상징체계인 제2언어의 효과적인 학습이 일어나기 위한 전제 조건으로 우남희와 김현신(2003)은 보존개념의 발달을 들며 수 보존개념과 액체 보존개념으로 나누어 보존개념 검사를 실시한다(우남희와 김현신 2003). 이를 통하여 본 연구자는 조기 영어교육의 적정 연령의 시작 시기를 찾아내고 우리나라 EFL 환경에 맞는 몰입프로그램을 제시하는데 그 목적을 둔다.추상적 사고를 가능하게 하는 인지적 발달의 변인 요소 중의 하나인 보존개념의 발달과 효과적인 영어 학습과는 어떠한 상관관계가 성립되는 지 분석하기 위하여 서울시 성북구에 위치한 중·하류수준의 유아들이 많이 다니는 어린이집 1곳과 초등학교 1곳에서 의뢰된 아동23명을 대상으로 수 보존개념과 액체 보존개념으로 나누어 보존개념 검사를 실시한다.수 보존개념 발달의 측정은 두 가지 색의 구슬세트 7개씩을 아동 앞에 두 줄로 나란히 펼쳐 놓고 학습자에게 두 줄의 구슬 수효가 같은지를 확인하게 한다. 그 후 아동이 보는 앞에서 한 줄의 구슬을 좀 더 넓게 벌려 놓고 두 줄의 구슬의 수효가 같은지 혹은 다른지를 판단하게 함으로써 수 보존개념을 평가한다. 구슬의 수효가 동일하다고 대답할 경우 1점을 주고 틀린 대답을 하였을 경우 0점을 준다.그리고 액체 보존개념은 각기 높이와 지름이 다른 컵에 액체를 옮겨 담는 실험을 통해 살펴본다. 우선 높이와 지름이 같은 두 개의 유리컵에 같은 양의 분홍색 물을 채운 후 아동에게 두 컵에 담긴 액체의 양이 동일하다는 것을 확인하게 한다. 다음으로 한 쪽 컵에 있는 액체를 높이는 같고 지름이 넓은 컵에 옮겨 담은 후 아동에게 액체 양의 변화 여부를 질문한다. 여기서 액체 양이 같다는 대답에 1점을 부과하고 다르다는 대답에는 0점을 부여한다.수집된 자료는 SPSS/win 10.01 프로그램을 통해 분석 처리되며 t-test와 Mann-Whitney U test 및 Pearson 적률상관관계수를 적용한다.상기의 연구 결과를 통해 본 연구자는 다음과 같은 목적을 이룬다.첫째, EFL 환경에서 이루어지는 제2언어의 교육은 인지적 발달이 수반된 보존개념의 발달이 활발하게 이루어 질 때 그 효과를 기대할 수 있다.다시 말하면 영어교육의 효과는 나이가 ...
상징체계인 제2언어의 효과적인 학습이 일어나기 위한 전제 조건으로 우남희와 김현신(2003)은 보존개념의 발달을 들며 수 보존개념과 액체 보존개념으로 나누어 보존개념 검사를 실시한다(우남희와 김현신 2003). 이를 통하여 본 연구자는 조기 영어교육의 적정 연령의 시작 시기를 찾아내고 우리나라 EFL 환경에 맞는 몰입프로그램을 제시하는데 그 목적을 둔다.추상적 사고를 가능하게 하는 인지적 발달의 변인 요소 중의 하나인 보존개념의 발달과 효과적인 영어 학습과는 어떠한 상관관계가 성립되는 지 분석하기 위하여 서울시 성북구에 위치한 중·하류수준의 유아들이 많이 다니는 어린이집 1곳과 초등학교 1곳에서 의뢰된 아동23명을 대상으로 수 보존개념과 액체 보존개념으로 나누어 보존개념 검사를 실시한다.수 보존개념 발달의 측정은 두 가지 색의 구슬세트 7개씩을 아동 앞에 두 줄로 나란히 펼쳐 놓고 학습자에게 두 줄의 구슬 수효가 같은지를 확인하게 한다. 그 후 아동이 보는 앞에서 한 줄의 구슬을 좀 더 넓게 벌려 놓고 두 줄의 구슬의 수효가 같은지 혹은 다른지를 판단하게 함으로써 수 보존개념을 평가한다. 구슬의 수효가 동일하다고 대답할 경우 1점을 주고 틀린 대답을 하였을 경우 0점을 준다.그리고 액체 보존개념은 각기 높이와 지름이 다른 컵에 액체를 옮겨 담는 실험을 통해 살펴본다. 우선 높이와 지름이 같은 두 개의 유리컵에 같은 양의 분홍색 물을 채운 후 아동에게 두 컵에 담긴 액체의 양이 동일하다는 것을 확인하게 한다. 다음으로 한 쪽 컵에 있는 액체를 높이는 같고 지름이 넓은 컵에 옮겨 담은 후 아동에게 액체 양의 변화 여부를 질문한다. 여기서 액체 양이 같다는 대답에 1점을 부과하고 다르다는 대답에는 0점을 부여한다.