하민경의 String Quartet No. 2는 무조성에 기반을 두고 12음 음열로 작곡된 작품이다. 본 논문은 이 작품의 음악적 특징을 분석하기 위한 목적을 가진다.
서양 음악 역사 속에서 고대 그레고리안 성가 (Gregorian Chant)로부터 시대적 변화의 흐름에 따라 발전되어 온 조성 음악은 19세기 후반 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813-1883)의 반음계 주의를 통하여 차츰 붕괴 되어 갔다. 이후 쇤베르크(Anorld Schoenberg, 1874-1951)와 베베른(Anton Webern, 1883-1945), 베르크(Alban Berg, 1885-1935)를 필두로 한 제 2비엔나 악파 (The Second Viennese School)를 통해 새로운 음 소재에 대한 연구로 12음 음악이 등장하게 되었다. 기존의 조성 체계 안에서 기능 화성으로 음을 다루었던 조성 음악과는 달리 12음 음악은 한 옥타브 안에 있는 12음을 모두 동일하게 다룬다. 또한 구성된 12음이 철저한 질서의 원리 안에서 체계적으로 조직화되어 사용된다. 이러한 12음 음열에 의한 음악은 20세기 여러 작곡가들에게 새로운 창작의 아이디어로 많은 영향을 끼치며 발전해 나갔다. 하민경의 String Quartet No. 2는 12음 음열로 작곡된 작품으로 Subsection a-b-c로 이루어진 Section A와 변형된 ...
하민경의 String Quartet No. 2는 무조성에 기반을 두고 12음 음열로 작곡된 작품이다. 본 논문은 이 작품의 음악적 특징을 분석하기 위한 목적을 가진다.
서양 음악 역사 속에서 고대 그레고리안 성가 (Gregorian Chant)로부터 시대적 변화의 흐름에 따라 발전되어 온 조성 음악은 19세기 후반 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813-1883)의 반음계 주의를 통하여 차츰 붕괴 되어 갔다. 이후 쇤베르크(Anorld Schoenberg, 1874-1951)와 베베른(Anton Webern, 1883-1945), 베르크(Alban Berg, 1885-1935)를 필두로 한 제 2비엔나 악파 (The Second Viennese School)를 통해 새로운 음 소재에 대한 연구로 12음 음악이 등장하게 되었다. 기존의 조성 체계 안에서 기능 화성으로 음을 다루었던 조성 음악과는 달리 12음 음악은 한 옥타브 안에 있는 12음을 모두 동일하게 다룬다. 또한 구성된 12음이 철저한 질서의 원리 안에서 체계적으로 조직화되어 사용된다. 이러한 12음 음열에 의한 음악은 20세기 여러 작곡가들에게 새로운 창작의 아이디어로 많은 영향을 끼치며 발전해 나갔다. 하민경의 String Quartet No. 2는 12음 음열로 작곡된 작품으로 Subsection a-b-c로 이루어진 Section A와 변형된 푸가(Fugue)형식으로 이루어진 Section B, 그리고 Section A와 Section B에서 다루어진 음열과 형식에 대한 특징적 요소들이 함축된 Coda로 이루어져 있다. 각각의 형식에서 사용된 음열은 작곡가가 임의로 구성한 12음 음열로 동일한 음류 집합에 속하는 3개의 Trichord와 2개의 Hexachord로 분할된다. 이렇게 구성된 기본 음열과 이것에서 파생된 추출, 조합 음열이 중심적으로 사용된다.
본 논문을 통해 작품의 전체 형식과 구조를 분석하고, 작곡가가 임의로 구성한 12음 음열의 변형을 통하여 음 조직이 어떻게 구성, 확대되어지는지 알아보고자 한다. 또한 특징적으로 제시되는 음열과 푸가 형식의 상호 연관성을 분석함으로써 작품 속에서 드러나는 통일성과 다양성에 대해 알아보고자 한다.
하민경의 String Quartet No. 2는 무조성에 기반을 두고 12음 음열로 작곡된 작품이다. 본 논문은 이 작품의 음악적 특징을 분석하기 위한 목적을 가진다.
