최근 유통산업의 구조재편 과정에서 급성장하고 있는 대형할인점의 입지는 많은 양의 물품과 소비자들의 이동을 유발하기 때문에 상업 활동의 공간구조에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 다양한 경제주체의 관점에서 볼 때 지역경제에 미치는 효과 역시 크다. 또한 입지선정에 관한 의사 결정은 장기적 성격을 갖는 투자로써 급속한 환경의 변화에 쉽게 대응하기 어렵다. 따라서 대형할인점의 입지문제는 아주 중요한 것이며 입지결정요인에 대한 정확한 분석과 평가가 ...
최근 유통산업의 구조재편 과정에서 급성장하고 있는 대형할인점의 입지는 많은 양의 물품과 소비자들의 이동을 유발하기 때문에 상업 활동의 공간구조에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 다양한 경제주체의 관점에서 볼 때 지역경제에 미치는 효과 역시 크다. 또한 입지선정에 관한 의사 결정은 장기적 성격을 갖는 투자로써 급속한 환경의 변화에 쉽게 대응하기 어렵다. 따라서 대형할인점의 입지문제는 아주 중요한 것이며 입지결정요인에 대한 정확한 분석과 평가가 필요하다. 이 논문에서는 대형할인점 매출액에 미치는 결정요인을 시계열적 횡단면 분석을 통한 실증분석을 통하여 상관관계를 분석을 했다. 실무담당자들이 입지 선정 시 고려하는 요인을 우선적으로 파악하고 선행 연구들을 바탕으로 대형할인점의 입지결정요인을 인구적, 경제적, 교통·토지이용, 성장잠재력 요인 등으로 구체화하였다. 재화나 서비스를 공급하는 경제활동이 발생하는 근본적인 원인은 그 재화나 서비스에 대한 수요가 있기 때문이며 이때 수요를 측정할 수 있는 가장 기본적인 지표가 인구밀도였다. 다시 말해서 인구가 많으면 총 소비량도 많을 것이고, 그에 따른 구매수요도 높을 것이기 때문에 지역 내 인구가 많을수록 유리한 지역이라 할 수 있다. 그리고 지역주민의 소득수준 및 지역의 경제기반을 통해 상권의 안정성과 장래의 발전가능성을 예측하고자 했다. 그러나 이러한 경제적 요인은 유의하지 않게 나왔다. 소비자의 쾌적성을 위한 영업면적에 대해 일정수준까지는 긍정적이나 그 일정수준을 넘어서는 지역의 소비자는 대형할인점의 방문에 오히려 감소하는 것으로 나타났다. 또한 배후지의 경제규모를 간접적으로 하기 위해 선정된 고용밀도의 경우, 예상과는 반대의 결과가 나타났으며 이는 분화된 산업별 형태로 구분하여 실증분석을 했다면 좀 더 구체적인 설명이 가능했을 것이다.
최근 유통산업의 구조재편 과정에서 급성장하고 있는 대형할인점의 입지는 많은 양의 물품과 소비자들의 이동을 유발하기 때문에 상업 활동의 공간구조에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 다양한 경제주체의 관점에서 볼 때 지역경제에 미치는 효과 역시 크다. 또한 입지선정에 관한 의사 결정은 장기적 성격을 갖는 투자로써 급속한 환경의 변화에 쉽게 대응하기 어렵다. 따라서 대형할인점의 입지문제는 아주 중요한 것이며 입지결정요인에 대한 정확한 분석과 평가가 필요하다. 이 논문에서는 대형할인점 매출액에 미치는 결정요인을 시계열적 횡단면 분석을 통한 실증분석을 통하여 상관관계를 분석을 했다. 실무담당자들이 입지 선정 시 고려하는 요인을 우선적으로 파악하고 선행 연구들을 바탕으로 대형할인점의 입지결정요인을 인구적, 경제적, 교통·토지이용, 성장잠재력 요인 등으로 구체화하였다. 재화나 서비스를 공급하는 경제활동이 발생하는 근본적인 원인은 그 재화나 서비스에 대한 수요가 있기 때문이며 이때 수요를 측정할 수 있는 가장 기본적인 지표가 인구밀도였다. 다시 말해서 인구가 많으면 총 소비량도 많을 것이고, 그에 따른 구매수요도 높을 것이기 때문에 지역 내 인구가 많을수록 유리한 지역이라 할 수 있다. 그리고 지역주민의 소득수준 및 지역의 경제기반을 통해 상권의 안정성과 장래의 발전가능성을 예측하고자 했다. 그러나 이러한 경제적 요인은 유의하지 않게 나왔다. 소비자의 쾌적성을 위한 영업면적에 대해 일정수준까지는 긍정적이나 그 일정수준을 넘어서는 지역의 소비자는 대형할인점의 방문에 오히려 감소하는 것으로 나타났다. 또한 배후지의 경제규모를 간접적으로 하기 위해 선정된 고용밀도의 경우, 예상과는 반대의 결과가 나타났으며 이는 분화된 산업별 형태로 구분하여 실증분석을 했다면 좀 더 구체적인 설명이 가능했을 것이다.
