기녀 시조야말로 문헌을 통한 근거뿐만 아니라, 작자 수와 작품 수를 보더라도 여성문학을 본 궤도에 올려놓은 문학이라고 보아도 무방한 것이다. 이러한 국문학적 위상을 토대로 기녀 시조가 국어교육에서 다룰만한 가치가 있음을 우리는 익히 알고 있다. 기녀 시조는 내용적인 측면에서 학습자들이 공감할 수 있는 사랑과 이별이라는 제재들을 많이 담고 있으며, 이러한 내용은 학습자들의 학습 동기를 유발할 수 있는 충분한 요소이다. 하지만 학습자들은 고전문학을 다루기 어려워하고, 기녀 시조도 고전문학이라는 생각과 함께 회피하려고 하는 경향이 강하...
기녀 시조야말로 문헌을 통한 근거뿐만 아니라, 작자 수와 작품 수를 보더라도 여성문학을 본 궤도에 올려놓은 문학이라고 보아도 무방한 것이다. 이러한 국문학적 위상을 토대로 기녀 시조가 국어교육에서 다룰만한 가치가 있음을 우리는 익히 알고 있다. 기녀 시조는 내용적인 측면에서 학습자들이 공감할 수 있는 사랑과 이별이라는 제재들을 많이 담고 있으며, 이러한 내용은 학습자들의 학습 동기를 유발할 수 있는 충분한 요소이다. 하지만 학습자들은 고전문학을 다루기 어려워하고, 기녀 시조도 고전문학이라는 생각과 함께 회피하려고 하는 경향이 강하다. 대부분 시조를 교과서에서 처음 접하는 학습자들에게 좀 더 새롭고 흥미로운 방법으로 기녀 시조를 가르치게 된다면, 고전문학에 대한 두려움도 사라질 것이고 흥미를 가지고 공부할 것이다. 본고에서는 이러한 새로운 문학교육의 방법으로 대중가요라는 매체를 활용하여 기녀 시조에 대한 접근을 시도해보고자 한다.
한국의 대중가요는 한국인의 생활 감정을 표현하는 수단이자, 사회 현실을 반영하는 거울의 역할을 담당하기도 한다. 우리는 대중가요를 부르면서 자신의 감정을 표현하고, 자신의 상황과 부합하는 대중가요에 대한 공감을 느끼기도 한다. 대중가요의 가장 큰 장점은 교수자나 학습자가 가장 쉽게 구할 수 있으며 혼자 들으며 학습이 가능한 교육자료라는 것이다. 특히 대중가요는 청소년들의 생활에서 뗄레야 뗄 수 없을 만큼 가까이 있는데, 청소년들이 좋아할만 한 대중가요를 학습의 매체로 사용한다면 더욱 더 쉽고 유익하게 공부할 수 있을 것이다. 본고에서는 대중가요라는 흥미 있는 소재를 활용하여 기녀 시조의 교육 방법에 대해 생각해보며, 동시에 기녀 시조의 내용, 형식의 측면을 골고루 다룰 수 있는 교육 방안을 연구할 것이다.
기녀 시조야말로 문헌을 통한 근거뿐만 아니라, 작자 수와 작품 수를 보더라도 여성문학을 본 궤도에 올려놓은 문학이라고 보아도 무방한 것이다. 이러한 국문학적 위상을 토대로 기녀 시조가 국어교육에서 다룰만한 가치가 있음을 우리는 익히 알고 있다. 기녀 시조는 내용적인 측면에서 학습자들이 공감할 수 있는 사랑과 이별이라는 제재들을 많이 담고 있으며, 이러한 내용은 학습자들의 학습 동기를 유발할 수 있는 충분한 요소이다. 하지만 학습자들은 고전문학을 다루기 어려워하고, 기녀 시조도 고전문학이라는 생각과 함께 회피하려고 하는 경향이 강하다. 대부분 시조를 교과서에서 처음 접하는 학습자들에게 좀 더 새롭고 흥미로운 방법으로 기녀 시조를 가르치게 된다면, 고전문학에 대한 두려움도 사라질 것이고 흥미를 가지고 공부할 것이다. 본고에서는 이러한 새로운 문학교육의 방법으로 대중가요라는 매체를 활용하여 기녀 시조에 대한 접근을 시도해보고자 한다.
