중학교 미술과와 음악과의 교과 통합 프로그램 연구 : 사조별 비교분석을 중심으로 (A)study on the subject-intergrated-program of fine art subject and music subject of middle school : centering around the comparative analysis by trend원문보기
우리나라 교육의 일반적인 목적은 교육기본법 제1장 총칙 제2조(1997. 12. 13)에 나타나 있듯이 ‘홍익인간의 이념 아래 모든 국민으로 하여금 인격을 도 야하고 자주적 생활 능력과 민주시민으로서 필요한 자질을 갖추게 하여 인간 다운 삶을 영위하게 하고 민주국가 발전과 인류 공영의 이상을 실현하는데 이바지하게 함을 목적으로 한다.’ 라고 명시되어 있다. 교육이 국가의 미래와 한 개인의 행복을 결정하는 중요한 수단이며 현대 교 육의 동향이 다문화적, 다학문적 접근방식으로 진행되고 있음을 염두에 둘 때, 우리의 전통적 교육방식은 여전히 종래의 분과적 학습에서 벗어나지 못하 고 있으며 또한 암기식 수업에 편중된 입시 위주의 교육으로 말미암아 학습 자의 개성과 창의성을 살리지 못하는 교육에 머무르고 있는 실정이다. 한편, 과도한 학교 행정업무, 입시와 관련된 실적 위주의 학교 평가체제로 말미암아, 교사들이 시대의 흐름에 따라 사회가 요구하는 전인적인 인간의 육 성이라는 교육의 본질적인 목적에 충실하지 못하고 있는 현실 또한 근본적인 재고의 여지가 있다. 따라서 본 연구에서는 중학교 미술과와 음악과의 교과 통합을 주제로 설정 하고, ...
우리나라 교육의 일반적인 목적은 교육기본법 제1장 총칙 제2조(1997. 12. 13)에 나타나 있듯이 ‘홍익인간의 이념 아래 모든 국민으로 하여금 인격을 도 야하고 자주적 생활 능력과 민주시민으로서 필요한 자질을 갖추게 하여 인간 다운 삶을 영위하게 하고 민주국가 발전과 인류 공영의 이상을 실현하는데 이바지하게 함을 목적으로 한다.’ 라고 명시되어 있다. 교육이 국가의 미래와 한 개인의 행복을 결정하는 중요한 수단이며 현대 교 육의 동향이 다문화적, 다학문적 접근방식으로 진행되고 있음을 염두에 둘 때, 우리의 전통적 교육방식은 여전히 종래의 분과적 학습에서 벗어나지 못하 고 있으며 또한 암기식 수업에 편중된 입시 위주의 교육으로 말미암아 학습 자의 개성과 창의성을 살리지 못하는 교육에 머무르고 있는 실정이다. 한편, 과도한 학교 행정업무, 입시와 관련된 실적 위주의 학교 평가체제로 말미암아, 교사들이 시대의 흐름에 따라 사회가 요구하는 전인적인 인간의 육 성이라는 교육의 본질적인 목적에 충실하지 못하고 있는 현실 또한 근본적인 재고의 여지가 있다. 따라서 본 연구에서는 중학교 미술과와 음악과의 교과 통합을 주제로 설정 하고, 통합교육의 기초 이론으로서 가드너의 다중지능이론을 바탕으로 통합교 육의 근거를 밝히고자 하였으며, 르네상스, 바로크, 고전주의, 낭만주의, 인상 주의 등으로 구분하여 두 영역의 시대사조별 비교분석을 행하였다. 나아가, 중학생을 대상으로 한 미술과 음악의 통합 교육 프로그램으로서 감상과 표현 이 접목된 활동을 중심으로 수업계획안을 구안해 보았다. 이를 통하여 청소년 들의 통합적 사고능력, 감상 및 표현능력을 증진시키고자 하는 데 연구의 근 본목적이 있다. 향후 이와 관련된 후속연구가 계속되기를 기대하며 그와 같은 일련의 연구 들이, 학생들 스스로가 학습 주체가 되어 자신의 감정과 정서를 자유롭게 표 현하고 급변하는 환경에 보다 융통성 있게 대처할 수 있는 자아를 확립하는 데 도움이 되었으면 하는 바램을 가진다.
