최근 문화를 사회복지의 연장으로 보고 문화복지에 대한 주요 정책이 펼쳐지고 있으며, 정부와 기업, 각종 단체에서도 다양한 문화적 부분에 많은 투자와 관심을 보이고 있다. 또한 국민소득 증가와 근로시간 단축 등의 이유로 전 국민적 문화 욕구가 증대되고, 그 중 학업으로 인해 문화참여의 기회가 많지 않은 청소년의 욕구도 높아졌다. 청소년기는 아동기와 성인기를 연결하는 발달과정의 하나로, 이 시기에 어떤 경험을 하면서 시간을 보냈는가가 인격형성과 심리사회적 적응에 중요한 결과로 나타난다. 하지만 아직까지 청소년의 문화활동은 우리나라의 여건상 비용과 시간에 현실적으로 제약이 많고, 프로그램 또한 다양하지 못한 편이다. 이로 인해 청소년 개개인간의 문화적 격차가 심해지고, 그에 따른 심리적, 부정적 영향으로 사회에 적응하지 못하거나 비행을 저지르는 등 심각한 문제가 발생하기도 한다. 본 연구는 청소년기의 문화활동 경험이 심리사회적 적응에 미치는 영향을 살펴봄으로써, 청소년기의 부적응 행동의 이해를 위한 기초적 정보자료 제공과 향후 청소년의 문화복지 증진과 프로그램 및 서비스 개발에 유용한 정보를 제공하고자 하였다. 이러한 연구목적에 따라 대전광역시 소재의 총 8개의 중?고등학교 2학년 학생들을 대상으로 문화활동에 따른 심리사회적 적응에 대해서 조사하였다. 심리사회적 적응 정도를 알아보기 위하여, Achebach(1991)가 개발한 척도를 오경자 외(1997)가 번안하여 표준화한 청소년 자기행동 평가척도을 수정?보완하여 사용하였다. 연구결과, 청소년의 문화활동 중 ...
최근 문화를 사회복지의 연장으로 보고 문화복지에 대한 주요 정책이 펼쳐지고 있으며, 정부와 기업, 각종 단체에서도 다양한 문화적 부분에 많은 투자와 관심을 보이고 있다. 또한 국민소득 증가와 근로시간 단축 등의 이유로 전 국민적 문화 욕구가 증대되고, 그 중 학업으로 인해 문화참여의 기회가 많지 않은 청소년의 욕구도 높아졌다. 청소년기는 아동기와 성인기를 연결하는 발달과정의 하나로, 이 시기에 어떤 경험을 하면서 시간을 보냈는가가 인격형성과 심리사회적 적응에 중요한 결과로 나타난다. 하지만 아직까지 청소년의 문화활동은 우리나라의 여건상 비용과 시간에 현실적으로 제약이 많고, 프로그램 또한 다양하지 못한 편이다. 이로 인해 청소년 개개인간의 문화적 격차가 심해지고, 그에 따른 심리적, 부정적 영향으로 사회에 적응하지 못하거나 비행을 저지르는 등 심각한 문제가 발생하기도 한다. 본 연구는 청소년기의 문화활동 경험이 심리사회적 적응에 미치는 영향을 살펴봄으로써, 청소년기의 부적응 행동의 이해를 위한 기초적 정보자료 제공과 향후 청소년의 문화복지 증진과 프로그램 및 서비스 개발에 유용한 정보를 제공하고자 하였다. 이러한 연구목적에 따라 대전광역시 소재의 총 8개의 중?고등학교 2학년 학생들을 대상으로 문화활동에 따른 심리사회적 적응에 대해서 조사하였다. 심리사회적 적응 정도를 알아보기 위하여, Achebach(1991)가 개발한 척도를 오경자 외(1997)가 번안하여 표준화한 청소년 자기행동 평가척도을 수정?보완하여 사용하였다. 연구결과, 청소년의 문화활동 중 내재화 문제에서는 위축은 유의한 영향을 미치지 않았고, 우울?불안은 평균 여가시간과 여가생활 만족도가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외현화 문제에서 비행은 평균 여가시간, 여가생활 만족도, 문화활동 참여만족도가 영향을 미치는 것으로 나타났고, 공격성은 문화활동 지출비용, 여가생활 만족도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 심리사회적 적응 전체에서는 평균 여가시간, 여가생활 만족도, 문화활동 지출비용, 문화활동 참여만족도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 평균 여가시간과 문화활동 지출비용이 늘어나면 심리사회적 적응수준이 더 낮게 나타났고, 여가생활 만족도와 문화활동 참여만족도가 높으면 심리사회적 적응수준도 높았다.
