본 연구의 목적은 열방대학유아교육과정을 연구하고 이것을 우리나라의 실정에 맞게 수정 보완하여 유치원에서 적용해 봄으로써 효과적인 기독교 유아교육과정을 개발하는 것이다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 열방대학교 유아교육과정의 이론과 실제는 어떠한가? 둘째, 기독교유아교육과정의 현장적용에 따른 기독교유아교육과정 개발 의 방향은 어떠한가? 셋째, 기독교유아교육과정 개발에 따른 프로그램의 실제는 어떠한가?
연구내용은 열방대학유아교육과정의 이론과 실제를 연구하고 이것을 일반유아교육과정과 비교분석하여 기독교유아교육과정 ...
논 문 개 요
본 연구의 목적은 열방대학유아교육과정을 연구하고 이것을 우리나라의 실정에 맞게 수정 보완하여 유치원에서 적용해 봄으로써 효과적인 기독교 유아교육과정을 개발하는 것이다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 열방대학교 유아교육과정의 이론과 실제는 어떠한가? 둘째, 기독교유아교육과정의 현장적용에 따른 기독교유아교육과정 개발 의 방향은 어떠한가? 셋째, 기독교유아교육과정 개발에 따른 프로그램의 실제는 어떠한가?
연구내용은 열방대학유아교육과정의 이론과 실제를 연구하고 이것을 일반유아교육과정과 비교분석하여 기독교유아교육과정 모형개발을 통해 실제 현장에 적용하여 피드백을 얻은 후 개발된 기독교유아교육과정 모형을 수정 보완하여 우리나라 실정에 맞는 기독교유아교육과정의 실제를 개발하였다. 이상의 과정을 통하여 기독교유아교육과정을 위한 교육철학, 목적, 교육내용, 교육방법, 평가 등을 기록하였고 이것에 기초하여 연간교육계획안, 주간교육계획안, 일일계획안을 작성하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 열방대학유아교육과정의 연구를 통해 일반유아교육과정에서 가르치는 내용과 기독교유아교육과정이 통합이 가능함을 볼 수 있었다. 둘째, 열방유아교육과정과 7차 개정 유아교육과정의 비교 분석을 통하여 수직적인 통합과 수평적인 통합을 시도하였다.
ⅵ 셋째, 개발된 기독교유아교육과정 모형에 말씀묵상이 있는데, 교사들이 매주 말씀으로 하나님과의 만남을 통해 위로받고, 도전을 받고, 기독교적인 세계관정립과 자신을 말씀으로 조명 할 수 있었다. 넷째, 열방유아교육과정에 기초해서 개발된 기독교유아교육과정은 유아를 위한 기독교교육을 위해 매우 효과적이라고 볼 수 있다. 다섯째, 본 연구에서 제시한 기독교유아교육과정의 기독교교육을 원하는 유아교육기관이나 교회의 주일학교에서도 적용해 볼 수 있다.
ⅶ
논 문 개 요
본 연구의 목적은 열방대학유아교육과정을 연구하고 이것을 우리나라의 실정에 맞게 수정 보완하여 유치원에서 적용해 봄으로써 효과적인 기독교 유아교육과정을 개발하는 것이다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 열방대학교 유아교육과정의 이론과 실제는 어떠한가? 둘째, 기독교유아교육과정의 현장적용에 따른 기독교유아교육과정 개발 의 방향은 어떠한가? 셋째, 기독교유아교육과정 개발에 따른 프로그램의 실제는 어떠한가?
연구내용은 열방대학유아교육과정의 이론과 실제를 연구하고 이것을 일반유아교육과정과 비교분석하여 기독교유아교육과정 모형개발을 통해 실제 현장에 적용하여 피드백을 얻은 후 개발된 기독교유아교육과정 모형을 수정 보완하여 우리나라 실정에 맞는 기독교유아교육과정의 실제를 개발하였다. 이상의 과정을 통하여 기독교유아교육과정을 위한 교육철학, 목적, 교육내용, 교육방법, 평가 등을 기록하였고 이것에 기초하여 연간교육계획안, 주간교육계획안, 일일계획안을 작성하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 열방대학유아교육과정의 연구를 통해 일반유아교육과정에서 가르치는 내용과 기독교유아교육과정이 통합이 가능함을 볼 수 있었다. 둘째, 열방유아교육과정과 7차 개정 유아교육과정의 비교 분석을 통하여 수직적인 통합과 수평적인 통합을 시도하였다.
