본 연구는 고등학교 음악교육에 있어서 컴퓨터음악을 활용하여 실제 수업에 효과적인 지도방법을 연구하는데 목적이 있다.
컴퓨터를 음악교육에는 활용하는 방법은 크게 두 가지가 있는데 하나는 ‘교수자(Tutor)’의 시각에서 음악교육에 활용하기 위해 만든 CAI이고, 다른 하나는 여러 종류의 음악 소프트웨어를 ‘교수도구(Tool)’로 활용하려는 시각이다. 본 연구는 ‘활동적인 음악수업’을 기본으로 하는 제 7차 음악교육과정을 바탕으로 컴퓨터음악을 보조적인 수단이 아닌 학습도구로서 활동영역에서의 사용 가능성을 제시하였다.
연구 방법으로 컴퓨터를 이용한 교육인 CAI의 개념에 대해 알아보고, 컴퓨터와 교육의 연관성을 조사하였다. 컴퓨터음악을 활용한 학습지도안 작성을 위해 컴퓨터음악의 개념과 장, 단점 그리고 교육적 필요성 등을 알아보고, 제 7차 음악과 교육과정의 활동영역을 중심으로 컴퓨터 음악의 교육적 활용방안을 모색하여 컴퓨터음악을 활용한 창작, 감상영역의 학습지도안을 작성하였다.
컴퓨터 음악은 실제 교수-학습에 있어서 여러 가지로 활용을 할 수 있다. 실제 악기를 대신 할 수 있으며 녹음을 할 수 있고, 채널 별 연주가 가능하다. 여러 가지 소리의 표현이 가능하고 영상을 사용하는 멀티미디어로서의 활용이 가능하다.
본 연구는 이러한 컴퓨터음악의 교육적으로 접목할 수 있는 장점을 활용하여 학생들이 보다 흥미를 가지고 적극적으로 수업에 참여할 수 있는 지도방안을 제시하였다.
아직까지 컴퓨터음악을 활용한 음악교육을 하려면 컴퓨터음악의 전문적인 지식과 기술이 필요하고 교육환경 또한 뒷받침되어야 하므로 많은 어려움이 따른다. 하지만 음악교육을 위한 코스웨어의 개발과 교육환경을 개선하는 등의 노력이 계속된다면 컴퓨터음악을 활용한 음악교육의 활성화를 통하여 보다 나은 음악교육이 이루어 질 수 있을 것이다.
본 연구를 통하여 컴퓨터가 보편화된 사회와 함께 음악학습의 다양하고 창의적인 수업이 이루어지길 기대한다.
본 연구는 고등학교 음악교육에 있어서 컴퓨터음악을 활용하여 실제 수업에 효과적인 지도방법을 연구하는데 목적이 있다.
컴퓨터를 음악교육에는 활용하는 방법은 크게 두 가지가 있는데 하나는 ‘교수자(Tutor)’의 시각에서 음악교육에 활용하기 위해 만든 CAI이고, 다른 하나는 여러 종류의 음악 소프트웨어를 ‘교수도구(Tool)’로 활용하려는 시각이다. 본 연구는 ‘활동적인 음악수업’을 기본으로 하는 제 7차 음악교육과정을 바탕으로 컴퓨터음악을 보조적인 수단이 아닌 학습도구로서 활동영역에서의 사용 가능성을 제시하였다.
연구 방법으로 컴퓨터를 이용한 교육인 CAI의 개념에 대해 알아보고, 컴퓨터와 교육의 연관성을 조사하였다. 컴퓨터음악을 활용한 학습지도안 작성을 위해 컴퓨터음악의 개념과 장, 단점 그리고 교육적 필요성 등을 알아보고, 제 7차 음악과 교육과정의 활동영역을 중심으로 컴퓨터 음악의 교육적 활용방안을 모색하여 컴퓨터음악을 활용한 창작, 감상영역의 학습지도안을 작성하였다.
컴퓨터 음악은 실제 교수-학습에 있어서 여러 가지로 활용을 할 수 있다. 실제 악기를 대신 할 수 있으며 녹음을 할 수 있고, 채널 별 연주가 가능하다. 여러 가지 소리의 표현이 가능하고 영상을 사용하는 멀티미디어로서의 활용이 가능하다.
