[학위논문]헤어 아트에 나타난 '추(醜)'이미지 표현양상 연구 : 헤어아트 작품제작 중심으로 (A)Study on the Expressive Aspect of the 'Ugliness' Image in Hair Art : Focussed on the Production of Hair Art Works원문보기
20세기에 이어 현대에는 포스트모더니즘의 영향으로 미적가치가 다원화됨에 따라 예술적 표현이 강조된 ‘헤어 아트’의 중요성이 강조되고 있다. 시각효과의 다양화와 미(美)적 가치의 기준이 변화함에 따라 헤어 아트로 표현되는 이미지는 과장되고 괴이하며 충격적인 모습을 띤 ‘추(醜)’이미지가 부각되기 시작하였고 ‘추(醜)’ 이미지는 왜곡과 과장 등의 전위적이며 신비로움을 주는 헤어 아트의 예술적 표현이 가능하게 하였다. 과거의 악과 무질서, 오류의 대상으로 여겨졌던 추(醜)가 현대에 이르러 추(醜)를 통해서 미(美)가 스스로를 의식하고 실현하기 위한 계기로 여겨지고 이는 현대의 특징을 단적으로 보여주는 매개가 되고 있다. 따라서 본 연구는 ‘추(醜)’ 이미지의 개념과 범주를 고찰하고 20세기 미술사조에서의 회화에 표현된 ‘추(醜)’이미지를 토대로 ‘형태의 왜곡’, ‘이질적 요소의 도입’, ‘일상 규칙의 위반’의 세 가지 유형화된 조형적 특성을 도출하였다. 이러한 조형적 특성의 유형화를 토대로 헤어 아트에 나타난 ‘추(醜)’ 이미지 표현양상은 다음과 같다. 형태의 왜곡으로 나타난 헤어 아트는 신체의 은폐와 기형적 형상으로 왜곡되고 실루엣의 과장과 변화를 통해 ‘추(醜)’ 이미지를 담아내었으며 분해와 해체를 통해 전형적인 관념을 파기하고 단조로운 형태의 질서를 깨뜨렸다. 이질적 요소가 도입된 헤어 아트는 추한 ...
20세기에 이어 현대에는 포스트모더니즘의 영향으로 미적가치가 다원화됨에 따라 예술적 표현이 강조된 ‘헤어 아트’의 중요성이 강조되고 있다. 시각효과의 다양화와 미(美)적 가치의 기준이 변화함에 따라 헤어 아트로 표현되는 이미지는 과장되고 괴이하며 충격적인 모습을 띤 ‘추(醜)’이미지가 부각되기 시작하였고 ‘추(醜)’ 이미지는 왜곡과 과장 등의 전위적이며 신비로움을 주는 헤어 아트의 예술적 표현이 가능하게 하였다. 과거의 악과 무질서, 오류의 대상으로 여겨졌던 추(醜)가 현대에 이르러 추(醜)를 통해서 미(美)가 스스로를 의식하고 실현하기 위한 계기로 여겨지고 이는 현대의 특징을 단적으로 보여주는 매개가 되고 있다. 따라서 본 연구는 ‘추(醜)’ 이미지의 개념과 범주를 고찰하고 20세기 미술사조에서의 회화에 표현된 ‘추(醜)’이미지를 토대로 ‘형태의 왜곡’, ‘이질적 요소의 도입’, ‘일상 규칙의 위반’의 세 가지 유형화된 조형적 특성을 도출하였다. 이러한 조형적 특성의 유형화를 토대로 헤어 아트에 나타난 ‘추(醜)’ 이미지 표현양상은 다음과 같다. 형태의 왜곡으로 나타난 헤어 아트는 신체의 은폐와 기형적 형상으로 왜곡되고 실루엣의 과장과 변화를 통해 ‘추(醜)’ 이미지를 담아내었으며 분해와 해체를 통해 전형적인 관념을 파기하고 단조로운 형태의 질서를 깨뜨렸다. 이질적 요소가 도입된 헤어 아트는 추한 오브제로 활용하는 등의 패스티쉬적 표현을 하였고 키치적 장식이나 이질적 재료가 헤어 아트를 표현하는 수단이 되기도 하며 의외성과 부조화를 유발시켜 낯선 충격을 주었다. 일상 규칙의 무시로 나타난 헤어 아트는 중력이 무시된 현실공간의 개념을 파괴하여 무정형의 헤어 아트로 표현되었고 불균형한 구도의 위치전환법도 여기에 포함되었다. 또한 과감하고 강렬한 컬러나, 어두운 색조로 표현된 헤어아트는 시각적 부조화의 형태를 보이며 ‘추(醜)’ 이미지를 담아내었다. 이처럼 사례분석을 통한 헤어아트에 표현된 ‘추’의 이미지 표현 양상 도출로 현대 헤어아트의 예술적 가치를 조명하였다. 마지막으로 이러한 연구를 토대로 제작한 ‘추(醜)’이미지를 응용한 헤어 아트 작품은 형태의 왜곡의 표현으로 부서지고 갈라진 신체의 파괴와 변형된 이미지의 반영하였으며 사물의 분해와 해체의 특징을 극대화하고 데카당스적인 퇴폐적 감성을 실었다. 이질적 요소를 도입한 작품은 이질적 재료를 헤어 아트에 활용함으로써 헤어 아트의 표현 영역의 확대와 재료의 다양성을 시도하였고. 추한 오브제와 혐오스러운 이미지를 형상화하여 헤어 아트에 도입함으로써 의도된 난잡함으로 ‘추(醜)’ 이미지를 표현하였다. 일상 규칙의 위반을 표현한 작품은 비례의 무시를 통해 공간을 파괴와 평면화 시켰으며 정지된 동작을 반복을 통해 운동성을 표현하였다. ‘추(醜)’ 이미지가 표현된 헤어 아트는 기존의 예술형식을 과감히 탈피하였고 무한한 표현의 수단으로 나타나고 있다. 본 연구는 혁신적이며 개성 있는 미래의 헤어 아트 디자인에 있어서 예술의 새로운 표현 영역의 한 부분으로 받아들여지도록 도움이 되고자 하며, 가속적인 변화의 시대적 요구에 발맞추어 현실과 헤어 아트를 이론적으로 연구하고 작품을 통해 해석해 내는 작업이 우리의 시대에 지속적으로 이루어져야 할 과제로 요구하는 바이다.
