본 연구의 목적은 초등학교 교육현장에서 사용할 수 있는 Eric Carle의 동화를 활용한 효율적인 초등영어교육방법을 연구하는 것이다. Eric Carle의 작품 분석을 통해 초등학교에서 실제로 사용할 수 있도록 주제별, 난이도별 분석을 통한 추천도서를 제시하고 다양한 학습활동 및 교수-학습 과정안 등의 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 먼저 Eric Carle의 동화책이 초등학교 아동들에게 왜 적합한지 삽화, 소재, 텍스트 분석을 통해 살...
본 연구의 목적은 초등학교 교육현장에서 사용할 수 있는 Eric Carle의 동화를 활용한 효율적인 초등영어교육방법을 연구하는 것이다. Eric Carle의 작품 분석을 통해 초등학교에서 실제로 사용할 수 있도록 주제별, 난이도별 분석을 통한 추천도서를 제시하고 다양한 학습활동 및 교수-학습 과정안 등의 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 먼저 Eric Carle의 동화책이 초등학교 아동들에게 왜 적합한지 삽화, 소재, 텍스트 분석을 통해 살펴보았으며, 예술적 측면에서도 Eric Carle 동화책이 가지고 있는 많은 장점을 제시하였다. 연구의 목적에 따라 Ⅱ장에서는 총체적 언어교육과 제 7차 초등영어교육과정을 살펴보고, 초등학교에서 영어동화 활용의 필요성과 영어동화책 선정방법에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 Eric Carle의 생애를 먼저 살펴봄으로써 그의 작품을 이해하는데 도움을 얻고자 하였으며, 삽화와 소재 및 이야기 텍스트의 특징을 살펴봄으로써 그 특징들이 초등영어교육에 어떻게 관련되어 활용할 수 있는지 알아보았다. Ⅳ장에서는 Eric Carle동화와 초등영어교육과정과의 연관성을 찾고자 관련 주제 및 난이도별 분석 및 분류를 통해 이를 초등학교 현장에서 쉽게 활용할 수 있도록 추천도서를 제안하였다. 또한 Eric Carle 동화와 관련된 학습활동 및 교수-학습 과정안을 제시하였다. Eric Carle은 모든 삽화에 여러 종이와 천을 붙여 만든 콜라주라는 미술방식을 사용하였다. Eric Carle의 콜라주 기법은 다양한 색감과 질감을 지나고 있으며 아동들로 하여금 상상력과 미술적 안목을 동시에 기를 수 있게 한다. Eric Carle의 작품의 소재는 아동들의 관심과 흥미를 끄는 작은 곤충, 혹은 아동들에게 친숙한 동물들이다. 아동들은 이야기속의 곤충과 동물들을 자신과 동일시하며 이야기 속에 빠져 다양한 세계와 경험을 통해 상호작용을 한다. 이는 영어교육자료로써 아동의 흥미를 이끌어 내는데 충분하며 교사들에게도 좋은 학습자료 임을 시사해 준다. 또한 이야기 텍스트는 대부분 반복적인 문형을 갖고 있으며, 동화책에서 사용되는 대부분의 어휘가 초등학교 기본어휘표에 자주 등장하는 단어이며, 문장의 길이가 비교적 짧고 문장의 구조가 분명하여 초등학교 영어교육자료로 활용하기에 알맞다. Eric Carle은 그림뿐 아니라 아동의 눈높이에서 아동의 시각으로 아동이 좋아하는 소재를 가지고 아름다운 사랑과 희망의 이야기를 창조해 내었기에 전세계 어린이들에게 사랑받는 동화작가가 될 수 있었다. Eric Carle이 그의 동화책에서 끊임없이 들려주는 사랑과 희망의 메시지는 아동들에게 교육적 효과 뿐 아니라 삶에 대한 지혜와 용기도 제공해 주리라 생각한다. 앞으로 우리나라에도 언어와 예술을 통합하여 Eric Carle의 동화보다 더 멋진 동화책이 많이 나와서 초등영어교육의 다양한 자료로 쓰여 지길 바라며, 영어동화를 활용한 다양한 교수방법 및 학습활동이 연구되기를 바라는 마음이다.
