초등 미술 교과서 내용 변천 및 교과서 구성 방안에 대한 연구 : 디자인 영역을 중심으로 Study of the changes in the contents of elementary school textbooks on art and the plan of the construction of textbooks원문보기
요즘 우리의 삶은 ‘디자인의 시대’라고 할 만큼 디자인이 우리 생활의 전 영역에 폭 넓게 관계하고 있으며 세계적인 디자인 경쟁 또한 확대되어가고 있다. 초등학생들은 꾸미거나 만드는 활동에 흥미와 관심이 많으므로 디자인 교육의 목적과 특성을 제대로 구현하기 위해서 디자인의 특성을 고려한 학문적 기초의 확립과 이에 따른 대안이 필요하다. 본 논문은 우리나라 초등학교 교육 과정에서 디자인 영역의 내용이 어떻게 변천하여 왔는지를 분석하고 이를 바탕으로 교과서 구성 방안에 대해 연구하는 것을 목적으로 한다. 초등학교 디자인 교육에 대한 분석 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 제1차 교과과정기는 디자인 교육의 모색기로 각 학년간의 연계성이나 수준, 중복성에 있어서 많은 미비점이 있었다. 제2차 교육과정기는 디자인 교육이 정착하는 시기로 미술과에서 ‘디자인’이란 명칭으로 영역이 설정되었다. 제3차 교육과정기는 성장의 시기로 선진 미술교육의 내용과 방법의 도입과 현대 디자인 교육의 사상에 근거하여 디자인이 교육되었고 더 합리적이고 논리적인 디자인 교육 영역이 설정되었다. 제4차 교육과정기는 심화기로 시각학습과 디자인 과정으로서 ...
요즘 우리의 삶은 ‘디자인의 시대’라고 할 만큼 디자인이 우리 생활의 전 영역에 폭 넓게 관계하고 있으며 세계적인 디자인 경쟁 또한 확대되어가고 있다. 초등학생들은 꾸미거나 만드는 활동에 흥미와 관심이 많으므로 디자인 교육의 목적과 특성을 제대로 구현하기 위해서 디자인의 특성을 고려한 학문적 기초의 확립과 이에 따른 대안이 필요하다. 본 논문은 우리나라 초등학교 교육 과정에서 디자인 영역의 내용이 어떻게 변천하여 왔는지를 분석하고 이를 바탕으로 교과서 구성 방안에 대해 연구하는 것을 목적으로 한다. 초등학교 디자인 교육에 대한 분석 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 제1차 교과과정기는 디자인 교육의 모색기로 각 학년간의 연계성이나 수준, 중복성에 있어서 많은 미비점이 있었다. 제2차 교육과정기는 디자인 교육이 정착하는 시기로 미술과에서 ‘디자인’이란 명칭으로 영역이 설정되었다. 제3차 교육과정기는 성장의 시기로 선진 미술교육의 내용과 방법의 도입과 현대 디자인 교육의 사상에 근거하여 디자인이 교육되었고 더 합리적이고 논리적인 디자인 교육 영역이 설정되었다. 제4차 교육과정기는 심화기로 시각학습과 디자인 과정으로서 문제해결학습에 초점을 맞추고 있다. 제5차와 6차 교육과정기는 비슷한 점이 많으나 제6차 교육과정기의 교과서가 좀 더 정선된 작품을 실었으며 학년 발달 순서를 고려하여 내용을 구성하였다. 제7차 교육과정기는 현대의 다양한 디자인에 대한 요구를 만족시키기 위한 노력이 시도되었다. 둘째, 미술 교과서를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 주제 표현에 있어서는 주로 아동들의 생활과 관련이 있는 것이 대부분이며, 교육과정의 개정이 거듭되며 아동의 흥미와 사회적 요구를 고려하여 학습 주제는 좀 더 정선되고 학년별 중복 없이 구성되어졌다. 표현 방법에 있어서는 평면적인 표현과 입체적인 표현의 내용이 적정한 양을 유지하며 다양한 방법으로 제시되었다. 조형 요소와 원리에 있어서 조형의 기본이 되는 형과 색에 대한 지도는 학년별로 꾸준히 지도되고 있으나 조형의 원리인 조화, 균형, 비례, 율동에 대한 내용은 좀 더 체계적인 지도가 필요하다. 재료와 용구의 사용에 있어서 미술교육의 방향과 목적이 아동의 수준에 맞게 발전되어짐에 따라 더 다양하고 질 좋은 것이 제시되었고, 용구는 아동이 사용하기에 쉬운 것으로 변하였다. 셋째, 교과서의 내용을 구성하는데 있어 다음의 것들에 대한 고려가 필요하다. 표현 주제는 아동의 흥미를 고려하고 아동의 생활과 관계가 깊은 것으로 하되, 디자인의 전 영역에 걸쳐 경험할 수 있도록 구성해야 하며, 세계화·국제화되어가는 시대적인 상황과 정보화와 관련된 내용, 환경 문제에 대한 것들이 고려되어야 한다. 표현 방법에 있어서는 좀 더 다양하고 창의적인 사고를 통하여 문제를 해결하는 경험을 할 수 있는 것들로 구성되어져야 한다. 조형 요소와 원리는 미적 아름다움을 발견하는 기본이므로 선, 면, 형, 색채, 질감, 운동감, 공간 등의 조형요소와 조화, 비례, 율동, 통일, 변화 대칭 등이 좀 더 강화되어 지도되어야 할 것이다. 표현 재료와 용구는 주제를 효과적으로 표현할 수 있게 하는데 바탕이 되므로 다양한 바탕재료와 자연재료, 재활용 재료, 인공재료, 손쉬운 재료, 흥미를 유발할 수 있는 것들이 사용되어져야 한다. 미술교육이 창의적인 문제 해결력과 미적 안목을 기르는 것이라 할 때 시대의 요구와 아동의 수준에 맞게 교과서를 구성하는 것은 미술 교육 관련 연구자들의 몫이다. 미술 교과서를 구성하는 과정에서 사회의 변화에 따른 아동의 생활환경 변화에 관심을 갖고, 아동들에게 관심 있는 주제를 선정하여 아동 스스로 흥미를 갖고 문제를 파악하며 계획하고 해결하는 능력을 체계적으로 교육할 수 있도록 구성되어야, 아동들이 급변하는 사회에서 잘 적응하고 자기 나름의 미적 주관을 가지고 생활할 수 있는 바탕을 마련할 수 있을 것이다.
요즘 우리의 삶은 ‘디자인의 시대’라고 할 만큼 디자인이 우리 생활의 전 영역에 폭 넓게 관계하고 있으며 세계적인 디자인 경쟁 또한 확대되어가고 있다. 초등학생들은 꾸미거나 만드는 활동에 흥미와 관심이 많으므로 디자인 교육의 목적과 특성을 제대로 구현하기 위해서 디자인의 특성을 고려한 학문적 기초의 확립과 이에 따른 대안이 필요하다. 본 논문은 우리나라 초등학교 교육 과정에서 디자인 영역의 내용이 어떻게 변천하여 왔는지를 분석하고 이를 바탕으로 교과서 구성 방안에 대해 연구하는 것을 목적으로 한다. 초등학교 디자인 교육에 대한 분석 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 제1차 교과과정기는 디자인 교육의 모색기로 각 학년간의 연계성이나 수준, 중복성에 있어서 많은 미비점이 있었다. 제2차 교육과정기는 디자인 교육이 정착하는 시기로 미술과에서 ‘디자인’이란 명칭으로 영역이 설정되었다. 제3차 교육과정기는 성장의 시기로 선진 미술교육의 내용과 방법의 도입과 현대 디자인 교육의 사상에 근거하여 디자인이 교육되었고 더 합리적이고 논리적인 디자인 교육 영역이 설정되었다. 제4차 교육과정기는 심화기로 시각학습과 디자인 과정으로서 문제해결학습에 초점을 맞추고 있다. 제5차와 6차 교육과정기는 비슷한 점이 많으나 제6차 교육과정기의 교과서가 좀 더 정선된 작품을 실었으며 학년 발달 순서를 고려하여 내용을 구성하였다. 제7차 교육과정기는 현대의 다양한 디자인에 대한 요구를 만족시키기 위한 노력이 시도되었다. 둘째, 미술 교과서를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 주제 표현에 있어서는 주로 아동들의 생활과 관련이 있는 것이 대부분이며, 교육과정의 개정이 거듭되며 아동의 흥미와 사회적 요구를 고려하여 학습 주제는 좀 더 정선되고 학년별 중복 없이 구성되어졌다. 