벨라 바르톡(Béla Bartók, 1881-1945)의 현악 4중주 제 5번(1934), 제 1악장에서는 전통 소나타 알레그로(Sonata Allegro)형식에서 보여 지는 긴 주제 선율의 제시는 찾아 볼 수 없다. 다만 몇 개의 주요 동기-2개의 음정으로 구성된 모티브에서 시작하며 여러 개의 모티브로 성장 해나감-와 단편들이 연관성을 갖고 발전되고 있다. 또한 제 1악장의 주요 동기들은 제 2, 제 3, 제 4, 제 5악장에서까지 사용되어 전개되고 있는 점을 관찰 하였다. 이러한 요소들은 유기성을 발휘하며, 악장간의 통일성을 구축하고 있는데 이는 마치 베토벤의 중기, 후기 소나타에서 첫 1-2개의 모티브가 전 악장의 모티브로 변형 활용된 점과 같은 맥락으로 논하였다. 현악 4중주 제 5번의 조성적 측면에서는 ...
벨라 바르톡(Béla Bartók, 1881-1945)의 현악 4중주 제 5번(1934), 제 1악장에서는 전통 소나타 알레그로(Sonata Allegro)형식에서 보여 지는 긴 주제 선율의 제시는 찾아 볼 수 없다. 다만 몇 개의 주요 동기-2개의 음정으로 구성된 모티브에서 시작하며 여러 개의 모티브로 성장 해나감-와 단편들이 연관성을 갖고 발전되고 있다. 또한 제 1악장의 주요 동기들은 제 2, 제 3, 제 4, 제 5악장에서까지 사용되어 전개되고 있는 점을 관찰 하였다. 이러한 요소들은 유기성을 발휘하며, 악장간의 통일성을 구축하고 있는데 이는 마치 베토벤의 중기, 후기 소나타에서 첫 1-2개의 모티브가 전 악장의 모티브로 변형 활용된 점과 같은 맥락으로 논하였다. 현악 4중주 제 5번의 조성적 측면에서는 주조(Prevailing Key)인 B♭Key는 발전부에서는 E Key로 시작됨으로 트라이톤(Tritone)의 관계를 유지하였고, 주요 선율선에서 조차도 트라이톤의 음정으로 진행되고 있는 특징을 관찰하였다. 제 2악장과 제 4악장은 형식, 짜임새에 있어서도 대칭관계를 이루고 있고 여기서도 긴 주제선율이 아닌 몇몇 단편적 동기에 의해 발전되고 있는 점을 분석하였다. 제 3악장은 스케르쵸(Scherzo)-트리오(Trio)악장으로 비대칭박의 불가리풍 리듬 반주와 민속적 선율로 작곡 되었으며, 다 카포(da capo) 기호에 의해 반복되지 않고 다시 전개, 재현된 스케르쵸 섹션이 특별하다. 제 5악장은 제 1악장과 동일한 소나타 알레그로 형식의 틀로 담고 있으나 짜임에 있어 대위적 구성을 보여 진다. 특히 발전부는 푸그(Fugue)로 작곡되어 있으나 전통의 푸가에서 갖는 Ⅰ-Ⅴ의 조성관계는 찾아 볼 수 없고 트라이톤의 조로 주제가 응답되고 있다. 그 뿐만 아니라 어느 부분에서는 복조성(Bitonality)으로 구성되어 다른 현대적 기법과 함께 특유의 멋스러움을 자아내고 있다. 코다 역시 107마디의 길이로 방대한 전개를 보여주는 점은 베토벤의 몇몇 소나타형식에서 엿볼 수 있는 점과 유사하게 관찰되었다. 5개 악장의 형식적 측면을 한 시야로 본다면 제 3악장의 스케르쵸 악장을 한 축으로 하여 제 1악장과 제 5악장은 각기 소나타 알레그로형식으로 형식적인 대칭관계를 이루고, 제 2, 제 4악장은 3부형식의 틀로 구성되어 역시 형식적 대칭으로 아치구조를 이루고 있다. 그러나 외형적인 대칭구조와 통일성을 갖추고 있을지라도 내용면에서는 개성 있고 변화로운, 그러면서도 각 악장의 신선함을 유지하고 있다. 이러한 바르톡 현악 4중주 제 5번은 바르톡의 완숙기의 작품으로 그의 독특한 화성어법 및 구조적 전개, 또한 민속음악으로의 새로운 접근 방법 등 다양한 변화가 시도된 작품이라 할 수 있겠다. 본 논문의 제 1장에서는 분석방법 및 범위를, 제 2장에서는 현악 4중주의 발달사를, 제 3장에서는 바르톡이 작곡한 여섯 개의 현악 4중주에 대한 개관을, 제4장에서는 그의 현악 4중주 제 5번에 대해 악장별로 구분하여 분석하였으며, 제 1, 2, 3, 4, 5악장에서 논하였던 악장간의 관련성을 다시 정리하여 다섯 개의 악장들을 하나의 틀로 구성되어지는 아치(Arch)형에 대해 논하였고, 제 5장에서는 결론을 다루었다.