수집된 자료는 SPSS/win 10.01 프로그램을 통해 분석 처리되며 t-test와 Mann-Whitney U test 및 Pearson 적률상관관계수를 적용한다.상기의 연구 결과를 통해 본 연구자는 다음과 같은 목적을 이룬다.첫째, EFL 환경에서 이루어지는 제2언어의 교육은 인지적 발달이 수반된 보존개념의 발달이 활발하게 이루어 질 때 그 효과를 기대할 수 있다.다시 말하면 영어교육의 효과는 나이가 어린 만4세 아동보다 보존개념의 이해가 더 발달된 만7세 학습자에게서 더욱 효과적이다. 결국 아동의 연령과 보존개념의 발달은 효과적인 영어학습의 전제요건이 되며 연령이 높을수록 그리고 보존개념에 대한 이해가 발달 할수록 추상적인 제2언어의 학습효과가 높다는 결론을 지을 수 있다. 그러나 이는 영어교육은 이를수록 효과적이라는 일반적인 기대와는 조금 차이가 있다는 데 주목할 만하다.둘째, 실험 연구를 통해 인지하게 된 보존개념의 발달과 영어 학습의 효과라는 상관관계를 비롯하여 아동의 결정적 시기 가설 등과 같은 영어교육의 이론들에 입각하여 본 연구자는 효과적인 제2언어 학습이 일어날 수 있는 최소 연령을 만7세로 보고 초등학교 1학년부터 점진적으로 부분 변형된 몰입프로그램을 적용시킬 것을 제시할 수 있게 된다.셋째, 조기 영어교육의 열기와는 대조적인 공교육에 대한 불신은 커져만 가고 있는 현 추세와 더불어 공·사교육의 병행이라는 학생들의 이중고의 부담과 사회·제반적 경제적 부담을 비롯한 부작용의 확산과 고충을 덜어줄 수 있는 공교육 강화책의 일환으로서 영어 몰입프로그램을 권유하게 되었다.넷째, 세계적 몰입프로그램의 성공 사례들을 구심점으로 우리나라 EFL 여건에 맞는 영어 몰입교육의 한 형태로서 우선 영어 과목만 제2언어로 수업하는 부분 변형된 조기 몰입프로그램과 전체 몰입프로그램의 절충 모형을 초등학교 1학년에서 부터 점진적으로 적용시킬 것을 주장하였다.이상의 연구 결과를 토대로 언어교육과 내용중심 교육의 통합교육이라는 몰입프로그램의 원활한 시행을 위해서 다음과 같은 전제 요건이 요구된다.첫째, 국가 정책적 차원에서 이중 언어 교육을 장려하는 재정적 지원이 반드시 선행되어야 한다.둘째, 내용중심의 교과목을 영어로 학습한다는 취지에 부응하기 위해서는 다양한 사례연구와 실험 등을 통하여 현재의 교과과정의 틀을 유지하면서 내용중심의 언어학습으로 전환시킬 수 있도록 재구성된 교재의 제작이 수반되어야 한다. 그리고 언어자체를 위한 언어학습과 비교할 때 실제생활과 연결된 다양한 내용을 학습하게 됨으로서 자발적인 학습동기의 부여와 유의미한 학습의 접근법으로 의사소통기능의 기본적인 언어능력의 향상뿐만이 아닌 인지적 능력과 교과목 학습내용의 내재화까지도 동시에 기대할 수 있다는 데 몰입프로그램의 의의가 있다.셋째, 이중 언어를 자유롭게 구사할 수 있는 이중 언어 교사의 확보가 중요한 과제가 된다. 이때 이중 언어 교사의 역할은 언어를 가르치는 언어교사(language teacher)와 교과목을 가르치는 교사(content teacher)로서의 두 가지 역할을 겸할 수 있어야 하는데 이를 위하여 사회·교육구조의 개혁과 일정 자격을 갖춘 교사를 체계적인 훈련 프로그램을 포함한 연수과정을 통하여 전문 인력으로 양성해야 한다.넷째, 의사소통중심의 교수법(Communicative Language Teaching)과 총체적 언어교수법(Whole Language Approach)에 기초한 읽기 중심의 통합 영어교육을 권장한다. 이는 아동의 의사소통능력의 향상과 언어의 4가지 영역인 말하기·듣기·읽기·쓰기 능력을 골고루 개발시킬 수 있는 영어 몰입프로그램의 한 형태이기 때문이다.마지막으로 본 연구자는 보다 정확한 제2언어 효율적인 학습의 방법을 강구하기 위하여 아동의 인지적 발달의 변인 요소인 연령, 지능과 보존개념의 발달뿐만이 아닌 동기, 관심, 기억력과 집중력과 같은 다른 변인 요소들과는 어떠한 상관관계가 성립되는지 실험하는 후속 연구도 이루어져야 한다고 생각한다.
