중학교에서 조형교육은 통합적 조형수업으로 발전 되어 가고 있다. 현대미술 흐름에서도 평면·입체조형 영역 장르의 구분이 뚜렷한 작업보다는 여러 미술장르가 혼합되어 작가만의 개성 넘친 좋은 작품이 많이 나오고 있다. 이러한 시대적 경향과 미술교육과의 관계를 본다면 외양적으로는 많은 장르의 통합으로 인해 창의성을 요구하지만 내면적으로는 많은 부족함이 있다. 내면적인 면을 본다는 것은 중학교 미술교육의 실태와 교실 현장에서의 학생들과 선생님들의 생각을 듣는다는 것이다. 본 연구는 중학생 90명과 미술교사 30분들을 대상으로 설문조사를 실...
중학교에서 조형교육은 통합적 조형수업으로 발전 되어 가고 있다. 현대미술 흐름에서도 평면·입체조형 영역 장르의 구분이 뚜렷한 작업보다는 여러 미술장르가 혼합되어 작가만의 개성 넘친 좋은 작품이 많이 나오고 있다. 이러한 시대적 경향과 미술교육과의 관계를 본다면 외양적으로는 많은 장르의 통합으로 인해 창의성을 요구하지만 내면적으로는 많은 부족함이 있다. 내면적인 면을 본다는 것은 중학교 미술교육의 실태와 교실 현장에서의 학생들과 선생님들의 생각을 듣는다는 것이다. 본 연구는 중학생 90명과 미술교사 30분들을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 참고문헌을 통한 미술교과서 분석 자료를 얻어 미술교육의 현황을 파악하였다. 또한 외국의 교육과정과 우리나라 미술교육실태를 비교분석 하였다. 각 나라의 교육과정의 장점을 우리나라 실정에 맞게 반영하고 마지막으로 모든 내용을 기반으로 하여 입체조형교육과 평면조형교육의 효과적인 개선방안을 제시하였다. 또한 설문조사를 통해 평면조형교육 위주의 편중된 수업이 이루어지고 있음을 알 수 있었다. 학생들은 평면조형수업을 어려워하고 있었으며 이에 반해 선생님 분들께서는 평면조형수업을 입체조형 수업보다 수월하게 지도 할 수 있다고 답변해주셨다. 이러한 결과는 학습자와 지도자 그리고 현 미술계의 흐름이 일치되지 않고 있음을 알 수 있었다. 따라서 내면적으로는 학생과 선생님분들의 의견이 반영된 입체조형 교육과 평면조형교육의 균형 잡힌 수업지도안이 필요하다. 수업지도안을 작성하기 위해 프랑스, 이탈리아, 미국, 일본의 각 미술교육과정을 공부하였고, 우리나라 각 미술교과서에서의 평면조형과 입체조형의 비교분석 자료를 찾아보게 되었다. 이러한 모든 내용을 통해 볼 때 학습목표는 미술 기본원리에 바탕을 두고, 표현방법은 입체조형과 평면조형의 구분을 두지 않는 것이 좋다고 판단된다. 또한 모든 수업지도안은 선행학습을 기반으로 학년별로 연결되어지며 단, 중2학생들의 경우 가정교과와의 연계적 통합수업을 기반으로 작성하였다. 단계적인 미술수업지도는 첫째, 평면·입체의 개념 이해와 기초경험단계. 둘째, 표현단계, 셋째, 발표 및 평가단계로 구성하여 연구하였다.