표현 방법에 있어서는 평면적인 표현과 입체적인 표현의 내용이 적정한 양을 유지하며 다양한 방법으로 제시되었다. 조형 요소와 원리에 있어서 조형의 기본이 되는 형과 색에 대한 지도는 학년별로 꾸준히 지도되고 있으나 조형의 원리인 조화, 균형, 비례, 율동에 대한 내용은 좀 더 체계적인 지도가 필요하다. 재료와 용구의 사용에 있어서 미술교육의 방향과 목적이 아동의 수준에 맞게 발전되어짐에 따라 더 다양하고 질 좋은 것이 제시되었고, 용구는 아동이 사용하기에 쉬운 것으로 변하였다. 셋째, 교과서의 내용을 구성하는데 있어 다음의 것들에 대한 고려가 필요하다. 표현 주제는 아동의 흥미를 고려하고 아동의 생활과 관계가 깊은 것으로 하되, 디자인의 전 영역에 걸쳐 경험할 수 있도록 구성해야 하며, 세계화·국제화되어가는 시대적인 상황과 정보화와 관련된 내용, 환경 문제에 대한 것들이 고려되어야 한다. 표현 방법에 있어서는 좀 더 다양하고 창의적인 사고를 통하여 문제를 해결하는 경험을 할 수 있는 것들로 구성되어져야 한다. 조형 요소와 원리는 미적 아름다움을 발견하는 기본이므로 선, 면, 형, 색채, 질감, 운동감, 공간 등의 조형요소와 조화, 비례, 율동, 통일, 변화 대칭 등이 좀 더 강화되어 지도되어야 할 것이다. 표현 재료와 용구는 주제를 효과적으로 표현할 수 있게 하는데 바탕이 되므로 다양한 바탕재료와 자연재료, 재활용 재료, 인공재료, 손쉬운 재료, 흥미를 유발할 수 있는 것들이 사용되어져야 한다. 미술교육이 창의적인 문제 해결력과 미적 안목을 기르는 것이라 할 때 시대의 요구와 아동의 수준에 맞게 교과서를 구성하는 것은 미술 교육 관련 연구자들의 몫이다. 미술 교과서를 구성하는 과정에서 사회의 변화에 따른 아동의 생활환경 변화에 관심을 갖고, 아동들에게 관심 있는 주제를 선정하여 아동 스스로 흥미를 갖고 문제를 파악하며 계획하고 해결하는 능력을 체계적으로 교육할 수 있도록 구성되어야, 아동들이 급변하는 사회에서 잘 적응하고 자기 나름의 미적 주관을 가지고 생활할 수 있는 바탕을 마련할 수 있을 것이다.
Nowadays design is related in whole areas of our lives as much as our lives are called "the age of design" and the competitions in design are increasing worldwide. Since elementary school students are very interested in the activities in decorating and making, the establishment of the basis of learn...
Nowadays design is related in whole areas of our lives as much as our lives are called "the age of design" and the competitions in design are increasing worldwide. Since elementary school students are very interested in the activities in decorating and making, the establishment of the basis of learning and alternatives according to it are needed to embody the purpose and characteristics of design education. The purpose on this thesis is to analyze how the contents in the design area in elementary schools courses have changed and to study the construction plan of textbooks on the basis of it. I have reached the conclusion as follows as the result of analysis of design education in elementary schools. First, in the first education stage, which is the groping stage in design education, there are many defects in connections among each grades, level, and overlapping. The second education stage is the fixing stage of design education, in which the area called "design" in art was established. The third education stage is the growing stage in which the contents and methods of advanced art education was introduced, design was educated on the basis of educational thought of modern art, and more reasonable and more logical design education was established. The fourth educational stage is the heightening stage which focused on problem solving learning with visual learning and design courses. The fifth and the sixth education stage had many similarities each other, however, the sixth educational stage had the text books that had better selected works and the contents of textbooks were composed considering the order of development of each grades. In the seventh education stage, there was an effort to satisfy the diverse needs of design of modern times. Second, I reached the following result after the analysis of art textbooks. In terms of the expressions of the subjects, they are mostly related to the lives of children. However, as the revision of educational courses have been repeated, the subjects of learning are more selected and organized without overlapping among each grades considering interests and social needs. In expression methods, the contents of plain expression and solid expression keep the proper