초현실주의(Surrealism)는 이성의 통제를 받지 않는 상태에서 사고의 참된 움직임을 표현하는 것이다. 이는 자신이 겪고 있는 갈등이나 불안, 좌절 등의 문제점들을 자유연상을 통하여 표출시키게 되고 이것을 자각하는 순간에 정화가 이루어져 그 결과로 얻어지는 것이 정신의 해방이라 할 수 있다. 환상과 꿈의 힘을 빌어 현실의 한계를 뛰어넘기 위해 시작된 초현실주의는 프로이드(Sigmund Freud, 1856∼1939)에게는 비정상적으로 보여지기도 하였으나, 브로통(Andre Breton, 1892∼1966)은 프로이드에 깊은 관심을 갖고 있었으며 그가 제시한 무의식의 탐험도 프로이드의 ...
초현실주의(Surrealism)는 이성의 통제를 받지 않는 상태에서 사고의 참된 움직임을 표현하는 것이다. 이는 자신이 겪고 있는 갈등이나 불안, 좌절 등의 문제점들을 자유연상을 통하여 표출시키게 되고 이것을 자각하는 순간에 정화가 이루어져 그 결과로 얻어지는 것이 정신의 해방이라 할 수 있다. 환상과 꿈의 힘을 빌어 현실의 한계를 뛰어넘기 위해 시작된 초현실주의는 프로이드(Sigmund Freud, 1856∼1939)에게는 비정상적으로 보여지기도 하였으나, 브로통(Andre Breton, 1892∼1966)은 프로이드에 깊은 관심을 갖고 있었으며 그가 제시한 무의식의 탐험도 프로이드의 정신분석학의 학문적 배경에서 나온 것이다. 무의식의 세계에 지대한 관심을 가졌던 초현실주의 회화는 우리들의 의식을 일원적 감상세계에서 다원적 상상의 세계로 확대시키려 시도하였으며, 그 표현하는 기법에 따라 크게 두 가지로 요약된다. 즉, 오토마티즘(Automatism)을 중심으로 무의식의 내적 충동을 선과 형태로 표현한 추상적 초현실주의와 비합리적인 세계를 표현했지만 상상적인 내면세계의 세부 내용을 면밀히 표현한 사실적 초현실주의 이다. 사실적 초현실주의자들은 주로 데페이즈망(Depaysment)이라는 기법을 사용하였는데, 데페이즈망 기법은 대상을 본래의 모습에서 전위시켜 시각적 충격과 신비감을 주는 기법이다. 데페이즈망 기법은 특성에 따라 매우 평범한 대상들을 조합하여 초자연적인 정경을 만들어 내는 형이상학적 회화, 극도로 정밀한 사실과 환각 이미지를 직결시켜 이중 이미지를 표현하는 편집광적 비판방법, 서로 다른 의미의 사물들을 하나로 결합시키거나 사물이 갖는 고유의 이미지를 변형시키는 일상성과 비일상적 이미지의 결합으로 분석할 수 있고, 그 결과 무의식 세계의 표출된 속에서 공간의 변조와 이질적 사물의 결합, 그리고 물체를 변형시키고 변환했다는 공통된 특징이 나타난다. 이런 결과를 가장 잘 보여주고 있는 작가 르네 마그리트(Rene Magritte, 1898∼1967)는 현대미술의 한 장을 장식하고 있는 독특한 작가로서 존재 가치를 재인식하고, 지각과 인식의 문제에 대한 끊임없이 질문을 던져온 작가이다. 그의 데페이즈망 기법을 살펴봄으로써 현대미술의 한 부분의 이해를 돕는데 그 의의를 두었으며, 데페이즈망 기법은 의식과 무의식을 병존시키고, 상상력의 개발과 확충으로 현대미술에 혁신적인 영향을 주었으며 논리적인 사고방식에서 인간을 해방시키고 감추어진 미지의 세계로 시야를 트이게 했다는 데 의의를 찾을 수 있겠다.
초현실주의(Surrealism)는 이성의 통제를 받지 않는 상태에서 사고의 참된 움직임을 표현하는 것이다. 이는 자신이 겪고 있는 갈등이나 불안, 좌절 등의 문제점들을 자유연상을 통하여 표출시키게 되고 이것을 자각하는 순간에 정화가 이루어져 그 결과로 얻어지는 것이 정신의 해방이라 할 수 있다. 환상과 꿈의 힘을 빌어 현실의 한계를 뛰어넘기 위해 시작된 초현실주의는 프로이드(Sigmund Freud, 1856∼1939)에게는 비정상적으로 보여지기도 하였으나, 브로통(Andre Breton, 1892∼1966)은 프로이드에 깊은 관심을 갖고 있었으며 그가 제시한 무의식의 탐험도 프로이드의 정신분석학의 학문적 배경에서 나온 것이다. 무의식의 세계에 지대한 관심을 가졌던 초현실주의 회화는 우리들의 의식을 일원적 감상세계에서 다원적 상상의 세계로 확대시키려 시도하였으며, 그 표현하는 기법에 따라 크게 두 가지로 요약된다. 즉, 오토마티즘(Automatism)을 중심으로 무의식의 내적 충동을 선과 형태로 표현한 추상적 초현실주의와 비합리적인 세계를 표현했지만 상상적인 내면세계의 세부 내용을 면밀히 표현한 사실적 초현실주의 이다. 사실적 초현실주의자들은 주로 데페이즈망(Depaysment)이라는 기법을 사용하였는데, 데페이즈망 기법은 대상을 본래의 모습에서 전위시켜 시각적 충격과 신비감을 주는 기법이다. 데페이즈망 기법은 특성에 따라 매우 평범한 대상들을 조합하여 초자연적인 정경을 만들어 내는 형이상학적 회화, 극도로 정밀한 사실과 환각 이미지를 직결시켜 이중 이미지를 표현하는 편집광적 비판방법, 서로 다른 의미의 사물들을 하나로 결합시키거나 사물이 갖는 고유의 이미지를 변형시키는 일상성과 비일상적 이미지의 결합으로 분석할 수 있고, 그 결과 무의식 세계의 표출된 속에서 공간의 변조와 이질적 사물의 결합, 그리고 물체를 변형시키고 변환했다는 공통된 특징이 나타난다. 이런 결과를 가장 잘 보여주고 있는 작가 르네 마그리트(Rene Magritte, 1898∼1967)는 현대미술의 한 장을 장식하고 있는 독특한 작가로서 존재 가치를 재인식하고, 지각과 인식의 문제에 대한 끊임없이 질문을 던져온 작가이다. 그의 데페이즈망 기법을 살펴봄으로써 현대미술의 한 부분의 이해를 돕는데 그 의의를 두었으며, 데페이즈망 기법은 의식과 무의식을 병존시키고, 상상력의 개발과 확충으로 현대미술에 혁신적인 영향을 주었으며 논리적인 사고방식에서 인간을 해방시키고 감추어진 미지의 세계로 시야를 트이게 했다는 데 의의를 찾을 수 있겠다.
