본 논문은 인상주의 음악의 선구자라 불리는 프랑스 작곡가 클로드 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 《첼로와 피아노를 위한 소나타》(Sonate pour violoncelle et piano, 1915)에 관한 연구이다.
드뷔시는 서양음악의 전통을 습득하였으나 상징주의 문학과 인상주의 미술의 영향으로 자신만의 인상주의 음악어법을 창조하였으며, 이러한 자신만의 독자적인 음악어법을 오페라에서부터 가곡, 독주곡, 실내악 그리고 관현악곡 등 여러 분야에 걸쳐 적용?발전시켰다. 그러나 1915년...
본 논문은 인상주의 음악의 선구자라 불리는 프랑스 작곡가 클로드 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 《첼로와 피아노를 위한 소나타》(Sonate pour violoncelle et piano, 1915)에 관한 연구이다.
드뷔시는 서양음악의 전통을 습득하였으나 상징주의 문학과 인상주의 미술의 영향으로 자신만의 인상주의 음악어법을 창조하였으며, 이러한 자신만의 독자적인 음악어법을 오페라에서부터 가곡, 독주곡, 실내악 그리고 관현악곡 등 여러 분야에 걸쳐 적용?발전시켰다. 그러나 1915년에 작곡된 드뷔시의 《첼로와 피아노를 위한 소나타》는 ‘소나타’라는 형식의 이름을 작품의 제목으로 부여한 것으로 그의 초기나 중기 작품에서는 찾아볼 수 없는 예이다. 그러므로 본 논문에서는 《첼로와 피아노를 위한 소나타》를 ‘형식’에 대하여 새로운 의미가 부여된 드뷔시의 후기작품으로 규정하고, 형식에 관한 드뷔시의 음악관 변화, 즉 어떻게 전통적인 형식을 자신만의 음악어법으로 수용하고 발전시켰는지를 연구하였다. 이러한 장르명을 가진 작품을 연구하기 위하여 드뷔시의 창작 시기를 초기(1880-1889), 중기(1889-1903) 그리고 후기(1910년대)로 구분하고, 드뷔시가 직접 쓴 글을 통하여 각 시기마다 작품 속에 담겨있는 드뷔시의 음악어법과 음악관의 변화를 확인하였다.
드뷔시는 그의 후기 작품에서 외형적으로는 전통의 형식을 수용하면서도 그 음악적 내용은 초기와 중기를 거쳐 구축한 인상주의 음악어법을 담아낸 자신만의 독창적인 형식을 만들어냈음을 《첼로와 피아노를 위한 소나타》 분석을 통해 확인할 수 있었다.
본 논문은 인상주의 음악의 선구자라 불리는 프랑스 작곡가 클로드 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 《첼로와 피아노를 위한 소나타》(Sonate pour violoncelle et piano, 1915)에 관한 연구이다.
드뷔시는 서양음악의 전통을 습득하였으나 상징주의 문학과 인상주의 미술의 영향으로 자신만의 인상주의 음악어법을 창조하였으며, 이러한 자신만의 독자적인 음악어법을 오페라에서부터 가곡, 독주곡, 실내악 그리고 관현악곡 등 여러 분야에 걸쳐 적용?발전시켰다. 그러나 1915년에 작곡된 드뷔시의 《첼로와 피아노를 위한 소나타》는 ‘소나타’라는 형식의 이름을 작품의 제목으로 부여한 것으로 그의 초기나 중기 작품에서는 찾아볼 수 없는 예이다. 그러므로 본 논문에서는 《첼로와 피아노를 위한 소나타》를 ‘형식’에 대하여 새로운 의미가 부여된 드뷔시의 후기작품으로 규정하고, 형식에 관한 드뷔시의 음악관 변화, 즉 어떻게 전통적인 형식을 자신만의 음악어법으로 수용하고 발전시켰는지를 연구하였다. 이러한 장르명을 가진 작품을 연구하기 위하여 드뷔시의 창작 시기를 초기(1880-1889), 중기(1889-1903) 그리고 후기(1910년대)로 구분하고, 드뷔시가 직접 쓴 글을 통하여 각 시기마다 작품 속에 담겨있는 드뷔시의 음악어법과 음악관의 변화를 확인하였다.
드뷔시는 그의 후기 작품에서 외형적으로는 전통의 형식을 수용하면서도 그 음악적 내용은 초기와 중기를 거쳐 구축한 인상주의 음악어법을 담아낸 자신만의 독창적인 형식을 만들어냈음을 《첼로와 피아노를 위한 소나타》 분석을 통해 확인할 수 있었다.
This paper is a research of 《Sonata for Cello and Piano》 composed by Claude Debussy, a French composer, called the precursor of impressionistic music.
Debussy acquired the orthodoxy of Western music, but he created his own impressionistic musical language, influenced by symbolistic literature an...
This paper is a research of 《Sonata for Cello and Piano》 composed by Claude Debussy, a French composer, called the precursor of impressionistic music.
Debussy acquired the orthodoxy of Western music, but he created his own impressionistic musical language, influenced by symbolistic literature and impressionistic art, and this trend betrayed the antipathy of Wagnerism represented as German romanticism which was overflowing in the musical world of Europe at that period, and satisfied the need and yearn of ‘The New Music'. Debussy applied and developed the expression established through this process into many branches from Operas to Songs, Symphonies, Chambers, and solo pieces, and this reached to the artistic quintessence in his late pieces after 1914.
《Sonata for Cello and Piano》 is the first piece among three pieces representing Debussy's late pieces composed after the outbreak of The World War I in 1914. While Debussy borrowed the conventional name of German music, ‘Sonata', the substance of it congruously brought conventional musical language of German music and creative musical language of his own together.
This paper will account the transition of Debussy's musical aesthetics with dividing his pieces into Early(1880-1889), Middle((1889-1903) and Late(1910s), and examine his own musical languages reflecting convention and innovation through analyzing respective movements of 《Sonata for Cello and Piano》.
This paper is a research of 《Sonata for Cello and Piano》 composed by Claude Debussy, a French composer, called the precursor of impressionistic music.
Debussy acquired the orthodoxy of Western music, but he created his own impressionistic musical language, influenced by symbolistic literature and impressionistic art, and this trend betrayed the antipathy of Wagnerism represented as German romanticism which was overflowing in the musical world of Europe at that period, and satisfied the need and yearn of ‘The New Music'. Debussy applied and developed the expression established through this process into many branches from Operas to Songs, Symphonies, Chambers, and solo pieces, and this reached to the artistic quintessence in his late pieces after 1914.
《Sonata for Cello and Piano》 is the first piece among three pieces representing Debussy's late pieces composed after the outbreak of The World War I in 1914. While Debussy borrowed the conventional name of German music, ‘Sonata', the substance of it congruously brought conventional musical language of German music and creative musical language of his own together.
This paper will account the transition of Debussy's musical aesthetics with dividing his pieces into Early(1880-1889), Middle((1889-1903) and Late(1910s), and examine his own musical languages reflecting convention and innovation through analyzing respective movements of 《Sonata for Cello and Piano》.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.