amount and are suggested in diverse ways. In terms of formative elements and principles, the guiding of shapes and colors, which are the basis of formative art, is constantly performed in each grades. However the contents of harmony, balance, proportion and rhythm, which are the principles of formative art, need more systematic guidance. In terms of the use of materials and tools, things that are more diverse and of better quality are suggested as the direction and the purpose of art education have been developed corresponding to the level of the children, and the tools have changed into what are easy to use for the children. The third, in constructing the contents of textbooks, it is demanded to consider following things. The subjects of expression have to be decided considering children's interest and they have to be related with children's lives, however, they have to be constructed to make children experience whole areas of art like design, etc. Also the contents should be related with the current situation which is being globalized and internationalized and with informationalization, and the environmental matter should be considered. The ways of expression have to be composed of those that can help children have problem solving experience through more diverse and creative thinking. Since formative elements and principles are the basis to find the beauty, not only formative elements such as lines, faces, shapes, colors, material feeling, motion feeling but also harmony, proportion, rhythm, unity, changes, symmetry have to be strengthened to guide. As expression materials and tools are the foundation to express the subjects efficiently, diverse ground material, natural material, recycled material, artificial material, easy material and interesting material should be used. While art education is to raise creative problem solving ability and eye for beauty, it is the portion of researchers who are engaged in art education to construct textbooks according to the demand of time and the level of children. In the process of construction art textbooks, researchers should have interest in the changes in children's life environment and choose the subject children have interest in and construct textbooks to educate children systematically to help them have interest, grasp the problem, plan and solve it by themselves so that children can prepare the foundation to adapt to suddenly changing society and to live with subjectivity of beauty of themselves.
Nowadays design is related in whole areas of our lives as much as our lives are called "the age of design" and the competitions in design are increasing worldwide. Since elementary school students are very interested in the activities in decorating and making, the establishment of the basis of learning and alternatives according to it are needed to embody the purpose and characteristics of design education. The purpose on this thesis is to analyze how the contents in the design area in elementary schools courses have changed and to study the construction plan of textbooks on the basis of it. I have reached the conclusion as follows as the result of analysis of design education in elementary schools. First, in the first education stage, which is the groping stage in design education, there are many defects in connections among each grades, level, and overlapping. The second education stage is the fixing stage of design education, in which the area called "design" in art was established. The third education stage is the growing stage in which the contents and methods of advanced art education was introduced, design was educated on