21세기에 접어든 우리나라의 교육은 기초 능력뿐만 아니라 창의적인 사고 능력 또한 강조하고 있다. 이에 따라 최근 교육현장에서는 창의성 교육이 교과 종류를 막론하고 큰 화두로 떠오르고 있다. 초등 음악교육에서도 창의성 신장을 교육목표의 하나로 삼고, 학생의 음악적 창의성을 신장시키고자 하고 있다. 본 연구는 창의성 및 음악적 창의성에 관한 선행연구를 토대로 음악적 창의성을 뇌과학적인 관점에서 살펴보았다. 이를 통해 초등학교 음악교육에서 음악적 창의성 신장 방안을 모색하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 음악적 창의성이 인간의 뇌에서 이루어지는 창의적 사고과정이라 할 때, 뇌과학적 연구 결과는 음악적 창의성을 이해하고 음악 수업에서 창의성 신장 방안을 제시하는 데에 도움을 줄 수 있을 것이다. 본 연구를 위해 사용한 연구방법은 문헌연구법으로 일반적 창의성 및 음악적 창의성과 관련이 깊은 뇌과학 문헌들을 분석하여 음악적 창의성의 뇌과학적 기제를 심층적으로 연구하는 방법이 사용되었다. 음악적 창의성의 이해를 위해 먼저 일반적 창의성의 개념을 살펴보았다. 복합적 관점에서 보았을 때 창의성이란 새롭고 가치 있는 유용한 것을 만들어내는 능력으로 이는 개인의 인지·정의적 특성 및 환경적, 과제적 요인들이 복합적으로 작용하여 결정되는 것이다. 음악적 창의성은 이러한 일반적 창의성의 개념과 음악과의 분야적 특성을 공유한다. 음악과 교육과정에는 창의성 신장에 관한 목표가 분명하게 제시되어 있으며, 내용체계 속에 다양한 방법의 창의성 신장 관련 활동이 포함되어 있음을 연구를 통해 알 수 있었다. 본 연구에서는 음악적 창의성과 관련된 뇌의 작용으로 ...
21세기에 접어든 우리나라의 교육은 기초 능력뿐만 아니라 창의적인 사고 능력 또한 강조하고 있다. 이에 따라 최근 교육현장에서는 창의성 교육이 교과 종류를 막론하고 큰 화두로 떠오르고 있다. 초등 음악교육에서도 창의성 신장을 교육목표의 하나로 삼고, 학생의 음악적 창의성을 신장시키고자 하고 있다. 본 연구는 창의성 및 음악적 창의성에 관한 선행연구를 토대로 음악적 창의성을 뇌과학적인 관점에서 살펴보았다. 이를 통해 초등학교 음악교육에서 음악적 창의성 신장 방안을 모색하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 음악적 창의성이 인간의 뇌에서 이루어지는 창의적 사고과정이라 할 때, 뇌과학적 연구 결과는 음악적 창의성을 이해하고 음악 수업에서 창의성 신장 방안을 제시하는 데에 도움을 줄 수 있을 것이다. 본 연구를 위해 사용한 연구방법은 문헌연구법으로 일반적 창의성 및 음악적 창의성과 관련이 깊은 뇌과학 문헌들을 분석하여 음악적 창의성의 뇌과학적 기제를 심층적으로 연구하는 방법이 사용되었다. 음악적 창의성의 이해를 위해 먼저 일반적 창의성의 개념을 살펴보았다. 복합적 관점에서 보았을 때 창의성이란 새롭고 가치 있는 유용한 것을 만들어내는 능력으로 이는 개인의 인지·정의적 특성 및 환경적, 과제적 요인들이 복합적으로 작용하여 결정되는 것이다. 음악적 창의성은 이러한 일반적 창의성의 개념과 음악과의 분야적 특성을 공유한다. 음악과 교육과정에는 창의성 신장에 관한 목표가 분명하게 제시되어 있으며, 내용체계 속에 다양한 방법의 창의성 신장 관련 활동이 포함되어 있음을 연구를 통해 알 수 있었다. 본 연구에서는 음악적 창의성과 관련된 뇌의 작용으로 도파민 신경계의 활성화, 정보의 병렬분산처리방식과 음악정보의 재부호화, 지각의 개방 상태와 긍정적 정서의 작용, 좌·우반구 기능의 통합적 작용이라는 네 가지 뇌기제를 살펴보았다. 