본 논문은 승강장 안전 확보를 위해 건설되고 있는 승강장안전문이 설치된 지하철 역사에서 자동열차운전장치를 채택하여 운행 중인 전동차의 정위치 정차 특성에 관한 연구이다. 연구방법으로 국내에서 채택하고 있는 자동열차운전시스템의 기술현황과 승강장안전문의 제작구조 등 연구의 필요성에 대한 조사를 수행하였고 자동열차운전장치와 견인제어장치 등 역행 및 제동제어를 위한 시스템 간 상관관계를 기술적으로 분석하여 정위치 정차 특성을 고찰하였다. 또한 자동열차운전장치를 도입하여 운영하고 있는 각 운영기관의 사례를 분석하여 정위치 정차 성능특성 요인을 선정하고 각 요인별 열차 특성 실험을 전 편성 대상으로 실측과 각 종 툴을 활용하여 시행 후 결과를 분석하였다. 연구결과로는 승강장 정지 점까지 열차 가, 감속도 변화를 고려한 ATO속도프로파일과 궤도정보 등의 정밀성에 따라 정차 성능특성이 변화됨을 알 수 있었다. 또한 열차의 공기 및 회생(전기)제동 전환을 위한 ...
본 논문은 승강장 안전 확보를 위해 건설되고 있는 승강장안전문이 설치된 지하철 역사에서 자동열차운전장치를 채택하여 운행 중인 전동차의 정위치 정차 특성에 관한 연구이다. 연구방법으로 국내에서 채택하고 있는 자동열차운전시스템의 기술현황과 승강장안전문의 제작구조 등 연구의 필요성에 대한 조사를 수행하였고 자동열차운전장치와 견인제어장치 등 역행 및 제동제어를 위한 시스템 간 상관관계를 기술적으로 분석하여 정위치 정차 특성을 고찰하였다. 또한 자동열차운전장치를 도입하여 운영하고 있는 각 운영기관의 사례를 분석하여 정위치 정차 성능특성 요인을 선정하고 각 요인별 열차 특성 실험을 전 편성 대상으로 실측과 각 종 툴을 활용하여 시행 후 결과를 분석하였다. 연구결과로는 승강장 정지 점까지 열차 가, 감속도 변화를 고려한 ATO속도프로파일과 궤도정보 등의 정밀성에 따라 정차 성능특성이 변화됨을 알 수 있었다. 또한 열차의 공기 및 회생(전기)제동 전환을 위한 지연시간 등 각 장치별 전송주기 및 응답시간과 회생제동 차단이 정위치 정차 성능특성에 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 제동장치의 신뢰성과 내구성에 따라 특성이 감소함을 알 수 있었다. 본 논문에서는 열차의 정위치 정차 성능특성에 영향을 미치는 요인을 선정하여 검증하고 성능확보 방안을 제시하였다. 하지만 역사 내 승강장안전문에서의 열차 정위치 정차 성능확보를 위해서는 제시한 모든 요인에 대한 고려가 필요하나, 나머지 요인에 대한 실험은 영업운행 열차임을 감안하여 향후 연구과제로 남겨두고자 한다.
본 논문은 승강장 안전 확보를 위해 건설되고 있는 승강장안전문이 설치된 지하철 역사에서 자동열차운전장치를 채택하여 운행 중인 전동차의 정위치 정차 특성에 관한 연구이다. 연구방법으로 국내에서 채택하고 있는 자동열차운전시스템의 기술현황과 승강장안전문의 제작구조 등 연구의 필요성에 대한 조사를 수행하였고 자동열차운전장치와 견인제어장치 등 역행 및 제동제어를 위한 시스템 간 상관관계를 기술적으로 분석하여 정위치 정차 특성을 고찰하였다. 또한 자동열차운전장치를 도입하여 운영하고 있는 각 운영기관의 사례를 분석하여 정위치 정차 성능특성 요인을 선정하고 각 요인별 열차 특성 실험을 전 편성 대상으로 실측과 각 종 툴을 활용하여 시행 후 결과를 분석하였다. 연구결과로는 승강장 정지 점까지 열차 가, 감속도 변화를 고려한 ATO속도프로파일과 궤도정보 등의 정밀성에 따라 정차 성능특성이 변화됨을 알 수 있었다. 또한 열차의 공기 및 회생(전기)제동 전환을 위한 지연시간 등 각 장치별 전송주기 및 응답시간과 회생제동 차단이 정위치 정차 성능특성에 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 제동장치의 신뢰성과 내구성에 따라 특성이 감소함을 알 수 있었다. 본 논문에서는 열차의 정위치 정차 성능특성에 영향을 미치는 요인을 선정하여 검증하고 성능확보 방안을 제시하였다. 하지만 역사 내 승강장안전문에서의 열차 정위치 정차 성능확보를 위해서는 제시한 모든 요인에 대한 고려가 필요하나, 나머지 요인에 대한 실험은 영업운행 열차임을 감안하여 향후 연구과제로 남겨두고자 한다.
This paper is a research on precision stop characteristics of EMU automatically operated in a subway line that PSD was installed in all stations. Thru the relative investigation of platform safety door and technical relationship between ATO system and train control system and present train operation...
This paper is a research on precision stop characteristics of EMU automatically operated in a subway line that PSD was installed in all stations. Thru the relative investigation of platform safety door and technical relationship between ATO system and train control system and present train operation conditions of ATO systems, analyzed the characteristics of EMU's precision stop. Also, investigated the examples of automatic train operation system of each subway company, classified elements concerning with the precision stop of EMU. By means of measurements of all EMU's peculiar stopping qualities and observations by various train testers, analyzed the results. According to the experimental research, accurate control of speed profile by ATO that carefully considered acceleration and deceleration and exact track information, changed precision stop characteristics of EMU at platform stopping window. Also, delay times of braking conversion from electric to pneumatic, transmission periods of each electronic system and regeneration braking interceptions affected precision accuracy. As a last main factor, reliability and durability of train system itself turned the characteristics more or less also. This paper showed various elements had an impact on stopping accuracy and proposed effective improvement plans. To make sure precision accuracy, all possible elements have to deal with the train automation design process comprehensively, influence of unremarkable elements will leave for a constant research.
This paper is a research on precision stop characteristics of EMU automatically operated in a subway line that PSD was installed in all stations. Thru the relative investigation of platform safety door and technical relationship between ATO system and train control system and present train operation conditions of ATO systems, analyzed the characteristics of EMU's precision stop. Also, investigated the examples of automatic train operation system of each subway company, classified elements concerning with the precision stop of EMU. By means of measurements of all EMU's peculiar stopping qualities and observations by various train testers, analyzed the results. According to the experimental research, accurate control of speed profile by ATO that carefully considered acceleration and deceleration and exact track information, changed precision stop characteristics of EMU at platform stopping window. Also, delay times of braking conversion from electric to pneumatic, transmission periods of each electronic system and regeneration braking interceptions affected precision accuracy. As a last main factor, reliability and durability of train system itself turned the characteristics more or less also. This paper showed various elements had an impact on stopping accuracy and proposed effective improvement plans. To make sure precision accuracy, all possible elements have to deal with the train automation design process comprehensively, influence of unremarkable elements will leave for a constant research.
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