요하네스 브람스는 19C 낭만파 음악의 최전성기에 등장했음에도 ‘낭만파 시대의 신고전주의 작곡가’라 불리우면서 독자적인 음악세계를 개척해 나간다. 가곡에 있어서도 슈베르트와 슈만에 이어 19C 예술가곡 발전에 큰 공헌을 한 작곡가로서 독일예술가곡의 역사에서 그가 차지하는 비중이 크다.
그 중에서도 그가 최후에 남긴 가곡, <네 개의 엄숙한 노래 (Vier ernste gesange) op.121>는 제 1곡 ‘인생에게 임하는 일이’, 제 2곡 ‘내가 모든 학대를 보았도다’, 제 3곡 ‘죽음이여, 고통스런 죽음이여...
요하네스 브람스는 19C 낭만파 음악의 최전성기에 등장했음에도 ‘낭만파 시대의 신고전주의 작곡가’라 불리우면서 독자적인 음악세계를 개척해 나간다. 가곡에 있어서도 슈베르트와 슈만에 이어 19C 예술가곡 발전에 큰 공헌을 한 작곡가로서 독일예술가곡의 역사에서 그가 차지하는 비중이 크다.
그 중에서도 그가 최후에 남긴 가곡, <네 개의 엄숙한 노래 (Vier ernste gesange) op.121>는 제 1곡 ‘인생에게 임하는 일이’, 제 2곡 ‘내가 모든 학대를 보았도다’, 제 3곡 ‘죽음이여, 고통스런 죽음이여’, 제 4곡 ‘내가 인간의 말과 천사의 말을 할지라도’, 총 4개의 곡으로 구성되어 있고, 성서에서 가사를 채택하였다. 이 작품에서 브람스는 사랑하는 사람들과 자신의 삶에 있어서 종말을 예감하고 세상사의 허무함과 죽음, 그리고 그 죽음을 축복으로 승화시키면서 영원히 변하지 않는 사랑의 고귀함을 노래하고 있다.
본 논문에서는 ‘4개의 엄숙한 노래’를 중심으로 브람스의 생애와 그의 가곡에 나오는 일반적인 배경에 대해 살펴보고, 본론에서는 각 곡을 전체적으로 분석하면서 가사와 가창부의 선율, 반주부의 특징 등을 연구하였다.
형식과 구조에 있어서는 브람스 가곡에서 주로 사용되어진 유절형식을 따르지 않고 통절형식을 갖추고 있으며, 고전주의적 소나타 형식과 비슷한 구조를 가지고 있는 등 전형적인 고전주의 형식을 추구하고 있음을 보여주고 있다.
이와는 대조적으로 선율에서 서정성과 화성에서의 부속7화음, 부감7화음 등을 사용한 반음계적 진행과 철저한 조성감을 바탕으로 한 낭만주의적 계류음과 조바꿈 등은 낭만주의적 표현기법이라고 할 수 있으며, 리듬에 있어서 당김음과 대사리듬의 사용, 가창부와 반주부에서 교묘한 대위법적 수법의 사용도 역시 낭만주의적 표현기법이라고 할 수 있다. 이렇게 고전주의적인 형식에 낭만주의적 표현기법을 훌륭하게 조화시킴으로서 ‘낭만주의적 고전주의자’ 브람스의 작품 특성을 잘 표현하고 있다.
균형 잡히고 완성도 있는 작품해석과 연주를 위해서는 성악가와 피아니스트가 자신들의 영역을 넘어선 곡에 대한 전반적인 이해와 적극적인 의사소통이 필요하겠다. 이런 과정을 통하여 연습은 물론이고 연주를 할 때에도 체계적이고 논리적인 음악구성과 좋은 앙상블로 다가가고, 청중에게도 깊은 감동을 전할 수 있겠다.
요하네스 브람스는 19C 낭만파 음악의 최전성기에 등장했음에도 ‘낭만파 시대의 신고전주의 작곡가’라 불리우면서 독자적인 음악세계를 개척해 나간다. 가곡에 있어서도 슈베르트와 슈만에 이어 19C 예술가곡 발전에 큰 공헌을 한 작곡가로서 독일예술가곡의 역사에서 그가 차지하는 비중이 크다.
그 중에서도 그가 최후에 남긴 가곡, <네 개의 엄숙한 노래 (Vier ernste gesange) op.121>는 제 1곡 ‘인생에게 임하는 일이’, 제 2곡 ‘내가 모든 학대를 보았도다’, 제 3곡 ‘죽음이여, 고통스런 죽음이여’, 제 4곡 ‘내가 인간의 말과 천사의 말을 할지라도’, 총 4개의 곡으로 구성되어 있고, 성서에서 가사를 채택하였다. 이 작품에서 브람스는 사랑하는 사람들과 자신의 삶에 있어서 종말을 예감하고 세상사의 허무함과 죽음, 그리고 그 죽음을 축복으로 승화시키면서 영원히 변하지 않는 사랑의 고귀함을 노래하고 있다.
본 논문에서는 ‘4개의 엄숙한 노래’를 중심으로 브람스의 생애와 그의 가곡에 나오는 일반적인 배경에 대해 살펴보고, 본론에서는 각 곡을 전체적으로 분석하면서 가사와 가창부의 선율, 반주부의 특징 등을 연구하였다.
