앨빈 토플러의 제3의 물결에서 밝혔듯이 정보혁명의 시대에서 "정보, 곧 지식이 권력의 핵심이 된다." 라는 것은 정보의 활용과 가치부여를 통하여 지식을 창출하는 지식 정보화 사회를 말한다. 지식 정보화 사회에서 유비쿼터스 사회로 진입하고 있는 우리나라는 정보화 교육이 중요시되고 일반화되어있다. 그러나 정보화 계층과 정보 소외계층간의 지식 정보 격차는 점차 벌어지고 있는 실태이며 그 중 노인을 대상으로 하는 정보화교육의 대책이 시급하다. 우리나라는 세계 이례적으로 인구의 고령화가 급속히 진행되고 있으며, 2026년에는 전체 인구의 20%가 노년층인 초고령화 사회에 진입하게 된다. 급격한 노인 인구의 증가는 복지와 교육 그리고 사회적인 측면에서 노인들의 요구를 수렴해야 한다. 본 논문은 젊은 세대에게만 일반화 되어있는 정보의 활용능력을 노인이 습득함으로써 급증하는 노년층의 정보이용능력을 향상시키며 정보화 사회와 초고령화 사회의 적응력을 제고할 수 있는 ‘정보이용능력'이라는 '키'를 제공하게 된다. 인터넷 교육 시스템에 대화식 교육방법인 사이버 ...
앨빈 토플러의 제3의 물결에서 밝혔듯이 정보혁명의 시대에서 "정보, 곧 지식이 권력의 핵심이 된다." 라는 것은 정보의 활용과 가치부여를 통하여 지식을 창출하는 지식 정보화 사회를 말한다. 지식 정보화 사회에서 유비쿼터스 사회로 진입하고 있는 우리나라는 정보화 교육이 중요시되고 일반화되어있다. 그러나 정보화 계층과 정보 소외계층간의 지식 정보 격차는 점차 벌어지고 있는 실태이며 그 중 노인을 대상으로 하는 정보화교육의 대책이 시급하다. 우리나라는 세계 이례적으로 인구의 고령화가 급속히 진행되고 있으며, 2026년에는 전체 인구의 20%가 노년층인 초고령화 사회에 진입하게 된다. 급격한 노인 인구의 증가는 복지와 교육 그리고 사회적인 측면에서 노인들의 요구를 수렴해야 한다. 본 논문은 젊은 세대에게만 일반화 되어있는 정보의 활용능력을 노인이 습득함으로써 급증하는 노년층의 정보이용능력을 향상시키며 정보화 사회와 초고령화 사회의 적응력을 제고할 수 있는 ‘정보이용능력'이라는 '키'를 제공하게 된다. 인터넷 교육 시스템에 대화식 교육방법인 사이버 멘토링 시스템을 도입함은 온라인 상태에서 정보화 교육의 지도와 1:1상담을 받을 수 있는 개인별 맞춤 학습으로 노인학습자에게 효과적이다. 본 논문의 인터넷 교육 시스템은 오프라인 수업의 단점(시·공간적 문제)을 극복하고 노인의 관심 분야와 신체적, 인지적 구조를 반영한 컨텐츠를 설계하여 노인대상 인터넷 교육 시스템을 구현하였다. 노인들의 정보화 수준을 향상시키고 실생활에서 활용할 수 있는 정보화 교육을 습득시킴으로써 우리나라 노년층의 "실버파워"의 힘을 높일 수 있는 연구가 될 것이다.