20세기에 이어 현대에는 포스트모더니즘의 영향으로 미적가치가 다원화됨에 따라 예술적 표현이 강조된 ‘헤어 아트’의 중요성이 강조되고 있다. 시각효과의 다양화와 미(美)적 가치의 기준이 변화함에 따라 헤어 아트로 표현되는 이미지는 과장되고 괴이하며 충격적인 모습을 띤 ‘추(醜)’이미지가 부각되기 시작하였고 ‘추(醜)’ 이미지는 왜곡과 과장 등의 전위적이며 신비로움을 주는 헤어 아트의 예술적 표현이 가능하게 하였다. 과거의 악과 무질서, 오류의 대상으로 여겨졌던 추(醜)가 현대에 이르러 추(醜)를 통해서 미(美)가 스스로를 의식하고 실현하기 위한 계기로 여겨지고 이는 현대의 특징을 단적으로 보여주는 매개가 되고 있다. 따라서 본 연구는 ‘추(醜)’ 이미지의 개념과 범주를 고찰하고 20세기 미술사조에서의 회화에 표현된 ‘추(醜)’이미지를 토대로 ‘형태의 왜곡’, ‘이질적 요소의 도입’, ‘일상 규칙의 위반’의 세 가지 유형화된 조형적 특성을 도출하였다. 이러한 조형적 특성의 유형화를 토대로 헤어 아트에 나타난 ‘추(醜)’ 이미지 표현양상은 다음과 같다. 형태의 왜곡으로 나타난 헤어 아트는 신체의 은폐와 기형적 형상으로 왜곡되고 실루엣의 과장과 변화를 통해 ‘추(醜)’ 이미지를 담아내었으며 분해와 해체를 통해 전형적인 관념을 파기하고 단조로운 형태의 질서를 깨뜨렸다. 이질적 요소가 도입된 헤어 아트는 추한 오브제로 활용하는 등의 패스티쉬적 표현을 하였고 키치적 장식이나 이질적 재료가 헤어 아트를 표현하는 수단이 되기도 하며 의외성과 부조화를 유발시켜 낯선 충격을 주었다. 일상 규칙의 무시로 나타난 헤어 아트는 중력이 무시된 현실공간의 개념을 파괴하여 무정형의 헤어 아트로 표현되었고 불균형한 구도의 위치전환법도 여기에 포함되었다. 또한 과감하고 강렬한 컬러나, 어두운 색조로 표현된 헤어아트는 시각적 부조화의 형태를 보이며 ‘추(醜)’ 이미지를 담아내었다. 이처럼 사례분석을 통한 헤어아트에 표현된 ‘추’의 이미지 표현 양상 도출로 현대 헤어아트의 예술적 가치를 조명하였다. 마지막으로 이러한 연구를 토대로 제작한 ‘추(醜)’이미지를 응용한 헤어 아트 작품은 형태의 왜곡의 표현으로 부서지고 갈라진 신체의 파괴와 변형된 이미지의 반영하였으며 사물의 분해와 해체의 특징을 극대화하고 데카당스적인 퇴폐적 감성을 실었다. 이질적 요소를 도입한 작품은 이질적 재료를 헤어 아트에 활용함으로써 헤어 아트의 표현 영역의 확대와 재료의 다양성을 시도하였고. 추한 오브제와 혐오스러운 이미지를 형상화하여 헤어 아트에 도입함으로써 의도된 난잡함으로 ‘추(醜)’ 이미지를 표현하였다. 일상 규칙의 위반을 표현한 작품은 비례의 무시를 통해 공간을 파괴와 평면화 시켰으며 정지된 동작을 반복을 통해 운동성을 표현하였다. ‘추(醜)’ 이미지가 표현된 헤어 아트는 기존의 예술형식을 과감히 탈피하였고 무한한 표현의 수단으로 나타나고 있다. 본 연구는 혁신적이며 개성 있는 미래의 헤어 아트 디자인에 있어서 예술의 새로운 표현 영역의 한 부분으로 받아들여지도록 도움이 되고자 하며, 가속적인 변화의 시대적 요구에 발맞추어 현실과 헤어 아트를 이론적으로 연구하고 작품을 통해 해석해 내는 작업이 우리의 시대에 지속적으로 이루어져야 할 과제로 요구하는 바이다.
As the aesthetic value has become diversified through the influence of post-modernism both in the 20th century and in a contemporary age, emphasis has been placed on the importance of 'hair art' highlighting artistic expression. With the diversification of the virtual effect and the change of the st...
As the aesthetic value has become diversified through the influence of post-modernism both in the 20th century and in a contemporary age, emphasis has been placed on the importance of 'hair art' highlighting artistic expression. With the diversification of the virtual effect and the change of the standard for the aesthetic value, the image expressed through hair art has begun to come to a forefront as the 'ugliness' image taking a shape of exaggerated, queer and shocking picture. The 'ugliness' image‘ made it possible to make an artistic expression of hair art giving vanguard and mysteriousness such as distortion, exaggeration and the like. 'Ugliness' regarded as the object of vice, disorder and error in the past is considered to be an opportunity to understand and realize beauty through 'ugliness' in a contemporary age, which is becoming the medium that shows the characteristic of modernity straightforwardly. Accordingly, this study attempted to investigate the concept and category of the 'ugliness' image and elicit three typified plastic characteristics such as the 'distortion of form', the 'introduction of heterogeneous elements' and the 'violation of daily rules' based