형식과 구조에 있어서는 브람스 가곡에서 주로 사용되어진 유절형식을 따르지 않고 통절형식을 갖추고 있으며, 고전주의적 소나타 형식과 비슷한 구조를 가지고 있는 등 전형적인 고전주의 형식을 추구하고 있음을 보여주고 있다.
이와는 대조적으로 선율에서 서정성과 화성에서의 부속7화음, 부감7화음 등을 사용한 반음계적 진행과 철저한 조성감을 바탕으로 한 낭만주의적 계류음과 조바꿈 등은 낭만주의적 표현기법이라고 할 수 있으며, 리듬에 있어서 당김음과 대사리듬의 사용, 가창부와 반주부에서 교묘한 대위법적 수법의 사용도 역시 낭만주의적 표현기법이라고 할 수 있다. 이렇게 고전주의적인 형식에 낭만주의적 표현기법을 훌륭하게 조화시킴으로서 ‘낭만주의적 고전주의자’ 브람스의 작품 특성을 잘 표현하고 있다.
균형 잡히고 완성도 있는 작품해석과 연주를 위해서는 성악가와 피아니스트가 자신들의 영역을 넘어선 곡에 대한 전반적인 이해와 적극적인 의사소통이 필요하겠다. 이런 과정을 통하여 연습은 물론이고 연주를 할 때에도 체계적이고 논리적인 음악구성과 좋은 앙상블로 다가가고, 청중에게도 깊은 감동을 전할 수 있겠다.
Although J. Brahms appeared in the golden age of the 19C Romantic music, he explored original music world while being referred to as 'a Neo-classical composer in Romantic age'. Also in lieder, he occupied an important position in the German art lieder as a composer who greatly contributed to the dev...
Although J. Brahms appeared in the golden age of the 19C Romantic music, he explored original music world while being referred to as 'a Neo-classical composer in Romantic age'. Also in lieder, he occupied an important position in the German art lieder as a composer who greatly contributed to the development of the 19C art lieder following Schubert and Schumann.
Among them, his last work 「Vier ernste gesange, op.121」 consists of four pieces; #1. Denn Es Gehet Dem Menschen Wie Dem Vieh, #2. Ich Wandte Mich Und Sahe An alle, #3. O Tod, Wie Bitter Bist Du, #4. Wenn Ich Mit Menschen-Und Mit Engelsuzgen, and chose the words from the Bible. In this piece, Brahms sings nobility of endless love while having a premonition of the end of his loved ones and himself and sublimating nothingness of worldly affairs and death in blessing.
The current study examined Brahms's life and the general background of his lieder focusing on 'Vier ernste gesange' and the main body of the study studied the words, the melody of singing parts and the characteristics of accompaniment parts while analyzing each piece in general.
As for the form and the structure, the form is typical classicism, such as its through-composed form different from Brahms’ other lieder, which have strophic form; and its structure follows the form of classical sonata.
In contrast, the lyric characteristic in its melody, the chromatic progress using secondary dominant and secondary diminished 7th chord, and Romantic suspension and modulation based on thorough tonality in its harmony are the techniques of Romantic expression. Its rhythm also shows the Romantic techniques of syncopation, cross-rhythm, and the skillful counterpoint of its singing parts and accompaniments. Like this, this piece expresses characteristics of Brahms 'a Romantic classicist' by harmonizing Romantic expression with classical form.
Although J. Brahms appeared in the golden age of the 19C Romantic music, he explored original music world while being referred to as 'a Neo-classical composer in Romantic age'. Also in lieder, he occupied an important position in the German art lieder as a composer who greatly contributed to the development of the 19C art lieder following Schubert and Schumann.
Among them, his last work 「Vier ernste gesange, op.121」 consists of four pieces; #1. Denn Es Gehet Dem Menschen Wie Dem Vieh, #2. Ich Wandte Mich Und Sahe An alle, #3. O Tod, Wie Bitter Bist Du, #4. Wenn Ich Mit Menschen-Und Mit Engelsuzgen, and chose the words from the Bible. In this piece, Brahms sings nobility of endless love while having a premonition of the end of his loved ones and himself and sublimating nothingness of worldly affairs and death in blessing.
The current study examined Brahms's life and the general background of his lieder focusing on 'Vier ernste gesange' and the main body of the study studied the words, the melody of singing parts and the characteristics of accompaniment parts while analyzing each piece in general.
As for the form and the structure, the form is typical classicism, such as its through-composed form different from Brahms’ other lieder, which have strophic form; and its structure follows the form of classical sonata.
In contrast, the lyric characteristic in its melody, the chromatic progress using secondary dominant and secondary diminished 7th chord, and Romantic suspension and modulation based on thorough tonality in its harmony are the techniques of Romantic expression. Its rhythm also shows the Romantic techniques of syncopation, cross-rhythm, and the skillful counterpoint of its singing parts and accompaniments. Like this, this piece expresses characteristics of Brahms 'a Romantic classicist' by harmonizing Romantic expression with classical form.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.