본 연구는 병원 재이용 의도에 영향을 미치는 환자만족도와 병원의 의료서비스 질에 대한 것이다. 의료서비스 질의 구성요소는 크게 신뢰성, 확신성, 반응성, 공감성, 유형성으로 구분 하였다. 특히 환자만족에 직접적인 영향을 주는 의료서비스 가치는 서비스에 제공되는 시간과 비용에 대비한 양질의 의료서비스로 정의한 후 전반적인 서비스만족과 의료진 만족으로 구분하여 재이용의도에 미치는 영향을 연구하였다. 양ㆍ한방이 재이용의도에 영향을 미치는지 연구와 양방 중 계열별(내과계, 외과계, 기타)로 재이용에 영향을 미치는지 연구를 추가하였다. 공공 의료기관의 의료서비스 수준과 만족도이후 재이용을 알아보기 위해 지방공사 의료원을 연구대상으로 하였으며, 이는 선행연구에서는 찾아 볼 수 없었다. 아울러 병원재이용 의도에 부정적 영향을 미치는 요인을 연구하였다. 의료서비스 질 구성요소 중 신뢰성은 환자의 병원에 대한 의지, 진료 및 예약시간 준수여부, 환자의 문제해결 위한 병원의 성의, 의무기록 정확성 및 보존여부로 구분하였다. 확신성은 의료진에 대한 신뢰, 의료진에 대한 안심, 의료진의 지식수준으로, 반응성은 신속한 서비스, 환자 도움에 대한 자발적 지원, 환자요구의 신속한 처리, ...
본 연구는 병원 재이용 의도에 영향을 미치는 환자만족도와 병원의 의료서비스 질에 대한 것이다. 의료서비스 질의 구성요소는 크게 신뢰성, 확신성, 반응성, 공감성, 유형성으로 구분 하였다. 특히 환자만족에 직접적인 영향을 주는 의료서비스 가치는 서비스에 제공되는 시간과 비용에 대비한 양질의 의료서비스로 정의한 후 전반적인 서비스만족과 의료진 만족으로 구분하여 재이용의도에 미치는 영향을 연구하였다. 양ㆍ한방이 재이용의도에 영향을 미치는지 연구와 양방 중 계열별(내과계, 외과계, 기타)로 재이용에 영향을 미치는지 연구를 추가하였다. 공공 의료기관의 의료서비스 수준과 만족도이후 재이용을 알아보기 위해 지방공사 의료원을 연구대상으로 하였으며, 이는 선행연구에서는 찾아 볼 수 없었다. 아울러 병원재이용 의도에 부정적 영향을 미치는 요인을 연구하였다. 의료서비스 질 구성요소 중 신뢰성은 환자의 병원에 대한 의지, 진료 및 예약시간 준수여부, 환자의 문제해결 위한 병원의 성의, 의무기록 정확성 및 보존여부로 구분하였다. 확신성은 의료진에 대한 신뢰, 의료진에 대한 안심, 의료진의 지식수준으로, 반응성은 신속한 서비스, 환자 도움에 대한 자발적 지원, 환자요구의 신속한 처리, 지역사회 보건향상으로, 공감성은 환자에 대한 의료진의 관심도, 환자요구파악정도, 환자건강 기원노력, 환자편의로 유형성은 적절한 의료장비 보유 여부, 시설 및 설비의 편의성, 시설물 이용편리로 구분 하였다, 서비스가치는 서비스시간과 비용에 대비한 양질의 의료서비스로 정의하였으며, 재이용 의도는 해당병원의 추후 이용의사 여부와타인에게 추천할 것 인지를 질문하여 측정하는 것으로 하였다. 이러한 변수의 조작적 정의에 따라 자료를 수집하기 위해 설문지를 구성하였고, 작성된 설문지를 토대로 지방소재의 유사규모 공사의료원을 이용하는 외래환자들의 의견을 조사하였다. 조사결과 약 330명의 환자가 조사에 응한 것으로 나타났으며, 조사된 자료는 사회과학 통계패키지인 SPSS WIN을 통해 분석을 실시하였다. 조사결과는 다음과 같다. 첫째, 의료서비스 질의 각 차원의 대표변수인 의료진에 대한 환자의 신뢰, 환자에 대한 의료진의 관심, 적절한 의료장비보유는 병원재이용과 관계가있는 것으로 조사되었다. 둘째, 의료서비스 가치는 재이용에 영향을 미치는 것으로 연구되었다. 셋째, 양ㆍ한방 간에는 재이용에 관계가 없음으로 나타났으며, 특히 양방의 계열별(내과계, 외과계 ,기타)재이용은 관계가 없음으로 연구되었다. 넷째, 재이용에 중요하게 영향을 미치는 요인으로는 의료진에 대한 만족, 신속한 처리, 환자에 대한 관심, 병원에 대한 신뢰, 시설물사용의 편리로 연구 되었다. 다섯째, 병원재이용의도와 구전의도는 관계가 있음으로 분석되었다. 결론적으로 본 연구에서는 병원재이용 의도에 의료진과 환자와의 관계, 서비스가치, 병원시설, 의료장비 등이 중요 영향요인으로 분석되었고, 환자와 직접적인 접점인 의료진이 관계된 변수가 매우 중요한 영향요인으로 조사되었다.