The location of the large discount store recently rapidly growing in the restructuring process of the distribution industry has induced the movement of massive quantities of goods and consumers. For this reason, it has not only had a direct effect on the spatial structure of commercial activity but ...
The location of the large discount store recently rapidly growing in the restructuring process of the distribution industry has induced the movement of massive quantities of goods and consumers. For this reason, it has not only had a direct effect on the spatial structure of commercial activity but also had a great influence on local economy from a perspective of diverse economic players. And it is difficult to respond easily to the rapid change of the environment as making a decision on the selection of the location is an investment taking a long-term character. Accordingly, the problem of the location of the large discount store is a matter of paramount importance and requires an accurate analysis and evaluation of the locational determinants. This study attempted to make a correlational analysis by empirical analysis through time-series cross-sectional analysis of the determinants that had an effect on the sales of large discount stores. It sought to identify the factors the person in charge of practical affairs took into consideration in selecting the location and analyze the locational determinants of the large discount store by dividing them into the demographic, economic, traffic and land use and growth potential factors based on previous studies. The fundamental cause that the economic activity supplying goods or service occurs is the existence of demand for goods or service. The most basic indicator capable of measuring demand at that time was population density. In other words, the location with the larger population in a region can be said to be a favorable region because the aggregate quantities consumed would be large if the population is large, and resultant purchasing demand would be high. And this study attempted to forecast the stability and future developability of the trade area through the income level of local residents and the economic foundation of the region. But this economic factor was shown to be insignificant. It was found that the local consumers showed a positive response to the given level of business area for the purpose of their comfort but paid the reduced visit to the large discount store when exceeding the given level. And the employment density selected to measure the economic size of the hinterland indirectly showed the outcome as opposed to what expected. If empirical analysis was conducted by dividing it in a diversified industrial form, it would be possible to make a little more concrete explanation of it.
The location of the large discount store recently rapidly growing in the restructuring process of the distribution industry has induced the movement of massive quantities of goods and consumers. For this reason, it has not only had a direct effect on the spatial structure of commercial activity but also had a great influence on local economy from a perspective of diverse economic players. And it is difficult to respond easily to the rapid change of the environment as making a decision on the selection of the location is an investment taking a long-term character. Accordingly, the problem of the location of the large discount store is a matter of paramount importance and requires an accurate analysis and evaluation of the locational determinants. This study attempted to make a correlational analysis by empirical analysis through time-series cross-sectional analysis of the determinants that had an effect on the sales of large discount stores. It sought to identify the factors the person in charge of practical affairs took into consideration in selecting the location and analyze the locational determinants of the large discount store by dividing them into the demographic, economic, traffic and land use and growth potential factors based on previous studies. The fundamental cause that the economic activity supplying goods or service occurs is the existence of demand for goods or service. The most basic indicator capable of measuring demand at that time was population density. In other words, the location with the larger population in a region can be said to be a favorable region because the aggregate quantities consumed would be large if the population is large, and resultant purchasing demand would be high. And this study attempted to forecast the stability and future developability of the trade area through the income level of local residents and the economic foundation of the region. But this economic factor was shown to be insignificant. It was found that the local consumers showed a positive response to the given level of business area for the purpose of their comfort but paid the reduced visit to the large discount store when exceeding the given level. And the employment density selected to measure the economic size of the hinterland indirectly showed the outcome as opposed to what expected. If empirical analysis was conducted by dividing it in a diversified industrial form, it would be possible to make a little more concrete explanation of it.
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