한국의 대중가요는 한국인의 생활 감정을 표현하는 수단이자, 사회 현실을 반영하는 거울의 역할을 담당하기도 한다. 우리는 대중가요를 부르면서 자신의 감정을 표현하고, 자신의 상황과 부합하는 대중가요에 대한 공감을 느끼기도 한다. 대중가요의 가장 큰 장점은 교수자나 학습자가 가장 쉽게 구할 수 있으며 혼자 들으며 학습이 가능한 교육자료라는 것이다. 특히 대중가요는 청소년들의 생활에서 뗄레야 뗄 수 없을 만큼 가까이 있는데, 청소년들이 좋아할만 한 대중가요를 학습의 매체로 사용한다면 더욱 더 쉽고 유익하게 공부할 수 있을 것이다. 본고에서는 대중가요라는 흥미 있는 소재를 활용하여 기녀 시조의 교육 방법에 대해 생각해보며, 동시에 기녀 시조의 내용, 형식의 측면을 골고루 다룰 수 있는 교육 방안을 연구할 것이다.
The purpose of this research is to analyze the 18 textbooks of seventh educational curriculum focusing on gi-nyeo sijo, especially Hwang Jin Yi’s sijo of love, and to suggest a new type of education. Gi-nyeo sijo’s literary importance can be seen not only in its documents but also in its significan...
The purpose of this research is to analyze the 18 textbooks of seventh educational curriculum focusing on gi-nyeo sijo, especially Hwang Jin Yi’s sijo of love, and to suggest a new type of education. Gi-nyeo sijo’s literary importance can be seen not only in its documents but also in its significant number of sijo writers and sijo pieces. The most popular theme of Gi-nyeo sijo is love and its structural form includes rigid rhyme scheme and sophisticated style. The common sentiment of love could be used as an effective tool of creating sympathy between educational bond with learners. Learners who experienced the end of relationship would feel sympathy towards sijo. Also, learners can feel the rhetorical excitement and learn the sophisticated style. This research was carried on as followings in order to teach this educationally significant Gi-nyeo sijo :
First, this research analyzed Gi-nyeo sijos published in the 18 textbooks, which are used in schools. Gi-nyeo sijo took part in the 7th educational curriculum 18 textbooks 40 times in total. Some of the textbook publishers effectively discussed the context, structural value of Ginyeo sijo, but some of them did not. Through this, this research made clear that it would support educational activities that contain the context and structural value of Gi-nyeo sijo and would motivate learners.
Also, this research analyzed how popular songs can be applied in sijo education. In order to be applied in sijo education, popular songs have to contain similar context, sentiment. Structure wise, they have to contain symbolisms and imagery as well as simple rhythm.
At last, this research bodied out an educational activity of Hwang Jin Yi’s ‘Chungsally Byukgyesooya’ with a popular songs called ‘10minutes’ by Hyolee Lee, and constructed a teaching plan for teachers. Hyolee Lee’s song is similar to Hwang Jin Yi’s sijo in context that involves persuasion. Also, its rhythm and symbolism are adequate for “10minutes” to be used as an educational material.
The purpose of this research is to analyze the 18 textbooks of seventh educational curriculum focusing on gi-nyeo sijo, especially Hwang Jin Yi’s sijo of love, and to suggest a new type of education. Gi-nyeo sijo’s literary importance can be seen not only in its documents but also in its significant number of sijo writers and sijo pieces. The most popular theme of Gi-nyeo sijo is love and its structural form includes rigid rhyme scheme and sophisticated style. The common sentiment of love could be used as an effective tool of creating sympathy between educational bond with learners. Learners who experienced the end of relationship would feel sympathy towards sijo. Also, learners can feel the rhetorical excitement and learn the sophisticated style. This research was carried on as followings in order to teach this educationally significant Gi-nyeo sijo :
First, this research analyzed Gi-nyeo sijos published in the 18 textbooks, which are used in schools. Gi-nyeo sijo took part in the 7th educational curriculum 18 textbooks 40 times in total. Some of the textbook publishers effectively discussed the context, structural value of Ginyeo sijo, but some of them did not. Through this, this research made clear that it would support educational activities that contain the context and structural value of Gi-nyeo sijo and would motivate learners.
Also, this research analyzed how popular songs can be applied in sijo education. In order to be applied in sijo education, popular songs have to contain similar context, sentiment. Structure wise, they have to contain symbolisms and imagery as well as simple rhythm.
At last, this research bodied out an educational activity of Hwang Jin Yi’s ‘Chungsally Byukgyesooya’ with a popular songs called ‘10minutes’ by Hyolee Lee, and constructed a teaching plan for teachers. Hyolee Lee’s song is similar to Hwang Jin Yi’s sijo in context that involves persuasion. Also, its rhythm and symbolism are adequate for “10minutes” to be used as an educational material.
주제어
#대중가요 기녀 시조 교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.