최근 서울 등 대도시에는 급증하는 교통수요의 충족을 위하여 다양한 형태의 대중교통 수단이 지속적으로 건설되고 있다. 이러한 교통 수단의 연계·환승 등 효율적인 운영을 위하여, 여러 가지 시도가 이루어지고 있는 바, 9호선 시공 및 운영 사례에서 찾아 볼 수 있듯이 철도운영에 있어서 대피선 방식의 완급행 운영방식이 점차 확대 적용되고 있는 실정이다.
이러한 대피선 방식의 운영을 위해서는 철도시설 건설시 열차 회피를 위한 시설이 필연적으로 요구되는데, 이를 위해서는 시설 단면의 확대가 불가피하다. 이로 인해 최근 도심지 지하...
최근 서울 등 대도시에는 급증하는 교통수요의 충족을 위하여 다양한 형태의 대중교통 수단이 지속적으로 건설되고 있다. 이러한 교통 수단의 연계·환승 등 효율적인 운영을 위하여, 여러 가지 시도가 이루어지고 있는 바, 9호선 시공 및 운영 사례에서 찾아 볼 수 있듯이 철도운영에 있어서 대피선 방식의 완급행 운영방식이 점차 확대 적용되고 있는 실정이다.
이러한 대피선 방식의 운영을 위해서는 철도시설 건설시 열차 회피를 위한 시설이 필연적으로 요구되는데, 이를 위해서는 시설 단면의 확대가 불가피하다. 이로 인해 최근 도심지 지하철 건설에 있어서 터널 단면의 확대를 위한 방안으로 2-Arch 및 3-Arch 형태의 터널 형태가 점차 늘어나고 있는 추세이다.
2-Arch 및 3-Arch 터널의 경우, 경제성은 양호하나, 단면구조의 복잡성으로 인해 시공성 및 안정성이 다소 떨어지는 것으로 알려져 있으며, 공용 중 하자 발생의 빈도도 상대적으로 높은 것으로 알려져 있다. 이로 인해, 2-Arch 및 3-Arch 시공에 있어서 이를 개선하기 위한 대안 수립이 필연적으로 요구되고 있는 실정이다.
본 연구에서는 이러한 2-Arch 및 3-Arch터널의 시공에 있어서, 시공성 및 안정성 확보를 위한 대안으로서 일부 현장에서 수행한 단면 개선 변경사례를 비교·검토하여, 이에 대한 해결 대책의 한 방향을 제시하였다.
최근 서울 등 대도시에는 급증하는 교통수요의 충족을 위하여 다양한 형태의 대중교통 수단이 지속적으로 건설되고 있다. 이러한 교통 수단의 연계·환승 등 효율적인 운영을 위하여, 여러 가지 시도가 이루어지고 있는 바, 9호선 시공 및 운영 사례에서 찾아 볼 수 있듯이 철도운영에 있어서 대피선 방식의 완급행 운영방식이 점차 확대 적용되고 있는 실정이다.
이러한 대피선 방식의 운영을 위해서는 철도시설 건설시 열차 회피를 위한 시설이 필연적으로 요구되는데, 이를 위해서는 시설 단면의 확대가 불가피하다. 이로 인해 최근 도심지 지하철 건설에 있어서 터널 단면의 확대를 위한 방안으로 2-Arch 및 3-Arch 형태의 터널 형태가 점차 늘어나고 있는 추세이다.
2-Arch 및 3-Arch 터널의 경우, 경제성은 양호하나, 단면구조의 복잡성으로 인해 시공성 및 안정성이 다소 떨어지는 것으로 알려져 있으며, 공용 중 하자 발생의 빈도도 상대적으로 높은 것으로 알려져 있다. 이로 인해, 2-Arch 및 3-Arch 시공에 있어서 이를 개선하기 위한 대안 수립이 필연적으로 요구되고 있는 실정이다.
본 연구에서는 이러한 2-Arch 및 3-Arch터널의 시공에 있어서, 시공성 및 안정성 확보를 위한 대안으로서 일부 현장에서 수행한 단면 개선 변경사례를 비교·검토하여, 이에 대한 해결 대책의 한 방향을 제시하였다.
Recently, many forms of public transportation are continuously being built in metropolitan cities such as Seoul, in order to fulfill the rising demand. With an emphasis on areas such as system integration and transfers, various solutions have been attempted to ensure the efficient operation of the n...
Recently, many forms of public transportation are continuously being built in metropolitan cities such as Seoul, in order to fulfill the rising demand. With an emphasis on areas such as system integration and transfers, various solutions have been attempted to ensure the efficient operation of the newly built public transportations. For railway operations, there has been an increased adaptation of sidetrack method for Express Train operations – this is evident in the construction and operation of the Subway Line 9.
For the smooth operation of the sidetrack method, it is essential to have a site to avoid trains during railway construction; therefore, expansion of the site section is inevitable. As a method of expansion, 2-Arch and 3-Arch tunnels have been increasing lately.
While 2-Arch and 3-Arch tunnels are economical, they lack constructability and stability due to the complex section structure. Also, it is prone to defection during usage. Therefore, an alternative is needed to improve the construction method of 2-Arch and 3-Arch tunnels.
The research outlines a possible solution to ensure the constructability and stability with regards to the construction of 2-Arch and 3-Arch tunnels. The solution is generated through the comparison and evaluation of improvement methods that have been implemented in a number of construction sites.
Recently, many forms of public transportation are continuously being built in metropolitan cities such as Seoul, in order to fulfill the rising demand. With an emphasis on areas such as system integration and transfers, various solutions have been attempted to ensure the efficient operation of the newly built public transportations. For railway operations, there has been an increased adaptation of sidetrack method for Express Train operations – this is evident in the construction and operation of the Subway Line 9.
For the smooth operation of the sidetrack method, it is essential to have a site to avoid trains during railway construction; therefore, expansion of the site section is inevitable. As a method of expansion, 2-Arch and 3-Arch tunnels have been increasing lately.
While 2-Arch and 3-Arch tunnels are economical, they lack constructability and stability due to the complex section structure. Also, it is prone to defection during usage. Therefore, an alternative is needed to improve the construction method of 2-Arch and 3-Arch tunnels.
The research outlines a possible solution to ensure the constructability and stability with regards to the construction of 2-Arch and 3-Arch tunnels. The solution is generated through the comparison and evaluation of improvement methods that have been implemented in a number of construction sites.
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