the basis of educational thought of modern art, and more reasonable and more logical design education was established. The fourth educational stage is the heightening stage which focused on problem solving learning with visual learning and design courses. The fifth and the sixth education stage had many similarities each other, however, the sixth educational stage had the text books that had better selected works and the contents of textbooks were composed considering the order of development of each grades. In the seventh education stage, there was an effort to satisfy the diverse needs of design of modern times. Second, I reached the following result after the analysis of art textbooks. In terms of the expressions of the subjects, they are mostly related to the lives of children. However, as the revision of educational courses have been repeated, the subjects of learning are more selected and organized without overlapping among each grades considering interests and social needs. In expression methods, the contents of plain expression and solid expression keep the proper amount and are suggested in diverse ways. In terms of formative elements and principles, the guiding of shapes and colors, which are the basis of formative art, is constantly performed in each grades. However the contents of harmony, balance, proportion and rhythm, which are the principles of formative art, need more systematic guidance. In terms of the use of materials and tools, things that are more diverse and of better quality are suggested as the direction and the purpose of art education have been developed corresponding to the level of the children, and the tools have changed into what are easy to use for the children. The third, in constructing the contents of textbooks, it is demanded to consider following things. The subjects of expression have to be decided considering children's interest and they have to be related with children's lives, however, they have to be constructed to make children experience whole areas of art like design, etc. Also the contents should be related with the current situation which is being globalized and internationalized and with informationalization, and the environmental matter should be considered. The ways of expression have to be composed of those that can help children have problem solving experience through more diverse and creative thinking. Since formative elements and principles are the basis to find the beauty, not only formative elements such as lines, faces, shapes, colors, material feeling, motion feeling but also harmony, proportion, rhythm, unity, changes, symmetry have to be strengthened to guide. As expression materials and tools are the foundation to express the subjects efficiently, diverse ground material, natural material, recycled material, artificial material, easy material and interesting material should be used. While art education is to raise creative problem solving ability and eye for beauty, it is the portion of researchers who are engaged in art education to construct textbooks according to the demand of time and the level of children. In the process of construction art textbooks, researchers should have interest in the changes in children's life environment and choose the subject children have interest in and construct textbooks to educate children systematically to help them have interest, grasp the problem, plan and solve it by themselves so that children can prepare the foundation to adapt to suddenly changing society and to live with subjectivity of beauty of themselves.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.