본 연구의 목적은 초등학생이 지각하는 담임교사의 사회적 지지와 초등학생의 학업성취도 및 자기효능감과의 관계를 규명하고자 하는데 있다. 아울러 자기 효능감과 학업성취도간의 관계도 밝혀보는데 있다. 이에 교사의 사회적 지지를 정서적 지지, 정보적 지지, 평가적 지지, ...
본 연구의 목적은 초등학생이 지각하는 담임교사의 사회적 지지와 초등학생의 학업성취도 및 자기효능감과의 관계를 규명하고자 하는데 있다. 아울러 자기 효능감과 학업성취도간의 관계도 밝혀보는데 있다. 이에 교사의 사회적 지지를 정서적 지지, 정보적 지지, 평가적 지지, 물질적 지지의 구성요인으로 나누었으며, 자기효능감을 과제난이선호도, 자기조절 효능감, 자신감의 구성요인으로 나누어 연구하였다. 이 연구에서는 경상남도의 창원, 마산, 밀양, 김해, 양산 지역의 초등학교 6학년 아동 495명에게 담임교사에 대한 사회적 지지도와 자기효능감을 설문지를 통하여 조사하였으며, 총 사용된 설문지는316명이다. 아동의 학업성취도 역시 같은 학교의 2008학년도 중간고사의 국어, 수학 성취도를 조사하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생이 지각한 담임교사의 사회적 지지도(전체 척도)와 학생의 학업성취도는 관계가 있으며, 사회적 지지도의 구성요인인 정서적 지지도, 평가적 지지도, 정보적 지지도와 국?수 성취도 평균 간에는 평가적 지지도에 대해서만 유의한 상관을 가지며, 나머지 요인에 대해서는 상관이 없었다. 또한, 국어 성취도와 정서적 지지도, 평가적 지지도, 정보적 지지도 간에는 유의한 상관이 있었다. 하지만, 수학 성취도와 정서적 지지도, 평가적 지지도, 정보적 지지도 간에는 상관관계가 없었으며, 물질적 지지도와 학생의 학업성취도를 나타내는 모든 척도(국어,수학,국?수 평균 성취도)와는 상관이 없었다. 둘째, 담임교사의 사회적 지지도와 학생의 자기 효능감 간에는 관계가 있었다. 또한, 자기 효능감의 하위척도인 과제난이선호도, 자기 조절 효능감, 자신감과 사회적 지지도와도 상관관계를 가진다. 사회적 지지도의 하위 척도과 자기효능감의 하위 척도간에는 상관관계를 가진다. 셋째, 학생의 자기 효능감과 학업성취도간의 관계는 상관관계를 가지는 것으로 분석되었다. 또한, 자기 효능감의 하위 척도인 자기조절효능감, 자신감, 과제난이선호도와 학업성취도간에는 관계가 있었다. 따라서, 후행 연구에서는 교사의 사회적인 지지와 학생의 학업성취도와 어떠한 요인 때문에 아동의 학업성취에 영향을 주는지를 밝혀내어 교사의 지지를 격려한다면 아동의 학업성취도를 높일 수 있을 것이다. 또한, 교사의 사회적 지지와 학생의 자기 효능감 사이의 관계가 있으므로 아동의 긍정적인 자기효능감 형성을 위하여 아동이 느끼는 교사의 사회적 지지를 많이 받을 수 있도록 교사의 관심이 필요하다. 그리고, 학생 자신의 자기효능감과 학업성취도가 관계가 있는 만큼 긍정적인 자기효능감은 학생의 학업성취도도 높일 수 있을 것이다. 학업성취가 낮고 자기효능감이 낮은 아동에게 교사는 지속적인 관심과 격려를 주어 아동의 학업성취도를 높이고, 긍정적인 자기효능감을 형성하는데 도움을 주어야 할 것이다. 이는 교사로서 마땅히 해야 할 교육적인 역할인 것이다.
