일반적으로 도로설계시 병설터널을 반영하였으나 횡 방향 이격거리에 대한 도로선형불량과 용지 추가확보에 대한 추가 비용이 소요되고 있어 최근에 도심지 지역에서는 터널 계획시 용지제한과 산악지에서 환경 훼손 및 도로선형에 적합한 2-Arch 터널설계를 계획하여 적용하고 있다. 현재까지 2-Arch 터널설계는 경험부족과 시공실적이 미비, 특허침해에 의한 분쟁 및 비용이 소요되는 실정 등의 이유로 발주기관에서는 2-Arch터널을 계획하는 사례가 부정적이며, 유지 관리시 지하수의 누수에 의한 터널벽면 백태현상 등이 발생하고 있다. 2-Arch 터널의 설계 및 시공결과를 이용하여 터널의 안정성 분석과 중앙벽체의 배수시스템에 대한 침투류 해석을 수행하여 지하수 유입에 따른 중앙벽체의 배수기능이 동절기결빙에 의한 배수장애 및 배수기능 저하에 따른 문제점을 합리적으로 개선하여 정립하였다. 2-Arch 터널 중앙벽체 배수방식에 따른 특허사례를 비교, 분석하고 안정성해석을 수행하였다. 기존 2-Arch터널은 중앙벽체 부분의 배수시스템이 방수시트 손상으로 인하여 누수발생 가능성이 높으며, 겨울철에 누수된 물의 동결로 상재하중을 집중적으로 받는 중앙벽체의 안성성에 문제가 발생 할 수 있다. 따라서, ...
일반적으로 도로설계시 병설터널을 반영하였으나 횡 방향 이격거리에 대한 도로선형불량과 용지 추가확보에 대한 추가 비용이 소요되고 있어 최근에 도심지 지역에서는 터널 계획시 용지제한과 산악지에서 환경 훼손 및 도로선형에 적합한 2-Arch 터널설계를 계획하여 적용하고 있다. 현재까지 2-Arch 터널설계는 경험부족과 시공실적이 미비, 특허침해에 의한 분쟁 및 비용이 소요되는 실정 등의 이유로 발주기관에서는 2-Arch터널을 계획하는 사례가 부정적이며, 유지 관리시 지하수의 누수에 의한 터널벽면 백태현상 등이 발생하고 있다. 2-Arch 터널의 설계 및 시공결과를 이용하여 터널의 안정성 분석과 중앙벽체의 배수시스템에 대한 침투류 해석을 수행하여 지하수 유입에 따른 중앙벽체의 배수기능이 동절기결빙에 의한 배수장애 및 배수기능 저하에 따른 문제점을 합리적으로 개선하여 정립하였다. 2-Arch 터널 중앙벽체 배수방식에 따른 특허사례를 비교, 분석하고 안정성해석을 수행하였다. 기존 2-Arch터널은 중앙벽체 부분의 배수시스템이 방수시트 손상으로 인하여 누수발생 가능성이 높으며, 겨울철에 누수된 물의 동결로 상재하중을 집중적으로 받는 중앙벽체의 안성성에 문제가 발생 할 수 있다. 따라서, 시공이음부 없이 방수막 일체시공으로 병설터널 배수형식을 구현 하므로써 누수문제를 해결할 수 있으며, 중앙벽체에 집중 되는 상재하중이 상 ㆍ하행선 측벽라이닝으로 분산되어 다른 형식에 비해 구조적으로 안정성 확보가 유리한 공법들에 대하여 분석을 수행 하였다. 본 연구에서는 신2-Arch 터널의 특허사례와 현장여건 등을 반영하여 중앙벽체의 배수방식에 대한 개선사항을 수치해석을 통해 안정성을 검토하였고 침투류해석을 통해 배수성을 분석하여, 설계자료와 시공자료로 활용하고자 한다.
