본 논문은 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 가곡 『네 개의 엄숙한 노래(Vier ernste Ges?nge Op.121)』을 대상으로 연구, 분석한 것이다. 19세기 낭만주의 시대에 살았던 브람스는 낭만주의 시대에 살았지만 그의 음악은 고전주의 시대 음악 양식과 낭만주의 음악 어법을 결합시킨 신고전주의 작곡가이다. 그는 교향곡과 피아노 곡, 실내악, 관현악, 합창, 가곡 등의 다양한 장르의 작품을 남겼으며 그의 작품들은 낭만주의 시대에 중요한 위치로 평가되고 있다. 브람스의 성악음악은 200여곡의 독창곡...
본 논문은 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 가곡 『네 개의 엄숙한 노래(Vier ernste Ges?nge Op.121)』을 대상으로 연구, 분석한 것이다. 19세기 낭만주의 시대에 살았던 브람스는 낭만주의 시대에 살았지만 그의 음악은 고전주의 시대 음악 양식과 낭만주의 음악 어법을 결합시킨 신고전주의 작곡가이다. 그는 교향곡과 피아노 곡, 실내악, 관현악, 합창, 가곡 등의 다양한 장르의 작품을 남겼으며 그의 작품들은 낭만주의 시대에 중요한 위치로 평가되고 있다. 브람스의 성악음악은 200여곡의 독창곡, 70곡의 민요곡집, 25개의 이중창곡, 피아노 반주가 붙은 30곡이 넘는 4중창곡이 있는데, 그는 주로 ‘사랑’과 ‘죽음’에 대한 주제에 관심을 가지고 많은 가곡들을 작곡하였다. 브람스의 마지막 작품인『네 개의 엄숙한 노래(Vier ernste Ges?nge Op.121)』는 성서를 바탕으로 가사를 사용하였으며, 브람스가 관심을 가졌던 ‘죽음’과 ‘사랑’을 주제로 세상의 헛됨, 죽음, 삶, 사랑의 위대함 등의 내용을 담고 있다. 이 곡의 분석에 앞서 브람스의 생애와 브람스 이전의 독일 예술 가곡의 역사적 배경을 살펴보고, 브람스 음악의 특징과 작곡 기법에 대해 연구하고자 한다. 또한 작품 배경에 대하여 알아보고, 브람스 음악의 특징과 그의 작곡 기법이 「네 개의 엄숙한 노래 Op.121」에서 어떻게 사용되고 표현되었는지 고찰하는 것이 이 논문의 목적이다. 이 연구에 사용된 악보는《Brahms Lieder Vol.Ⅳ-Vier ernste Ges?nge Op.121, New York: Edition Peters》이며, 가사의 번역은《대한성서공회. 한영성경전서 개역개정판. 서울: 대한성서공회, 2008.》(1,2,4번곡)과《주교회의성서위원회. 성경. 서울: 한국천주교중앙협의회, 2005.》(3번곡)에서 사용하였다.
본 논문은 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 가곡 『네 개의 엄숙한 노래(Vier ernste Ges?nge Op.121)』을 대상으로 연구, 분석한 것이다. 19세기 낭만주의 시대에 살았던 브람스는 낭만주의 시대에 살았지만 그의 음악은 고전주의 시대 음악 양식과 낭만주의 음악 어법을 결합시킨 신고전주의 작곡가이다. 그는 교향곡과 피아노 곡, 실내악, 관현악, 합창, 가곡 등의 다양한 장르의 작품을 남겼으며 그의 작품들은 낭만주의 시대에 중요한 위치로 평가되고 있다. 브람스의 성악음악은 200여곡의 독창곡, 70곡의 민요곡집, 25개의 이중창곡, 피아노 반주가 붙은 30곡이 넘는 4중창곡이 있는데, 그는 주로 ‘사랑’과 ‘죽음’에 대한 주제에 관심을 가지고 많은 가곡들을 작곡하였다. 브람스의 마지막 작품인『네 개의 엄숙한 노래(Vier ernste Ges?nge Op.121)』는 성서를 바탕으로 가사를 사용하였으며, 브람스가 관심을 가졌던 ‘죽음’과 ‘사랑’을 주제로 세상의 헛됨, 죽음, 삶, 사랑의 위대함 등의 내용을 담고 있다. 이 곡의 분석에 앞서 브람스의 생애와 브람스 이전의 독일 예술 가곡의 역사적 배경을 살펴보고, 브람스 음악의 특징과 작곡 기법에 대해 연구하고자 한다. 또한 작품 배경에 대하여 알아보고, 브람스 음악의 특징과 그의 작곡 기법이 「네 개의 엄숙한 노래 Op.121」에서 어떻게 사용되고 표현되었는지 고찰하는 것이 이 논문의 목적이다. 이 연구에 사용된 악보는《Brahms Lieder Vol.Ⅳ-Vier ernste Ges?nge Op.121, New York: Edition Peters》이며, 가사의 번역은《대한성서공회. 한영성경전서 개역개정판. 서울: 대한성서공회, 2008.》(1,2,4번곡)과《주교회의성서위원회. 성경. 서울: 한국천주교중앙협의회, 2005.》(3번곡)에서 사용하였다.