앨빈 토플러의 제3의 물결에서 밝혔듯이 정보혁명의 시대에서 "정보, 곧 지식이 권력의 핵심이 된다." 라는 것은 정보의 활용과 가치부여를 통하여 지식을 창출하는 지식 정보화 사회를 말한다. 지식 정보화 사회에서 유비쿼터스 사회로 진입하고 있는 우리나라는 정보화 교육이 중요시되고 일반화되어있다. 그러나 정보화 계층과 정보 소외계층간의 지식 정보 격차는 점차 벌어지고 있는 실태이며 그 중 노인을 대상으로 하는 정보화교육의 대책이 시급하다. 우리나라는 세계 이례적으로 인구의 고령화가 급속히 진행되고 있으며, 2026년에는 전체 인구의 20%가 노년층인 초고령화 사회에 진입하게 된다. 급격한 노인 인구의 증가는 복지와 교육 그리고 사회적인 측면에서 노인들의 요구를 수렴해야 한다. 본 논문은 젊은 세대에게만 일반화 되어있는 정보의 활용능력을 노인이 습득함으로써 급증하는 노년층의 정보이용능력을 향상시키며 정보화 사회와 초고령화 사회의 적응력을 제고할 수 있는 ‘정보이용능력'이라는 '키'를 제공하게 된다. 인터넷 교육 시스템에 대화식 교육방법인 사이버 멘토링 시스템을 도입함은 온라인 상태에서 정보화 교육의 지도와 1:1상담을 받을 수 있는 개인별 맞춤 학습으로 노인학습자에게 효과적이다. 본 논문의 인터넷 교육 시스템은 오프라인 수업의 단점(시·공간적 문제)을 극복하고 노인의 관심 분야와 신체적, 인지적 구조를 반영한 컨텐츠를 설계하여 노인대상 인터넷 교육 시스템을 구현하였다. 노인들의 정보화 수준을 향상시키고 실생활에서 활용할 수 있는 정보화 교육을 습득시킴으로써 우리나라 노년층의 "실버파워"의 힘을 높일 수 있는 연구가 될 것이다.
As made clear in Elvin Toffler's The Third Wave, the statement that "Information, or knowledge, is the core of power" in the era of information revolution refers to the knowledge information society in which knowledge is created through utilization of and value attachment to information. South Korea...
As made clear in Elvin Toffler's The Third Wave, the statement that "Information, or knowledge, is the core of power" in the era of information revolution refers to the knowledge information society in which knowledge is created through utilization of and value attachment to information. South Korea is entering into the ubiquitous phase from knowledge information society where information education is put considerable emphasis thus generalized. However, the knowledge information gap between information class and information alienated class is widening by degrees, and immediate information educational measure is required particularly for elderly citizens. In South Korea, the aging speed is unprecedentedly high in the world that the country is projected to march into a hyper-aged society with elderly citizens comprising 20% of the total population by 2026. The rapid increase in aged population calls for the need to collect requests of the aged in aspects of welfare, education, and society. This paper aims to provide the 'key' of 'information-using ability' which would increase the adaptability of rapidly increasing elderly citizens to the information and hyper-aged society by improving their ability to use information through learning processes currently generalized only to young generation. As one of the internet conversational education systems, cyber mentoring is an on-line learning system customized for individual learners who can get educational instructions on-line as well as one-on-one consultation, which is effective for elderly learners. This paper shaped up an internet educational system suitable for elderly citizens by overcoming a number of restrictions - time and place - of offline lessons and designing educational contents reflecting not only their issues of interest but also physical and cognitive structure. This study is expected serve as an opportunity to increase the "silver power" in South Korea through increasing their level of information and enabling them to make use of it in day-to-day life.
As made clear in Elvin Toffler's The Third Wave, the statement that "Information, or knowledge, is the core of power" in the era of information revolution refers to the knowledge information society in which knowledge is created through utilization of and value attachment to information. South Korea is entering into the ubiquitous phase from knowledge information society where information education is put considerable emphasis thus generalized. However, the knowledge information gap between information class and information alienated class is widening by degrees, and immediate information educational measure is required particularly for elderly citizens. In South Korea, the aging speed is unprecedentedly high in the world that the country is projected to march into a hyper-aged society with elderly citizens comprising 20% of the total population by 2026. The rapid increase in aged population calls for the need to collect requests of the aged in aspects of welfare, education, and society. This paper aims to provide the 'key' of 'information-using ability' which would increase the adaptability of rapidly increasing elderly citizens to the information and hyper-aged society by improving their ability to use information through learning processes currently generalized only to young generation. As one of the internet conversational education systems, cyber mentoring is an on-line learning system customized for individual learners who can get educational instructions on-line as well as one-on-one consultation, which is effective for elderly learners. This paper shaped up an internet educational system suitable for elderly citizens by overcoming a number of restrictions - time and place - of offline lessons and designing educational contents reflecting not only their issues of interest but also physical and cognitive structure. This study is expected serve as an opportunity to increase the "silver power" in South Korea through increasing their level of information and enabling them to make use of it in day-to-day life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.