on the 'ugliness' expressed in the current of thought of art in the 20th century. The expressive aspect of the 'ugliness' image based on the typification of this plastic characteristic is as follows: Hair art represented as the distortion of forms expressed the 'ugliness' image through the covering and deformed shape of the body and the exaggeration and change of the silhouette and collapsed the typical ideology through disintegration and de-construction and broke the order of monotonous form. Hair art introducing heterogeneous elements made a pastich expression such as using the ugly object and the like and gave people a strange shock by triggering unexpectedness and disharmony as kitsch decoration or heterogeneous materials became the means for expressing hair art. Hair art representing the neglect of daily rules was expressed as amorphous hair art by destroying the concept of real space with weight neglected and included the position shift method of unbalanced composition. And hair art represented with bold and gaudy colors, or dark colors expressed the 'ugliness' image while showing the form of virtual disharmony. Like this, this study attempted to shed light on the artistic value of contemporary hair art by eliciting the expressive aspect of the 'ugliness' image expressed in hair art through the case study. Finally, the works of hair art applying the 'ugliness' image produced based on this study broke down into the expression of the distortion of forms, reflected the destroyed and changed image of the body. And they maximized the characteristics of disintegration and de-construction of the object and expressed the emotion of decadence. The works of hair art introducing heterogeneous elements made an attempt to expand the expressive domain of hair art and diversify its materials by making practical use of heterogeneous materials in hair art. And they expressed the 'ugliness' image with the intended disorder by configuring the ugly object and abominable image and introducing them into hair art. The works of hair art representing the violation of daily rules destroyed and planarize the space through the neglect of proportion and expressed mobility through the repetition of stationary motions. Hair art expressing the ‘ugliness' image dared to get away from the existing artistic form and emerged as the means for infinite expression. This study was intended to help the future hair art design of innovation and individuality to be accepted as one part of a new expressive domain of arts. In keeping with the demand of the times of accelerating changes, the work of making a theoretical study of the realities and hair art and interpreting them through works is required as the task that will continue to be done in our times.
