초등학교에 영어 교육이 도입된 지 벌써 20여년의 세월이 흘렀다. 1990년대에 처음 도입된 이후 여러 가지 시행착오가 있었음에도 불구하고 현재 초등학교에서는 영어가 정규 교과목으로 자리 잡고, 학생 중심으로 수업이 진행되는 등 많은 변화가 있었다. 하지만 초등학생은 영어 음성언어 위주의 학습에는 상당히 적응을 잘하는 경향이 있지만, 상급학년으로 올라갈수록 증가하는 문자언어 학습량에 큰 부담감을 가지고 있다(이완기, 2002). 이는 초등학교 영어 교과서 대부분이 음성언어 위주로 구성되어 있는 반면 문자언어 교육 비중은 적기 때문이며 이러한 음성언어 편중이 기능 간 불균형과 같은 교육현장에서의 혼란과 비효율성을 야기하였으므로, 음성과 문자를 병행하는 교육과 동시에 저학년부터 문자언어 교육을 보완해야 한다고 지적한 바 있다(이완기, 2002). 이윤(2008) 또한 국내 초등학생이 음성언어와 문자언어를 동시에 접하고 있으나, 국내 초등영어 교육에서 문자언어가 음성언어의 보조적인 성격으로 교육되고 있는 점을 지적하였다. 본 연구는 교과서의 구성 원인과 학습활동 구성 내용을 살펴보고, 이를 바탕으로 문자언어 조기 교육의 필요성을 정확히 파악하기 위해 다음과 같은 연구를 진행하였다. 첫째, 현행 2009 개정 영어 교육과정에 나타난 음성언어 교육과 문자언어 교육에 대한 내용을 살펴보고, 이를 토대로 5종 영어 교과서에서 제시한 음성언어 내 대화문 학습 비중을 조사하였다. 교사용 지도서 및 e-book 역시 분석자료로 활용하였다. 한편, 교과 내용의 구성과 더불어 교육 현장에서 어떻게 음성 및 문자언어 관련 수업이 이루어지는지 조사하기 위해 초등학교에서 5년 이상 영어를 가르친 3명의 현직 교사와 면담을 실시하고 이들의 견해를 파악하였다. 면담 자료는 ...
초등학교에 영어 교육이 도입된 지 벌써 20여년의 세월이 흘렀다. 1990년대에 처음 도입된 이후 여러 가지 시행착오가 있었음에도 불구하고 현재 초등학교에서는 영어가 정규 교과목으로 자리 잡고, 학생 중심으로 수업이 진행되는 등 많은 변화가 있었다. 하지만 초등학생은 영어 음성언어 위주의 학습에는 상당히 적응을 잘하는 경향이 있지만, 상급학년으로 올라갈수록 증가하는 문자언어 학습량에 큰 부담감을 가지고 있다(이완기, 2002). 이는 초등학교 영어 교과서 대부분이 음성언어 위주로 구성되어 있는 반면 문자언어 교육 비중은 적기 때문이며 이러한 음성언어 편중이 기능 간 불균형과 같은 교육현장에서의 혼란과 비효율성을 야기하였으므로, 음성과 문자를 병행하는 교육과 동시에 저학년부터 문자언어 교육을 보완해야 한다고 지적한 바 있다(이완기, 2002). 이윤(2008) 또한 국내 초등학생이 음성언어와 문자언어를 동시에 접하고 있으나, 국내 초등영어 교육에서 문자언어가 음성언어의 보조적인 성격으로 교육되고 있는 점을 지적하였다. 본 연구는 교과서의 구성 원인과 학습활동 구성 내용을 살펴보고, 이를 바탕으로 문자언어 조기 교육의 필요성을 정확히 파악하기 위해 다음과 같은 연구를 진행하였다. 첫째, 현행 2009 개정 영어 교육과정에 나타난 음성언어 교육과 문자언어 교육에 대한 내용을 살펴보고, 이를 토대로 5종 영어 교과서에서 제시한 음성언어 내 대화문 학습 비중을 조사하였다. 교사용 지도서 및 e-book 역시 분석자료로 활용하였다. 한편, 교과 내용의 구성과 더불어 교육 현장에서 어떻게 음성 및 문자언어 관련 수업이 이루어지는지 조사하기 위해 초등학교에서 5년 이상 영어를 가르친 3명의 현직 교사와 면담을 실시하고 이들의 견해를 파악하였다. 면담 자료는 코딩을 통하여 ‘교과 자료 활용’, ‘음성언어와 문자언어’, ‘4기능 학습’으로 대범주를 설정한 후 교사들의 공통된 의견을 종합하여 결과를 도출하였다. 이상의 연구 내용에 대한 결과는 첫째, 현재 초등영어 교육은 음성언어가 문자언어보다 큰 비중을 차지하고 있으며 문자언어는 음성언어에 비하여 크게 부족한 것으로 나타났다. 둘째, 학생마다 학습 수준 차이로 인해 교과서만 가지고는 학습량의 적절성에 대한 판단이 어려웠다. 문자언어 능력 부족에 따른 양적인 문자언어 학습의 증가는 도리어 학습량에 대해 큰 부담을 준다는 우려가 있으므로, 초등학생의 학습 부담감을 줄이는 방향에서 개선이 이루어져야 할 것으로 여겨진다. 셋째, 영어의 4기능 간의 연계성을 위해 기능 간 통합이 좀 더 이루어지고, 이를 학습자가 직접 참여하는 다양한 학습 활동과 접목시킬 경우 더욱 흥미로운 영어 수업이 가능한 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 고려해볼 때, 초등교육의 교과 자료에 내재된 문자언어의 부족을 보완하기 위해, 초등학생에게 적절한 학습량을 조사하고, 교과 내용에서 부족한 문자언어는 학습자가 흥미를 가질 수 있도록 다양한 읽기 자료와 간단한 쓰기 자료를 보완하는 방안이 필요하다. 그리고 교과 내용에서 4기능을 연계할 수 있는 기능 통합 학습 비중을 크게 늘리는 것도 차기 교육과정에서 고려해 볼 수 있을 것이다. 마지막으로 본 연구를 통하여 심층적인 분석과 함께 후속 연구가 진행되어야 할 것이라 본다.
Key words: 음성언어, 문자언어, 영어의 4기능 통합, 교과 내용분석
