국 문 초 록 자동차산업의 경쟁력 강화를 위한 경영성과지표 개발 조 경 석 명지대학교 산업대학원 산업시스템경영학과 2008 지도교수 : 강 경 식 세계자동차 산업의 환경은 급변하고 있다. 신흥경제권으로 생산, 소비의 성장축이 이동하는 시장구조의 변화, 고유가 시대, 기술 및 환경의 변화, 경쟁구조 변화가 일어나고 있다. 이러한 세계 자동차 산업의 경쟁력 강화를 위해 자동차기업들은 3가지 이슈(Issue)에 주목하고 있다. 바로 품질경영, 린(Lean)을 통한 생산혁신 그리고 이익경영이라고 할 수 있다. 자동차 산업의 성공요인은 업무 프로세스에 있어서 개발(R&D), 조달물류, 생산, 유통 및 판매로 나누어 볼 수 있다. 자동차 생산업체들은 경쟁력 강화 및 확보를 위해 크게 개발프로세스, 조달물류프로세스, 생산프로세스, 유통 및 판매프로세스에 중점을 두고 있다. 따라서 본 연구의 목적은, 급변하는 자동차 산업에서 경쟁력 강화를 위한 경영성과지표를 찾고, 실제적으로 기업의 방향을 제시하고자 하는데 있다. 이를 위하여, 본 논문에서는 세계 자동차 시장 파악 및 자동차 산업의 업무프로세스를 파악하기 위하여, 기존의 통계자료와 문헌 및 기사 기존의 연구자료에 대한 문헌분석 방법을 활용하였고, 업무프로세스별로 체크리스트 및 중요KPI 값을 도출하기 위하여, 기존의 연구자료 및 실제 적용되고 있는 체크리스트들을 분석․정리하였다. 이 체크리스트 및 중요KPI 값을 ...
국 문 초 록 자동차산업의 경쟁력 강화를 위한 경영성과지표 개발 조 경 석 명지대학교 산업대학원 산업시스템경영학과 2008 지도교수 : 강 경 식 세계자동차 산업의 환경은 급변하고 있다. 신흥경제권으로 생산, 소비의 성장축이 이동하는 시장구조의 변화, 고유가 시대, 기술 및 환경의 변화, 경쟁구조 변화가 일어나고 있다. 이러한 세계 자동차 산업의 경쟁력 강화를 위해 자동차기업들은 3가지 이슈(Issue)에 주목하고 있다. 바로 품질경영, 린(Lean)을 통한 생산혁신 그리고 이익경영이라고 할 수 있다. 자동차 산업의 성공요인은 업무 프로세스에 있어서 개발(R&D), 조달물류, 생산, 유통 및 판매로 나누어 볼 수 있다. 자동차 생산업체들은 경쟁력 강화 및 확보를 위해 크게 개발프로세스, 조달물류프로세스, 생산프로세스, 유통 및 판매프로세스에 중점을 두고 있다. 따라서 본 연구의 목적은, 급변하는 자동차 산업에서 경쟁력 강화를 위한 경영성과지표를 찾고, 실제적으로 기업의 방향을 제시하고자 하는데 있다. 이를 위하여, 본 논문에서는 세계 자동차 시장 파악 및 자동차 산업의 업무프로세스를 파악하기 위하여, 기존의 통계자료와 문헌 및 기사 기존의 연구자료에 대한 문헌분석 방법을 활용하였고, 업무프로세스별로 체크리스트 및 중요KPI 값을 도출하기 위하여, 기존의 연구자료 및 실제 적용되고 있는 체크리스트들을 분석․정리하였다. 이 체크리스트 및 중요KPI 값을 BSC 및 TPS 관점으로 적용해보고, 자동차산업의 경쟁력 강화를 위해 관리해야 할 핵심 KPI값을 도출하였다. 마지막으로, 자동차 산업의 경쟁력 강화를 위한 부분들을 세부적으로 도출해 보아야 하나, 이번 연구에서는 조달물류프로세스 범위에 포함되는 협력업체에 대한 부분을 선정하여 협력업체의 관리 및 발전 방향을 모색해 보았다. 하청으로 치부되던 협력업체가 중요한 부분으로 인식되어 온 만큼 협력업체의 관리 수준을 파악할 수 있는 체크리스트 및 비효율적인 요인을 개선 할 수 있는 성과지표를 도출하였다.
