19세기 말, 프랑스에서 발생한 인상주의(Impressionism)는 회화에서 시작되어 문학에서의 상징주의와 음악에서의 인상주의로 확산되었다. 인상주의는 당시 시대 조류로 인지되어 예술에 큰 영향을 미쳤다. 그러나 음악에서의 인상주의는 미술에서의 인상주의보다는, 감정을 암시하거나 분위기를 불러일으키는 상징주의 문학과 더 직접적인 관련이 있다. 인상주의 시대의 대표적인 작곡가인 드뷔시는 상징주의 문학에 영ㅇ감을 받아 창작활동을 전개하였다.본 논문은 드뷔시의 「여러 악기를 위한 소나타 (Sonates pour divers instruments)」중 첫 번째 작품인 「첼로와 피아노를 위한 소나타」(Sonate pour violoncello et Piano, 1915)를 분석함으로써, 이 작품에서 나타나는 프랑스 음악의 특징을 살펴보고 드뷔시의 인상주의 음악 양식을 고찰하고자 한다.이 작품은 독일 낭만 양식이 아닌 단순하고 우아한 프랑스의 전통을 보여준다. 총 3악장으로 구성된 이 곡은, 각 악장마다 ...
19세기 말, 프랑스에서 발생한 인상주의(Impressionism)는 회화에서 시작되어 문학에서의 상징주의와 음악에서의 인상주의로 확산되었다. 인상주의는 당시 시대 조류로 인지되어 예술에 큰 영향을 미쳤다. 그러나 음악에서의 인상주의는 미술에서의 인상주의보다는, 감정을 암시하거나 분위기를 불러일으키는 상징주의 문학과 더 직접적인 관련이 있다. 인상주의 시대의 대표적인 작곡가인 드뷔시는 상징주의 문학에 영ㅇ감을 받아 창작활동을 전개하였다.본 논문은 드뷔시의 「여러 악기를 위한 소나타 (Sonates pour divers instruments)」중 첫 번째 작품인 「첼로와 피아노를 위한 소나타」(Sonate pour violoncello et Piano, 1915)를 분석함으로써, 이 작품에서 나타나는 프랑스 음악의 특징을 살펴보고 드뷔시의 인상주의 음악 양식을 고찰하고자 한다.이 작품은 독일 낭만 양식이 아닌 단순하고 우아한 프랑스의 전통을 보여준다. 총 3악장으로 구성된 이 곡은, 각 악장마다 프롤로그(Prologue) - 세레나데(Serenade) - 피날레(Finale) 라는 부제가 붙어있다. 제 1악장은 소나타 형식으로 명료하고 고전적이며, 온음계적 요소를 가지고 있다. 제 2악장은 모호한 화성과 조성, 프레이즈를 갖는 3부 형식이고, 무조성에 가깝다. 피날레인 제 3악장은 론도 형식으로 1악장과 2악장의 중간 성격을 지니며, 곡 전체에 균형감을 주는 역할을 한다.필자는 본 연구를 통해 후세의 다른 음악가들에게 많은 영향을 끼치고 음악발전에도 영향력이 컸던 드뷔시의 음악적 특징을 고찰해보고, 필자가 졸업연주에서 연주하였던 「첼로와 피아노를 위한 소나타」작품에 대해 알아보고자 한다. 이 작품에 대한 국내 연구가 미미한 현재 상황에서, 이 논문이 후속 연구를 위한 좋은 자료가 되기를 기대하는 바이다.