This paper is a research and analysis on composed by Johannes Brahms 1833-1897. In the 19th century, the German Lied was greatly developed by the middle class, the Romantic literature and the capability of the piano instrument. Specially, the German Lied was developed by German composers such as Fr...
This paper is a research and analysis on composed by Johannes Brahms 1833-1897. In the 19th century, the German Lied was greatly developed by the middle class, the Romantic literature and the capability of the piano instrument. Specially, the German Lied was developed by German composers such as Franz Schubert (1797-1828), Robert Schumann (1810-1856), and Hugo Wolf (1860-1903). Brahms, who followed the footsteps of Schubert and Schumann, was a Neoclassical composer. Though he lived in the 19th century, the so-called ‘Romanticism', his music was basically based on the Classicism. He incorporated the Romantic musical expression into the Classical musical frame and structure. He not only has left a variety of works that ranges from symphony, piano pieces, chamber music, orchestral music, chorus, and songs, but also his works are regarded as important works of the Romanticism. Brahms was usually interested in themes of ‘love’ and ‘death’ so that he composed many songs about those subjects. His vocal music consists of more than 200 solo songs, 70 folk songs, 25 duets, and more than 30 quartets accompanied by a piano. Even though he was influenced by Schubert and Schumann, he did not consider the piano accompaniment as the most significant aspect in his songs. He used short preludes, interludes, and postludes in which sometimes they were even omitted. Regarding Brahms’s preference to follow a structure and compositional features in the Classicism, he used counterpoint, pedal point, and sequence. His songs not only maintained the Classicism of form, rhythm and melody but also employed various characteristics such as rich harmonies, frequent syncopations, accent on weak beat, patterns of broken chords, bare octaves, thick texture, and modification and expansion of the motive frequently found in the Romantic era. consists of four songs that Brahms used lyrics from the Bible. This work tells about the furtile world, the bless of dead person or unborn person, painful death and peaceful death, greatness of love. Before analyzing , I will take look at the life of Brahms and the historical background of German lied which was before Brahms, his compositional techniques. After observing the background of his work, I will analyze how his compositional features are displayed and expressed in the .
This paper is a research and analysis on composed by Johannes Brahms 1833-1897. In the 19th century, the German Lied was greatly developed by the middle class, the Romantic literature and the capability of the piano instrument. Specially, the German Lied was developed by German composers such as Franz Schubert (1797-1828), Robert Schumann (1810-1856), and Hugo Wolf (1860-1903). Brahms, who followed the footsteps of Schubert and Schumann, was a Neoclassical composer. Though he lived in the 19th century, the so-called ‘Romanticism', his music was basically based on the Classicism. He incorporated the Romantic musical expression into the Classical musical frame and structure. He not only has left a variety of works that ranges from symphony, piano pieces, chamber music, orchestral music, chorus, and songs, but also his works are regarded as important works of the Romanticism. Brahms was usually interested in themes of ‘love’ and ‘death’ so that he composed many songs about those subjects. His vocal music consists of more than 200 solo songs, 70 folk songs, 25 duets, and more than 30 quartets accompanied by a piano. Even though he was influenced by Schubert and Schumann, he did not consider the piano accompaniment as the most significant aspect in his songs. He used short preludes, interludes, and postludes in which sometimes they were even omitted. Regarding Brahms’s preference to follow a structure and compositional features in the Classicism, he used counterpoint, pedal point, and sequence. His songs not only maintained the Classicism of form, rhythm and melody but also employed various characteristics such as rich harmonies, frequent syncopations, accent on weak beat, patterns of broken chords, bare octaves, thick texture, and modification and expansion of the motive frequently found in the Romantic era. consists of four songs that Brahms used lyrics from the Bible. This work tells about the furtile world, the bless of dead person or unborn person, painful death and peaceful death, greatness of love. Before analyzing , I will take look at the life of Brahms and the historical background of German lied which was before Brahms, his compositional techniques. After observing the background of his work, I will analyze how his compositional features are displayed and expressed in the .
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.