국 문 초 록 자동차산업의 경쟁력 강화를 위한 경영성과지표 개발 조 경 석 명지대학교 산업대학원 산업시스템경영학과 2008 지도교수 : 강 경 식 세계자동차 산업의 환경은 급변하고 있다. 신흥경제권으로 생산, 소비의 성장축이 이동하는 시장구조의 변화, 고유가 시대, 기술 및 환경의 변화, 경쟁구조 변화가 일어나고 있다. 이러한 세계 자동차 산업의 경쟁력 강화를 위해 자동차기업들은 3가지 이슈(Issue)에 주목하고 있다. 바로 품질경영, 린(Lean)을 통한 생산혁신 그리고 이익경영이라고 할 수 있다. 자동차 산업의 성공요인은 업무 프로세스에 있어서 개발(R&D), 조달물류, 생산, 유통 및 판매로 나누어 볼 수 있다. 자동차 생산업체들은 경쟁력 강화 및 확보를 위해 크게 개발프로세스, 조달물류프로세스, 생산프로세스, 유통 및 판매프로세스에 중점을 두고 있다. 따라서 본 연구의 목적은, 급변하는 자동차 산업에서 경쟁력 강화를 위한 경영성과지표를 찾고, 실제적으로 기업의 방향을 제시하고자 하는데 있다. 이를 위하여, 본 논문에서는 세계 자동차 시장 파악 및 자동차 산업의 업무프로세스를 파악하기 위하여, 기존의 통계자료와 문헌 및 기사 기존의 연구자료에 대한 문헌분석 방법을 활용하였고, 업무프로세스별로 체크리스트 및 중요KPI 값을 도출하기 위하여, 기존의 연구자료 및 실제 적용되고 있는 체크리스트들을 분석․정리하였다. 이 체크리스트 및 중요KPI 값을 BSC 및 TPS 관점으로 적용해보고, 자동차산업의 경쟁력 강화를 위해 관리해야 할 핵심 KPI값을 도출하였다. 마지막으로, 자동차 산업의 경쟁력 강화를 위한 부분들을 세부적으로 도출해 보아야 하나, 이번 연구에서는 조달물류프로세스 범위에 포함되는 협력업체에 대한 부분을 선정하여 협력업체의 관리 및 발전 방향을 모색해 보았다. 하청으로 치부되던 협력업체가 중요한 부분으로 인식되어 온 만큼 협력업체의 관리 수준을 파악할 수 있는 체크리스트 및 비효율적인 요인을 개선 할 수 있는 성과지표를 도출하였다.
Abstract A development of BSC evaluation on the automobile industry for the competitiveness Cho, Kyeong-Seok Department of Industrial System Management Myongji University, 2008 Advisor : Professor Kang, Kyung-Sik The environment of automobile industry in the world is rapidly changing. It is changing...
Abstract A development of BSC evaluation on the automobile industry for the competitiveness Cho, Kyeong-Seok Department of Industrial System Management Myongji University, 2008 Advisor : Professor Kang, Kyung-Sik The environment of automobile industry in the world is rapidly changing. It is changing of high oil price, technology, environment and construction of competition by newly rising an economic district. Automobile company is focusing on three issue because they want to reinforce competition of automobile industry in the world. That is innovation of production profit management through quality management and Lean. Chance of success is seperated in R&D, providing distribution, manufacture, distribution, selling in automobile industry. Emphasis on development process, distribution process, manufacture process, circulation and selling process for strengthening the competitiveness and guarantee. Accordingly, purpose of this study model, for competition reinforcement in automobile industry of sudden change. For that, In this dissertation, applying literature analysis about existing statistic material, article and research material in order to grasp automobile area and business process of automobile industry. Also, I analysis established research material and actual application check list for drawing check list and important KPI value in each work process. Finally, we derive competition reinforce of automobile industrial , but we choose the cooperating enterprise and find a control and development direction including extent of supplying distribution process in this research. Also, we can deduce an index of result to manage inefficient factor and to know the management level of cooperation business because level of management in part of cooperation is important.
Abstract A development of BSC evaluation on the automobile industry for the competitiveness Cho, Kyeong-Seok Department of Industrial System Management Myongji University, 2008 Advisor : Professor Kang, Kyung-Sik The environment of automobile industry in the world is rapidly changing. It is changing of high oil price, technology, environment and construction of competition by newly rising an economic district. Automobile company is focusing on three issue because they want to reinforce competition of automobile industry in the world. That is innovation of production profit management through quality management and Lean. Chance of success is seperated in R&D, providing distribution, manufacture, distribution, selling in automobile industry. Emphasis on development process, distribution process, manufacture process, circulation and selling process for strengthening the competitiveness and guarantee. Accordingly, purpose of this study model, for competition reinforcement in automobile industry of sudden change. For that, In this dissertation, applying literature analysis about existing statistic material, article and research material in order to grasp automobile area and business process of automobile industry. Also, I analysis established research material and actual application check list for drawing check list and important KPI value in each work process. Finally, we derive competition reinforce of automobile industrial , but we choose the cooperating enterprise and find a control and development direction including extent of supplying distribution process in this research. Also, we can deduce an index of result to manage inefficient factor and to know the management level of cooperation business because level of management in part of cooperation is important.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.