서양 음악 역사 속에서 고대 그레고리안 성가 (Gregorian Chant)로부터 시대적 변화의 흐름에 따라 발전되어 온 조성 음악은 19세기 후반 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813-1883)의 반음계 주의를 통하여 차츰 붕괴 되어 갔다. 이후 쇤베르크(Anorld Schoenberg, 1874-1951)와 베베른(Anton Webern, 1883-1945), 베르크(Alban Berg, 1885-1935)를 필두로 한 제 2비엔나 악파 (The Second Viennese School)를 통해 새로운 음 소재에 대한 연구로 12음 음악이 등장하게 되었다. 기존의 조성 체계 안에서 기능 화성으로 음을 다루었던 조성 음악과는 달리 12음 음악은 한 옥타브 안에 있는 12음을 모두 동일하게 다룬다. 또한 구성된 12음이 철저한 질서의 원리 안에서 체계적으로 조직화되어 사용된다. 이러한 12음 음열에 의한 음악은 20세기 여러 작곡가들에게 새로운 창작의 아이디어로 많은 영향을 끼치며 발전해 나갔다. 하민경의 String Quartet No. 2는 12음 음열로 작곡된 작품으로 Subsection a-b-c로 이루어진 Section A와 변형된 푸가(Fugue)형식으로 이루어진 Section B, 그리고 Section A와 Section B에서 다루어진 음열과 형식에 대한 특징적 요소들이 함축된 Coda로 이루어져 있다. 각각의 형식에서 사용된 음열은 작곡가가 임의로 구성한 12음 음열로 동일한 음류 집합에 속하는 3개의 Trichord와 2개의 Hexachord로 분할된다. 이렇게 구성된 기본 음열과 이것에서 파생된 추출, 조합 음열이 중심적으로 사용된다.
본 논문을 통해 작품의 전체 형식과 구조를 분석하고, 작곡가가 임의로 구성한 12음 음열의 변형을 통하여 음 조직이 어떻게 구성, 확대되어지는지 알아보고자 한다. 또한 특징적으로 제시되는 음열과 푸가 형식의 상호 연관성을 분석함으로써 작품 속에서 드러나는 통일성과 다양성에 대해 알아보고자 한다.
Ha Min-Kyoung's String Quartet No. 2 was composed with twelve-tone series on the basis of atonality. The current study aims to analyze the musical characteristics of the work.
Tonal music that developed according to the flow of times from the ancient Gregorian Chant in western music history graduall...
Ha Min-Kyoung's String Quartet No. 2 was composed with twelve-tone series on the basis of atonality. The current study aims to analyze the musical characteristics of the work.
Tonal music that developed according to the flow of times from the ancient Gregorian Chant in western music history gradually collapsed by chromaticism of Wilhelm Richard Wagner(1813-1883) in the latter half of the 19th century. Later, twelve-tone music appeared through studies on new sound materials by The Second Viennese School with Anorld Schoenberg(1874-1951), Anton Webern(1883-1945) and Alban Berg(1885-1935) at the head of the list. Differently from tonal music that dealt sound with functional harmony within the existing tonal system, twelve-tone music deals all the twelve-tone sounds in an octave equally. In addition, organized twelve tons are used through systematic organization within a thorough principle of order. Music by this twelve-tone series developed while greatly influencing many composers in the 20th century with new creative idea. Ha Min-Kyoung's String Quartet No. 2 made with twelve-tone series consists of Section A consisting of subsection a-b-c, Section B in the form of Fugue and Coda in which characteristic elements for series and forms in Section A and Section B are implied. Series used in each form are twelve-tone series organized by the composer discretionally, and extraction and combination series derived from them.
The current study aims to analyze the entire form and structure of the work and examine how sound organization is organized and expanded through transformation of twelve-tone series discretionally organized by the composer. Moreover, the study aims to examine unity and variety in the work through analyzing correlations between series suggested characteristically and Fugue form.
Ha Min-Kyoung's String Quartet No. 2 was composed with twelve-tone series on the basis of atonality. The current study aims to analyze the musical characteristics of the work.
Tonal music that developed according to the flow of times from the ancient Gregorian Chant in western music history gradually collapsed by chromaticism of Wilhelm Richard Wagner(1813-1883) in the latter half of the 19th century. Later, twelve-tone music appeared through studies on new sound materials by The Second Viennese School with Anorld Schoenberg(1874-1951), Anton Webern(1883-1945) and Alban Berg(1885-1935) at the head of the list. Differently from tonal music that dealt sound with functional harmony within the existing tonal system, twelve-tone music deals all the twelve-tone sounds in an octave equally. In addition, organized twelve tons are used through systematic organization within a thorough principle of order. Music by this twelve-tone series developed while greatly influencing many composers in the 20th century with new creative idea. Ha Min-Kyoung's String Quartet No. 2 made with twelve-tone series consists of Section A consisting of subsection a-b-c, Section B in the form of Fugue and Coda in which characteristic elements for series and forms in Section A and Section B are implied. Series used in each form are twelve-tone series organized by the composer discretionally, and extraction and combination series derived from them.
The current study aims to analyze the entire form and structure of the work and examine how sound organization is organized and expanded through transformation of twelve-tone series discretionally organized by the composer. Moreover, the study aims to examine unity and variety in the work through analyzing correlations between series suggested characteristically and Fugue form.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.