60년대 말 박정희 정권은 국내외적 정세의 급변속에서 장기집권 혹은 종신집권을 위한 기반을 준비하고 있었다. 특히 1.21사태로 대변되는 불안전한 대북관계를 이용하여 ‘민족’의 통합을 말하며 새로운 ‘국민’만들기를 시도하였으며 위기를 기회로 활용하기도 하였다. 그러나 노동자의 증가와 전태일의 죽음, 통기타와 미니스커트, 장발과 같은 청년문화의 등장은 박정희체제의 불안요소로 나타나게 된다. 60년대 신체적 규제를 통하여 민중의 저항을 억누르려 하...
60년대 말 박정희 정권은 국내외적 정세의 급변속에서 장기집권 혹은 종신집권을 위한 기반을 준비하고 있었다. 특히 1.21사태로 대변되는 불안전한 대북관계를 이용하여 ‘민족’의 통합을 말하며 새로운 ‘국민’만들기를 시도하였으며 위기를 기회로 활용하기도 하였다. 그러나 노동자의 증가와 전태일의 죽음, 통기타와 미니스커트, 장발과 같은 청년문화의 등장은 박정희체제의 불안요소로 나타나게 된다. 60년대 신체적 규제를 통하여 민중의 저항을 억누르려 하였으나 60년대 말 안정적 국가시스템을 확보하기위한 국가주의 교육을 시행하면서 ‘신체’와 ‘정신’을 국가가 관리하고자 하였다. 이러한 국가주의 교육은 유신체제가 성립하는 과정 속에서 체제의 안정과 당위성을 인정하기 위해 새마을 운동, 국민교육헌장으로 ‘국민’만들기를 시행하였고 ‘정신개조’를 목적으로 삼고 있었다. 먼저 국민교육 헌장의 경우 ‘국민교육 헌장의 일상적인 실천’이 중요시하였다. 이는 제도권 내에서의 학교 교육뿐만 아니라, 일상생활에서의 재사회화를 통해서 국가가 전 국민의 일상에 까지 침투하려는 끈질김을 보여주고 있다.이후 국민윤리 교육을 강화하고, 향토예비군?학교 교련제도 등을 도입함으로써 국민군 이데올로기를 강화하고 전파한다. 이런 교육군에 걸친 국민화 과정 위에 구축된 것이 바로 유신체제이고, 유신헌법은 이러한 현안들을 법률적 표현이라 할 수 있을 것이다.이러한 박정희의 ‘국민’만들기는 ‘국민교육헌장’과 더불어 새마을 운동을 살펴봄으로써 그가 지향하고자 했던, 장기집권이 가능한 국가체제가 어떠한 것 이였는지 확인해 볼 수 있을 것이다. 새마을 운동은 인간 정신에 대한 과도한 개조를 요구하였지만 ‘새마을 운동은 농어민의 소득증대에 직결되어야 한다.’는 박정희의 언명과는 달리 농가의 경제력에 끼치는 영향은 미흡한 모습을 보였다. 결국 새마을 운동을 통하여 70년대에 들어와 사회 전체의 안정을 해치고 체제기반에 위협을 가할 만큼 심각한 수위에 도달한 농촌 문제를 완화하고, 다른 한편에서는 10월 유신과 영구집권에 필요한 합의된 국민을 만들고자 하였다.국민교육헌장을 통해 체계적으로 국가주의 담론을 유포한 박정희 체제는 유신체제 선포 이후 ‘국적 있는 교육’이라는 슬로건을 내걸고 교육정책에 대한 통제를 강화하였다. 국가의 교육에 대한 간섭은 국사과의 독립이후 국사교육 강화정책으로 발전하여 다양한 현장학습을 제공하게 된다. 국사교육 강화정책은 교과서의 내용편제에도 많은 변화를 가져왔다.먼저 5.16쿠데타, 3공화국의 성장, 10월 유신이 단원구성에 새롭게 추가되었으며 박정희 체제에 대한 다분히 주관적, 체제유지와 당위성을 위한 서술로 이루어져 있다. 뿐만 아니라 반공교육을 통하여 ‘반공’을 국민들의 의식적 동의를 창출하는데 기여하게 하였고 역사의 취사선택 속에서 국가에 대한 충효교육을 강요하고 국난극복을 위한 희생을 강조하였다. 또한 세종의 정신을 부각시켜 ‘국민주체화’를 이루고 조속한 근대화를 이루기 위한 국민 계몽운동으로 활용하였다.이렇듯 역사교육은 국가의 간섭을 통하여 국가가 원하는 ‘국민’을 만들기 위한 수단이 되었고, 광화문의 충무공상과 현충사 등은 성역화 사업을 통하여 聖所가되었으며 聖所의 현장학습은 다양한 사회구성원의 재사회화를 주도하였다. 이렇듯 박정희 체제는 자신의 지배이데올로기를 문화와 여가를 통하여 역사교육의 현장학습을 강요하였으며, 학교교육에서 벗어나 사회구성원 대다수의 재사회화를 통하여 국가주의 교육을 완성하고자 하였다.