상징체계인 제2언어의 효과적인 학습이 일어나기 위한 전제 조건으로 우남희와 김현신(2003)은 보존개념의 발달을 들며 수 보존개념과 액체 보존개념으로 나누어 보존개념 검사를 실시한다(우남희와 김현신 2003). 이를 통하여 본 연구자는 조기 영어교육의 적정 연령의 시작 시기를 찾아내고 우리나라 EFL 환경에 맞는 몰입프로그램을 제시하는데 그 목적을 둔다.추상적 사고를 가능하게 하는 인지적 발달의 변인 요소 중의 하나인 보존개념의 발달과 효과적인 영어 학습과는 어떠한 상관관계가 성립되는 지 분석하기 위하여 서울시 성북구에 위치한 중·하류수준의 유아들이 많이 다니는 어린이집 1곳과 초등학교 1곳에서 의뢰된 아동23명을 대상으로 수 보존개념과 액체 보존개념으로 나누어 보존개념 검사를 실시한다.수 보존개념 발달의 측정은 두 가지 색의 구슬세트 7개씩을 아동 앞에 두 줄로 나란히 펼쳐 놓고 학습자에게 두 줄의 구슬 수효가 같은지를 확인하게 한다. 그 후 아동이 보는 앞에서 한 줄의 구슬을 좀 더 넓게 벌려 놓고 두 줄의 구슬의 수효가 같은지 혹은 다른지를 판단하게 함으로써 수 보존개념을 평가한다. 구슬의 수효가 동일하다고 대답할 경우 1점을 주고 틀린 대답을 하였을 경우 0점을 준다.그리고 액체 보존개념은 각기 높이와 지름이 다른 컵에 액체를 옮겨 담는 실험을 통해 살펴본다. 우선 높이와 지름이 같은 두 개의 유리컵에 같은 양의 분홍색 물을 채운 후 아동에게 두 컵에 담긴 액체의 양이 동일하다는 것을 확인하게 한다. 다음으로 한 쪽 컵에 있는 액체를 높이는 같고 지름이 넓은 컵에 옮겨 담은 후 아동에게 액체 양의 변화 여부를 질문한다. 여기서 액체 양이 같다는 대답에 1점을 부과하고 다르다는 대답에는 0점을 부여한다.수집된 자료는 SPSS/win 10.01 프로그램을 통해 분석 처리되며 t-test와 Mann-Whitney U test 및 Pearson 적률상관관계수를 적용한다.상기의 연구 결과를 통해 본 연구자는 다음과 같은 목적을 이룬다.첫째, EFL 환경에서 이루어지는 제2언어의 교육은 인지적 발달이 수반된 보존개념의 발달이 활발하게 이루어 질 때 그 효과를 기대할 수 있다.다시 말하면 영어교육의 효과는 나이가 어린 만4세 아동보다 보존개념의 이해가 더 발달된 만7세 학습자에게서 더욱 효과적이다. 결국 아동의 연령과 보존개념의 발달은 효과적인 영어학습의 전제요건이 되며 연령이 높을수록 그리고 보존개념에 대한 이해가 발달 할수록 추상적인 제2언어의 학습효과가 높다는 결론을 지을 수 있다. 그러나 이는 영어교육은 이를수록 효과적이라는 일반적인 기대와는 조금 차이가 있다는 데 주목할 만하다.둘째, 실험 연구를 통해 인지하게 된 보존개념의 발달과 영어 학습의 효과라는 상관관계를 비롯하여 아동의 결정적 시기 가설 등과 같은 영어교육의 이론들에 입각하여 본 연구자는 효과적인 제2언어 학습이 일어날 수 있는 최소 연령을 만7세로 보고 초등학교 1학년부터 점진적으로 부분 변형된 몰입프로그램을 적용시킬 것을 제시할 수 있게 된다.