우리나라 교육의 일반적인 목적은 교육기본법 제1장 총칙 제2조(1997. 12. 13)에 나타나 있듯이 ‘홍익인간의 이념 아래 모든 국민으로 하여금 인격을 도 야하고 자주적 생활 능력과 민주시민으로서 필요한 자질을 갖추게 하여 인간 다운 삶을 영위하게 하고 민주국가 발전과 인류 공영의 이상을 실현하는데 이바지하게 함을 목적으로 한다.’ 라고 명시되어 있다. 교육이 국가의 미래와 한 개인의 행복을 결정하는 중요한 수단이며 현대 교 육의 동향이 다문화적, 다학문적 접근방식으로 진행되고 있음을 염두에 둘 때, 우리의 전통적 교육방식은 여전히 종래의 분과적 학습에서 벗어나지 못하 고 있으며 또한 암기식 수업에 편중된 입시 위주의 교육으로 말미암아 학습 자의 개성과 창의성을 살리지 못하는 교육에 머무르고 있는 실정이다. 한편, 과도한 학교 행정업무, 입시와 관련된 실적 위주의 학교 평가체제로 말미암아, 교사들이 시대의 흐름에 따라 사회가 요구하는 전인적인 인간의 육 성이라는 교육의 본질적인 목적에 충실하지 못하고 있는 현실 또한 근본적인 재고의 여지가 있다. 따라서 본 연구에서는 중학교 미술과와 음악과의 교과 통합을 주제로 설정 하고, 통합교육의 기초 이론으로서 가드너의 다중지능이론을 바탕으로 통합교 육의 근거를 밝히고자 하였으며, 르네상스, 바로크, 고전주의, 낭만주의, 인상 주의 등으로 구분하여 두 영역의 시대사조별 비교분석을 행하였다. 나아가, 중학생을 대상으로 한 미술과 음악의 통합 교육 프로그램으로서 감상과 표현 이 접목된 활동을 중심으로 수업계획안을 구안해 보았다. 이를 통하여 청소년 들의 통합적 사고능력, 감상 및 표현능력을 증진시키고자 하는 데 연구의 근 본목적이 있다. 향후 이와 관련된 후속연구가 계속되기를 기대하며 그와 같은 일련의 연구 들이, 학생들 스스로가 학습 주체가 되어 자신의 감정과 정서를 자유롭게 표 현하고 급변하는 환경에 보다 융통성 있게 대처할 수 있는 자아를 확립하는 데 도움이 되었으면 하는 바램을 가진다.
It is being specified that general goal of education of our country is to enable all the people to lead human life and to contribute toward realizing the development of democratic nation and the ideal of co-prosperity of mankind by enabling them to cultivate character under the idea of devotion to t...
It is being specified that general goal of education of our country is to enable all the people to lead human life and to contribute toward realizing the development of democratic nation and the ideal of co-prosperity of mankind by enabling them to cultivate character under the idea of devotion to the welfare of mankind and to have independent life ability and temperament to be necessary as democratic citizens, as is shown in the Article 2 of general provisions of Chapter 1 of Basic Law of Education(1997. 12. 13). In keeping that education is important means to decide the future of nation and the happiness of one individual and that trend of modern education is progressing with multi-cultural and multi-scientific approach method, it is actual situation that our traditional education method is failing to get out of former sectional study as usual and that entrance examination-orientededucation to make too much of the lesson of memorizing type is staying at the education to fail to give life to individuality and originality of learners. In addition, there is room for basic reconsideration in the actuality that teachers are failing to faithful to the basic goal of education which is the upbringing of whole-man human beings that society demands in accordance with the stream of period, because of excessive administration business of school and the evaluation system of school centering around results related to entrance examination. Thus, in this study, this researcher established subject integration of fine art subject and music subject of middle school as subject and tried to clarify the basis of integrated education on the basis of multiplex intellect theory of Gardener as basic theory of integrated education, and performed the comparative analysis of two domains by period trend by classifying into Renaissance, Baroque, classicalism, romanticism, and impressionism etc. Furthermore, this researcher tried to devise lesson plan centering around the activity that appreciation and expression are grafted as integrated education program of fine art and music on the subject of middle school students. There is the basic goal of study in trying to increase integrated thought ability and ability of appreciation and expression of young people through this. Expecting that following study related to this will continue hereafter, this researcher hopes that such a series of studies may be helpful for students, themselves to express their own feeling and emotion freely by being the subject of study and to establish self to be able to cope with environment more flexibly.
It is being specified that general goal of education of our country is to enable all the people to lead human life and to contribute toward realizing the development of democratic nation and the ideal of co-prosperity of mankind by enabling them to cultivate character under the idea of devotion to the welfare of mankind and to have independent life ability and temperament to be necessary as democratic citizens, as is shown in the Article 2 of general provisions of Chapter 1 of Basic Law of Education(1997. 12. 13). In keeping that education is important means to decide the future of nation and the happiness of one individual and that trend of modern education is progressing with multi-cultural and multi-scientific approach method, it is actual situation that our traditional education method is failing to get out of former sectional study as usual and that entrance examination-orientededucation to make too much of the lesson of memorizing type is staying at the education to fail to give life to individuality and originality of learners. In addition, there is room for basic reconsideration in the actuality that teachers are failing to faithful to the basic goal of education which is the upbringing of whole-man human beings that society demands in accordance with the stream of period, because of excessive administration business of school and the evaluation system of school centering around results related to entrance examination. Thus, in this study, this researcher established subject integration of fine art subject and music subject of middle school as subject and tried to clarify the basis of integrated education on the basis of multiplex intellect theory of Gardener as basic theory of integrated education, and performed the comparative analysis of two domains by period trend by classifying into Renaissance, Baroque, classicalism, romanticism, and impressionism etc. Furthermore, this researcher tried to devise lesson plan centering around the activity that appreciation and expression are grafted as integrated education program of fine art and music on the subject of middle school students. There is the basic goal of study in trying to increase integrated thought ability and ability of appreciation and expression of young people through this. Expecting that following study related to this will continue hereafter, this researcher hopes that such a series of studies may be helpful for students, themselves to express their own feeling and emotion freely by being the subject of study and to establish self to be able to cope with environment more flexibly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.