미를 뚜렷하고 깊게 이해할 수 있었다. 가곡을 피아노곡으로 편곡한 리스트의 다른 여러 작품들과 연계하여 고찰해 볼 때, 그는 피아노곡 자체만으로도 시에 담겨진 사랑의 감정이 표현되고 전달될 수 있다는 확신, 즉 가사 없이 음악만으로도 시의 내용이 표현될 수 있다는 오랜 경험에 바탕을 둔 확신을 가지고 이 곡들을 썼음을 재확인하는 기회가 되었다.
The aim of this thesis is to understand the "Tre Sonetti di Petrarca" from the Annees de Pelerinage deeper through a comparative study of Liszt songs and piano works based on the same Petrarchan sonnets. At first, the emotional essence of Petrarca's sonnets expressed in the songs has been examined. ...
The aim of this thesis is to understand the "Tre Sonetti di Petrarca" from the Annees de Pelerinage deeper through a comparative study of Liszt songs and piano works based on the same Petrarchan sonnets. At first, the emotional essence of Petrarca's sonnets expressed in the songs has been examined. Next, such emotional contents and the one expressed in the piano works are compared in order to figure out Liszt's arrangement techniques and their intention. Since technical virtuosity in Liszt's works tends to overshadow its emotional contents, special attention has been payed to the works's inception and background to promote more balanced understanding of his works. Through analysis, it became clear that the musical elements suich as the progression of melody, harmony, and rhythmic pattern are closely related to the emotional contents of the sonnets. The change between the major and minor as well as the expressive marks are utilized to reveal the emotional changes in the sonnets, and word-painting is used for concrete representation of the textual contents. Each emotional contents such as the happiness of love, uplifted mind, and passionate psychological states is repressed though appropriate musical means. In a word, Liszt's songs contribute greatly to clarify and deepen the emotional contents contained in the sonnets. As a result of subsequent comparison of the two versions, it is clear that the modulation and detailed harmonic progression as well as other musical elements such as the melodic progression, rhythmic patterns, and harmonic usage are utilized intact in the piano works without any major changes. In the piano versions, however, the characteristic brilliant cadenza-like passages are interpolated in addition to such common features. These passages are not for empty display of superficial virtuosity but for effective expression of human cordiality. Therefore, it is more important to grasp the hidden emotional contents than just concentrated on its technical brilliancy. Furthermore, the piano versions utilize wider tonal range as a result of frequent appearance of octave doubling or transposition of the melodies in the vocal versions. Such adjustments are necessary for maximizing piano's potential. Through this comparative study, it became clear that the piano versions of the three sonnets manage to express the emotional contents of the original sonnets without the help of the actual text. As a result, the intended emotional essence can be recognized more clearly, and the meaning and intention of the musical technique can be appreciated deeply and distinctly. Considering in terms of Liszt's similar arrangements of other songs, it is clear that he should have an experience-based conviction on the power of purely instrumental music which conveys the emotional contents without any help from the actual text.
The aim of this thesis is to understand the "Tre Sonetti di Petrarca" from the Annees de Pelerinage deeper through a comparative study of Liszt songs and piano works based on the same Petrarchan sonnets. At first, the emotional essence of Petrarca's sonnets expressed in the songs has been examined. Next, such emotional contents and the one expressed in the piano works are compared in order to figure out Liszt's arrangement techniques and their intention. Since technical virtuosity in Liszt's works tends to overshadow its emotional contents, special attention has been payed to the works's inception and background to promote more balanced understanding of his works. Through analysis, it became clear that the musical elements suich as the progression of melody, harmony, and rhythmic pattern are closely related to the emotional contents of the sonnets. The change between the major and minor as well as the expressive marks are utilized to reveal the emotional changes in the sonnets, and word-painting is used for concrete representation of the textual contents. Each emotional contents such as the happiness of love, uplifted mind, and passionate psychological states is repressed though appropriate musical means. In a word, Liszt's songs contribute greatly to clarify and deepen the emotional contents contained in the sonnets. As a result of subsequent comparison of the two versions, it is clear that the modulation and detailed harmonic progression as well as other musical elements such as the melodic progression, rhythmic patterns, and harmonic usage are utilized intact in the piano works without any major changes. In the piano versions, however, the characteristic brilliant cadenza-like passages are interpolated in addition to such common features. These passages are not for empty display of superficial virtuosity but for effective expression of human cordiality. Therefore, it is more important to grasp the hidden emotional contents than just concentrated on its technical brilliancy. Furthermore, the piano versions utilize wider tonal range as a result of frequent appearance of octave doubling or transposition of the melodies in the vocal versions. Such adjustments are necessary for maximizing piano's potential. Through this comparative study, it became clear that the piano versions of the three sonnets manage to express the emotional contents of the original sonnets without the help of the actual text. As a result, the intended emotional essence can be recognized more clearly, and the meaning and intention of the musical technique can be appreciated deeply and distinctly. Considering in terms of Liszt's similar arrangements of other songs, it is clear that he should have an experience-based conviction on the power of purely instrumental music which conveys the emotional contents without any help from the actual text.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.