자동차라는 문명의 이기를 잘 활용하고 더 나아가 안전한 운행을 위해 보호장치의 일환으로 자동차 운전교육과 면허시험을 실시하고 있다. 학교는 생도들이 임관후 야전에서 운용하게 될 차량에 대한 기본소양과 본인이 직접운전 할 수 있는 능력을 갖추고 차량분야 관리자로서의 역할을 잘 수행하기 위해 자체적으로 인원과 장비를 편성하여 운전교육을 실시하고 있다. 최종적으로는 임관전 2종 보통운전 면허를 취득하는 것을 목표로 한다.. 운전교육은 차량조작 능력을 숙달하고 차량을 관리하는 것 외에도 안전이 최우선되고 올바른 운전습관과 소양형성이 무엇...
자동차라는 문명의 이기를 잘 활용하고 더 나아가 안전한 운행을 위해 보호장치의 일환으로 자동차 운전교육과 면허시험을 실시하고 있다. 학교는 생도들이 임관후 야전에서 운용하게 될 차량에 대한 기본소양과 본인이 직접운전 할 수 있는 능력을 갖추고 차량분야 관리자로서의 역할을 잘 수행하기 위해 자체적으로 인원과 장비를 편성하여 운전교육을 실시하고 있다. 최종적으로는 임관전 2종 보통운전 면허를 취득하는 것을 목표로 한다.. 운전교육은 차량조작 능력을 숙달하고 차량을 관리하는 것 외에도 안전이 최우선되고 올바른 운전습관과 소양형성이 무엇보다 중요하다 할 것이다. 또한 교육장 관리의 효율성 측면도 무시못 할 것이라 생각된다. 본 논문에서는 부대에서 운용하고 있는 운전교육장의 전자시스템 개선 부분 연구에 접근한다. 현재까지의 운전교육은 차량조작 능력숙달과 면허 취득에 초점이 맞추어져 운전교육이 진행된 경향이다. 또한 운전교육장 운용에 있어 인력측면에서도 개선의 여지가 일부 있었다. 현 운전교육장은 운전면허 시험을 대비해서 기능교육을 할 수 있도록 통제실, 차량내 채점기 설치, 채점 프로그램 등 전자 시스템이 구성되어 있으나 운전자가 습득해야할 정확한 운전감각을 유지할 수 있도록 코스별 차량 진행사항을 운전자 스스로 확인할 수 있어야 하나 그렇지 못하며 지속적으로 운전조교의 조력이 필요한 실정이다. 그리고 단순한 채점 프로그램으로 실시간 운전결과에 대한 가시화가 어려우며 실시후 차후 교육에 참고를 할 수 있는 실질적인 분석이 불가한 여건이다. 또한, 차량 운행간 발생할 수 있는 각종 위험에 대하여 대처할 수 있는 마인드를 함양하는 위험경고에 시스템도 부재되어 있다. 따라서 운전교육장에 널리 운용되고 있는 후방 감시카메라 활용, 위험방지시스템 도입, RFID를 접목한다면 운전교육간 코스별 차량 진행사항 확인이 가능하며 각종 위험요소에 대한 대처요령 인지와 교육 실시후 결과에 대한 분석이 보장되고 또한 관련 인력 운용의 효율성을 향상시킬 수 있다. 그럼으로써 운전을 처음 배우는 인원이 안전 마인드 함양과 실제로 운행간 접하게 되는 각종 위험사항을 사전에 인지하게 되어 안전사고 예방에도 크게 기여할 것이다. 군 조직 운용에 있어서도 생산성이 향상되어 질 것이다. 논문에서는 운전교육장의 각종 시스템 도입을 통해 안전의식 함양과 운전교육 효과를 극대화 하는데 기여할 수 있는 방향을 제시한다.
자동차라는 문명의 이기를 잘 활용하고 더 나아가 안전한 운행을 위해 보호장치의 일환으로 자동차 운전교육과 면허시험을 실시하고 있다. 학교는 생도들이 임관후 야전에서 운용하게 될 차량에 대한 기본소양과 본인이 직접운전 할 수 있는 능력을 갖추고 차량분야 관리자로서의 역할을 잘 수행하기 위해 자체적으로 인원과 장비를 편성하여 운전교육을 실시하고 있다. 최종적으로는 임관전 2종 보통운전 면허를 취득하는 것을 목표로 한다.. 운전교육은 차량조작 능력을 숙달하고 차량을 관리하는 것 외에도 안전이 최우선되고 올바른 운전습관과 소양형성이 무엇보다 중요하다 할 것이다. 또한 교육장 관리의 효율성 측면도 무시못 할 것이라 생각된다. 본 논문에서는 부대에서 운용하고 있는 운전교육장의 전자시스템 개선 부분 연구에 접근한다. 현재까지의 운전교육은 차량조작 능력숙달과 면허 취득에 초점이 맞추어져 운전교육이 진행된 경향이다. 또한 운전교육장 운용에 있어 인력측면에서도 개선의 여지가 일부 있었다. 현 운전교육장은 운전면허 시험을 대비해서 기능교육을 할 수 있도록 통제실, 차량내 채점기 설치, 채점 프로그램 등 전자 시스템이 구성되어 있으나 운전자가 습득해야할 정확한 운전감각을 유지할 수 있도록 코스별 차량 진행사항을 운전자 스스로 확인할 수 있어야 하나 그렇지 못하며 지속적으로 운전조교의 조력이 필요한 실정이다. 그리고 단순한 채점 프로그램으로 실시간 운전결과에 대한 가시화가 어려우며 실시후 차후 교육에 참고를 할 수 있는 실질적인 분석이 불가한 여건이다. 또한, 차량 운행간 발생할 수 있는 각종 위험에 대하여 대처할 수 있는 마인드를 함양하는 위험경고에 시스템도 부재되어 있다. 따라서 운전교육장에 널리 운용되고 있는 후방 감시카메라 활용, 위험방지시스템 도입, RFID를 접목한다면 운전교육간 코스별 차량 진행사항 확인이 가능하며 각종 위험요소에 대한 대처요령 인지와 교육 실시후 결과에 대한 분석이 보장되고 또한 관련 인력 운용의 효율성을 향상시킬 수 있다. 그럼으로써 운전을 처음 배우는 인원이 안전 마인드 함양과 실제로 운행간 접하게 되는 각종 위험사항을 사전에 인지하게 되어 안전사고 예방에도 크게 기여할 것이다. 군 조직 운용에 있어서도 생산성이 향상되어 질 것이다. 논문에서는 운전교육장의 각종 시스템 도입을 통해 안전의식 함양과 운전교육 효과를 극대화 하는데 기여할 수 있는 방향을 제시한다.