본 연구의 목적은 초등학생이 지각하는 담임교사의 사회적 지지와 초등학생의 학업성취도 및 자기효능감과의 관계를 규명하고자 하는데 있다. 아울러 자기 효능감과 학업성취도간의 관계도 밝혀보는데 있다. 이에 교사의 사회적 지지를 정서적 지지, 정보적 지지, 평가적 지지, 물질적 지지의 구성요인으로 나누었으며, 자기효능감을 과제난이선호도, 자기조절 효능감, 자신감의 구성요인으로 나누어 연구하였다. 이 연구에서는 경상남도의 창원, 마산, 밀양, 김해, 양산 지역의 초등학교 6학년 아동 495명에게 담임교사에 대한 사회적 지지도와 자기효능감을 설문지를 통하여 조사하였으며, 총 사용된 설문지는316명이다. 아동의 학업성취도 역시 같은 학교의 2008학년도 중간고사의 국어, 수학 성취도를 조사하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생이 지각한 담임교사의 사회적 지지도(전체 척도)와 학생의 학업성취도는 관계가 있으며, 사회적 지지도의 구성요인인 정서적 지지도, 평가적 지지도, 정보적 지지도와 국?수 성취도 평균 간에는 평가적 지지도에 대해서만 유의한 상관을 가지며, 나머지 요인에 대해서는 상관이 없었다. 또한, 국어 성취도와 정서적 지지도, 평가적 지지도, 정보적 지지도 간에는 유의한 상관이 있었다. 하지만, 수학 성취도와 정서적 지지도, 평가적 지지도, 정보적 지지도 간에는 상관관계가 없었으며, 물질적 지지도와 학생의 학업성취도를 나타내는 모든 척도(국어,수학,국?수 평균 성취도)와는 상관이 없었다. 둘째, 담임교사의 사회적 지지도와 학생의 자기 효능감 간에는 관계가 있었다. 또한, 자기 효능감의 하위척도인 과제난이선호도, 자기 조절 효능감, 자신감과 사회적 지지도와도 상관관계를 가진다. 사회적 지지도의 하위 척도과 자기효능감의 하위 척도간에는 상관관계를 가진다. 셋째, 학생의 자기 효능감과 학업성취도간의 관계는 상관관계를 가지는 것으로 분석되었다. 또한, 자기 효능감의 하위 척도인 자기조절효능감, 자신감, 과제난이선호도와 학업성취도간에는 관계가 있었다. 따라서, 후행 연구에서는 교사의 사회적인 지지와 학생의 학업성취도와 어떠한 요인 때문에 아동의 학업성취에 영향을 주는지를 밝혀내어 교사의 지지를 격려한다면 아동의 학업성취도를 높일 수 있을 것이다. 또한, 교사의 사회적 지지와 학생의 자기 효능감 사이의 관계가 있으므로 아동의 긍정적인 자기효능감 형성을 위하여 아동이 느끼는 교사의 사회적 지지를 많이 받을 수 있도록 교사의 관심이 필요하다. 그리고, 학생 자신의 자기효능감과 학업성취도가 관계가 있는 만큼 긍정적인 자기효능감은 학생의 학업성취도도 높일 수 있을 것이다. 학업성취가 낮고 자기효능감이 낮은 아동에게 교사는 지속적인 관심과 격려를 주어 아동의 학업성취도를 높이고, 긍정적인 자기효능감을 형성하는데 도움을 주어야 할 것이다. 이는 교사로서 마땅히 해야 할 교육적인 역할인 것이다.
The purpose of this study is to inquire into relationship between social support of a class teacher and academic achievement as well as self-efficacy of elementary students. Furthermore, it is to make a close investigation on self-efficacy and academic achievement. Thereupon, the research was done t...