셋째, 조기 영어교육의 열기와는 대조적인 공교육에 대한 불신은 커져만 가고 있는 현 추세와 더불어 공·사교육의 병행이라는 학생들의 이중고의 부담과 사회·제반적 경제적 부담을 비롯한 부작용의 확산과 고충을 덜어줄 수 있는 공교육 강화책의 일환으로서 영어 몰입프로그램을 권유하게 되었다.넷째, 세계적 몰입프로그램의 성공 사례들을 구심점으로 우리나라 EFL 여건에 맞는 영어 몰입교육의 한 형태로서 우선 영어 과목만 제2언어로 수업하는 부분 변형된 조기 몰입프로그램과 전체 몰입프로그램의 절충 모형을 초등학교 1학년에서 부터 점진적으로 적용시킬 것을 주장하였다.이상의 연구 결과를 토대로 언어교육과 내용중심 교육의 통합교육이라는 몰입프로그램의 원활한 시행을 위해서 다음과 같은 전제 요건이 요구된다.첫째, 국가 정책적 차원에서 이중 언어 교육을 장려하는 재정적 지원이 반드시 선행되어야 한다.둘째, 내용중심의 교과목을 영어로 학습한다는 취지에 부응하기 위해서는 다양한 사례연구와 실험 등을 통하여 현재의 교과과정의 틀을 유지하면서 내용중심의 언어학습으로 전환시킬 수 있도록 재구성된 교재의 제작이 수반되어야 한다. 그리고 언어자체를 위한 언어학습과 비교할 때 실제생활과 연결된 다양한 내용을 학습하게 됨으로서 자발적인 학습동기의 부여와 유의미한 학습의 접근법으로 의사소통기능의 기본적인 언어능력의 향상뿐만이 아닌 인지적 능력과 교과목 학습내용의 내재화까지도 동시에 기대할 수 있다는 데 몰입프로그램의 의의가 있다.셋째, 이중 언어를 자유롭게 구사할 수 있는 이중 언어 교사의 확보가 중요한 과제가 된다. 이때 이중 언어 교사의 역할은 언어를 가르치는 언어교사(language teacher)와 교과목을 가르치는 교사(content teacher)로서의 두 가지 역할을 겸할 수 있어야 하는데 이를 위하여 사회·교육구조의 개혁과 일정 자격을 갖춘 교사를 체계적인 훈련 프로그램을 포함한 연수과정을 통하여 전문 인력으로 양성해야 한다.넷째, 의사소통중심의 교수법(Communicative Language Teaching)과 총체적 언어교수법(Whole Language Approach)에 기초한 읽기 중심의 통합 영어교육을 권장한다. 이는 아동의 의사소통능력의 향상과 언어의 4가지 영역인 말하기·듣기·읽기·쓰기 능력을 골고루 개발시킬 수 있는 영어 몰입프로그램의 한 형태이기 때문이다.마지막으로 본 연구자는 보다 정확한 제2언어 효율적인 학습의 방법을 강구하기 위하여 아동의 인지적 발달의 변인 요소인 연령, 지능과 보존개념의 발달뿐만이 아닌 동기, 관심, 기억력과 집중력과 같은 다른 변인 요소들과는 어떠한 상관관계가 성립되는지 실험하는 후속 연구도 이루어져야 한다고 생각한다.
The development of preservative concept is taken as the prerequisite of the effective learning of 2nd language, a symbolistic system. It should be divided into concepts of numerical preservation and fluidal preservation to conduct the test of preservative concept(Nam-Heui Woo and Hyun-Sin Kim 2003)....