본 연구는 이러한 컴퓨터음악의 교육적으로 접목할 수 있는 장점을 활용하여 학생들이 보다 흥미를 가지고 적극적으로 수업에 참여할 수 있는 지도방안을 제시하였다.
아직까지 컴퓨터음악을 활용한 음악교육을 하려면 컴퓨터음악의 전문적인 지식과 기술이 필요하고 교육환경 또한 뒷받침되어야 하므로 많은 어려움이 따른다. 하지만 음악교육을 위한 코스웨어의 개발과 교육환경을 개선하는 등의 노력이 계속된다면 컴퓨터음악을 활용한 음악교육의 활성화를 통하여 보다 나은 음악교육이 이루어 질 수 있을 것이다.
본 연구를 통하여 컴퓨터가 보편화된 사회와 함께 음악학습의 다양하고 창의적인 수업이 이루어지길 기대한다.
The purpose of this study is to research into an effective instructional method for the real teaching by utilizing computer music for music education of high school.
There are largely two methods of applying computer to music education. One is CAI that was made in order to apply it to music educ...
The purpose of this study is to research into an effective instructional method for the real teaching by utilizing computer music for music education of high school.
There are largely two methods of applying computer to music education. One is CAI that was made in order to apply it to music education from the viewpoint of 'tutor.' Another is viewpoint that tries to utilize several music softwares as 'teaching tool.' Based on the 7th National Music Curriculum that has the basis as 'active music instruction,' this study suggested availability for the sphere of activity by having computer music as a learning tool, not an auxiliary means.
As for a research method, a concept of CAI, which is the education of using computer, was examined. And, the association between computer and education was surveyed. In order to prepare the learning-guidance plan of utilizing computer music, the concept, merits, and demerits, and educational necessity in computer music were examined. And, by seeking for a plan of educational application in computer music centering on the activity sphere in the 7th National Music Curriculum, the learning-guidance plan in the creation-and-appreciation sphere of utilizing computer music was prepared.
Computer music can be applied severally to the real teaching-learning. It is available for substituting for actual instrument, for recording, and for performing by channel. It is available for expressing several sounds, and for being utilized as multi-media of using image.
This study suggested the instructional plan that students can positively participate in instruction with having more interest, by utilizing merits in this computer music available for being integrated educationally.
Still, given performing music education of utilizing computer music, the professional knowledge and technology in computer music are required, and the educational environment also needs to be supported, thereby being followed by many difficulties. However, given being continued efforts such as developing course-ware and improving educational environment for music education, the better music education will be able to be performed through activating music education of utilizing computer music.
Through this study, the diverse and creative instruction in music learning is expected to be performed, together with society that computer is universalized.
The purpose of this study is to research into an effective instructional method for the real teaching by utilizing computer music for music education of high school.
There are largely two methods of applying computer to music education. One is CAI that was made in order to apply it to music education from the viewpoint of 'tutor.' Another is viewpoint that tries to utilize several music softwares as 'teaching tool.' Based on the 7th National Music Curriculum that has the basis as 'active music instruction,' this study suggested availability for the sphere of activity by having computer music as a learning tool, not an auxiliary means.
As for a research method, a concept of CAI, which is the education of using computer, was examined. And, the association between computer and education was surveyed. In order to prepare the learning-guidance plan of utilizing computer music, the concept, merits, and demerits, and educational necessity in computer music were examined. And, by seeking for a plan of educational application in computer music centering on the activity sphere in the 7th National Music Curriculum, the learning-guidance plan in the creation-and-appreciation sphere of utilizing computer music was prepared.
Computer music can be applied severally to the real teaching-learning. It is available for substituting for actual instrument, for recording, and for performing by channel. It is available for expressing several sounds, and for being utilized as multi-media of using image.
This study suggested the instructional plan that students can positively participate in instruction with having more interest, by utilizing merits in this computer music available for being integrated educationally.
Still, given performing music education of utilizing computer music, the professional knowledge and technology in computer music are required, and the educational environment also needs to be supported, thereby being followed by many difficulties. However, given being continued efforts such as developing course-ware and improving educational environment for music education, the better music education will be able to be performed through activating music education of utilizing computer music.
Through this study, the diverse and creative instruction in music learning is expected to be performed, together with society that computer is universalized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.