본 연구는 병원 재이용 의도에 영향을 미치는 환자만족도와 병원의 의료서비스 질에 대한 것이다. 의료서비스 질의 구성요소는 크게 신뢰성, 확신성, 반응성, 공감성, 유형성으로 구분 하였다. 특히 환자만족에 직접적인 영향을 주는 의료서비스 가치는 서비스에 제공되는 시간과 비용에 대비한 양질의 의료서비스로 정의한 후 전반적인 서비스만족과 의료진 만족으로 구분하여 재이용의도에 미치는 영향을 연구하였다. 양ㆍ한방이 재이용의도에 영향을 미치는지 연구와 양방 중 계열별(내과계, 외과계, 기타)로 재이용에 영향을 미치는지 연구를 추가하였다. 공공 의료기관의 의료서비스 수준과 만족도이후 재이용을 알아보기 위해 지방공사 의료원을 연구대상으로 하였으며, 이는 선행연구에서는 찾아 볼 수 없었다. 아울러 병원재이용 의도에 부정적 영향을 미치는 요인을 연구하였다. 의료서비스 질 구성요소 중 신뢰성은 환자의 병원에 대한 의지, 진료 및 예약시간 준수여부, 환자의 문제해결 위한 병원의 성의, 의무기록 정확성 및 보존여부로 구분하였다. 확신성은 의료진에 대한 신뢰, 의료진에 대한 안심, 의료진의 지식수준으로, 반응성은 신속한 서비스, 환자 도움에 대한 자발적 지원, 환자요구의 신속한 처리, 지역사회 보건향상으로, 공감성은 환자에 대한 의료진의 관심도, 환자요구파악정도, 환자건강 기원노력, 환자편의로 유형성은 적절한 의료장비 보유 여부, 시설 및 설비의 편의성, 시설물 이용편리로 구분 하였다, 서비스가치는 서비스시간과 비용에 대비한 양질의 의료서비스로 정의하였으며, 재이용 의도는 해당병원의 추후 이용의사 여부와타인에게 추천할 것 인지를 질문하여 측정하는 것으로 하였다. 이러한 변수의 조작적 정의에 따라 자료를 수집하기 위해 설문지를 구성하였고, 작성된 설문지를 토대로 지방소재의 유사규모 공사의료원을 이용하는 외래환자들의 의견을 조사하였다. 조사결과 약 330명의 환자가 조사에 응한 것으로 나타났으며, 조사된 자료는 사회과학 통계패키지인 SPSS WIN을 통해 분석을 실시하였다. 조사결과는 다음과 같다. 첫째, 의료서비스 질의 각 차원의 대표변수인 의료진에 대한 환자의 신뢰, 환자에 대한 의료진의 관심, 적절한 의료장비보유는 병원재이용과 관계가있는 것으로 조사되었다. 둘째, 의료서비스 가치는 재이용에 영향을 미치는 것으로 연구되었다. 셋째, 양ㆍ한방 간에는 재이용에 관계가 없음으로 나타났으며, 특히 양방의 계열별(내과계, 외과계 ,기타)재이용은 관계가 없음으로 연구되었다. 넷째, 재이용에 중요하게 영향을 미치는 요인으로는 의료진에 대한 만족, 신속한 처리, 환자에 대한 관심, 병원에 대한 신뢰, 시설물사용의 편리로 연구 되었다. 다섯째, 병원재이용의도와 구전의도는 관계가 있음으로 분석되었다. 결론적으로 본 연구에서는 병원재이용 의도에 의료진과 환자와의 관계, 서비스가치, 병원시설, 의료장비 등이 중요 영향요인으로 분석되었고, 환자와 직접적인 접점인 의료진이 관계된 변수가 매우 중요한 영향요인으로 조사되었다.