The development of preservative concept is taken as the prerequisite of the effective learning of 2nd language, a symbolistic system. It should be divided into concepts of numerical preservation and fluidal preservation to conduct the test of preservative concept(Nam-Heui Woo and Hyun-Sin Kim 2003). The purpose of this study is to find out the proper age to begin the early English education and to present an immersion program fitted to domestic EFL environment.It is analyzed to understand which relation is established between the development of preservative concept, one of the variables of cognitive development that enables abstractive thought and the effective learning. Subjects are 23 young children in a nursery and an elementary school that are located in Seongbuk-gu, Seoul and where most of the children are from middle and low class. The test of preservative concept is carried out with them by concepts of numerical preservation and fluidal preservation.The development of the concept of numerical preservation is measured by laying a pair of bead sets, each set with 7 beads, in two colors by two lines in front of children to confirm if they can identify the same number of beads in both line. Thereafter the concept of numerical preservation is measured by leaving space between beads in a line in front of children to let them judge whether the number of beads in both line are the same or not. 1 point is given to the answer that the numbers are the same, and 0, to wrong answer.The concept of fluidal preservation is measured through the experiment to move and put water into another glass with different hight and diameter. First of all, two test glasses with the same hight and diameter are filled with the same amount of pink-colored water to let the children conform if the quantity of water in both glasses is the same. Thereafter the water in a glass is moved to another glass with the same hight but wider to ask the children whether the amount of water is changed or not. 1 point is given to the answer that the amount is the same, and 0, to opposite answer.The collected data are analyzed and treated by SPSS/win 10.01 program and t-test, Mann-Whitney U test and Pearson Moment Correlation Coefficients are applied.The researcher will accomplish following purpose through above finding.First, the 2nd language education in EFL environment might be effective when the preservative concept accompanied with cognitive development will be developed actively. That is, English education is more effective to the 7 years olds who hold an advanced understanding of the preservative concept than the 4 years olds. After all, it is turned out that the children's age and the developed preservative concept is the prerequisite for effective English learning, and the older the children are and the more advanced the understanding of the preservative concept is, the higher the effect of the abstractive 2nd language becomes. However, it is noteworthy that it is a little different from the general expectations that the earlier the English education is conducted, the more effective it is.Second, experiment and research enabled the researcher to recognize the correlation between the developed preservative concept and the effective English learning and theories of English education as the hypothesis of children's decisive period. Based on the recognition, the researcher regarded the age of 7 as the minimum potential age for effective 2nd language learning and was able to present a partly modified immersion program to apply to elementary 1st graders gradually.Third, currently the distrust in public education, students's double weight in the paralleled public and private education and social and financial burden are getting bigger, contrary to the booming early English education. Therefore the English immersion program is recommended as part of public education reinforcement policy that can restrain the expansion of side effects and reduce the difficulties.Lastly, it is contended that centering around successful cases of global immersion program, a compromised model between the whole immersion program and the partly modified early immersion program, a type fitted to domestic EFL environment, should be applied to elementary 1st graders gradually.Based on above findings, following prerequisite is required for smooth operation of immersion programs, the integrated education of language education and content-oriented education.First, the financial support must be preceded that encourages dual language education on the level of national policy.Second, to satisfy the purpose of learning the content-oriented subject in English, the production of a textbook should be accompanied that is reconstituted to be able to turn the existing curriculum into content-oriented language learning while maintaining its frame through various case studies and experiments. Immersion program leads to learning various contents that are related to real life, compared to the language education for language itself. Therefore the significance of immersion program is in that it offers a spontaneous motive for learning and its significant approach of learning may improve the basic verbal, communicating ability as well as enable the internalization of cognitive capacity and the content of subject. Third, an important task is to secure bilingual teachers who can use dual language freely. Here the role of the bilingual teacher should be a language teacher to teach the language and a content teacher to teach the subject at the same time. For that, the social and educational structure should be reformed and qualified teachers should be trained into professional manpower through training courses including systematic programs.Fourth, reading-oriented integrated English education is recommended that is based on the communicative language teaching and the whole language approach. It is because it is a form of English immersion program that can improve children's communicative capacity and develop the 4 areas of language, speaking, listening, reading and writing equally.Lastly, to consider more exact and effective way of 2nd language learning, follow-up researches are expected to be continued about not only the variables of children's cognitive development as age, intelligence and the development of preservative concept, but also other variables as motive, interest, memory and concentration.
