본 논문은 황진이 시조의 교육적 가치를 심화시키고, 황진이 시조의 독자적인 문학적 특징을 알 수 있도록 효율적인 교수 · 학습 방안을 마련하는 데 목적을 두었다. 황진이 시조는 사대부 시조와는 달리 기녀라는 특수한 신분으로 인간의 욕망에 대한 긍정적인 의식을 드러내며 자신의 정서를 서정적 표현하였다. 황진이의 시조도 근본적으로는 애정과 그리움이라는 주제에서는 벗어나지 않으나 그 표현 방식 면에서는 일반 기녀 시조와 황진이 시조의 뚜렷한 차별성이 있다. 이러한 황진이 시조의 문학사적 의의와 교육적 가치는 현행 7차 『문학』 교육 과...
본 논문은 황진이 시조의 교육적 가치를 심화시키고, 황진이 시조의 독자적인 문학적 특징을 알 수 있도록 효율적인 교수 · 학습 방안을 마련하는 데 목적을 두었다. 황진이 시조는 사대부 시조와는 달리 기녀라는 특수한 신분으로 인간의 욕망에 대한 긍정적인 의식을 드러내며 자신의 정서를 서정적 표현하였다. 황진이의 시조도 근본적으로는 애정과 그리움이라는 주제에서는 벗어나지 않으나 그 표현 방식 면에서는 일반 기녀 시조와 황진이 시조의 뚜렷한 차별성이 있다. 이러한 황진이 시조의 문학사적 의의와 교육적 가치는 현행 7차 『문학』 교육 과정에도 그대로 반영되어 높은 수록 빈도를 보이며, 중요하게 학습되고 있다. 그러나 현행 교육 과정에서 황진이의 시조는 사대부 시조와의 비교를 통한 기녀 시조의 특징을 학습하는 데 중점을 두고 있으므로 황진이 시조의 독자적인 특징을 학습하기 위해서는 새로운 교수 · 학습 방안의 제안이 필요하다. 그리하여 황진이의 시조의 효율적 교수 · 학습을 위해 현행 교육 과정의 긍정적 가치를 수렴하여 작품론적 관점의 교육 방안을 제시하였고, 황진이 시조의 독자적인 특징을 학습하는 새로운 교육 방안을 작가론적 관점과 수용론적 관점으로 나누어 모색해 보았다. 작품론적 관점에서 바라본 황진이 시조의 교육 방안은 사대부 시조와 비교하여 내용적 측면의 차별성을 강조하였고, 일반 기녀 시조와의 비교를 통한 교육 방안에서는 황진이의 표현적 측면의 차별성에 대해 중점을 두었다. 이는 현행 교육 과정에서 황진이 시조를 교수 · 학습하는 방법의 긍정적인 가치를 인정하고 심화하여 제시한 것이다. 작가론적 관점과 수용론적 관점에서 바라 본 황진이 시조의 교육 방안은 현행 교육 과정에서 다루어지지 않은 새로운 교육 방안으로서 황진이의 독자적인 시조 문학의 특성을 알 수 있도록 하였다. 황진이의 기녀로서의 모습과 여성 작가로서의 모습을 일화와 한시 작품으로 제시하여 삶과 문학과의 관계를 알 수 있도록 하고, 이것을 바탕으로 대중 매체에서 그려지고 있는 황진이의 모습을 비판적으로 분석해 보는 내면화 단계에 이르도록 하였다. 이러한 황진이 시조의 효율적인 교수 · 학습 방안의 모색은 황진이의 기녀 시조로서의 독자적인 시조 문학을 수용하고 창작하는 데 있어 심층적이고 다각적인 학습 활동을 제시한다.
