최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.12, 2018년, pp.555 - 561
이창욱 (단국대학교 커뮤니케이션디자인과) , 박광신 (단국대학교 커뮤니케이션디자인과)
It is the Korean language textbook of elementary school 1~2 grade that forms the basis of the textbook to nurture the creative convergence talent with the core competence required by the future society. In order to increase the learning effect based on the textbooks, the interest inducing factors we...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
교과서의 역할은 무엇인가? | 교과서는 ‘국가의 시대적 교육 가치를 반영한 교육 목표를 실현하기 위한 수단으로 교수와 학습을 위해 편찬한 매체’ 로서 역할[7]을 하며, 교과서 디자인은 학습자에게 학습 내용을 쉽고 정확하게 학습할 수 있도록 학습 동기를 유발하며 가독성 있는 디자인이 이루어져야 하고 특수한 목적을 갖는 전문 서적이므로 일반 편집을 위한 디자인과는 차별화된다. | |
국어 교과서의 역할은 무엇인가? | 특히, 국어 교과서의 경우 창의 융합형 인재 양성을 위한 타 교과 학습의 도구적 역할을 하고 있기 때문에 국어 능력을 신장시킴으로 다양한 지식의 학습 능력을 향상시켜 창의 융합적 역량 향상을 도모할 수 있는 근간의 역할을 하게 된다[3]. | |
국어 능력을 신장하지 못 할 때 발생할 수 있는 문제는 무엇인가? | 국어 능력이 제대로 육성되지 않을 경우 학습 부진이 누적되어 학교 부적응, 사회 부적응으로 이어질 수 있기 때문에 초등학교 1∼2학년의 한글 해득 능력 함양을 이룰 수 있는 교과서를 만드는 것이 필수적으로 이루어져야 한다[4]. |
Ministry of Education. (2016). Ministry of Education Notice 2015-80, Seoul : MOE Under Article 23 2 of the Act on Primary and Secondary Education, the Act on Education for Primary and Secondary Schools (Article 74) was enforced on September 23, 2015.
Ministry of Education (2016). 2015 Revised Curriculum, Seoul : MOE.
K. H. Lee. (2016. Dec.). linked Korean and other textbooks to foster creative pooling human resources. Korea Textbook Research, 86, 83-120.
Y. J. Seo. (2015). Major Issues and Tasks of the 2015 Revised Korean Language Curriculum. Journal of CheongRam Korean Language Educatiln, 56, 67-106.
D. Y. Kim & O. H. Woo. (2018) Reconstruction of Discourse on Curriculum Reconstruction. Journal of the Korea Convergence Society, 9(6), 9-16.
S. I. Park & J. J. Lee. (2004) The effect of volitional control ability and the text interests on academic achievement and satisfaction in Web-Based Instruction. The Studies of Education, 42(4), 475-500.
Y. G. Jeong. (2015. Sept.). The direction of textbook development according to the 2015 revision, Korea Textbook Research, 81, 10-15.
Y. H. Song. (2018). The Influence of College Students' Achievement Emotions on their self-regulated learning strategies and self-handicapping strategies. Journal of Convergence for Information Technology, 8(4), 231-236.
S. Y. Lee & B. H. Hwang. (2002). A Study on Arousing Students' Motivation in the High School English Class. CNU journal of educational studies, 19, 45-77.
J. D. Kim & Y. W. Kim. (2016). Continuity of Learning Motivation and Academic Achievement. Korean Journal of Educational Research, 10(4), 157-165. DOI :10.21184/jkeia.2016.08.10.4.157
J. H. Kim & M. K. Park. (2018). Effects of Self-Determination Motivation to Learning Flow on in Self-Regulated Learning: Mediating Effect of Metacognition. Journal of the Korea Convergence Society, 9(2), 349-357.
H. B. Gye. (2014). A Study of the Educational Meanings of the Concept of Interest. Gyeongin National University of Education, Master's thesis. Incheon.
T. K. Kim. (2009). A Study on the Longitudinal Mediating effect Affecting Academic Performance of the Youth. Doctoral dissertation. Myungji University. Seoul.
J. C. Yoon. (2015). Exploring Factors Contributing Text Interest and Implications for Text Development. Jounal of Elementary Korean Education, 59, 301-323.
J. E. Jo. (2013). The study of graphic design to stimulate visual attraction.. Doctoral dissertation. Ewha Womans University. Seoul.
J. H. Kim. (2011). A Study on Design Analysis and Improvement Strategies of Digital Text Book for English Study at Elementary School. Doctoral dissertation. Sookmyung Women's University. Seoul.
K. A. Jin. (2012) Analysis on interest factors for user interface design of digital textbook : focused on the relationship with learning motivation. Doctoral dissertation. Hongik University. Seoul.
J. A. Kim. (2015). An editorial design analysis and improvement method for promoting ELT teaching method in elementary school. Ewha Womans University, Master's thesis. Seoul.
K. M. Lee. (2016. Jun.). Textbooks that make learning fun. Korea Textbook Research. 84, 113-117.
Y. S. Nam. (2016. 12. 7). Sudden increase in boys ... Math and science are also lagging behind girls. Korea Joongang daily, http://news.joins.com/article/20971902
Korean student math and science scores are top of the world... Interest is the last. (2016. 11. 29) Yonhap News Agency, http://www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2016/11/29/02000 00000AKR20161129117600004.HTML?input1195m
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.