60년대 말 박정희 정권은 국내외적 정세의 급변속에서 장기집권 혹은 종신집권을 위한 기반을 준비하고 있었다. 특히 1.21사태로 대변되는 불안전한 대북관계를 이용하여 ‘민족’의 통합을 말하며 새로운 ‘국민’만들기를 시도하였으며 위기를 기회로 활용하기도 하였다. 그러나 노동자의 증가와 전태일의 죽음, 통기타와 미니스커트, 장발과 같은 청년문화의 등장은 박정희체제의 불안요소로 나타나게 된다. 60년대 신체적 규제를 통하여 민중의 저항을 억누르려 하였으나 60년대 말 안정적 국가시스템을 확보하기위한 국가주의 교육을 시행하면서 ‘신체’와 ‘정신’을 국가가 관리하고자 하였다. 이러한 국가주의 교육은 유신체제가 성립하는 과정 속에서 체제의 안정과 당위성을 인정하기 위해 새마을 운동, 국민교육헌장으로 ‘국민’만들기를 시행하였고 ‘정신개조’를 목적으로 삼고 있었다. 먼저 국민교육 헌장의 경우 ‘국민교육 헌장의 일상적인 실천’이 중요시하였다. 이는 제도권 내에서의 학교 교육뿐만 아니라, 일상생활에서의 재사회화를 통해서 국가가 전 국민의 일상에 까지 침투하려는 끈질김을 보여주고 있다.이후 국민윤리 교육을 강화하고, 향토예비군?학교 교련제도 등을 도입함으로써 국민군 이데올로기를 강화하고 전파한다. 이런 교육군에 걸친 국민화 과정 위에 구축된 것이 바로 유신체제이고, 유신헌법은 이러한 현안들을 법률적 표현이라 할 수 있을 것이다.이러한 박정희의 ‘국민’만들기는 ‘국민교육헌장’과 더불어 새마을 운동을 살펴봄으로써 그가 지향하고자 했던, 장기집권이 가능한 국가체제가 어떠한 것 이였는지 확인해 볼 수 있을 것이다. 새마을 운동은 인간 정신에 대한 과도한 개조를 요구하였지만 ‘새마을 운동은 농어민의 소득증대에 직결되어야 한다.’는 박정희의 언명과는 달리 농가의 경제력에 끼치는 영향은 미흡한 모습을 보였다. 결국 새마을 운동을 통하여 70년대에 들어와 사회 전체의 안정을 해치고 체제기반에 위협을 가할 만큼 심각한 수위에 도달한 농촌 문제를 완화하고, 다른 한편에서는 10월 유신과 영구집권에 필요한 합의된 국민을 만들고자 하였다.국민교육헌장을 통해 체계적으로 국가주의 담론을 유포한 박정희 체제는 유신체제 선포 이후 ‘국적 있는 교육’이라는 슬로건을 내걸고 교육정책에 대한 통제를 강화하였다. 국가의 교육에 대한 간섭은 국사과의 독립이후 국사교육 강화정책으로 발전하여 다양한 현장학습을 제공하게 된다. 국사교육 강화정책은 교과서의 내용편제에도 많은 변화를 가져왔다.먼저 5.16쿠데타, 3공화국의 성장, 10월 유신이 단원구성에 새롭게 추가되었으며 박정희 체제에 대한 다분히 주관적, 체제유지와 당위성을 위한 서술로 이루어져 있다. 뿐만 아니라 반공교육을 통하여 ‘반공’을 국민들의 의식적 동의를 창출하는데 기여하게 하였고 역사의 취사선택 속에서 국가에 대한 충효교육을 강요하고 국난극복을 위한 희생을 강조하였다. 또한 세종의 정신을 부각시켜 ‘국민주체화’를 이루고 조속한 근대화를 이루기 위한 국민 계몽운동으로 활용하였다.이렇듯 역사교육은 국가의 간섭을 통하여 국가가 원하는 ‘국민’을 만들기 위한 수단이 되었고, 광화문의 충무공상과 현충사 등은 성역화 사업을 통하여 聖所가되었으며 聖所의 현장학습은 다양한 사회구성원의 재사회화를 주도하였다. 이렇듯 박정희 체제는 자신의 지배이데올로기를 문화와 여가를 통하여 역사교육의 현장학습을 강요하였으며, 학교교육에서 벗어나 사회구성원 대다수의 재사회화를 통하여 국가주의 교육을 완성하고자 하였다.