Driving lessons and driver's license test are being enforced as a part of the protective device for driving vehicles safely, Korea Militry Academy (KMA) provides driving lessons to help cadets develop the necessary knowiedge and skills to efficiently handle the vehicles in the field as managers of d...
Driving lessons and driver's license test are being enforced as a part of the protective device for driving vehicles safely, Korea Militry Academy (KMA) provides driving lessons to help cadets develop the necessary knowiedge and skills to efficiently handle the vehicles in the field as managers of driving vehicles. The needed personnels and equipments for driving lessons are prepared by the academy itself. The ultimate goal is to help cadets get drivers' licenses before commission. In addition to developing skills to operate vehicles, acquiring safe driving habits and safety awareness should be also included as the top priority. Also, the efficiency of keeping the driving course cannot be ignored. In this paper, we discuss the improvement of electronic driving course system. Until now, the driving lessons had tendency to be focussed only on acquiring driving skills to get drivers' licenses. and there were some rooms for improvement in saving human resources operating the driving course. Currenty, the driving course uses electronic system that includes a control room and a grading program installed inside of the vehicles. However, the driver is unable to check the necessary progression to maintain the accurate driving sense. This shortcoming necessitate the continual need for driving assistant to be present in the car. Also, due to the simple grading program, the visualization of real-time driving results is very difficult and practically impossible to analyze for the future improvement. In addition to the deficiency, the electronic system lacks the ability to give warnings in response to various dangers during the drive. For that reason, utilizing the rear surveillance cameras, introducing risk prevention system, and applying RFID will allow the progression of the vehicle to be known. Also, it will be possible to acquire the methods to deal with various hazards, and analyze the results of driving lessons, allowing the efficiency of the relevant human resource management to improve. This will aid the novice driver to cultivate safety awareness and recognizing various dangers encountered during the driving situations in advance, thereby contributing greatly to preventing accidents. The productivity in managing the military organization will increase. This paper suggests the direction that will contribute to maximizing the effect of driving lessons through adopting this system.
Driving lessons and driver's license test are being enforced as a part of the protective device for driving vehicles safely, Korea Militry Academy (KMA) provides driving lessons to help cadets develop the necessary knowiedge and skills to efficiently handle the vehicles in the field as managers of driving vehicles. The needed personnels and equipments for driving lessons are prepared by the academy itself. The ultimate goal is to help cadets get drivers' licenses before commission. In addition to developing skills to operate vehicles, acquiring safe driving habits and safety awareness should be also included as the top priority. Also, the efficiency of keeping the driving course cannot be ignored. In this paper, we discuss the improvement of electronic driving course system. Until now, the driving lessons had tendency to be focussed only on acquiring driving skills to get drivers' licenses. and there were some rooms for improvement in saving human resources operating the driving course. Currenty, the driving course uses electronic system that includes a control room and a grading program installed inside of the vehicles. However, the driver is unable to check the necessary progression to maintain the accurate driving sense. This shortcoming necessitate the continual need for driving assistant to be present in the car. Also, due to the simple grading program, the visualization of real-time driving results is very difficult and practically impossible to analyze for the future improvement. In addition to the deficiency, the electronic system lacks the ability to give warnings in response to various dangers during the drive. For that reason, utilizing the rear surveillance cameras, introducing risk prevention system, and applying RFID will allow the progression of the vehicle to be known. Also, it will be possible to acquire the methods to deal with various hazards, and analyze the results of driving lessons, allowing the efficiency of the relevant human resource management to improve. This will aid the novice driver to cultivate safety awareness and recognizing various dangers encountered during the driving situations in advance, thereby contributing greatly to preventing accidents. The productivity in managing the military organization will increase. This paper suggests the direction that will contribute to maximizing the effect of driving lessons through adopting this system.
주제어
#운전교육장 개선
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.