뇌과학적 연구에 기초하여 음악적 창의성 신장 방안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, '음악하기'에 중점을 둔 학습이 이루어져야 한다. 활동중심의 '음악하기'에 초점이 맞추어진 수업은 학습자의 흥미와 호기심을 유발시켜 도파민계의 활성화를 유도하며, 풍부한 음악적 경험을 가능케 함으로써 뇌 속 신경망의 발달과 형성에 영향을 줄 수 있다. 둘째, 기초적 음악 개념을 충실히 습득해야 한다. 기초 지식의 학습을 통해 뇌의 기초적인 신경망이 형성되어야 여러 개의 분산된 신경망 상에서 정보의 활성화가 일어나게 된다. 뇌 안에서의 이러한 정보 처리 과정을 통해 학습자는 새로운 학습내용을 이해하고, 기존의 신경망과 다양한 방식으로 연합하여 새로운 아이디어를 창안해 내게 된다. 셋째, 긍정적 정서에 바탕을 둔 학습이 이루어져야 한다. 학습자가 자유롭게 음악적 표현을 할 수 있는 수업 분위기가 조성되어야 하며, 자기표현의 기회를 풍부하게 제공하는 등 학습자의 정서가 보호받을 수 있어야 한다. 대뇌피질 가운데 창의성의 발현 부위인 전두엽은 정서에 관여하는 변연계와 연결되어 있기 때문에 창의성은 정서적 상태에 큰 영향을 받는다. 따라서 음악 수업에서의 긍정적 분위기 형성은 창의성 발현에 있어서 중요한 요소라 할 수 있다. 넷째, 디지털적 사고와 아날로그적 사고의 통합 학습이 이루어져야 한다. 음악을 지각·인지하는 것은 좌·우반구의 사고방법을 모두 요구하는 작업이다. 창의적 음악 사고는 우뇌의 아날로그적 사고와 좌뇌의 디지털적 사고와의 연계성을 통해 형성되므로 이러한 사고력을 증진시킬 수 있는 음악 환경과 학습 방법이 필요하다. 창의성은 소수의 학습자에게만 계발 가능한 것이 아니라 모든 학습자에게 발현될 수 있는 영역이다. 따라서 초등 음악 교육에서도 음악적 창의성 신장이라는 교육 목표가 달성될 수 있도록 모든 학습자의 창의성을 신장하기 위한 음악 수업이 이루어져야 할 것이다. 본 연구에서 제안한 교육적 시사점을 토대로 교육과정을 재구성하거나 수업 지도안을 개발하여 학교 현장에서 실제적으로 뇌과학적 이해에 기초한 음악 교수·학습 방법 프로그램을 적용해 보는 것도 의미 있는 연구가 될 것이다. 향후, 초등 음악과의 각 활동 영역별 구체적인 수업 상황에서의 창의성 신장 방안에 대한 구체적인 수업 사례 연구를 기대한다.
21세기에 접어든 우리나라의 교육은 기초 능력뿐만 아니라 창의적인 사고 능력 또한 강조하고 있다. 이에 따라 최근 교육현장에서는 창의성 교육이 교과 종류를 막론하고 큰 화두로 떠오르고 있다. 초등 음악교육에서도 창의성 신장을 교육목표의 하나로 삼고, 학생의 음악적 창의성을 신장시키고자 하고 있다. 본 연구는 창의성 및 음악적 창의성에 관한 선행연구를 토대로 음악적 창의성을 뇌과학적인 관점에서 살펴보았다. 이를 통해 초등학교 음악교육에서 음악적 창의성 신장 방안을 모색하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 음악적 창의성이 인간의 뇌에서 이루어지는 창의적 사고과정이라 할 때, 뇌과학적 연구 결과는 음악적 창의성을 이해하고 음악 수업에서 창의성 신장 방안을 제시하는 데에 도움을 줄 수 있을 것이다. 본 연구를 위해 사용한 연구방법은 문헌연구법으로 일반적 창의성 및 음악적 창의성과 관련이 깊은 뇌과학 문헌들을 분석하여 음악적 창의성의 뇌과학적 기제를 심층적으로 연구하는 방법이 사용되었다. 음악적 창의성의 이해를 위해 먼저 일반적 창의성의 개념을 살펴보았다. 복합적 관점에서 보았을 때 창의성이란 새롭고 가치 있는 유용한 것을 만들어내는 능력으로 이는 개인의 인지·정의적 특성 및 환경적, 과제적 요인들이 복합적으로 작용하여 결정되는 것이다. 