Ex-president Park Chung-hee''s dictatorship in 60''s end prepared a foothold for the long-term or life-long seizure of power in the flip-flap of the domestic and international situation. Especially by use of unrest relation with North Korea with so-called '1.21 surprising raid at Blue House', it att...
Ex-president Park Chung-hee''s dictatorship in 60''s end prepared a foothold for the long-term or life-long seizure of power in the flip-flap of the domestic and international situation. Especially by use of unrest relation with North Korea with so-called '1.21 surprising raid at Blue House', it attempted to make use of unification of peoples and a new-people and the dictatorship also utilized the crisis as the chance. However, the advents of increased laborers, Jeon-taeil''s burning himself to death, and adolescents'' culture such as acoustic guitars, mini-skirts and long hairs appeared as a unrest political factor of Park Chung-hee''s dictatorship system.In early 60''s, saying as a repressive measure against resistance movement, the dictatorship tried to suppress through only bodily restriction, while in 60''s end,the government tried to control people''s bodies and spirits in order to procurethe stable systems of the government. These kinds of government-based education had a special aims of remodelling mentality through the remaking of new people with ''new village movement'' and the ''charter of national education'' in order to authorize for governmental stability and to justify the cause in the process of composing ''revitalizing reformation system''.Initially, in case of the ''charter of national education'', the dictatorship set store by its daily practice. This action shows that the dictatorial government is just beginning to penetrate tenaciously into the education of dictated schools as well as re-socialization through all people''s daily life.Since the dictatorship, army-like people''s ideology had been strengthened and propagated by the strengthening of the people''s ethic education and the introduction of the local defense force, the military training system in schools,It was the very sense of ''revitalizing reformation system'' that had been constructed in the process of nationalized people of extending the education and military army. Thus, constitution for revitalizing reform can be said as a form of lawful expressions.Now that his making ''nationalized people'' with ''charter of national education'' has been searched for ''new village movement'', his dictatorial nationalized system can be more authenticated toward his intention of the long-term seizure of power. New village movement had asked for the excessive remodelling of human spirit, but putting aside his saying that ''new village movement'' must be connected directly to increase of farmers'' and fishers'' earned income, the practical improvement of farming technique impacted on the economy of farmhouse life appeared unsatisfactory feature.Consequently, up to 70''s, the new village movement in one way, relieved the problem of rural life which had done harm to overall social stability as much as to say it had been able to threaten the base of the system and in the other way, this movement also had taken a new turn to make agreed people necessary for ''revitalizing reformation in October'' and life-long seizure of power.The Park''s system of dictatorship had been propagated systematically nationalized discourses through the ''charter of national education'' much more controlled in educational policy under the slogan of ''the education of nationality'' since the declaration of ''revitalizing reformation system''. The intervention of national government for the education had been revealed in the independence of the subject in national history and in increased school-hours and more in the authorized curriculum, and thereafter had furnished diversified site-learning with development of fortified policy of the education of national history. The fortified policy of the education of national history had changed in the formation of contents in textbooks of national history.First of all, modern historical sections such as 5.16 coup d’Etat, the growth of the 3rd republic, revitalizing reformation in October had been newly added, and they had been described as subjective, system-sustaining, and justified explanation with cause. Further, through the education of anti-communism, it had enabled people to serve to create their conscious agreement. And in the alternative way to take or leave, it had demanded forcibly the education of loyalty for the nation, also emphasized self-sacrifice to overcome national disaster. Moreover, it had enabled King Sejong''s righteous spirit of royalty to be highlighted and identified with nationalism and utilized as a movement of enlightenment for the people in order to modernize them rapidly.As the above sense, the education of national history had continuously intervened in the education of nationalized people which the nation wanted to make the desirable people through the interference of the nation and further, the field learning of history education chiefly represented in the sanctuary works of the Chung-mu Gong in the Gwang-hwa Gate and Hyeon-chung Shrine had taken initiatives through re-socialization of the variety of social members. Therefore, ex-president Park Chung-hee''s dictatorship had wanted to accomplish the education of nationalized people through re-socialization for the majority of social components of members, getting out of school education, combining culture and leizure.