벨라 바르톡(Béla Bartók, 1881-1945)의 현악 4중주 제 5번(1934), 제 1악장에서는 전통 소나타 알레그로(Sonata Allegro)형식에서 보여 지는 긴 주제 선율의 제시는 찾아 볼 수 없다. 다만 몇 개의 주요 동기-2개의 음정으로 구성된 모티브에서 시작하며 여러 개의 모티브로 성장 해나감-와 단편들이 연관성을 갖고 발전되고 있다. 또한 제 1악장의 주요 동기들은 제 2, 제 3, 제 4, 제 5악장에서까지 사용되어 전개되고 있는 점을 관찰 하였다. 이러한 요소들은 유기성을 발휘하며, 악장간의 통일성을 구축하고 있는데 이는 마치 베토벤의 중기, 후기 소나타에서 첫 1-2개의 모티브가 전 악장의 모티브로 변형 활용된 점과 같은 맥락으로 논하였다. 현악 4중주 제 5번의 조성적 측면에서는 주조(Prevailing Key)인 B♭Key는 발전부에서는 E Key로 시작됨으로 트라이톤(Tritone)의 관계를 유지하였고, 주요 선율선에서 조차도 트라이톤의 음정으로 진행되고 있는 특징을 관찰하였다. 제 2악장과 제 4악장은 형식, 짜임새에 있어서도 대칭관계를 이루고 있고 여기서도 긴 주제선율이 아닌 몇몇 단편적 동기에 의해 발전되고 있는 점을 분석하였다. 제 3악장은 스케르쵸(Scherzo)-트리오(Trio)악장으로 비대칭박의 불가리풍 리듬 반주와 민속적 선율로 작곡 되었으며, 다 카포(da capo) 기호에 의해 반복되지 않고 다시 전개, 재현된 스케르쵸 섹션이 특별하다. 제 5악장은 제 1악장과 동일한 소나타 알레그로 형식의 틀로 담고 있으나 짜임에 있어 대위적 구성을 보여 진다. 특히 발전부는 푸그(Fugue)로 작곡되어 있으나 전통의 푸가에서 갖는 Ⅰ-Ⅴ의 조성관계는 찾아 볼 수 없고 트라이톤의 조로 주제가 응답되고 있다. 그 뿐만 아니라 어느 부분에서는 복조성(Bitonality)으로 구성되어 다른 현대적 기법과 함께 특유의 멋스러움을 자아내고 있다. 코다 역시 107마디의 길이로 방대한 전개를 보여주는 점은 베토벤의 몇몇 소나타형식에서 엿볼 수 있는 점과 유사하게 관찰되었다. 5개 악장의 형식적 측면을 한 시야로 본다면 제 3악장의 스케르쵸 악장을 한 축으로 하여 제 1악장과 제 5악장은 각기 소나타 알레그로형식으로 형식적인 대칭관계를 이루고, 제 2, 제 4악장은 3부형식의 틀로 구성되어 역시 형식적 대칭으로 아치구조를 이루고 있다. 그러나 외형적인 대칭구조와 통일성을 갖추고 있을지라도 내용면에서는 개성 있고 변화로운, 그러면서도 각 악장의 신선함을 유지하고 있다. 이러한 바르톡 현악 4중주 제 5번은 바르톡의 완숙기의 작품으로 그의 독특한 화성어법 및 구조적 전개, 또한 민속음악으로의 새로운 접근 방법 등 다양한 변화가 시도된 작품이라 할 수 있겠다. 본 논문의 제 1장에서는 분석방법 및 범위를, 제 2장에서는 현악 4중주의 발달사를, 제 3장에서는 바르톡이 작곡한 여섯 개의 현악 4중주에 대한 개관을, 제4장에서는 그의 현악 4중주 제 5번에 대해 악장별로 구분하여 분석하였으며, 제 1, 2, 3, 4, 5악장에서 논하였던 악장간의 관련성을 다시 정리하여 다섯 개의 악장들을 하나의 틀로 구성되어지는 아치(Arch)형에 대해 논하였고, 제 5장에서는 결론을 다루었다.