최근 문화를 사회복지의 연장으로 보고 문화복지에 대한 주요 정책이 펼쳐지고 있으며, 정부와 기업, 각종 단체에서도 다양한 문화적 부분에 많은 투자와 관심을 보이고 있다. 또한 국민소득 증가와 근로시간 단축 등의 이유로 전 국민적 문화 욕구가 증대되고, 그 중 학업으로 인해 문화참여의 기회가 많지 않은 청소년의 욕구도 높아졌다. 청소년기는 아동기와 성인기를 연결하는 발달과정의 하나로, 이 시기에 어떤 경험을 하면서 시간을 보냈는가가 인격형성과 심리사회적 적응에 중요한 결과로 나타난다. 하지만 아직까지 청소년의 문화활동은 우리나라의 여건상 비용과 시간에 현실적으로 제약이 많고, 프로그램 또한 다양하지 못한 편이다. 이로 인해 청소년 개개인간의 문화적 격차가 심해지고, 그에 따른 심리적, 부정적 영향으로 사회에 적응하지 못하거나 비행을 저지르는 등 심각한 문제가 발생하기도 한다. 본 연구는 청소년기의 문화활동 경험이 심리사회적 적응에 미치는 영향을 살펴봄으로써, 청소년기의 부적응 행동의 이해를 위한 기초적 정보자료 제공과 향후 청소년의 문화복지 증진과 프로그램 및 서비스 개발에 유용한 정보를 제공하고자 하였다. 이러한 연구목적에 따라 대전광역시 소재의 총 8개의 중?고등학교 2학년 학생들을 대상으로 문화활동에 따른 심리사회적 적응에 대해서 조사하였다. 심리사회적 적응 정도를 알아보기 위하여, Achebach(1991)가 개발한 척도를 오경자 외(1997)가 번안하여 표준화한 청소년 자기행동 평가척도을 수정?보완하여 사용하였다. 연구결과, 청소년의 문화활동 중 내재화 문제에서는 위축은 유의한 영향을 미치지 않았고, 우울?불안은 평균 여가시간과 여가생활 만족도가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외현화 문제에서 비행은 평균 여가시간, 여가생활 만족도, 문화활동 참여만족도가 영향을 미치는 것으로 나타났고, 공격성은 문화활동 지출비용, 여가생활 만족도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 심리사회적 적응 전체에서는 평균 여가시간, 여가생활 만족도, 문화활동 지출비용, 문화활동 참여만족도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 평균 여가시간과 문화활동 지출비용이 늘어나면 심리사회적 적응수준이 더 낮게 나타났고, 여가생활 만족도와 문화활동 참여만족도가 높으면 심리사회적 적응수준도 높았다.
With recently regarding cultureastheextension ofsocialwelfare,the main policy on cultural welfare is being spread. And, even the government, companies, and several organizations are showing much investment and interest in diverse culturalsections.Also,due to the reasons such as a rise in nationalinc...
