선행연구인 “독립영화에 나타나는 영상의미 전달효과”를 통해 영상제작에 있어 수용자와의 이해관계가 중요하다는 것을 깨달았다. 기획 중에 있는 느와르 장르의 개인영상물 제작활동에 대한 참고자료로 활용하기 위해 “비교영상을 이용한 한국형 필름느와르 특징 분석”이라는 주제를 가지고 연구를 시작했다. 각 국가별 비교분석을 위해 한국, 중국(홍콩), 미국의 필름느와르 중 “달콤한 인생”, “영웅본색”, “씬 시티” 세편을 선정하여 실험영상을 제작하였다. 20대 기독교인 중 남녀 40(각 20명)명을 대상으로 실험영상 관람 및 설문을 시행하였...
선행연구인 “독립영화에 나타나는 영상의미 전달효과”를 통해 영상제작에 있어 수용자와의 이해관계가 중요하다는 것을 깨달았다. 기획 중에 있는 느와르 장르의 개인영상물 제작활동에 대한 참고자료로 활용하기 위해 “비교영상을 이용한 한국형 필름느와르 특징 분석”이라는 주제를 가지고 연구를 시작했다. 각 국가별 비교분석을 위해 한국, 중국(홍콩), 미국의 필름느와르 중 “달콤한 인생”, “영웅본색”, “씬 시티” 세편을 선정하여 실험영상을 제작하였다. 20대 기독교인 중 남녀 40(각 20명)명을 대상으로 실험영상 관람 및 설문을 시행하였다. 설문 후 상투성, 자극성, 오락성으로 특징되는 “상세감각(sense of details)”이론에 작품성과 사실성을 추가하여 설문에 대한 분석을 진행하였다. 결과, 실험영상 상영 전 필름느와르에 대해 부정적이었던 실험자들은 실험영상 상영 후 남성 집단은 긍정적인 변화를 가져왔고 여성 집단의 부정적인 시각은 내려갔다. 여성이 남성에 비해 필름느와르에 대해 부정적인 시각을 가지고 있고 이는 남성캐릭터 중심으로 이루어진 필름느와르의 남성성이 원인으로 나타났다. 또 “달콤한 인생”은 사실성이 가장 높은 영화이며 사전설문에서 응답된 영화선정 내적요인인 배우와 스토리를 중시하는 한국관객의 요구를 수용하고 있었다. “달콤한 인생”은 “영웅본색”과 “씬 시티”에 비해 흥행성이 가장 높았다. 이외에도 폭력영화가 관객에게 미치는 영양에 대해 폭력영화에 많이 노출되면 둔감화현상이 생겨 억제화현상이 일어날 수 있다. 반면, 과거의 학습으로 모방심리의 파괴력은 극대화 될 수 있다. 이처럼 도덕적이고 윤리적인 개인의 성향에 따라 그 결과가 완전히 다르다. 수용자가 요구하는 필름느와르 제작을 위한 방법은 다음과 같다. 첫째, 필름느와르에 부정적인 여성관객을 위해 여성캐릭터의 주인공화로 호응을 얻는다. 둘째, 기존의 한국 필름느와르의 부진은 시나리오의 부제였다. 탄탄한 시나리오로 완성도 높은 작품을 만들어야 한다. 셋째, 현실감 있는 영상 구축이 필요하다. 폭력의 강도가 큰 영상보다 현실화 될 수 있을 법한 폭력이 수용자에게 더 큰 충격을 준다. 선정적이고 과장된 영상이미지보다 현실성을 갖춘 영상이미지가 오히려 더 자극적이고 기억이 오래 지속된다. 이처럼 필름느와르의 흥행성은 “여성관객을 공략, 작품의 완성도, 현실성 있는 영상구축”이 중요한 요인으로 작용할 것이다.
선행연구인 “독립영화에 나타나는 영상의미 전달효과”를 통해 영상제작에 있어 수용자와의 이해관계가 중요하다는 것을 깨달았다. 기획 중에 있는 느와르 장르의 개인영상물 제작활동에 대한 참고자료로 활용하기 위해 “비교영상을 이용한 한국형 필름느와르 특징 분석”이라는 주제를 가지고 연구를 시작했다. 각 국가별 비교분석을 위해 한국, 중국(홍콩), 미국의 필름느와르 중 “달콤한 인생”, “영웅본색”, “씬 시티” 세편을 선정하여 실험영상을 제작하였다. 20대 기독교인 중 남녀 40(각 20명)명을 대상으로 실험영상 관람 및 설문을 시행하였다. 설문 후 상투성, 자극성, 오락성으로 특징되는 “상세감각(sense of details)”이론에 작품성과 사실성을 추가하여 설문에 대한 분석을 진행하였다. 결과, 실험영상 상영 전 필름느와르에 대해 부정적이었던 실험자들은 실험영상 상영 후 남성 집단은 긍정적인 변화를 가져왔고 여성 집단의 부정적인 시각은 내려갔다. 여성이 남성에 비해 필름느와르에 대해 부정적인 시각을 가지고 있고 이는 남성캐릭터 중심으로 이루어진 필름느와르의 남성성이 원인으로 나타났다. 또 “달콤한 인생”은 사실성이 가장 높은 영화이며 사전설문에서 응답된 영화선정 내적요인인 배우와 스토리를 중시하는 한국관객의 요구를 수용하고 있었다. “달콤한 인생”은 “영웅본색”과 “씬 시티”에 비해 흥행성이 가장 높았다. 이외에도 폭력영화가 관객에게 미치는 영양에 대해 폭력영화에 많이 노출되면 둔감화현상이 생겨 억제화현상이 일어날 수 있다. 반면, 과거의 학습으로 모방심리의 파괴력은 극대화 될 수 있다. 이처럼 도덕적이고 윤리적인 개인의 성향에 따라 그 결과가 완전히 다르다. 수용자가 요구하는 필름느와르 제작을 위한 방법은 다음과 같다. 첫째, 필름느와르에 부정적인 여성관객을 위해 여성캐릭터의 주인공화로 호응을 얻는다. 둘째, 기존의 한국 필름느와르의 부진은 시나리오의 부제였다. 탄탄한 시나리오로 완성도 높은 작품을 만들어야 한다. 셋째, 현실감 있는 영상 구축이 필요하다. 폭력의 강도가 큰 영상보다 현실화 될 수 있을 법한 폭력이 수용자에게 더 큰 충격을 준다. 선정적이고 과장된 영상이미지보다 현실성을 갖춘 영상이미지가 오히려 더 자극적이고 기억이 오래 지속된다. 이처럼 필름느와르의 흥행성은 “여성관객을 공략, 작품의 완성도, 현실성 있는 영상구축”이 중요한 요인으로 작용할 것이다.