초등학교에 영어 교육이 도입된 지 벌써 20여년의 세월이 흘렀다. 1990년대에 처음 도입된 이후 여러 가지 시행착오가 있었음에도 불구하고 현재 초등학교에서는 영어가 정규 교과목으로 자리 잡고, 학생 중심으로 수업이 진행되는 등 많은 변화가 있었다. 하지만 초등학생은 영어 음성언어 위주의 학습에는 상당히 적응을 잘하는 경향이 있지만, 상급학년으로 올라갈수록 증가하는 문자언어 학습량에 큰 부담감을 가지고 있다(이완기, 2002). 이는 초등학교 영어 교과서 대부분이 음성언어 위주로 구성되어 있는 반면 문자언어 교육 비중은 적기 때문이며 이러한 음성언어 편중이 기능 간 불균형과 같은 교육현장에서의 혼란과 비효율성을 야기하였으므로, 음성과 문자를 병행하는 교육과 동시에 저학년부터 문자언어 교육을 보완해야 한다고 지적한 바 있다(이완기, 2002). 이윤(2008) 또한 국내 초등학생이 음성언어와 문자언어를 동시에 접하고 있으나, 국내 초등영어 교육에서 문자언어가 음성언어의 보조적인 성격으로 교육되고 있는 점을 지적하였다. 본 연구는 교과서의 구성 원인과 학습활동 구성 내용을 살펴보고, 이를 바탕으로 문자언어 조기 교육의 필요성을 정확히 파악하기 위해 다음과 같은 연구를 진행하였다. 첫째, 현행 2009 개정 영어 교육과정에 나타난 음성언어 교육과 문자언어 교육에 대한 내용을 살펴보고, 이를 토대로 5종 영어 교과서에서 제시한 음성언어 내 대화문 학습 비중을 조사하였다. 교사용 지도서 및 e-book 역시 분석자료로 활용하였다. 한편, 교과 내용의 구성과 더불어 교육 현장에서 어떻게 음성 및 문자언어 관련 수업이 이루어지는지 조사하기 위해 초등학교에서 5년 이상 영어를 가르친 3명의 현직 교사와 면담을 실시하고 이들의 견해를 파악하였다. 면담 자료는 코딩을 통하여 ‘교과 자료 활용’, ‘음성언어와 문자언어’, ‘4기능 학습’으로 대범주를 설정한 후 교사들의 공통된 의견을 종합하여 결과를 도출하였다. 이상의 연구 내용에 대한 결과는 첫째, 현재 초등영어 교육은 음성언어가 문자언어보다 큰 비중을 차지하고 있으며 문자언어는 음성언어에 비하여 크게 부족한 것으로 나타났다. 둘째, 학생마다 학습 수준 차이로 인해 교과서만 가지고는 학습량의 적절성에 대한 판단이 어려웠다. 문자언어 능력 부족에 따른 양적인 문자언어 학습의 증가는 도리어 학습량에 대해 큰 부담을 준다는 우려가 있으므로, 초등학생의 학습 부담감을 줄이는 방향에서 개선이 이루어져야 할 것으로 여겨진다. 셋째, 영어의 4기능 간의 연계성을 위해 기능 간 통합이 좀 더 이루어지고, 이를 학습자가 직접 참여하는 다양한 학습 활동과 접목시킬 경우 더욱 흥미로운 영어 수업이 가능한 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 고려해볼 때, 초등교육의 교과 자료에 내재된 문자언어의 부족을 보완하기 위해, 초등학생에게 적절한 학습량을 조사하고, 교과 내용에서 부족한 문자언어는 학습자가 흥미를 가질 수 있도록 다양한 읽기 자료와 간단한 쓰기 자료를 보완하는 방안이 필요하다. 그리고 교과 내용에서 4기능을 연계할 수 있는 기능 통합 학습 비중을 크게 늘리는 것도 차기 교육과정에서 고려해 볼 수 있을 것이다. 마지막으로 본 연구를 통하여 심층적인 분석과 함께 후속 연구가 진행되어야 할 것이라 본다.
After its introduction in elementary schools in South Korea more than 20 years ago, English language teaching is now well settled in the regular elementary school curriculum. This is manifested in more student-centered teaching and other positive changes. However, elementary school students mostly l...
After its introduction in elementary schools in South Korea more than 20 years ago, English language teaching is now well settled in the regular elementary school curriculum. This is manifested in more student-centered teaching and other positive changes. However, elementary school students mostly learn spoken language in upper grades due to the excessive focus on spoken rather than written language (Lee, 2002). In fact, most elementary school English textbooks have been structured around listening and speaking while neglecting written language, which causes confusion and incomplete learning of TL (Lee, 2002). Lee (2008) also pointed out that although elementary school students in Korea come into contact with spoken and written language at the same time, written language plays an assisting role for the spoken language at best. In order to examine the extent of such an unbalance between spoken and written language in elementary English teaching, the following research questions were posed; First, is the organization of spoken language and written language learning activities in elementary school English textbooks