푸드마켓은 지역 내 기탁업체나 개인으로부터 식품 및 물품을 기탁 받아 어려운 이웃과 함께 나누는 사랑의 나눔장터로 식품이 필요한 저소득층이 직접 매장을 방문하여 본인이 원하는 식품을 무료로 구입할 수 있는 이용자 중심의 상설 무료마켓이다. 기존의 푸드뱅크의 경우에는 기탁품 제공방식에 있어 이용자의 욕구를 고려하지 않는 공급자 중심의 일괄기탁과 일괄배분으로 인해 수혜자의 필요와 선호도의 미반영에서 오는 낙인감과 자괴감의 문제점을 가지고 있었는데, 이러한 문제점을 개선하고자 서울시에서는 2003년 처음으로 이용자의 편의를 도모하기 위...
푸드마켓은 지역 내 기탁업체나 개인으로부터 식품 및 물품을 기탁 받아 어려운 이웃과 함께 나누는 사랑의 나눔장터로 식품이 필요한 저소득층이 직접 매장을 방문하여 본인이 원하는 식품을 무료로 구입할 수 있는 이용자 중심의 상설 무료마켓이다. 기존의 푸드뱅크의 경우에는 기탁품 제공방식에 있어 이용자의 욕구를 고려하지 않는 공급자 중심의 일괄기탁과 일괄배분으로 인해 수혜자의 필요와 선호도의 미반영에서 오는 낙인감과 자괴감의 문제점을 가지고 있었는데, 이러한 문제점을 개선하고자 서울시에서는 2003년 처음으로 이용자의 편의를 도모하기 위한 푸드마켓을 도봉구 창동에 설치하여 운영 해 왔으며, 2008년도 서울시 푸드마켓 활성화 계획에 의하면 푸드마켓을 전 자치구로 확대 설치·운영할 계획에 있다고 보고하고 있다. 따라서 본 연구에서는 푸드마켓이 올해 안에 서울시 전 자치구로 확대될 경우 양적인 성장에 있는 푸드마켓이 본래의 목적을 달성하고 식품지원 복지서비스의 계속사업으로 자리매김하기 위해서는 지역여건을 감안한 자치구 특성에 맞는 푸드마켓 발전모형의 개발을 필요로 한다는 전제하에 현재 설치, 운영 중에 있는 서울시 17개 기초푸드마켓 운영실태 분석과 푸드마켓 이용자의 욕구 및 만족도 조사결과를 토대로 푸드마켓 운영의 질적 성장을 위한 활성화 방안을 모색해 보았다. 조사방법은 운영실태와 문제점을 알아보기 위한 설문지를 통해 서울특별시에서 설치·운영 중에 있는 기초푸드마켓 시설 17곳의 운영자에게 전화와 팩스, 이메일을 활용하여 조사하였고, 한편으로는 이용자의 욕구 및 만족도를 알아보기 위해 설문지를 활용하여 강동푸드마켓 이용자에 대한 전화와 물품 수령 내방자와의 개별면담을 통한 실태조사를 하였다. 조사내용으로는 기초푸드마켓 시설의 경우는 운영체 현황, 시설 설치현황, 이용회원 현황, 식품 제공현황, 운영비, 근무인력, 기탁 및 기탁자 현황, 홍보 및 기탁을 유도하기 위한 자체개발 프로그램 현황 그리고 운영상 나타나는 문제점과 애로사항을 살펴 보았으며, 또한 이용자 욕구 및 만족도 조사의 경우에는 이용기간, 이용횟수, 교통편, 이용계기 등의 이용현황과 푸드마켓 이용욕구인 선호품목 그리고 지원식품에 대한 생계유지 도움과 식비 절감여부, 이용으로 인한 이웃과의 접촉을 통한 정보제공 여부, 이용시 불만사항, 지원희망 이용횟수와 품목수 등을 살펴보았다. 그 결과, 푸드마켓 사업의 활성화를 위해서는 이용자에 대한 정기적인 욕구와 만족도 조사를 기초로 한 수요자 중심의 서비스 제공과 기탁자 발굴을 위한 다양한 프로그램 개발, 그리고 과거의 관공서를 통한 고전적 소극적인 홍보에서 벗어나 보다 더 홍보 마케팅을 기반으로 하는 사업 설명회 등의 적극적인 홍보 방안이 강구되어야 할 것으로 보며, 정부차원의 인건비, 운영비 예산 추가지원과 기탁품에 대한 저가 유상판매를 통한 자치구의 운영비의 확보 노력이 필요하다고 본다. 그중에서도 푸드마켓에 근무하는 전담인력에 대한 신분보장과 처우의 개선이야말로 푸드마켓 이용자에게 질 높은 양질의 서비스를 제공하는 지름길임의 결론을 도출할 수 있었다. 또한 푸드마켓사업이 개인의 욕구가 반영되지 못하고 있는 푸드뱅크사업의 여러가지 단점을 보완할 수 있는 대안으로서 도입되었지만, 결국 잉여식품 등의 효과적 활용을 통하여 음식물의 낭비를 줄이고 환경을 보호함은 물론, 저소득층의 실질생활비 절감 및 생활고를 완화하고 더불어 사는 복지공동체를 구현함으로써 사회안전망(Social Safety Net)으로서의 역할을 하고 있다는 점에서 공통된 목적을 지니고 있다. 따라서 수혜자 중심의 신개념 푸드뱅크 사업이라고 할 수 있는 푸드마켓 사업은 푸드뱅크 체계와의 연계와 공조, 협조를 통해 상호 보완적인 관계에서 병행 추진될 때 양적인 성장과 함께 질적인 성장을 기대할 수 있다고 본다.