As the aesthetic value has become diversified through the influence of post-modernism both in the 20th century and in a contemporary age, emphasis has been placed on the importance of 'hair art' highlighting artistic expression. With the diversification of the virtual effect and the change of the standard for the aesthetic value, the image expressed through hair art has begun to come to a forefront as the 'ugliness' image taking a shape of exaggerated, queer and shocking picture. The 'ugliness' image‘ made it possible to make an artistic expression of hair art giving vanguard and mysteriousness such as distortion, exaggeration and the like. 'Ugliness' regarded as the object of vice, disorder and error in the past is considered to be an opportunity to understand and realize beauty through 'ugliness' in a contemporary age, which is becoming the medium that shows the characteristic of modernity straightforwardly. Accordingly, this study attempted to investigate the concept and category of the 'ugliness' image and elicit three typified plastic characteristics such as the 'distortion of form', the 'introduction of heterogeneous elements' and the 'violation of daily rules' based on the 'ugliness' expressed in the current of thought of art in the 20th century. The expressive aspect of the 'ugliness' image based on the typification of this plastic characteristic is as follows: Hair art represented as the distortion of forms expressed the 'ugliness' image through the covering and deformed shape of the body and the exaggeration and change of the silhouette and collapsed the typical ideology through disintegration and de-construction and broke the order of monotonous form. Hair art introducing heterogeneous elements made a pastich expression such as using the ugly object and the like and gave people a strange shock by triggering unexpectedness and disharmony as kitsch decoration or heterogeneous materials became the means for expressing hair art. Hair art representing the neglect of daily rules was expressed as amorphous hair art by destroying the concept of real space with weight neglected and included the position shift method of unbalanced composition. And hair art represented with bold and gaudy colors, or dark colors expressed the 'ugliness' image while showing the form of virtual disharmony. Like this, this study attempted to shed light on the artistic value of contemporary hair art by eliciting the expressive aspect of the 'ugliness' image expressed in hair art through the case study. Finally, the works of hair art applying the 'ugliness' image produced based on this study broke down into the expression of the distortion of forms, reflected the destroyed and changed image of the body. And they maximized the characteristics of disintegration and de-construction of the object and expressed the emotion of decadence. The works of hair art introducing heterogeneous elements made an attempt to expand the expressive domain of hair art and diversify its materials by making practical use of heterogeneous materials in hair art. And they expressed the 'ugliness' image with the intended disorder by configuring the ugly object and abominable image and introducing them into hair art. The works of hair art representing the violation of daily rules destroyed and planarize the space through the neglect of proportion and expressed mobility through the repetition of stationary motions. Hair art expressing the ‘ugliness' image dared to get away from the existing artistic form and emerged as the means for infinite expression. This study was intended to help the future hair art design of innovation and individuality to be accepted as one part of a new expressive domain of arts. In keeping with the demand of the times of accelerating changes, the work of making a theoretical study of the realities and hair art and interpreting them through works is required as the task that will continue to be done in our times.
주제어
#헤어 아트 추이미지 20세기 미술사조 작품제작 형태의 왜곡 이질적 요소의 도입 일상 규칙 위반
학위논문 정보
저자
최소영
학위수여기관
건국대학교 디자인대학원
학위구분
국내석사
학과
뷰티디자인전공
발행연도
2008
총페이지
x, 102 p.
키워드
헤어 아트 추이미지 20세기 미술사조 작품제작 형태의 왜곡 이질적 요소의 도입 일상 규칙 위반
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