일반적으로 도로설계시 병설터널을 반영하였으나 횡 방향 이격거리에 대한 도로선형불량과 용지 추가확보에 대한 추가 비용이 소요되고 있어 최근에 도심지 지역에서는 터널 계획시 용지제한과 산악지에서 환경 훼손 및 도로선형에 적합한 2-Arch 터널설계를 계획하여 적용하고 있다. 현재까지 2-Arch 터널설계는 경험부족과 시공실적이 미비, 특허침해에 의한 분쟁 및 비용이 소요되는 실정 등의 이유로 발주기관에서는 2-Arch터널을 계획하는 사례가 부정적이며, 유지 관리시 지하수의 누수에 의한 터널벽면 백태현상 등이 발생하고 있다. 2-Arch 터널의 설계 및 시공결과를 이용하여 터널의 안정성 분석과 중앙벽체의 배수시스템에 대한 침투류 해석을 수행하여 지하수 유입에 따른 중앙벽체의 배수기능이 동절기결빙에 의한 배수장애 및 배수기능 저하에 따른 문제점을 합리적으로 개선하여 정립하였다. 2-Arch 터널 중앙벽체 배수방식에 따른 특허사례를 비교, 분석하고 안정성해석을 수행하였다. 기존 2-Arch터널은 중앙벽체 부분의 배수시스템이 방수시트 손상으로 인하여 누수발생 가능성이 높으며, 겨울철에 누수된 물의 동결로 상재하중을 집중적으로 받는 중앙벽체의 안성성에 문제가 발생 할 수 있다. 따라서, 시공이음부 없이 방수막 일체시공으로 병설터널 배수형식을 구현 하므로써 누수문제를 해결할 수 있으며, 중앙벽체에 집중 되는 상재하중이 상 ㆍ하행선 측벽라이닝으로 분산되어 다른 형식에 비해 구조적으로 안정성 확보가 유리한 공법들에 대하여 분석을 수행 하였다. 본 연구에서는 신2-Arch 터널의 특허사례와 현장여건 등을 반영하여 중앙벽체의 배수방식에 대한 개선사항을 수치해석을 통해 안정성을 검토하였고 침투류해석을 통해 배수성을 분석하여, 설계자료와 시공자료로 활용하고자 한다.
Recently in the urban area, it is getting more recommendable to build a 2-Arched tunnel which could not only minimize a building site and environmental problems but also optimize a road alignment on the contrary to conventional two different directional tunnels. However, Due to the lack of construct...
Recently in the urban area, it is getting more recommendable to build a 2-Arched tunnel which could not only minimize a building site and environmental problems but also optimize a road alignment on the contrary to conventional two different directional tunnels. However, Due to the lack of construction experience as well as patent royalty, government has had a negative view to apply a 2-Arched tunnel on its construction sight. In addition, as efflorescence caused by influx of subterranean water had been observed on the surface of the wall, many researches are operated by soil researchers in order to improve the drain system of soil. By the survey of completed 2-Arched tunnels and analysis of filtration flow, harmful effects of frozen underground water in the drain system over the middle wall of the tunnel can be examined and thus, can be reduced. As the result of comparative researches of the middle wall drain system of an early type of 2-Arched tunnel, durability of the middle wall which withstands most up-loadings can be damaged by underground water leakage and winter freezing of the leakage. Thereupon, a bettered waterproof system excluding cold joint at the top slab above the middle wall is presented for the solution of leakage problem and more functioned side wall is under developing to distribute the load of a middle wall. On this study, a new drain system over the middle wall will be evaluated by numerical analyses and filtration flow analysis with expecting to provide guidance for actual design and construction of a new type of 2-Arched tunnel.
Recently in the urban area, it is getting more recommendable to build a 2-Arched tunnel which could not only minimize a building site and environmental problems but also optimize a road alignment on the contrary to conventional two different directional tunnels. However, Due to the lack of construction experience as well as patent royalty, government has had a negative view to apply a 2-Arched tunnel on its construction sight. In addition, as efflorescence caused by influx of subterranean water had been observed on the surface of the wall, many researches are operated by soil researchers in order to improve the drain system of soil. By the survey of completed 2-Arched tunnels and analysis of filtration flow, harmful effects of frozen underground water in the drain system over the middle wall of the tunnel can be examined and thus, can be reduced. As the result of comparative researches of the middle wall drain system of an early type of 2-Arched tunnel, durability of the middle wall which withstands most up-loadings can be damaged by underground water leakage and winter freezing of the leakage. Thereupon, a bettered waterproof system excluding cold joint at the top slab above the middle wall is presented for the solution of leakage problem and more functioned side wall is under developing to distribute the load of a middle wall. On this study, a new drain system over the middle wall will be evaluated by numerical analyses and filtration flow analysis with expecting to provide guidance for actual design and construction of a new type of 2-Arched tunnel.
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