Surrealism expresses real movements of an idea, beyond the control of reason, which results in the expression of one’s own conflict, anxiety, or frustration through free association. At the moment of self-realization of this, purification occurs, and thereby spiritual freedom happens. Although Surre...
Surrealism expresses real movements of an idea, beyond the control of reason, which results in the expression of one’s own conflict, anxiety, or frustration through free association. At the moment of self-realization of this, purification occurs, and thereby spiritual freedom happens. Although Surrealism began in a move to transcend the limitation of the reality through fantasies and dreams, it seemed abnormal to Sigmund Freud(1856∼1939). However, Andre Breton(1892∼1966) was deeply interested in Freud, and his adventure to the unconsciousness was based on Freud’s psychoanalysis. Surrealist paintings having much interest in the unconscious domain have attempted to expand human consciousness from unitary world of appreciation to pluralistic world of imagination, classified largely into two in terms of expression techniques; one is abstract Surrealism which expresses inner impulse of the unconsciousness in lines and shapes, centering around Automatism, and the other is realistic Surrealism which expresses every detail of imaginative inner world, although it is an unreasonable world. Realistic Surrealists used mainly the depayesment technique, which gives a visual shock and a sense of mystery, by dislocating an object from its original appearance. Depending on its characteristics, this technique can be seen as metaphysical painting producing supernatural scenery by combining extremely simple objects, paranoic-critical method expressing dual image by directly connecting highly precise reality and illusory image, and unification of objects of different meaning or combination of regularities changing unique image of a thing and irregular images. As a result, expressions of the unconscious domain share characteristics of special alteration, combination of heterogeneous objects, and transformation and conversion of objects. As an artist showing these characteristics most effectively, Rene Magritte(1898∼1967) decorates a chapter of modern art in his creative technique. He has raised questions on perception, and recognition, reassessing the existential value. This study aims to examine his depaysement in order to help understand an aspect of modern art. The depaysement technique has helped the consciousness and unconsciousness co-exist, affected innovatively modern art by developing and expanding imagination, and liberated human beings from logical way of thinking, helping open our eyes toward unknown world.
Surrealism expresses real movements of an idea, beyond the control of reason, which results in the expression of one’s own conflict, anxiety, or frustration through free association. At the moment of self-realization of this, purification occurs, and thereby spiritual freedom happens. Although Surrealism began in a move to transcend the limitation of the reality through fantasies and dreams, it seemed abnormal to Sigmund Freud(1856∼1939). However, Andre Breton(1892∼1966) was deeply interested in Freud, and his adventure to the unconsciousness was based on Freud’s psychoanalysis. Surrealist paintings having much interest in the unconscious domain have attempted to expand human consciousness from unitary world of appreciation to pluralistic world of imagination, classified largely into two in terms of expression techniques; one is abstract Surrealism which expresses inner impulse of the unconsciousness in lines and shapes, centering around Automatism, and the other is realistic Surrealism which expresses every detail of imaginative inner world, although it is an unreasonable world. Realistic Surrealists used mainly the depayesment technique, which gives a visual shock and a sense of mystery, by dislocating an object from its original appearance. Depending on its characteristics, this technique can be seen as metaphysical painting producing supernatural scenery by combining extremely simple objects, paranoic-critical method expressing dual image by directly connecting highly precise reality and illusory image, and unification of objects of different meaning or combination of regularities changing unique image of a thing and irregular images. As a result, expressions of the unconscious domain share characteristics of special alteration, combination of heterogeneous objects, and transformation and conversion of objects. As an artist showing these characteristics most effectively, Rene Magritte(1898∼1967) decorates a chapter of modern art in his creative technique. He has raised questions on perception, and recognition, reassessing the existential value. This study aims to examine his depaysement in order to help understand an aspect of modern art. The depaysement technique has helped the consciousness and unconsciousness co-exist, affected innovatively modern art by developing and expanding imagination, and liberated human beings from logical way of thinking, helping open our eyes toward unknown world.
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