With recently regarding cultureastheextension ofsocialwelfare,the main policy on cultural welfare is being spread. And, even the government, companies, and several organizations are showing much investment and interest in diverse culturalsections.Also,due to the reasons such as a rise in nationalincome and shortening in working hours,theculturaldesireinthedimensionofthewholenationalsisbeing increased. Out of it, a desire of adolescents, who haven't many opportunities of participating in culture due to schoolwork,was also raised.Adolescence is one of the developmentalprocess that connects childhood and adulthood.And,how thisperiod would bespenttime with which experience is indicated as an important result to the character building andthepsychosocialadjustment.However,youthculturalactivity stillhas realistically many restrictions to costand time in lightofour country's conditions,and tends to failto bediverseeven in a program. Due to this,a culturalgap between adolescent individuals is getting bigger.And,duetothepsychologicalandnegativeimpactaccording toit, a serious problem also takes place such as failing to be adjusted to societyorcommittingdelinquency. Thisstudy examined theeffectsofexperiencing youth culturalactivity on psychosocialadjustment.Thus,thepurposeofthisstudy wastooffer basic information data for understanding the abnormal behavior in adolescence and to offer usefulinformation to the promotion in youth cultural welfare and the development in program and service. Corresponding to these research objectives,itsurveyed on psychosocial adjustmentaccording toculturalactivitytargeting2ndgradersintotally8 middle-and-high schoolswhere are located in Daejeon Metropolitan City. In order to examine the psychosocial adjustment level, it modified, supplemented, and then used K-YSR(Youth Self-Report), which Oh Gyeong-ja,etal.(1997)adapted and standardized the scale developed by Achebach(1991). As a result of research,in the internalizing problem out of youth cultural activities, contraction didn't have significant effect. And, depression anduneasinesswereindicatedtobeinfluencedby theaverage leisuretimeand theleisure-lifesatisfaction.In theexternalizing problem, delinquencywasindicatedtobeinfluencedbytheaverageleisuretime,the leisure-life satisfaction,and the cultural-activity participatory satisfaction. And,aggression was indicated to be influenced by the cultural-activity expenditure and the leisure-life satisfaction. Also, the whole of psychosocialadjustmentwasindicatedtobesignificantlyinfluencedbythe average leisure time, the leisure-life satisfaction, the cultural-activity expenditure,and the cultural-activity participatory satisfaction.In other words,whentheaverageleisuretimeandthecultural-activityexpenditure increase,thepsychosocialadjustmentlevelwasindicatedtobelower.And, when the leisure-life satisfaction and the cultural-activity participatory satisfactionarehigh,thepsychosocialadjustmentlevelwasalsohigh.
With recently regarding cultureastheextension ofsocialwelfare,the main policy on cultural welfare is being spread. And, even the government, companies, and several organizations are showing much investment and interest in diverse culturalsections.Also,due to the reasons such as a rise in nationalincome and shortening in working hours,theculturaldesireinthedimensionofthewholenationalsisbeing increased. Out of it, a desire of adolescents, who haven't many opportunities of participating in culture due to schoolwork,was also raised.Adolescence is one of the developmentalprocess that connects childhood and adulthood.And,how thisperiod would bespenttime with which experience is indicated as an important result to the character building andthepsychosocialadjustment.However,youthculturalactivity stillhas realistically many restrictions to costand time in lightofour country's conditions,and tends to failto bediverseeven in a program. Due to this,a culturalgap between adolescent individuals is getting bigger.And,duetothepsychologicalandnegativeimpactaccording toit, a serious problem also takes place such as failing to be adjusted to societyorcommittingdelinquency. Thisstudy examined theeffectsofexperiencing youth culturalactivity on psychosocialadjustment.Thus,thepurposeofthisstudy wastooffer basic information data for understanding the abnormal behavior in adolescence and to offer usefulinformation to the promotion in youth cultural welfare and the development in program and service. Corresponding to these research objectives,itsurveyed on psychosocial adjustmentaccording toculturalactivitytargeting2ndgradersintotally8 middle-and-high schoolswhere are located in Daejeon Metropolitan City. In order to examine the psychosocial adjustment level, it modified, supplemented, and then used K-YSR(Youth Self-Report), which Oh Gyeong-ja,etal.(1997)adapted and standardized the scale developed by Achebach(1991). As a result of research,in the internalizing problem out of youth cultural activities, contraction didn't have significant effect. And, depression anduneasinesswereindicatedtobeinfluencedby theaverage leisuretimeand theleisure-lifesatisfaction.In theexternalizing problem, delinquencywasindicatedtobeinfluencedbytheaverageleisuretime,the leisure-life satisfaction,and the cultural-activity participatory satisfaction. And,aggression was indicated to be influenced by the cultural-activity expenditure and the leisure-life satisfaction. Also, the whole of psychosocialadjustmentwasindicatedtobesignificantlyinfluencedbythe average leisure time, the leisure-life satisfaction, the cultural-activity expenditure,and the cultural-activity participatory satisfaction.In other words,whentheaverageleisuretimeandthecultural-activityexpenditure increase,thepsychosocialadjustmentlevelwasindicatedtobelower.And, when the leisure-life satisfaction and the cultural-activity participatory satisfactionarehigh,thepsychosocialadjustmentlevelwasalsohigh.
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