Ex-president Park Chung-hee''s dictatorship in 60''s end prepared a foothold for the long-term or life-long seizure of power in the flip-flap of the domestic and international situation. Especially by use of unrest relation with North Korea with so-called '1.21 surprising raid at Blue House', it attempted to make use of unification of peoples and a new-people and the dictatorship also utilized the crisis as the chance. However, the advents of increased laborers, Jeon-taeil''s burning himself to death, and adolescents'' culture such as acoustic guitars, mini-skirts and long hairs appeared as a unrest political factor of Park Chung-hee''s dictatorship system.In early 60''s, saying as a repressive measure against resistance movement, the dictatorship tried to suppress through only bodily restriction, while in 60''s end,the government tried to control people''s bodies and spirits in order to procurethe stable systems of the government. These kinds of government-based education had a special aims of remodelling mentality through the remaking of new people with ''new village movement'' and the ''charter of national education'' in order to authorize for governmental stability and to justify the cause in the process of composing ''revitalizing reformation system''.Initially, in case of the ''charter of national education'', the dictatorship set store by its daily practice. This action shows that the dictatorial government is just beginning to penetrate tenaciously into the education of dictated schools as well as re-socialization through all people''s daily life.Since the dictatorship, army-like people''s ideology had been strengthened and propagated by the strengthening of the people''s ethic education and the introduction of the local defense force, the military training system in schools,It was the very sense of ''revitalizing reformation system'' that had been constructed in the process of nationalized people of extending the education and military army. Thus, constitution for revitalizing reform can be said as a form of lawful expressions.Now that his making ''nationalized people'' with ''charter of national education'' has been searched for ''new village movement'', his dictatorial nationalized system can be more authenticated toward his intention of the long-term seizure of power. New village movement had asked for the excessive remodelling of human spirit, but putting aside his saying that ''new village movement'' must be connected directly to increase of farmers'' and fishers'' earned income, the practical improvement of farming technique impacted on the economy of farmhouse life appeared unsatisfactory feature.Consequently, up to 70''s, the new village movement in one way, relieved the problem of rural life which had done harm to overall social stability as much as to say it had been able to threaten the base of the system and in the other way, this movement also had taken a new turn to make agreed people necessary for ''revitalizing reformation in October'' and life-long seizure of power.The Park''s system of dictatorship had been propagated systematically nationalized discourses through the ''charter of national education'' much more controlled in educational policy under the slogan of ''the education of nationality'' since the declaration of ''revitalizing reformation system''. The intervention of national government for the education had been revealed in the independence of the subject in national history and in increased school-hours and more in the authorized curriculum, and thereafter had furnished diversified site-learning with development of fortified policy of the education of national history. The fortified policy of the education of national history had changed in the formation of contents in textbooks of national history.First of all, modern historical sections such as 5.16 coup d’Etat, the growth of the 3rd republic, revitalizing reformation in October had been newly added, and they had been described as subjective, system-sustaining, and justified explanation with cause. Further, through the education of anti-communism, it had enabled people to serve to create their conscious agreement. And in the alternative way to take or leave, it had demanded forcibly the education of loyalty for the nation, also emphasized self-sacrifice to overcome national disaster. Moreover, it had enabled King Sejong''s righteous spirit of royalty to be highlighted and identified with nationalism and utilized as a movement of enlightenment for the people in order to modernize them rapidly.As the above sense, the education of national history had continuously intervened in the education of nationalized people which the nation wanted to make the desirable people through the interference of the nation and further, the field learning of history education chiefly represented in the sanctuary works of the Chung-mu Gong in the Gwang-hwa Gate and Hyeon-chung Shrine had taken initiatives through re-socialization of the variety of social members. Therefore, ex-president Park Chung-hee''s dictatorship had wanted to accomplish the education of nationalized people through re-socialization for the majority of social components of members, getting out of school education, combining culture and leizure.
주제어
#한국대통령 (1963-1979 : 박정희) 국가주의 교육론 국민만들기 박정희 국사교육 국민통합 study on government-based pestalozzian make people Park Chung-hee history education national integration
학위논문 정보
저자
김동환
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
공통사회교육전공
지도교수
오영교
발행연도
2008
총페이지
ii, 78장
키워드
한국대통령 (1963-1979 : 박정희) 국가주의 교육론 국민만들기 박정희 국사교육 국민통합 study on government-based pestalozzian make people Park Chung-hee history education national integration
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.