음악적 창의성은 이러한 일반적 창의성의 개념과 음악과의 분야적 특성을 공유한다. 음악과 교육과정에는 창의성 신장에 관한 목표가 분명하게 제시되어 있으며, 내용체계 속에 다양한 방법의 창의성 신장 관련 활동이 포함되어 있음을 연구를 통해 알 수 있었다. 본 연구에서는 음악적 창의성과 관련된 뇌의 작용으로 도파민 신경계의 활성화, 정보의 병렬분산처리방식과 음악정보의 재부호화, 지각의 개방 상태와 긍정적 정서의 작용, 좌·우반구 기능의 통합적 작용이라는 네 가지 뇌기제를 살펴보았다. 뇌과학적 연구에 기초하여 음악적 창의성 신장 방안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, '음악하기'에 중점을 둔 학습이 이루어져야 한다. 활동중심의 '음악하기'에 초점이 맞추어진 수업은 학습자의 흥미와 호기심을 유발시켜 도파민계의 활성화를 유도하며, 풍부한 음악적 경험을 가능케 함으로써 뇌 속 신경망의 발달과 형성에 영향을 줄 수 있다. 둘째, 기초적 음악 개념을 충실히 습득해야 한다. 기초 지식의 학습을 통해 뇌의 기초적인 신경망이 형성되어야 여러 개의 분산된 신경망 상에서 정보의 활성화가 일어나게 된다. 뇌 안에서의 이러한 정보 처리 과정을 통해 학습자는 새로운 학습내용을 이해하고, 기존의 신경망과 다양한 방식으로 연합하여 새로운 아이디어를 창안해 내게 된다. 셋째, 긍정적 정서에 바탕을 둔 학습이 이루어져야 한다. 학습자가 자유롭게 음악적 표현을 할 수 있는 수업 분위기가 조성되어야 하며, 자기표현의 기회를 풍부하게 제공하는 등 학습자의 정서가 보호받을 수 있어야 한다. 대뇌피질 가운데 창의성의 발현 부위인 전두엽은 정서에 관여하는 변연계와 연결되어 있기 때문에 창의성은 정서적 상태에 큰 영향을 받는다. 따라서 음악 수업에서의 긍정적 분위기 형성은 창의성 발현에 있어서 중요한 요소라 할 수 있다. 넷째, 디지털적 사고와 아날로그적 사고의 통합 학습이 이루어져야 한다. 음악을 지각·인지하는 것은 좌·우반구의 사고방법을 모두 요구하는 작업이다. 창의적 음악 사고는 우뇌의 아날로그적 사고와 좌뇌의 디지털적 사고와의 연계성을 통해 형성되므로 이러한 사고력을 증진시킬 수 있는 음악 환경과 학습 방법이 필요하다. 창의성은 소수의 학습자에게만 계발 가능한 것이 아니라 모든 학습자에게 발현될 수 있는 영역이다. 따라서 초등 음악 교육에서도 음악적 창의성 신장이라는 교육 목표가 달성될 수 있도록 모든 학습자의 창의성을 신장하기 위한 음악 수업이 이루어져야 할 것이다. 본 연구에서 제안한 교육적 시사점을 토대로 교육과정을 재구성하거나 수업 지도안을 개발하여 학교 현장에서 실제적으로 뇌과학적 이해에 기초한 음악 교수·학습 방법 프로그램을 적용해 보는 것도 의미 있는 연구가 될 것이다. 향후, 초등 음악과의 각 활동 영역별 구체적인 수업 상황에서의 창의성 신장 방안에 대한 구체적인 수업 사례 연구를 기대한다.
The education of our country entering 21C does emphasize a creative thinking power as well as basic abilities. According this, in recent education fields, the creativity education rise up as a hot topic in all subjects. Also the elementary music education aims at the enhancement of creativity and tr...