This study is on the patient satisfaction and the quality of health care service which affect the hospital revisit. The quality of health care service can be categorized into reliability, assurance, responsiveness, empathy and tangibility. The value of the health care service which influence the pat...
This study is on the patient satisfaction and the quality of health care service which affect the hospital revisit. The quality of health care service can be categorized into reliability, assurance, responsiveness, empathy and tangibility. The value of the health care service which influence the patient satisfaction directly was first defined as the quality of the health care service in comparison with the time and costs spent. Therefore the factors affecting hospital revisit are studied categorizing the value of the health care service into the overall satisfaction of the service and the satisfaction of the doctors. Also study on the relationship between the hospital revisit and the oriental, western medicines along with the each part of the western medicine ( internal, surgical, etc.) was added. Two public medical centers were targeted for this study in order to survey the quality of health care service in public medical centers and the hospital revisit depending on the patient satisfaction. The intention of the hospital revisit was surveyed by questioning the possibilities of revisiting the same hospitals the respondents have visited previously, and recommending the same hospitals to others. In order to obtain the data based on the definition of operational variables, the questionaries were made, and the opinion of the out-patients visiting the public medical centers was polled. The result shows that about 330 patients responded to the questionaries and the result of the data collected from the survey was analyzed by SPSS (Statistical Package for Social Science)WIN Version 14. The main results of this study are as follows. 1. Each representative variable of the health care service qualities such as patient's confidence and assurance on the doctors and the nurses, attention of the doctors and the nurses paid to the patients and acquiring adequate and proper medical equipments, are related to the hospital revisit. 2. The value of the health care service have impact on the hospital revisit. 3. There is in no relation between the hospital revisit and the oriental, western medicines, especially the each part of the western medicine.( internal, surgical, etc.) 4. Factors that have the most impact on the hospital revisit are the satisfaction of the patients with the doctors and the nurses, prompt treatment, attention paid to the patients, confidence of the hospitals, and the convenience of using the hospital facilities. 5. There is relation between the intention of the hospital revisit and the recommending the same hospital to the others. In conclusion, this study proved that relationship between doctor and patient, value of service, hospital facilities, and medical equipments are the important factors which affect the intention of the hospital revisit.
This study is on the patient satisfaction and the quality of health care service which affect the hospital revisit. The quality of health care service can be categorized into reliability, assurance, responsiveness, empathy and tangibility. The value of the health care service which influence the patient satisfaction directly was first defined as the quality of the health care service in comparison with the time and costs spent. Therefore the factors affecting hospital revisit are studied categorizing the value of the health care service into the overall satisfaction of the service and the satisfaction of the doctors. Also study on the relationship between the hospital revisit and the oriental, western medicines along with the each part of the western medicine ( internal, surgical, etc.) was added. Two public medical centers were targeted for this study in order to survey the quality of health care service in public medical centers and the hospital revisit depending on the patient satisfaction. The intention of the hospital revisit was surveyed by questioning the possibilities of revisiting the same hospitals the respondents have visited previously, and recommending the same hospitals to others. In order to obtain the data based on the definition of operational variables, the questionaries were made, and the opinion of the out-patients visiting the public medical centers was polled. The result shows that about 330 patients responded to the questionaries and the result of the data collected from the survey was analyzed by SPSS (Statistical Package for Social Science)WIN Version 14. The main results of this study are as follows. 1. Each representative variable of the health care service qualities such as patient's confidence and assurance on the doctors and the nurses, attention of the doctors and the nurses paid to the patients and acquiring adequate and proper medical equipments, are related to the hospital revisit. 2. The value of the health care service have impact on the hospital revisit. 3. There is in no relation between the hospital revisit and the oriental, western medicines, especially the each part of the western medicine.( internal, surgical, etc.) 4. Factors that have the most impact on the hospital revisit are the satisfaction of the patients with the doctors and the nurses, prompt treatment, attention paid to the patients, confidence of the hospitals, and the convenience of using the hospital facilities. 5. There is relation between the intention of the hospital revisit and the recommending the same hospital to the others. In conclusion, this study proved that relationship between doctor and patient, value of service, hospital facilities, and medical equipments are the important factors which affect the intention of the hospital revisit.
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