푸드마켓은 지역 내 기탁업체나 개인으로부터 식품 및 물품을 기탁 받아 어려운 이웃과 함께 나누는 사랑의 나눔장터로 식품이 필요한 저소득층이 직접 매장을 방문하여 본인이 원하는 식품을 무료로 구입할 수 있는 이용자 중심의 상설 무료마켓이다. 기존의 푸드뱅크의 경우에는 기탁품 제공방식에 있어 이용자의 욕구를 고려하지 않는 공급자 중심의 일괄기탁과 일괄배분으로 인해 수혜자의 필요와 선호도의 미반영에서 오는 낙인감과 자괴감의 문제점을 가지고 있었는데, 이러한 문제점을 개선하고자 서울시에서는 2003년 처음으로 이용자의 편의를 도모하기 위한 푸드마켓을 도봉구 창동에 설치하여 운영 해 왔으며, 2008년도 서울시 푸드마켓 활성화 계획에 의하면 푸드마켓을 전 자치구로 확대 설치·운영할 계획에 있다고 보고하고 있다. 따라서 본 연구에서는 푸드마켓이 올해 안에 서울시 전 자치구로 확대될 경우 양적인 성장에 있는 푸드마켓이 본래의 목적을 달성하고 식품지원 복지서비스의 계속사업으로 자리매김하기 위해서는 지역여건을 감안한 자치구 특성에 맞는 푸드마켓 발전모형의 개발을 필요로 한다는 전제하에 현재 설치, 운영 중에 있는 서울시 17개 기초푸드마켓 운영실태 분석과 푸드마켓 이용자의 욕구 및 만족도 조사결과를 토대로 푸드마켓 운영의 질적 성장을 위한 활성화 방안을 모색해 보았다. 조사방법은 운영실태와 문제점을 알아보기 위한 설문지를 통해 서울특별시에서 설치·운영 중에 있는 기초푸드마켓 시설 17곳의 운영자에게 전화와 팩스, 이메일을 활용하여 조사하였고, 한편으로는 이용자의 욕구 및 만족도를 알아보기 위해 설문지를 활용하여 강동푸드마켓 이용자에 대한 전화와 물품 수령 내방자와의 개별면담을 통한 실태조사를 하였다. 조사내용으로는 기초푸드마켓 시설의 경우는 운영체 현황, 시설 설치현황, 이용회원 현황, 식품 제공현황, 운영비, 근무인력, 기탁 및 기탁자 현황, 홍보 및 기탁을 유도하기 위한 자체개발 프로그램 현황 그리고 운영상 나타나는 문제점과 애로사항을 살펴 보았으며, 또한 이용자 욕구 및 만족도 조사의 경우에는 이용기간, 이용횟수, 교통편, 이용계기 등의 이용현황과 푸드마켓 이용욕구인 선호품목 그리고 지원식품에 대한 생계유지 도움과 식비 절감여부, 이용으로 인한 이웃과의 접촉을 통한 정보제공 여부, 이용시 불만사항, 지원희망 이용횟수와 품목수 등을 살펴보았다. 그 결과, 푸드마켓 사업의 활성화를 위해서는 이용자에 대한 정기적인 욕구와 만족도 조사를 기초로 한 수요자 중심의 서비스 제공과 기탁자 발굴을 위한 다양한 프로그램 개발, 그리고 과거의 관공서를 통한 고전적 소극적인 홍보에서 벗어나 보다 더 홍보 마케팅을 기반으로 하는 사업 설명회 등의 적극적인 홍보 방안이 강구되어야 할 것으로 보며, 정부차원의 인건비, 운영비 예산 추가지원과 기탁품에 대한 저가 유상판매를 통한 자치구의 운영비의 확보 노력이 필요하다고 본다. 그중에서도 푸드마켓에 근무하는 전담인력에 대한 신분보장과 처우의 개선이야말로 푸드마켓 이용자에게 질 높은 양질의 서비스를 제공하는 지름길임의 결론을 도출할 수 있었다. 또한 푸드마켓사업이 개인의 욕구가 반영되지 못하고 있는 푸드뱅크사업의 여러가지 단점을 보완할 수 있는 대안으로서 도입되었지만, 결국 잉여식품 등의 효과적 활용을 통하여 음식물의 낭비를 줄이고 환경을 보호함은 물론, 저소득층의 실질생활비 절감 및 생활고를 완화하고 더불어 사는 복지공동체를 구현함으로써 사회안전망(Social Safety Net)으로서의 역할을 하고 있다는 점에서 공통된 목적을 지니고 있다. 따라서 수혜자 중심의 신개념 푸드뱅크 사업이라고 할 수 있는 푸드마켓 사업은 푸드뱅크 체계와의 연계와 공조, 협조를 통해 상호 보완적인 관계에서 병행 추진될 때 양적인 성장과 함께 질적인 성장을 기대할 수 있다고 본다.
