슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)은 독일 낭만주의시대를 대표하는 음악가이자 비평가로, 그는 뛰어난 문학적 소양을 바탕으로 시와 음악이 결합된 예술가곡(Kunstlied)에서 두각을 나타냈다. 본 논문에서 살펴볼 Liederkreis op.39는 아이헨도르프 (Joseph Freiferr von Eichendorff, 1788-1857) 시에 의해 12곡으로 구성된 연가곡으로 1840년 「노래의 해」에 작곡되었다. 슈만은 순환적 조성구조와 비슷한 제목으로 구성된 곡들, 연관성 있는 모티브의 사...
슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)은 독일 낭만주의시대를 대표하는 음악가이자 비평가로, 그는 뛰어난 문학적 소양을 바탕으로 시와 음악이 결합된 예술가곡(Kunstlied)에서 두각을 나타냈다. 본 논문에서 살펴볼 Liederkreis op.39는 아이헨도르프 (Joseph Freiferr von Eichendorff, 1788-1857) 시에 의해 12곡으로 구성된 연가곡으로 1840년 「노래의 해」에 작곡되었다. 슈만은 순환적 조성구조와 비슷한 제목으로 구성된 곡들, 연관성 있는 모티브의 사용을 통하여 내용적으로 통일되지 않는 12곡을 유기적으로 연결시켰다. 또한 표제음악적인 기악곡의 어법을 가곡에 도입하여 피아노 반주에서 이를 표현했으며 특히 전주와 간주 후주를 통해서 반주의 역할을 확대시켰다. 본 연구에서는 먼저 이론적 배경으로 슈만 가곡의 전반적 특징 중 슈만의 문학적 성향과 피아노 반주에 관해 알아보고, 작시자 아이헨도르프와 그의 시의 특징을 살펴보았다. 그리고 Liederkreis op.39 의 음악적 분석을 통하여 시와 음악과의 결합에서 특히 반주부의 표현과 역할이 어떻게 나타나는지 중점적으로 고찰해보았다.
슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)은 독일 낭만주의시대를 대표하는 음악가이자 비평가로, 그는 뛰어난 문학적 소양을 바탕으로 시와 음악이 결합된 예술가곡(Kunstlied)에서 두각을 나타냈다. 본 논문에서 살펴볼 Liederkreis op.39는 아이헨도르프 (Joseph Freiferr von Eichendorff, 1788-1857) 시에 의해 12곡으로 구성된 연가곡으로 1840년 「노래의 해」에 작곡되었다. 슈만은 순환적 조성구조와 비슷한 제목으로 구성된 곡들, 연관성 있는 모티브의 사용을 통하여 내용적으로 통일되지 않는 12곡을 유기적으로 연결시켰다. 또한 표제음악적인 기악곡의 어법을 가곡에 도입하여 피아노 반주에서 이를 표현했으며 특히 전주와 간주 후주를 통해서 반주의 역할을 확대시켰다. 본 연구에서는 먼저 이론적 배경으로 슈만 가곡의 전반적 특징 중 슈만의 문학적 성향과 피아노 반주에 관해 알아보고, 작시자 아이헨도르프와 그의 시의 특징을 살펴보았다. 그리고 Liederkreis op.39 의 음악적 분석을 통하여 시와 음악과의 결합에서 특히 반주부의 표현과 역할이 어떻게 나타나는지 중점적으로 고찰해보았다.
Robert Alexander Schumann(1810-1856) is a German musician and a critic who best represents the Germany Romanticism era. Schumann's literary talents and his ability to bridge poems and music, and to combine them into one complete art song, Kunstlied, made him stand out among other composers. This stu...
Robert Alexander Schumann(1810-1856) is a German musician and a critic who best represents the Germany Romanticism era. Schumann's literary talents and his ability to bridge poems and music, and to combine them into one complete art song, Kunstlied, made him stand out among other composers. This study focuses on one of Schumann's masterpieces, Liederkreis Op.39. Liederkreis Op.39 is a serial of 12 lieder with its lyrics based on the poems of Eichendorff. It wascomposed in 1840, the Year of the Lied. With the use of lieder that shares common title along with cyclic nature in structure and relative motives, Schumann systematically incorporated 12 incoherent lieder into a harmonized theme. In addition, by itroducing instrumental program music expressions in lied, Schumann reflected such expressions in piano accompaniment, especially in prelude, interlude, and postlude. Through detailed analysis of Liederkreis Op.39, this study concentrates upon the result of expression and role of the accompaniment that has been made by poem and music combination. First of all, from view of theoretical background, Schumann's literary tendency and piano accompaniment on the whole is studied and then the characteristics of the lyricist, Eichendorff.
Robert Alexander Schumann(1810-1856) is a German musician and a critic who best represents the Germany Romanticism era. Schumann's literary talents and his ability to bridge poems and music, and to combine them into one complete art song, Kunstlied, made him stand out among other composers. This study focuses on one of Schumann's masterpieces, Liederkreis Op.39. Liederkreis Op.39 is a serial of 12 lieder with its lyrics based on the poems of Eichendorff. It wascomposed in 1840, the Year of the Lied. With the use of lieder that shares common title along with cyclic nature in structure and relative motives, Schumann systematically incorporated 12 incoherent lieder into a harmonized theme. In addition, by itroducing instrumental program music expressions in lied, Schumann reflected such expressions in piano accompaniment, especially in prelude, interlude, and postlude. Through detailed analysis of Liederkreis Op.39, this study concentrates upon the result of expression and role of the accompaniment that has been made by poem and music combination. First of all, from view of theoretical background, Schumann's literary tendency and piano accompaniment on the whole is studied and then the characteristics of the lyricist, Eichendorff.
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