본 연구의 목적은 초등학교 교육현장에서 사용할 수 있는 Eric Carle의 동화를 활용한 효율적인 초등영어교육방법을 연구하는 것이다. Eric Carle의 작품 분석을 통해 초등학교에서 실제로 사용할 수 있도록 주제별, 난이도별 분석을 통한 추천도서를 제시하고 다양한 학습활동 및 교수-학습 과정안 등의 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 먼저 Eric Carle의 동화책이 초등학교 아동들에게 왜 적합한지 삽화, 소재, 텍스트 분석을 통해 살펴보았으며, 예술적 측면에서도 Eric Carle 동화책이 가지고 있는 많은 장점을 제시하였다. 연구의 목적에 따라 Ⅱ장에서는 총체적 언어교육과 제 7차 초등영어교육과정을 살펴보고, 초등학교에서 영어동화 활용의 필요성과 영어동화책 선정방법에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 Eric Carle의 생애를 먼저 살펴봄으로써 그의 작품을 이해하는데 도움을 얻고자 하였으며, 삽화와 소재 및 이야기 텍스트의 특징을 살펴봄으로써 그 특징들이 초등영어교육에 어떻게 관련되어 활용할 수 있는지 알아보았다. Ⅳ장에서는 Eric Carle동화와 초등영어교육과정과의 연관성을 찾고자 관련 주제 및 난이도별 분석 및 분류를 통해 이를 초등학교 현장에서 쉽게 활용할 수 있도록 추천도서를 제안하였다. 또한 Eric Carle 동화와 관련된 학습활동 및 교수-학습 과정안을 제시하였다. Eric Carle은 모든 삽화에 여러 종이와 천을 붙여 만든 콜라주라는 미술방식을 사용하였다. Eric Carle의 콜라주 기법은 다양한 색감과 질감을 지나고 있으며 아동들로 하여금 상상력과 미술적 안목을 동시에 기를 수 있게 한다. Eric Carle의 작품의 소재는 아동들의 관심과 흥미를 끄는 작은 곤충, 혹은 아동들에게 친숙한 동물들이다. 아동들은 이야기속의 곤충과 동물들을 자신과 동일시하며 이야기 속에 빠져 다양한 세계와 경험을 통해 상호작용을 한다. 이는 영어교육자료로써 아동의 흥미를 이끌어 내는데 충분하며 교사들에게도 좋은 학습자료 임을 시사해 준다. 또한 이야기 텍스트는 대부분 반복적인 문형을 갖고 있으며, 동화책에서 사용되는 대부분의 어휘가 초등학교 기본어휘표에 자주 등장하는 단어이며, 문장의 길이가 비교적 짧고 문장의 구조가 분명하여 초등학교 영어교육자료로 활용하기에 알맞다. Eric Carle은 그림뿐 아니라 아동의 눈높이에서 아동의 시각으로 아동이 좋아하는 소재를 가지고 아름다운 사랑과 희망의 이야기를 창조해 내었기에 전세계 어린이들에게 사랑받는 동화작가가 될 수 있었다. Eric Carle이 그의 동화책에서 끊임없이 들려주는 사랑과 희망의 메시지는 아동들에게 교육적 효과 뿐 아니라 삶에 대한 지혜와 용기도 제공해 주리라 생각한다. 앞으로 우리나라에도 언어와 예술을 통합하여 Eric Carle의 동화보다 더 멋진 동화책이 많이 나와서 초등영어교육의 다양한 자료로 쓰여 지길 바라며, 영어동화를 활용한 다양한 교수방법 및 학습활동이 연구되기를 바라는 마음이다.
The purpose of this study is to design an effective and efficient English teaching by means of utilizing Eric Carle's works in elementary school. This study is aimed at presenting Eric Carle's works by subjects and levels which can be used by elementary school teachers through the analysis of Eric C...