Food Markets are the share markets of love with the poor which companies or a person in local area provide goods and food for and (they are) also the permanent free markets that a low-income group visits there directly to buy food with no charge. In existing food banks case, there are bad branded an...
Food Markets are the share markets of love with the poor which companies or a person in local area provide goods and food for and (they are) also the permanent free markets that a low-income group visits there directly to buy food with no charge. In existing food banks case, there are bad branded and self-destruct problems as the offer method is a supplier-dominated system of the lump donation and distribution not considering what the beneficiaries prefer. For the improvement of these problems, Seoul City first has established and run the food market for users' convenience in Chang-dong, Dobong-gu in 2003 and it was reported that Seoul City will establish and manage to expand food markets into the whole districts according to the Seoul Food Market Activation Plan. Therefore, this study is under the premise that if food markets expand into the whole districts of Seoul within this year, it is necessary to develop the Food Market Development Model suitable for each peculiarity of districts to secure food market's position as a continuous welfare service and accomplish its own aim. This study seeks the activation plan for the growth of food market management in quality based on the result of food market users' wants, satisfaction research and the analysis of 17 basic food markets' management realities in Seoul. The research method was the questionnaire using a telephone, fax and email to the managers of 17 basic food markets in Seoul to find out the problems and management realities, on the other hand, for research of users' wants and satisfaction, the questionnaire was used to Gangdong food market's users through interviews. In the basic food market case, this study research the condition of the operating system, facility establishment, membership, food offer, operating cost, employees, donations, donators, promotion, self-development program for donations, operating problems and difficulties of operation, and in users' wants and satisfaction case, search the using period, using frequency, transportation, using reason, preference item and search the living cost help of supported food, reduction of food cost, provided information from neighbor by using, complain and etc. In consequence, for the activation plan for the food market business, we should develop various programs for users-dominated service delivery and inviting donators based on the regular research of wants and satisfaction and promote active public relations rather than old passive publicity. The government should make an effort to support extra labor costs and operating expenses and to secure distract's operating costs through selling donated goods as a low price. Among them, it is important to improve the guarantee and treatment of food market employees' status to provide good services for food market users. Although the food market business was introduced to make up for weak points as an alternative of the food bank business, after all both of them have same aim to reduce food waste, to protect environment and to cut down living costs of a low-income group and finally they can do roles as the Social Safety Net. Therefore, when the food market business as the new food bank business for beneficiaries-dominated, should cooperate and assist mutually with the food bank system to promote together, it can accomplish the growth in quality and quantity.
Food Markets are the share markets of love with the poor which companies or a person in local area provide goods and food for and (they are) also the permanent free markets that a low-income group visits there directly to buy food with no charge. In existing food banks case, there are bad branded and self-destruct problems as the offer method is a supplier-dominated system of the lump donation and distribution not considering what the beneficiaries prefer. For the improvement of these problems, Seoul City first has established and run the food market for users' convenience in Chang-dong, Dobong-gu in 2003 and it was reported that Seoul City will establish and manage to expand food markets into the whole districts according to the Seoul Food Market Activation Plan. Therefore, this study is under the premise that if food markets expand into the whole districts of Seoul within this year, it is necessary to develop the Food Market Development Model suitable for each peculiarity of districts to secure food market's position as a continuous welfare service and accomplish its own aim. This study seeks the activation plan for the growth of food market management in quality based on the result of food market users' wants, satisfaction research and the analysis of 17 basic food markets' management realities in Seoul. The research method was the questionnaire using a telephone, fax and email to the managers of 17 basic food markets in Seoul to find out the problems and management realities, on the other hand, for research of users' wants and satisfaction, the questionnaire was used to Gangdong food market's users through interviews. In the basic food market case, this study research the condition of the operating system, facility establishment, membership, food offer, operating cost, employees, donations, donators, promotion, self-development program for donations, operating problems and difficulties of operation, and in users' wants and satisfaction case, search the using period, using frequency, transportation, using reason, preference item and search the living cost help of supported food, reduction of food cost, provided information from neighbor by using, complain and etc. In consequence, for the activation plan for the food market business, we should develop various programs for users-dominated service delivery and inviting donators based on the regular research of wants and satisfaction and promote active public relations rather than old passive publicity. The government should make an effort to support extra labor costs and operating expenses and to secure distract's operating costs through selling donated goods as a low price. Among them, it is important to improve the guarantee and treatment of food market employees' status to provide good services for food market users. Although the food market business was introduced to make up for weak points as an alternative of the food bank business, after all both of them have same aim to reduce food waste, to protect environment and to cut down living costs of a low-income group and finally they can do roles as the Social Safety Net. Therefore, when the food market business as the new food bank business for beneficiaries-dominated, should cooperate and assist mutually with the food bank system to promote together, it can accomplish the growth in quality and quantity.
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