본 논문은 황진이 시조의 교육적 가치를 심화시키고, 황진이 시조의 독자적인 문학적 특징을 알 수 있도록 효율적인 교수 · 학습 방안을 마련하는 데 목적을 두었다. 황진이 시조는 사대부 시조와는 달리 기녀라는 특수한 신분으로 인간의 욕망에 대한 긍정적인 의식을 드러내며 자신의 정서를 서정적 표현하였다. 황진이의 시조도 근본적으로는 애정과 그리움이라는 주제에서는 벗어나지 않으나 그 표현 방식 면에서는 일반 기녀 시조와 황진이 시조의 뚜렷한 차별성이 있다. 이러한 황진이 시조의 문학사적 의의와 교육적 가치는 현행 7차 『문학』 교육 과정에도 그대로 반영되어 높은 수록 빈도를 보이며, 중요하게 학습되고 있다. 그러나 현행 교육 과정에서 황진이의 시조는 사대부 시조와의 비교를 통한 기녀 시조의 특징을 학습하는 데 중점을 두고 있으므로 황진이 시조의 독자적인 특징을 학습하기 위해서는 새로운 교수 · 학습 방안의 제안이 필요하다. 그리하여 황진이의 시조의 효율적 교수 · 학습을 위해 현행 교육 과정의 긍정적 가치를 수렴하여 작품론적 관점의 교육 방안을 제시하였고, 황진이 시조의 독자적인 특징을 학습하는 새로운 교육 방안을 작가론적 관점과 수용론적 관점으로 나누어 모색해 보았다. 작품론적 관점에서 바라본 황진이 시조의 교육 방안은 사대부 시조와 비교하여 내용적 측면의 차별성을 강조하였고, 일반 기녀 시조와의 비교를 통한 교육 방안에서는 황진이의 표현적 측면의 차별성에 대해 중점을 두었다. 이는 현행 교육 과정에서 황진이 시조를 교수 · 학습하는 방법의 긍정적인 가치를 인정하고 심화하여 제시한 것이다. 작가론적 관점과 수용론적 관점에서 바라 본 황진이 시조의 교육 방안은 현행 교육 과정에서 다루어지지 않은 새로운 교육 방안으로서 황진이의 독자적인 시조 문학의 특성을 알 수 있도록 하였다. 황진이의 기녀로서의 모습과 여성 작가로서의 모습을 일화와 한시 작품으로 제시하여 삶과 문학과의 관계를 알 수 있도록 하고, 이것을 바탕으로 대중 매체에서 그려지고 있는 황진이의 모습을 비판적으로 분석해 보는 내면화 단계에 이르도록 하였다. 이러한 황진이 시조의 효율적인 교수 · 학습 방안의 모색은 황진이의 기녀 시조로서의 독자적인 시조 문학을 수용하고 창작하는 데 있어 심층적이고 다각적인 학습 활동을 제시한다.
This study shows educational value of Hwang jin-yi's poem and contributes to offer effective teaching methods to make students understand the original feature of literature, the poem of Hwang's. In this poem, Hwang jin-yi, as a prostitute, expressed her emotion with positive view of people's desire,...
This study shows educational value of Hwang jin-yi's poem and contributes to offer effective teaching methods to make students understand the original feature of literature, the poem of Hwang's. In this poem, Hwang jin-yi, as a prostitute, expressed her emotion with positive view of people's desire, unlike many other high official poems. To be sure, the Hwang's poem reveals affection and nostalgia as a topic. However this poem is different from others in the aspect of the ways to display the feelings. I in these reasons, Hwang's poem is learned frequently by many students. And the literature 7th curriculum considers it important and valuable work. Now, we need to have new methodology in order to study the character of this creative poem. It is because that present curriculum deals with this poem compared to other poems of harlot's life. This study shows teaching method in the work itself according to the recent 7th curriculum. Furthermore, we study the poem in the face of the point of view writer and reader. Firstly, in the view of the work, we stress the difference of its contents through comparison to other high birth poems. That is to say, we focused the Hwang's expressional ways. This means that we discuss the poem which is considered well in now curriculum in positive. Secondly, the method of Hwang's poem in the view of writer and reader can help students know the original feature in her poem. For example, students can understand the relation both people's life and literature by studying an anecdote of the work, through the life of Hwang jin-yi as both a prostitute and a female writer. After that, students can also come to internalization by critically analyzing the life of Hwang jin-yi which described in mass media. To conclude, the studying of teaching method with Hwang jin-yi's poem can contribute to make profound and various activities in learning and creating the original literature as the poem of story of life as a prostitute.
This study shows educational value of Hwang jin-yi's poem and contributes to offer effective teaching methods to make students understand the original feature of literature, the poem of Hwang's. In this poem, Hwang jin-yi, as a prostitute, expressed her emotion with positive view of people's desire, unlike many other high official poems. To be sure, the Hwang's poem reveals affection and nostalgia as a topic. However this poem is different from others in the aspect of the ways to display the feelings. I in these reasons, Hwang's poem is learned frequently by many students. And the literature 7th curriculum considers it important and valuable work. Now, we need to have new methodology in order to study the character of this creative poem. It is because that present curriculum deals with this poem compared to other poems of harlot's life. This study shows teaching method in the work itself according to the recent 7th curriculum. Furthermore, we study the poem in the face of the point of view writer and reader. Firstly, in the view of the work, we stress the difference of its contents through comparison to other high birth poems. That is to say, we focused the Hwang's expressional ways. This means that we discuss the poem which is considered well in now curriculum in positive. Secondly, the method of Hwang's poem in the view of writer and reader can help students know the original feature in her poem. For example, students can understand the relation both people's life and literature by studying an anecdote of the work, through the life of Hwang jin-yi as both a prostitute and a female writer. After that, students can also come to internalization by critically analyzing the life of Hwang jin-yi which described in mass media. To conclude, the studying of teaching method with Hwang jin-yi's poem can contribute to make profound and various activities in learning and creating the original literature as the poem of story of life as a prostitute.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.