본 연구는 조기 영어 교육이 초등 영어 학습자들의 정의적 영역 및 학업 성취도에 미치는 영향에 대하여 학생 설문 조사와 성취도 평가를 통하여 연구하고자 하였다. 연구를 위해 3학년과 6학년에서 조기 영어 교육을 받은 학생 21명, 26명을 각각 표집 하였으며, 조기 영어 교육을 받지 않은 학생 21명, 26명을 각각 표집 하였다. 이 연구는 2008년 1학기에 이루어졌으며, 설문 조사 및 학업 성취도 평가를 통해 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조기 영어 교육의 유무에 따라서 자신의 영어 실력 정도와 학교에서의 영어 ...
본 연구는 조기 영어 교육이 초등 영어 학습자들의 정의적 영역 및 학업 성취도에 미치는 영향에 대하여 학생 설문 조사와 성취도 평가를 통하여 연구하고자 하였다. 연구를 위해 3학년과 6학년에서 조기 영어 교육을 받은 학생 21명, 26명을 각각 표집 하였으며, 조기 영어 교육을 받지 않은 학생 21명, 26명을 각각 표집 하였다. 이 연구는 2008년 1학기에 이루어졌으며, 설문 조사 및 학업 성취도 평가를 통해 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조기 영어 교육의 유무에 따라서 자신의 영어 실력 정도와 학교에서의 영어 학습 이해정도에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 학년이 올라갈수록 그 영향이 커지는 것으로 나타났다. 또한, 조기 영어 교육이 영어에 대한 자신감의 측면에서도 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 영어 학습에 대한 흥미도에서는 조기 영어 교육 유무와 관계없이 흥미도가 동일하였으며, 가장 자신 있는 학습 영역에서는 집단과 관계없이 ‘듣기’에 응답하여, 영어 학습에 대한 흥미도와 자신 있는 학습 영역에서는 조기 영어 교육의 유무가 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 영어 학업 성취도 평가에서는 조기 영어 교육을 받지 않은 집단이 조기 영어 교육을 받은 집단보다 더 높은 성취도를 나타내어, 조기 영어 교육 유무가 초등 영어 학습자의 영어 학업 성취도에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 위의 연구 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 학습자의 정의적 영역의 다양한 변인들을 고려하며, 체계적이고 종합적인 평가지를 활용하여 추가 연구를 해야 할 것으로 보인다. 둘째, 표집 학생 수를 늘리고, 표집 대상을 전 학년으로 확대하여 추가 연구를 해야 할 것으로 보인다. 셋째, 이후 실시되는 조기 영어 교육에서는 학습자의 자신감을 향상시켜주는 방향으로 설정되어야 할 것으로 보인다.
본 연구는 조기 영어 교육이 초등 영어 학습자들의 정의적 영역 및 학업 성취도에 미치는 영향에 대하여 학생 설문 조사와 성취도 평가를 통하여 연구하고자 하였다. 연구를 위해 3학년과 6학년에서 조기 영어 교육을 받은 학생 21명, 26명을 각각 표집 하였으며, 조기 영어 교육을 받지 않은 학생 21명, 26명을 각각 표집 하였다. 이 연구는 2008년 1학기에 이루어졌으며, 설문 조사 및 학업 성취도 평가를 통해 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조기 영어 교육의 유무에 따라서 자신의 영어 실력 정도와 학교에서의 영어 학습 이해정도에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 학년이 올라갈수록 그 영향이 커지는 것으로 나타났다. 또한, 조기 영어 교육이 영어에 대한 자신감의 측면에서도 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 영어 학습에 대한 흥미도에서는 조기 영어 교육 유무와 관계없이 흥미도가 동일하였으며, 가장 자신 있는 학습 영역에서는 집단과 관계없이 ‘듣기’에 응답하여, 영어 학습에 대한 흥미도와 자신 있는 학습 영역에서는 조기 영어 교육의 유무가 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 영어 학업 성취도 평가에서는 조기 영어 교육을 받지 않은 집단이 조기 영어 교육을 받은 집단보다 더 높은 성취도를 나타내어, 조기 영어 교육 유무가 초등 영어 학습자의 영어 학업 성취도에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 위의 연구 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 학습자의 정의적 영역의 다양한 변인들을 고려하며, 체계적이고 종합적인 평가지를 활용하여 추가 연구를 해야 할 것으로 보인다. 둘째, 표집 학생 수를 늘리고, 표집 대상을 전 학년으로 확대하여 추가 연구를 해야 할 것으로 보인다. 셋째, 이후 실시되는 조기 영어 교육에서는 학습자의 자신감을 향상시켜주는 방향으로 설정되어야 할 것으로 보인다.
This research is to study through the student survey and the academic achievement evaluation how the early English education influences the definitive area and the academic achievement of the elementary English learners. For this research, we selected 21 students from the third-year class and 26 stu...
This research is to study through the student survey and the academic achievement evaluation how the early English education influences the definitive area and the academic achievement of the elementary English learners. For this research, we selected 21 students from the third-year class and 26 students from the sixth year class, who received the early English education, and as the students who did not have the early English education we chose 21, and 26 persons respectively. This research was conducted in the first semester of the year 2008, and the results which were obtained through the survey and the academic achievement evaluation are as follows. First, the existence of the early English education positively influenced English ability of an individual and understanding of English study, and it appeared that the higher academic year rises, the greater the influence is. In addition, in terms of the confidence in English language, it was found there was the positive influence. Second, in terms of the interest in English language, they showed their interestregardless of the early English education, and they said that the learning area in which they felt the most confident was 'Listening'. Thus, it appeared that the interest level of English learning and the confident learning area were not positively affected by the existence of the early English education. Third, in terms of English academic achievement evaluation, the group which did not have the early English education showed the higher achievement level than the one that did have the early English education. Thus, it appeared that the existence of the early English education positively influenced the elementary English learner. Based on the above research results, we would like to suggest as follows. First, taking into consideration the various factors of learners' definitive area, the additional research should be conducted using a systematic and comprehensive survey. Second, increasing the number of students to be chosen, and extending the subjects to the whole classes, the additional research should be conducted. Third, in the early English education which is going to be held in the future, the direction should be set to elevate learners' confidence.
This research is to study through the student survey and the academic achievement evaluation how the early English education influences the definitive area and the academic achievement of the elementary English learners. For this research, we selected 21 students from the third-year class and 26 students from the sixth year class, who received the early English education, and as the students who did not have the early English education we chose 21, and 26 persons respectively. This research was conducted in the first semester of the year 2008, and the results which were obtained through the survey and the academic achievement evaluation are as follows. First, the existence of the early English education positively influenced English ability of an individual and understanding of English study, and it appeared that the higher academic year rises, the greater the influence is. In addition, in terms of the confidence in English language, it was found there was the positive influence. Second, in terms of the interest in English language, they showed their interestregardless of the early English education, and they said that the learning area in which they felt the most confident was 'Listening'. Thus, it appeared that the interest level of English learning and the confident learning area were not positively affected by the existence of the early English education. Third, in terms of English academic achievement evaluation, the group which did not have the early English education showed the higher achievement level than the one that did have the early English education. Thus, it appeared that the existence of the early English education positively influenced the elementary English learner. Based on the above research results, we would like to suggest as follows. First, taking into consideration the various factors of learners' definitive area, the additional research should be conducted using a systematic and comprehensive survey. Second, increasing the number of students to be chosen, and extending the subjects to the whole classes, the additional research should be conducted. Third, in the early English education which is going to be held in the future, the direction should be set to elevate learners' confidence.
주제어
#초등 영어교육 조기 영어 교육 실태
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.