In the first movement of Béla Bartók's String Quartet No. 5, It is hard to find out typical long thematic line which is shown in traditional Sonata Allegro form. Only several motivic fragments were appeared and developed with some relationships. Also it is observed that the motive in t...
In the first movement of Béla Bartók's String Quartet No. 5, It is hard to find out typical long thematic line which is shown in traditional Sonata Allegro form. Only several motivic fragments were appeared and developed with some relationships. Also it is observed that the motive in the first movement was modified and developed to the second, the third, the fourth, and the fifth movement. These facts allowed an organic whole and a similarity and derived a structural unity of each movement. It was also discussed that this manner was quite similar to that of the middle and the late period of Beethoven's sonata-the first double motives were connected thematically and employed as developmental materials in all four movements. In the composition of the String Quartet No. 5, the B ♭ key of main theme was started with E key in development phrase to maintain the relation of tritone and even main melody was progressed with tritone interval. In the second and fourth movements were symmetric relation in formation and structure. These were not developed with the long main motive but with fragmentary motive. The third movement was Scherzo-trio movement which was composed with asymmetric Bulgarian rhythm and traditional melody and this was special with redeveloped, reemerged Scherzo section which was not repeated with da capo. The fifth movement was consisted with identical Sonata Allegro form but is was seen contrapuntal composition in structure. Especially, in development phase, it was composed in Fugue but there was no tonality relation that was consisted in traditional Fugue from Ⅰ to Ⅴ and it was responded with Triton. Also certain section was composed with Bitonality and it draw out characteristic impression with other modern technique. The coda which had 107 syllables showed extensive development was similar with Beethoven's Sonata form. These Bartók's String Quartet No. 5 was written during the maturity period of Bartok musical life in which contained various changes such as his unique melody, structural development, and new approach to traditional folk music. In the first chapter of this thesis describes the method and extent of analysis. The second chapter contains the development history of String Quartet and there is an overview of all six Bartok's String Quartet in the third chapter. In the fourth chapter, each movement of Bartok's String Quartet No. 5 analyzed separately and the relation of each movement which is analyzed from the first to the fifth movement is reviewed. The arch form-the large formal outlines which is also discussed. The final fifth chapter contains the analysis of all five movement as whole.
In the first movement of Béla Bartók's String Quartet No. 5, It is hard to find out typical long thematic line which is shown in traditional Sonata Allegro form. Only several motivic fragments were appeared and developed with some relationships. Also it is observed that the motive in the first movement was modified and developed to the second, the third, the fourth, and the fifth movement. These facts allowed an organic whole and a similarity and derived a structural unity of each movement. It was also discussed that this manner was quite similar to that of the middle and the late period of Beethoven's sonata-the first double motives were connected thematically and employed as developmental materials in all four movements. In the composition of the String Quartet No. 5, the B ♭ key of main theme was started with E key in development phrase to maintain the relation of tritone and even main melody was progressed with tritone interval. In the second and fourth movements were symmetric relation in formation and structure. These were not developed with the long main motive but with fragmentary motive. The third movement was Scherzo-trio movement which was composed with asymmetric Bulgarian rhythm and traditional melody and this was special with redeveloped, reemerged Scherzo section which was not repeated with da capo. The fifth movement was consisted with identical Sonata Allegro form but is was seen contrapuntal composition in structure. Especially, in development phase, it was composed in Fugue but there was no tonality relation that was consisted in traditional Fugue from Ⅰ to Ⅴ and it was responded with Triton. Also certain section was composed with Bitonality and it draw out characteristic impression with other modern technique. The coda which had 107 syllables showed extensive development was similar with Beethoven's Sonata form. These Bartók's String Quartet No. 5 was written during the maturity period of Bartok musical life in which contained various changes such as his unique melody, structural development, and new approach to traditional folk music. In the first chapter of this thesis describes the method and extent of analysis. The second chapter contains the development history of String Quartet and there is an overview of all six Bartok's String Quartet in the third chapter. In the fourth chapter, each movement of Bartok's String Quartet No. 5 analyzed separately and the relation of each movement which is analyzed from the first to the fifth movement is reviewed. The arch form-the large formal outlines which is also discussed. The final fifth chapter contains the analysis of all five movement as whole.
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