In an earlier study on “The Delivery Effect Analysis of an Image Meaning appeared the Independent Film”, it was found that an understanding of the consumers’ mindset was important for image production. To utilize as reference data dealing with production activity linked with personal images of the n...
In an earlier study on “The Delivery Effect Analysis of an Image Meaning appeared the Independent Film”, it was found that an understanding of the consumers’ mindset was important for image production. To utilize as reference data dealing with production activity linked with personal images of the noir genre which is in the planning stages, I have begun a study on the subject of “An Analysis of the Characteristics of Korean Film Noir Using Comparative Images”. For the purpose of a comparative analysis of several countries, three movies have been selected each from Korea, China (Hong Kong), and the USA in order to produce an experimental image. The experimental image was shown to forty men and women (20 each) who were Christians in their twenties, and a questionnaire survey was conducted. After the survey, artistic value and realism were added to the “sense of details” characterized by conventionality, provocativeness, and entertainment value, and then an analysis of the survey was conducted. The results show that while the subjects displayed a negative attitude to film noir prior to the showing, there was subsequently a positive change for the male group and a lessening of negative outlook for the female group. The women tended to exhibit a negative outlook on film noir when compared to the men, and the reason for this was due to the masculinity of film noir that revolves around male characters. Also, “A Bittersweet Life” was the movie with the highest realism and accommodated the demands of Korean audience who placed importance on actors and plot, which constituted the internal components of selecting a movie, as responded on the questionnaire survey conducted in advance. “A Bittersweet Life” was more popular than “A Better Tomorrow” and “Sin City”. Besides, in terms of the impact of violent movies on the audience, there is a dulling effect if exposed frequently to violent movies and the phenomenon of suppression can occur. Conversely, due to past learning, the destructiveness of imitation psychology can be maximized. The results can differ radically depending on the ethical and moral disposition of individuals. The method of production of film noir as demanded by the consumer is as follows. First, secure a positive response from female audiences who display a negative attitude toward film noir by creating female main characters. Second, the poor progress of existing Korean film noir had been due to inadequate scenario. Highly accomplished works with a solid scenario must be created. Third, a realistic image must be constructed. Violence that is closer to real life rather than one of high intensity exerts more impact on the audience. Rather than sensational and exaggerated images, those with realism are more provocative and remain longer in the audience’s memory. As such, “winning over female audience, quality of finished work, and construction of realistic images” will serve as important components in reference to commercial success of film noir.
In an earlier study on “The Delivery Effect Analysis of an Image Meaning appeared the Independent Film”, it was found that an understanding of the consumers’ mindset was important for image production. To utilize as reference data dealing with production activity linked with personal images of the noir genre which is in the planning stages, I have begun a study on the subject of “An Analysis of the Characteristics of Korean Film Noir Using Comparative Images”. For the purpose of a comparative analysis of several countries, three movies have been selected each from Korea, China (Hong Kong), and the USA in order to produce an experimental image. The experimental image was shown to forty men and women (20 each) who were Christians in their twenties, and a questionnaire survey was conducted. After the survey, artistic value and realism were added to the “sense of details” characterized by conventionality, provocativeness, and entertainment value, and then an analysis of the survey was conducted. The results show that while the subjects displayed a negative attitude to film noir prior to the showing, there was subsequently a positive change for the male group and a lessening of negative outlook for the female group. The women tended to exhibit a negative outlook on film noir when compared to the men, and the reason for this was due to the masculinity of film noir that revolves around male characters. Also, “A Bittersweet Life” was the movie with the highest realism and accommodated the demands of Korean audience who placed importance on actors and plot, which constituted the internal components of selecting a movie, as responded on the questionnaire survey conducted in advance. “A Bittersweet Life” was more popular than “A Better Tomorrow” and “Sin City”. Besides, in terms of the impact of violent movies on the audience, there is a dulling effect if exposed frequently to violent movies and the phenomenon of suppression can occur. Conversely, due to past learning, the destructiveness of imitation psychology can be maximized. The results can differ radically depending on the ethical and moral disposition of individuals. The method of production of film noir as demanded by the consumer is as follows. First, secure a positive response from female audiences who display a negative attitude toward film noir by creating female main characters. Second, the poor progress of existing Korean film noir had been due to inadequate scenario. Highly accomplished works with a solid scenario must be created. Third, a realistic image must be constructed. Violence that is closer to real life rather than one of high intensity exerts more impact on the audience. Rather than sensational and exaggerated images, those with realism are more provocative and remain longer in the audience’s memory. As such, “winning over female audience, quality of finished work, and construction of realistic images” will serve as important components in reference to commercial success of film noir.
주제어
#비교영상 달콤한 인생 필름느와르
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.