중학교에서 조형교육은 통합적 조형수업으로 발전 되어 가고 있다. 현대미술 흐름에서도 평면·입체조형 영역 장르의 구분이 뚜렷한 작업보다는 여러 미술장르가 혼합되어 작가만의 개성 넘친 좋은 작품이 많이 나오고 있다. 이러한 시대적 경향과 미술교육과의 관계를 본다면 외양적으로는 많은 장르의 통합으로 인해 창의성을 요구하지만 내면적으로는 많은 부족함이 있다. 내면적인 면을 본다는 것은 중학교 미술교육의 실태와 교실 현장에서의 학생들과 선생님들의 생각을 듣는다는 것이다. 본 연구는 중학생 90명과 미술교사 30분들을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 참고문헌을 통한 미술교과서 분석 자료를 얻어 미술교육의 현황을 파악하였다. 또한 외국의 교육과정과 우리나라 미술교육실태를 비교분석 하였다. 각 나라의 교육과정의 장점을 우리나라 실정에 맞게 반영하고 마지막으로 모든 내용을 기반으로 하여 입체조형교육과 평면조형교육의 효과적인 개선방안을 제시하였다. 또한 설문조사를 통해 평면조형교육 위주의 편중된 수업이 이루어지고 있음을 알 수 있었다. 학생들은 평면조형수업을 어려워하고 있었으며 이에 반해 선생님 분들께서는 평면조형수업을 입체조형 수업보다 수월하게 지도 할 수 있다고 답변해주셨다. 이러한 결과는 학습자와 지도자 그리고 현 미술계의 흐름이 일치되지 않고 있음을 알 수 있었다. 따라서 내면적으로는 학생과 선생님분들의 의견이 반영된 입체조형 교육과 평면조형교육의 균형 잡힌 수업지도안이 필요하다. 수업지도안을 작성하기 위해 프랑스, 이탈리아, 미국, 일본의 각 미술교육과정을 공부하였고, 우리나라 각 미술교과서에서의 평면조형과 입체조형의 비교분석 자료를 찾아보게 되었다. 이러한 모든 내용을 통해 볼 때 학습목표는 미술 기본원리에 바탕을 두고, 표현방법은 입체조형과 평면조형의 구분을 두지 않는 것이 좋다고 판단된다. 또한 모든 수업지도안은 선행학습을 기반으로 학년별로 연결되어지며 단, 중2학생들의 경우 가정교과와의 연계적 통합수업을 기반으로 작성하였다. 단계적인 미술수업지도는 첫째, 평면·입체의 개념 이해와 기초경험단계. 둘째, 표현단계, 셋째, 발표 및 평가단계로 구성하여 연구하였다.
At the part of middle school art education, figurative art education has a tendency to be united other department of art education. Similarly, at the stream of modern art, there are rather many interesting works than exact separation between plane genre and three dimensionsgenre. As the prospect of ...
At the part of middle school art education, figurative art education has a tendency to be united other department of art education. Similarly, at the stream of modern art, there are rather many interesting works than exact separation between plane genre and three dimensionsgenre. As the prospect of relation with recent stream and art education, in the external part, by the combination of many genres this time requires unique idea however in the internal part, there are numerous scarcities. Seeing internal part equals to listening to what active teachers say. The study based on a survey of 90 middle school students and 30 art teachers and also revealed present state of art education through the materials which examined art textbook. Besides, I compared foreign education curriculum with reality of Korean art education environment. Through this process, the thesis could include how to adapt each country’s advantage to our curriculum. Finally, on the base of preceded materials it brings effective plans in the both part of three dimensions education and plane figure education. Additional,by the poll, it showed that figurative art education is attached to plane figure education. Students felt difficulty in plane figure education, oppositely teachers felt plane figure education is easier to progress lecture than three dimensions education. This result tells that each thought of instructor and learner is not equal. Therefore it is required that lecture plan which is balanced with plane figure education and three dimensions education. To make lecture plan, I studied art education curriculums of France, Italia, U.S and Japan, also examined comparison materials that include different specialties of both part which is revealed at several art textbooks. On the account of the information, it is desirable that education aim is built under the basic principal of art. In the prospect of expression ways, no separation between three dimensions and plane figure is advisable. Also, every lecture plan relates to each grade under advanced study. However in occasion of second grade of middle school students, it was created under the related education to domestic science. In phases art education methods were divided with three steps; understanding of conceptions, expression, presentation and valuation.
At the part of middle school art education, figurative art education has a tendency to be united other department of art education. Similarly, at the stream of modern art, there are rather many interesting works than exact separation between plane genre and three dimensionsgenre. As the prospect of relation with recent stream and art education, in the external part, by the combination of many genres this time requires unique idea however in the internal part, there are numerous scarcities. Seeing internal part equals to listening to what active teachers say. The study based on a survey of 90 middle school students and 30 art teachers and also revealed present state of art education through the materials which examined art textbook. Besides, I compared foreign education curriculum with reality of Korean art education environment. Through this process, the thesis could include how to adapt each country’s advantage to our curriculum. Finally, on the base of preceded materials it brings effective plans in the both part of three dimensions education and plane figure education. Additional,by the poll, it showed that figurative art education is attached to plane figure education. Students felt difficulty in plane figure education, oppositely teachers felt plane figure education is easier to progress lecture than three dimensions education. This result tells that each thought of instructor and learner is not equal. Therefore it is required that lecture plan which is balanced with plane figure education and three dimensions education. To make lecture plan, I studied art education curriculums of France, Italia, U.S and Japan, also examined comparison materials that include different specialties of both part which is revealed at several art textbooks. On the account of the information, it is desirable that education aim is built under the basic principal of art. In the prospect of expression ways, no separation between three dimensions and plane figure is advisable. Also, every lecture plan relates to each grade under advanced study. However in occasion of second grade of middle school students, it was created under the related education to domestic science. In phases art education methods were divided with three steps; understanding of conceptions, expression, presentation and valuation.
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