The purpose of this study is to inquire into relationship between social support of a class teacher and academic achievement as well as self-efficacy of elementary students. Furthermore, it is to make a close investigation on self-efficacy and academic achievement. Thereupon, the research was done through classifying a social support of the teacher as an emotional support, informational support, evaluative support and material support, and dividing self-efficacy as task difficulty preference, self-control efficacy and self-confidence. To carry out the object, it chose 6^(th) grade students from elementary schools in Gyeongsangnam-do Masan-si, Changwon-si, Gimhae-si,, Miryang-si,, measure social support of the class teacher and self-efficacy of individuals. The academic achievements were evaluated by applying Korean and Math results from mid-term test which was held on 1^(st) semester of year 2008. The results according to the research are as follows: First, there was significant relationship between social support of class teacher and academic achievement of students. The components of social support: evaluative support, informational support and average achievement of Mathematics and Korean, had a significant relationship solely on evaluative support, while it had no relations between other factors. Also, Korean(language) achievement had relationships with emotional support, evaluative support and informational support. However, Mathematics achievement had no relations with emotional support, evaluative support and informational support. Furthermore, material support had no relationship with every standards that describes academic achievement: Korean, Mathematics and average achievement of both Math and Korean. Second, there was significant relationship between social support of a class teacher and self-efficacy of students. the social support of a class teacher was investigated to have mutual relation with self-efficacy of students. It also has a correlation with task difficulty preference, self-control efficacy and self-confidence, which are a subordinate factor of self-efficacy. Third, there was significant relationship between self-efficacy and self-efficacy of students. and cademic achievement of students. Moreover, subordinate factors of self-efficacy: self-control efficacy, self-confidence, task difficulty preference was investigated to have mutual relation with academic achievements. Moreover, teacher's careful concern is required to help their students feel the teacher's social support since there's clear relationship between social support of teacher and self-efficacy of students. Also, positive self-efficacy may promote academic achievement as self-efficacy of the student him/herself has relationship with academic achievement. Teachers are demanded to help students who have both low self-efficacy and academic achievement to form positive self-efficacy, by encouraging and watching students with deep concern. As a matter of course, it is an education role that teachers behooves to do.
The purpose of this study is to inquire into relationship between social support of a class teacher and academic achievement as well as self-efficacy of elementary students. Furthermore, it is to make a close investigation on self-efficacy and academic achievement. Thereupon, the research was done through classifying a social support of the teacher as an emotional support, informational support, evaluative support and material support, and dividing self-efficacy as task difficulty preference, self-control efficacy and self-confidence. To carry out the object, it chose 6^(th) grade students from elementary schools in Gyeongsangnam-do Masan-si, Changwon-si, Gimhae-si,, Miryang-si,, measure social support of the class teacher and self-efficacy of individuals. The academic achievements were evaluated by applying Korean and Math results from mid-term test which was held on 1^(st) semester of year 2008. The results according to the research are as follows: First, there was significant relationship between social support of class teacher and academic achievement of students. The components of social support: evaluative support, informational support and average achievement of Mathematics and Korean, had a significant relationship solely on evaluative support, while it had no relations between other factors. Also, Korean(language) achievement had relationships with emotional support, evaluative support and informational support. However, Mathematics achievement had no relations with emotional support, evaluative support and informational support. Furthermore, material support had no relationship with every standards that describes academic achievement: Korean, Mathematics and average achievement of both Math and Korean. Second, there was significant relationship between social support of a class teacher and self-efficacy of students. the social support of a class teacher was investigated to have mutual relation with self-efficacy of students. It also has a correlation with task difficulty preference, self-control efficacy and self-confidence, which are a subordinate factor of self-efficacy. Third, there was significant relationship between self-efficacy and self-efficacy of students. and cademic achievement of students. Moreover, subordinate factors of self-efficacy: self-control efficacy, self-confidence, task difficulty preference was investigated to have mutual relation with academic achievements. Moreover, teacher's careful concern is required to help their students feel the teacher's social support since there's clear relationship between social support of teacher and self-efficacy of students. Also, positive self-efficacy may promote academic achievement as self-efficacy of the student him/herself has relationship with academic achievement. Teachers are demanded to help students who have both low self-efficacy and academic achievement to form positive self-efficacy, by encouraging and watching students with deep concern. As a matter of course, it is an education role that teachers behooves to do.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.