The education of our country entering 21C does emphasize a creative thinking power as well as basic abilities. According this, in recent education fields, the creativity education rise up as a hot topic in all subjects. Also the elementary music education aims at the enhancement of creativity and tries to expand students' musical ability. The purpose of this research is studying the enhancement of musical creativity based on brain-scientific research, analyzing the result of brain science about musical creativity based on preceding studies about creativity and musical creativity. Provided that musical creativity is a creative thinking process executed in a person's brain, the research of brain science helps to understand musical creativity and to show the way of enhancing creativity in music class. The method for this study is a documentary study that is to analyze brain scientific researches deeply related to general creativity or musical creativity and to research brain scientific mechanism of musical creativity. To begin with, for understanding of musical creativity, I examined the definition of general creativity. In confluent approach, creativity is the ability making new, valuable and useful things, that is decided by mixed processes of personal knowledgable and emotional features and environmental and problem factors. Musical creativity holds in common between the definition of general creativity and individual factors of music education. The purpose of music curriculum is to enhance musical creativity, that is presented obviously. And the activities related to enhance creativity are variable in the organization of curriculum. I researched four brain scientific mechanisms that are activation of a dopamine nervous system through brain's action related to musical creativity, parallel distributed processing of information and an encoding of music information, and a coordination of a perceptional open statement, an action of positive emotion and a function of left and right brain. I presented the enhancement of musical creativity based on brain scientific research as follows. First, the learning focused on 'Doing music' should be composed. It brings to improvement and formation of nerves networks by inducing dopamine systems's activation and offering rich music experience through promoting learner's interests and curiosities. Second, basic music conceptions should be acquired. Making basic nerves network through basic music conceptions can revitalize the informations in the distributing nerves networks. Learners understand new learning contents and creative new ideas uniting preexisting nerves networks as a variety of methods through this information processes in the brain. Third, the learning based on positive emotions should be fulfilled. The class atmosphere that learners freely represent musical expressions should be made and learners' sentiment be protected to give chances to self-expression. The revealing parts of creativity amid the cerebral cortex, the frontal lobe be big affected by the personal own emotion statement because of linking limbic system related to emotions. Therefore the positive atmosphere formation of music classes is an important factor as revelation of creativity. Last, the combination learning of digital thoughts and analog thoughts should be composed. Perceiving music requires all thinking methods of left and right brain. Creative musical thinking needs music environments and learning methods to improve these thinking powers because creative musical thinking is constituted through through connecting an analog thinking of the right brain and a digital thinking of the left brain. Creativity is the region that is not only enlightened by a few learners, but also is able to be revealed by all learners. So, In the elementary music education, music classes should be composed for achieving the educational purpose that is the musical creativity enlargement. Appling music teaching or learning method programs based on understanding brain scientific research in real school fields through reorganizing education courses based on suggested sights in this study or developing class guides will became a valuable study. Hereafter, I expect studies about specific class examples concerning creativity enlargement in an elementary music subject's respective activity regional class conditions.
The education of our country entering 21C does emphasize a creative thinking power as well as basic abilities. According this, in recent education fields, the creativity education rise up as a hot topic in all subjects. Also the elementary music education aims at the enhancement of creativity and tries to expand students' musical ability. The purpose of this research is studying the enhancement of musical creativity based on brain-scientific research, analyzing the result of brain science about musical creativity based on preceding studies about creativity and musical creativity. Provided that musical creativity is a creative thinking process executed in a person's brain, the research of brain science helps to understand musical creativity and to show the way of enhancing creativity in music class. The method for this study is a documentary study that is to analyze brain scientific researches deeply related to general creativity or musical creativity and to research brain scientific mechanism of musical creativity. To begin with, for understanding of musical creativity, I examined the definition of general creativity. In confluent approach, creativity is the ability making new, valuable and useful things, that is decided by mixed processes of personal knowledgable and emotional features and environmental and problem factors. Musical creativity holds in common between the definition of general creativity and individual factors of music education. The purpose of music curriculum is to enhance musical creativity, that is presented obviously. And the activities related to enhance creativity are variable in the organization of curriculum. I researched four brain scientific mechanisms that are activation of a dopamine nervous system through brain's action related to musical creativity, parallel distributed processing of information and an encoding of music information, and a coordination of a perceptional open statement, an action of positive emotion and a function of left and right brain. I presented the enhancement of musical creativity based on brain scientific research as follows. First, the learning focused on 'Doing music' should be composed. It brings to improvement and formation of nerves networks by inducing dopamine systems's activation and offering rich music experience through promoting learner's interests and curiosities. Second, basic music conceptions should be acquired. Making basic nerves network through basic music conceptions can revitalize the informations in the distributing nerves networks. Learners understand new learning contents and creative new ideas uniting preexisting nerves networks as a variety of methods through this information processes in the brain. Third, the learning based on positive emotions should be fulfilled. The class atmosphere that learners freely represent musical expressions should be made and learners' sentiment be protected to give chances to self-expression. The revealing parts of creativity amid the cerebral cortex, the frontal lobe be big affected by the personal own emotion statement because of linking limbic system related to emotions. Therefore the positive atmosphere formation of music classes is an important factor as revelation of creativity. Last, the combination learning of digital thoughts and analog thoughts should be composed. Perceiving music requires all thinking methods of left and right brain. Creative musical thinking needs music environments and learning methods to improve these thinking powers because creative musical thinking is constituted through through connecting an analog thinking of the right brain and a digital thinking of the left brain. Creativity is the region that is not only enlightened by a few learners, but also is able to be revealed by all learners. So, In the elementary music education, music classes should be composed for achieving the educational purpose that is the musical creativity enlargement. Appling music teaching or learning method programs based on understanding brain scientific research in real school fields through reorganizing education courses based on suggested sights in this study or developing class guides will became a valuable study. Hereafter, I expect studies about specific class examples concerning creativity enlargement in an elementary music subject's respective activity regional class conditions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.