The development of preservative concept is taken as the prerequisite of the effective learning of 2nd language, a symbolistic system. It should be divided into concepts of numerical preservation and fluidal preservation to conduct the test of preservative concept(Nam-Heui Woo and Hyun-Sin Kim 2003). The purpose of this study is to find out the proper age to begin the early English education and to present an immersion program fitted to domestic EFL environment.It is analyzed to understand which relation is established between the development of preservative concept, one of the variables of cognitive development that enables abstractive thought and the effective learning. Subjects are 23 young children in a nursery and an elementary school that are located in Seongbuk-gu, Seoul and where most of the children are from middle and low class. The test of preservative concept is carried out with them by concepts of numerical preservation and fluidal preservation.The development of the concept of numerical preservation is measured by laying a pair of bead sets, each set with 7 beads, in two colors by two lines in front of children to confirm if they can identify the same number of beads in both line. Thereafter the concept of numerical preservation is measured by leaving space between beads in a line in front of children to let them judge whether the number of beads in both line are the same or not. 1 point is given to the answer that the numbers are the same, and 0, to wrong answer.The concept of fluidal preservation is measured through the experiment to move and put water into another glass with different hight and diameter. First of all, two test glasses with the same hight and diameter are filled with the same amount of pink-colored water to let the children conform if the quantity of water in both glasses is the same. Thereafter the water in a glass is moved to another glass with the same hight but wider to ask the children whether the amount of water is changed or not. 1 point is given to the answer that the amount is the same, and 0, to opposite answer.The collected data are analyzed and treated by SPSS/win 10.01 program and t-test, Mann-Whitney U test and Pearson Moment Correlation Coefficients are applied.The researcher will accomplish following purpose through above finding.First, the 2nd language education in EFL environment might be effective when the preservative concept accompanied with cognitive development will be developed actively. That is, English education is more effective to the 7 years olds who hold an advanced understanding of the preservative concept than the 4 years olds. After all, it is turned out that the children's age and the developed preservative concept is the prerequisite for effective English learning, and the older the children are and the more advanced the understanding of the preservative concept is, the higher the effect of the abstractive 2nd language becomes. However, it is noteworthy that it is a little different from the general expectations that the earlier the English education is conducted, the more effective it is.Second, experiment and research enabled the researcher to recognize the correlation between the developed preservative concept and the effective English learning and theories of English education as the hypothesis of children's decisive period. Based on the recognition, the researcher regarded the age of 7 as the minimum potential age for effective 2nd language learning and was able to present a partly modified immersion program to apply to elementary 1st graders gradually.Third, currently the distrust in public education, students's double weight in the paralleled public and private education and social and financial burden are getting bigger, contrary to the booming early English education. Therefore the English immersion program is recommended as part of public education reinforcement policy that can restrain the expansion of side effects and reduce the difficulties.Lastly, it is contended that centering around successful cases of global immersion program, a compromised model between the whole immersion program and the partly modified early immersion program, a type fitted to domestic EFL environment, should be applied to elementary 1st graders gradually.Based on above findings, following prerequisite is required for smooth operation of immersion programs, the integrated education of language education and content-oriented education.First, the financial support must be preceded that encourages dual language education on the level of national policy.Second, to satisfy the purpose of learning the content-oriented subject in English, the production of a textbook should be accompanied that is reconstituted to be able to turn the existing curriculum into content-oriented language learning while maintaining its frame through various case studies and experiments. Immersion program leads to learning various contents that are related to real life, compared to the language education for language itself. Therefore the significance of immersion program is in that it offers a spontaneous motive for learning and its significant approach of learning may improve the basic verbal, communicating ability as well as enable the internalization of cognitive capacity and the content of subject. Third, an important task is to secure bilingual teachers who can use dual language freely. Here the role of the bilingual teacher should be a language teacher to teach the language and a content teacher to teach the subject at the same time. For that, the social and educational structure should be reformed and qualified teachers should be trained into professional manpower through training courses including systematic programs.Fourth, reading-oriented integrated English education is recommended that is based on the communicative language teaching and the whole language approach. It is because it is a form of English immersion program that can improve children's communicative capacity and develop the 4 areas of language, speaking, listening, reading and writing equally.Lastly, to consider more exact and effective way of 2nd language learning, follow-up researches are expected to be continued about not only the variables of children's cognitive development as age, intelligence and the development of preservative concept, but also other variables as motive, interest, memory and concentration.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.