balanced? Second, is the relative weight appropriate between spoken language in conversational and non-conversational activities such as lyrics in songs or chants and written language with words, phrases, and sentences? Third, what are elementary English teachers’ views on the proportion of spoken and written language and on integrating four skills in class? In order to investigate the questions above, all five elementary English textbooks along with teachers’ guides and e-books were examined based on each skill evaluation criteria based on relevant literature and previous studies on curricular contents, textbook analyses, and skills teaching. The results of both spoken and written language analyses of the books done by the researcher were reviewed by another English teacher to ensure their reliabilities. Then, the three teachers with more than five years of teaching English in elementary schools were interviewed to examine their views on the teaching of spoken and written language and related issues such as problems in current skills teaching, the balance in the two, integration of skills, etc. The results of this study showed that spoken language is more presented than written language in all five textbooks and that curricular elements for the written language were relatively insufficient compared to those of spoken language. However, given the gap and differences in students’ learning levels, it was difficult to gauge whether or not the current proportion of both spoken and written language is appropriate. The teacher interviews also revealed that, to a varying degree, they emphasized either spoken or written language or both depending on their beliefs in skills teaching and learners’ English levels. Accordingly, it can be reasoned that despite the need of increase in written language elements for elementary English learners, it should be done by considering carefully how much burden it will put on learners, especially for low-level students. Furthermore, elementary learners’ interest levels should be taken into when the current English National Curriculum is revised by including practical ways to integrate the four skills through more meaningful contents and activities in the textbook. Last but not least, individual teachers need to consider their own teaching contexts to resolve the problem of insufficient teaching whether it be spoken or written language or both. For example, a more strategic plan can be made to increase or reduce a certain skill in order to strike a balance in skills teaching or to integrate one skill with another or more. As for further research, more in-depth investigation on students’ needs of and interests in particular skills and teachers’ views on these should be done along with the revision of curricular materials if necessary.