ⅵ 셋째, 개발된 기독교유아교육과정 모형에 말씀묵상이 있는데, 교사들이 매주 말씀으로 하나님과의 만남을 통해 위로받고, 도전을 받고, 기독교적인 세계관정립과 자신을 말씀으로 조명 할 수 있었다. 넷째, 열방유아교육과정에 기초해서 개발된 기독교유아교육과정은 유아를 위한 기독교교육을 위해 매우 효과적이라고 볼 수 있다. 다섯째, 본 연구에서 제시한 기독교유아교육과정의 기독교교육을 원하는 유아교육기관이나 교회의 주일학교에서도 적용해 볼 수 있다.
The Development of Christian Early Childhood Education Curriculum based on the Early Childhood Education Curriculum of University of the Nations
Choon-hwa Shin The department of Early Childhood Education Chong-shin University Graduate School of Education <...
ABSTRACT
The Development of Christian Early Childhood Education Curriculum based on the Early Childhood Education Curriculum of University of the Nations
Choon-hwa Shin The department of Early Childhood Education Chong-shin University Graduate School of Education
The purpose of this research is to develop a effective christian early childhood education curriculum through analyzing the early childhood education curriculum of university of the Nations and editing that curriculum for fitting to the circumstance of our country, and applying to kindergarten.
The study questions are as follows: First, what is the theory and practice of the early childhood education curriculum of university of the Nations? Second, what is the orientation of the development of christian early childhood education curriculum according to the field application of the christian early childhood education curriculum? Third, what is the practice of program according to the development of christian early childhood education curriculum?
The study process contained the research the theory and practice of the early childhood education curriculum of university of the Nations, the comparative analysis of that curriculum to general early childhood education curriculum, the editing and supplementation the model of early childhood education curriculum which was developed after applying that model to field, and the development of the practice of christian early childhood education curriculum fit to our country circumstance. Through these process, the educational philosophy, objects, contents, educational method and evaluation for christian children educational curriculum were made up and the annual education plan, weekly education plan, and daily education plan were made up based on all of the process.
The conclusions of this study are as follows: First, it can be find that the integration between general early childhood education curriculum and christian early childhood education curriculum is possible through researching the early childhood education curriculum of university of the Nations. Second, the vertical integration and horizontal integration could be tried through the comparative analysis of early childhood education curriculum of university of the Nations and the 7th modified general early childhood education curriculum. Third, because there is bible contemplation in the model of christian early childhood education curriculum, teachers could be consoled, challenged, establish christian worldview, and illuminated themselves by Words through the meeting with God in bible every weeks. Fourth, christian early childhood education curriculum developed based on early childhood education curriculum of university of the Nations can be considered as very effective one for christian education for children. Fifth, christian early childhood education curriculum presented in this study can be applied to the institution for early childhood education and the church school which want applicable christian education.
ABSTRACT
The Development of Christian Early Childhood Education Curriculum based on the Early Childhood Education Curriculum of University of the Nations
Choon-hwa Shin The department of Early Childhood Education Chong-shin University Graduate School of Education
The purpose of this research is to develop a effective christian early childhood education curriculum through analyzing the early childhood education curriculum of university of the Nations and editing that curriculum for fitting to the circumstance of our country, and applying to kindergarten.
The study questions are as follows: First, what is the theory and practice of the early childhood education curriculum of university of the Nations? Second, what is the orientation of the development of christian early childhood education curriculum according to the field application of the christian early childhood education curriculum? Third, what is the practice of program according to the development of christian early childhood education curriculum?
The study process contained the research the theory and practice of the early childhood education curriculum of university of the Nations, the comparative analysis of that curriculum to general early childhood education curriculum, the editing and supplementation the model of early childhood education curriculum which was developed after applying that model to field, and the development of the practice of christian early childhood education curriculum fit to our country circumstance. Through these process, the educational philosophy, objects, contents, educational method and evaluation for christian children educational curriculum were made up and the annual education plan, weekly education plan, and daily education plan were made up based on all of the process.
The conclusions of this study are as follows: First, it can be find that the integration between general early childhood education curriculum and christian early childhood education curriculum is possible through researching the early childhood education curriculum of university of the Nations. Second, the vertical integration and horizontal integration could be tried through the comparative analysis of early childhood education curriculum of university of the Nations and the 7th modified general early childhood education curriculum. Third, because there is bible contemplation in the model of christian early childhood education curriculum, teachers could be consoled, challenged, establish christian worldview, and illuminated themselves by Words through the meeting with God in bible every weeks. Fourth, christian early childhood education curriculum developed based on early childhood education curriculum of university of the Nations can be considered as very effective one for christian education for children. Fifth, christian early childhood education curriculum presented in this study can be applied to the institution for early childhood education and the church school which want applicable christian education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.