19세기 말, 프랑스에서 발생한 인상주의(Impressionism)는 회화에서 시작되어 문학에서의 상징주의와 음악에서의 인상주의로 확산되었다. 인상주의는 당시 시대 조류로 인지되어 예술에 큰 영향을 미쳤다. 그러나 음악에서의 인상주의는 미술에서의 인상주의보다는, 감정을 암시하거나 분위기를 불러일으키는 상징주의 문학과 더 직접적인 관련이 있다. 인상주의 시대의 대표적인 작곡가인 드뷔시는 상징주의 문학에 영ㅇ감을 받아 창작활동을 전개하였다.본 논문은 드뷔시의 「여러 악기를 위한 소나타 (Sonates pour divers instruments)」중 첫 번째 작품인 「첼로와 피아노를 위한 소나타」(Sonate pour violoncello et Piano, 1915)를 분석함으로써, 이 작품에서 나타나는 프랑스 음악의 특징을 살펴보고 드뷔시의 인상주의 음악 양식을 고찰하고자 한다.이 작품은 독일 낭만 양식이 아닌 단순하고 우아한 프랑스의 전통을 보여준다. 총 3악장으로 구성된 이 곡은, 각 악장마다 프롤로그(Prologue) - 세레나데(Serenade) - 피날레(Finale) 라는 부제가 붙어있다. 제 1악장은 소나타 형식으로 명료하고 고전적이며, 온음계적 요소를 가지고 있다. 제 2악장은 모호한 화성과 조성, 프레이즈를 갖는 3부 형식이고, 무조성에 가깝다. 피날레인 제 3악장은 론도 형식으로 1악장과 2악장의 중간 성격을 지니며, 곡 전체에 균형감을 주는 역할을 한다.필자는 본 연구를 통해 후세의 다른 음악가들에게 많은 영향을 끼치고 음악발전에도 영향력이 컸던 드뷔시의 음악적 특징을 고찰해보고, 필자가 졸업연주에서 연주하였던 「첼로와 피아노를 위한 소나타」작품에 대해 알아보고자 한다. 이 작품에 대한 국내 연구가 미미한 현재 상황에서, 이 논문이 후속 연구를 위한 좋은 자료가 되기를 기대하는 바이다.
In the late nineteenth century, Impressionism was the art movement developed in Fance and was evoked by symbolism literature and impressionism music. The French literature known as Symbolism implied feelings and emotion; it was more directly expressed to music. Debussy who presented impressionism wa...
In the late nineteenth century, Impressionism was the art movement developed in Fance and was evoked by symbolism literature and impressionism music. The French literature known as Symbolism implied feelings and emotion; it was more directly expressed to music. Debussy who presented impressionism was inspired by Symbolism. However, he didn't like use of all impressionism, when applied to his own compostions.The purpose of this thesis is focusing on analyzing his first piece, 「Sonate pour violoncello et Piano」among his late works under the influence of 「Six Sonates port divers instruments」. By doing that, French musical tendency and the difference from impressionic musical style of Debussy in this work can be analyzed.This work base on the Germa romantic style and represents the essence of elegant French music. This piece consists of three movements, and each movements has a subtitle of Prologue, Serenade and Finale, respectively. The first movement consists of sonata form and has clear and classical style. Debussy used whole tone scale in this movement. The second one with lots of variant chord and phrase is composed as ternary form and is nearly atonal music. The last one is a rondo form and helps to keep the balance of this work. This result means that the musical characteristics of thi work are different from the impressionistic musical style, generally strributed to Debussy.This study presents the musical characteristics by Debussy who influenced on the next gereation of musicians as well as the music development in twentieth century. I hope this thesis will contribute to a better knowledge of this masterpiece from Debussy's late period.
In the late nineteenth century, Impressionism was the art movement developed in Fance and was evoked by symbolism literature and impressionism music. The French literature known as Symbolism implied feelings and emotion; it was more directly expressed to music. Debussy who presented impressionism was inspired by Symbolism. However, he didn't like use of all impressionism, when applied to his own compostions.The purpose of this thesis is focusing on analyzing his first piece, 「Sonate pour violoncello et Piano」among his late works under the influence of 「Six Sonates port divers instruments」. By doing that, French musical tendency and the difference from impressionic musical style of Debussy in this work can be analyzed.This work base on the Germa romantic style and represents the essence of elegant French music. This piece consists of three movements, and each movements has a subtitle of Prologue, Serenade and Finale, respectively. The first movement consists of sonata form and has clear and classical style. Debussy used whole tone scale in this movement. The second one with lots of variant chord and phrase is composed as ternary form and is nearly atonal music. The last one is a rondo form and helps to keep the balance of this work. This result means that the musical characteristics of thi work are different from the impressionistic musical style, generally strributed to Debussy.This study presents the musical characteristics by Debussy who influenced on the next gereation of musicians as well as the music development in twentieth century. I hope this thesis will contribute to a better knowledge of this masterpiece from Debussy's late period.
주제어
#Debussy, Claude 드뷔시 상징주의 문학 첼로 소나타 Debussy symbolism cello sonata
학위논문 정보
저자
서은영
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
음악학과
지도교수
양성원
발행연도
2008
총페이지
viii, 27장
키워드
Debussy, Claude 드뷔시 상징주의 문학 첼로 소나타 Debussy symbolism cello sonata
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.