The purpose of this study is to design an effective and efficient English teaching by means of utilizing Eric Carle's works in elementary school. This study is aimed at presenting Eric Carle's works by subjects and levels which can be used by elementary school teachers through the analysis of Eric Carle's works, and proposing an informative lesson plan and a variety of methods for English education. First, the researcher took a look at why Eric Carle's works are appropriate to children through the analysis of the illustrations, texts and subjects, which convey the many elements of his work. To begin with, chapter Ⅱ attempts to explore the whole language approaching, the 7th curriculum of elementary English education, concerning the necessity of using storybooks as well as suggesting the standard of effective story books. Chapter Ⅲ covers Eric Carle's life that can give help to understand his works, and the researcher take into consideration the ways his works' features can be used in elementary English education. Chapter Ⅳ presents Eric Carle's works by subjects and levels which can be used by elementary school teachers through the analysis of Eric Carle's works, and proposes an informative lesson plan and a variety of methods for English education. Eric Carle uses collage, which is a method of making pictures by sticking pieces of colored paper and cloth on paper. This method, which is equipped with multi-colored and intriguing illustrations, evokes young children's imagination, and develops their artistic senses. Eric Carle's works can serve as good learning materials for elementary English education because they contain multi-colored and intriguing illustrations, repeated sentence patterns, short sentences and easy vocabulary. The characters in his work are all tiny insects that are interesting and familiar to children. Children mix themselves and these insects and animals together and interact with the subject matters in the text through a variety of experiences in the surrounding world. His works are also equipped with repeated sentence patterns, short sentences and easy vocabularies. These facts can direct children's attention, and they will serve as good teaching materials for teachers. This is made possible through his writing ability and painting. Most of his creations have an educational element as well as foundations in the natural world. Eric Carle could possibly become one of the world's most beloved artists of children's books as he has created children's stories of love and hope with natural matters within a child's point of view. Eric Carle's creations, which show messages of love and hope constantly, have an educational element and provide courage and life wisdom to children. The researcher would like to suggest that teachers should make an analysis of the works of storybook authors that supercede Eric Carle, and to improve their teaching activities with the help of storytelling materials.
The purpose of this study is to design an effective and efficient English teaching by means of utilizing Eric Carle's works in elementary school. This study is aimed at presenting Eric Carle's works by subjects and levels which can be used by elementary school teachers through the analysis of Eric Carle's works, and proposing an informative lesson plan and a variety of methods for English education. First, the researcher took a look at why Eric Carle's works are appropriate to children through the analysis of the illustrations, texts and subjects, which convey the many elements of his work. To begin with, chapter Ⅱ attempts to explore the whole language approaching, the 7th curriculum of elementary English education, concerning the necessity of using storybooks as well as suggesting the standard of effective story books. Chapter Ⅲ covers Eric Carle's life that can give help to understand his works, and the researcher take into consideration the ways his works' features can be used in elementary English education. Chapter Ⅳ presents Eric Carle's works by subjects and levels which can be used by elementary school teachers through the analysis of Eric Carle's works, and proposes an informative lesson plan and a variety of methods for English education. Eric Carle uses collage, which is a method of making pictures by sticking pieces of colored paper and cloth on paper. This method, which is equipped with multi-colored and intriguing illustrations, evokes young children's imagination, and develops their artistic senses. Eric Carle's works can serve as good learning materials for elementary English education because they contain multi-colored and intriguing illustrations, repeated sentence patterns, short sentences and easy vocabulary. The characters in his work are all tiny insects that are interesting and familiar to children. Children mix themselves and these insects and animals together and interact with the subject matters in the text through a variety of experiences in the surrounding world. His works are also equipped with repeated sentence patterns, short sentences and easy vocabularies. These facts can direct children's attention, and they will serve as good teaching materials for teachers. This is made possible through his writing ability and painting. Most of his creations have an educational element as well as foundations in the natural world. Eric Carle could possibly become one of the world's most beloved artists of children's books as he has created children's stories of love and hope with natural matters within a child's point of view. Eric Carle's creations, which show messages of love and hope constantly, have an educational element and provide courage and life wisdom to children. The researcher would like to suggest that teachers should make an analysis of the works of storybook authors that supercede Eric Carle, and to improve their teaching activities with the help of storytelling materials.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.