Keywords: Spoken Language, Written Language, Integrated Skills Teaching, Curricular Analysis.
After its introduction in elementary schools in South Korea more than 20 years ago, English language teaching is now well settled in the regular elementary school curriculum. This is manifested in more student-centered teaching and other positive changes. However, elementary school students mostly learn spoken language in upper grades due to the excessive focus on spoken rather than written language (Lee, 2002). In fact, most elementary school English textbooks have been structured around listening and speaking while neglecting written language, which causes confusion and incomplete learning of TL (Lee, 2002). Lee (2008) also pointed out that although elementary school students in Korea come into contact with spoken and written language at the same time, written language plays an assisting role for the spoken language at best. In order to examine the extent of such an unbalance between spoken and written language in elementary English teaching, the following research questions were posed; First, is the organization of spoken language and written language learning activities in elementary school English textbooks balanced? Second, is the relative weight appropriate between spoken language in conversational and non-conversational activities such as lyrics in songs or chants and written language with words, phrases, and sentences? Third, what are elementary English teachers’ views on the proportion of spoken and written language and on integrating four skills in class? In order to investigate the questions above, all five elementary English textbooks along with teachers’ guides and e-books were examined based on each skill evaluation criteria based on relevant literature and previous studies on curricular contents, textbook analyses, and skills teaching. The results of both spoken and written language analyses of the books done by the researcher were reviewed by another English teacher to ensure their reliabilities. Then, the three teachers with more than five years of teaching English in elementary schools were interviewed to examine their views on the teaching of spoken and written language and related issues such as problems in current skills teaching, the balance in the two, integration of skills, etc. The results of this study showed that spoken language is more presented than written language in all five textbooks and that curricular elements for the written language were relatively insufficient compared to those of spoken language. However, given the gap and differences in students’ learning levels, it was difficult to gauge whether or not the current proportion of both spoken and written language is appropriate. The teacher interviews also revealed that, to a varying degree, they emphasized either spoken or written language or both depending on their beliefs in skills teaching and learners’ English levels. Accordingly, it can be reasoned that despite the need of increase in written language elements for elementary English learners, it should be done by considering carefully how much burden it will put on learners, especially for low-level students. Furthermore, elementary learners’ interest levels should be taken into when the current English National Curriculum is revised by including practical ways to integrate the four skills through more meaningful contents and activities in the textbook. Last but not least, individual teachers need to consider their own teaching contexts to resolve the problem of insufficient teaching whether it be spoken or written language or both. For example, a more strategic plan can be made to increase or reduce a certain skill in order to strike a balance in skills teaching or to integrate one skill with another or more. As for further research, more in-depth investigation on students’ needs of and interests in particular skills and teachers’ views on these should be done along with the revision of curricular materials if necessary.
Keywords: Spoken Language, Written Language, Integrated Skills Teaching, Curricular Analysis.
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