본 연구는 노래 부르기 활동이 치매노인의 기억력 및 의사소통능력 향상에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구에서 측정하고자 하는 종속변수는 기억력과 의사소통능력, 사회적 행동 능력이며, 연구대상자는 울산 요양병원에 입원 중인 70세 이상의 알츠하이머병 치매노인 3명을 대상으로 하였다. 대상자에게 사용한 선정도구 및 효과측정 평가도구는 한국판 Mini-Mental State Examination(...
본 연구는 노래 부르기 활동이 치매노인의 기억력 및 의사소통능력 향상에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구에서 측정하고자 하는 종속변수는 기억력과 의사소통능력, 사회적 행동 능력이며, 연구대상자는 울산 요양병원에 입원 중인 70세 이상의 알츠하이머병 치매노인 3명을 대상으로 하였다. 대상자에게 사용한 선정도구 및 효과측정 평가도구는 한국판 Mini-Mental State Examination(MMSE-K) (권영철 외,1989), Holden(1979)의 의사소통능력 척도를 수정한 것과 Trower(1978)의 사회적 행동능력 척도를 김영숙(1997)이 번안한 것을 사용하였다. 실험은 AB설계를 사용하여 각 회기마다 1시간 동안 일주일에 6번 총 32회 실시하였다. 실험절차는 사전, 치료, 사후의 3단계로 구성되었으며, 기억력 및 의사소통 능력, 사회적 행동능력 향상 정도는 사전, 사후, 유지단계를 통해서 평가하였 다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 노래 부르기 활동 프로그램을 실시한 결과, 한국판 MMSE-K 기억력 검사에서 대상자 모두 향상되었으며, 유지평가에서도 향상된 상태로 기억력을 유지하였다. 둘째, 노래 부르기 활동 프로그램을 실시한 결과, Holden의 의사소통능력 척도에서 대상자 모두 의사소통능력이 향상되었으며, 유지평가에서도 긍정적인 효과가 있었다. 셋째, 노래 부르기 활동 프로그램을 실시한 결과, Trower의 사회적 행동능력 척도에서 대상자 모두 향상되었으며, 유지평가에서도 긍정적인 효과가 있 었다. 이상의 연구결과로 볼 때 노래 부르기 활동 프로그램이 치매노인의 기억력 및 의사소통능력에 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 이는 노래를 부르는 동 안 치매노인이 정서적으로 안정되어 잔존 기억력을 유지하였으며 자기중심적 인 관계에서 다른 사람과 이야기를 나누는 의사소통적인 관계로 발전하였음을 시사해준다. 후속 연구에서는 다양한 프로그램으로 구성된 장기적인 치료가 요구된다.
본 연구는 노래 부르기 활동이 치매노인의 기억력 및 의사소통능력 향상에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구에서 측정하고자 하는 종속변수는 기억력과 의사소통능력, 사회적 행동 능력이며, 연구대상자는 울산 요양병원에 입원 중인 70세 이상의 알츠하이머병 치매노인 3명을 대상으로 하였다. 대상자에게 사용한 선정도구 및 효과측정 평가도구는 한국판 Mini-Mental State Examination(MMSE-K) (권영철 외,1989), Holden(1979)의 의사소통능력 척도를 수정한 것과 Trower(1978)의 사회적 행동능력 척도를 김영숙(1997)이 번안한 것을 사용하였다. 실험은 AB설계를 사용하여 각 회기마다 1시간 동안 일주일에 6번 총 32회 실시하였다. 실험절차는 사전, 치료, 사후의 3단계로 구성되었으며, 기억력 및 의사소통 능력, 사회적 행동능력 향상 정도는 사전, 사후, 유지단계를 통해서 평가하였 다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 노래 부르기 활동 프로그램을 실시한 결과, 한국판 MMSE-K 기억력 검사에서 대상자 모두 향상되었으며, 유지평가에서도 향상된 상태로 기억력을 유지하였다. 둘째, 노래 부르기 활동 프로그램을 실시한 결과, Holden의 의사소통능력 척도에서 대상자 모두 의사소통능력이 향상되었으며, 유지평가에서도 긍정적인 효과가 있었다. 셋째, 노래 부르기 활동 프로그램을 실시한 결과, Trower의 사회적 행동능력 척도에서 대상자 모두 향상되었으며, 유지평가에서도 긍정적인 효과가 있 었다. 이상의 연구결과로 볼 때 노래 부르기 활동 프로그램이 치매노인의 기억력 및 의사소통능력에 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 이는 노래를 부르는 동 안 치매노인이 정서적으로 안정되어 잔존 기억력을 유지하였으며 자기중심적 인 관계에서 다른 사람과 이야기를 나누는 의사소통적인 관계로 발전하였음을 시사해준다. 후속 연구에서는 다양한 프로그램으로 구성된 장기적인 치료가 요구된다.
The aim of this study was to identify how effect the 'Sing a song action' affects of the memory and communicative Competence in the old dementia. Dependent variableness were memory and communicative competence and social behavior competence. The experiment was conducted on 3 subjects for 1 hour per ...
The aim of this study was to identify how effect the 'Sing a song action' affects of the memory and communicative Competence in the old dementia. Dependent variableness were memory and communicative competence and social behavior competence. The experiment was conducted on 3 subjects for 1 hour per session and 6 times a week. It consisted of stage-pretest, treatment, and maintenance, and utilizing an AB experimental design. Affects of the memory and communicative competence and social behavior competence were evaluated through pre-test, post-test, and maintenance assessment. The subject selection tool was the Korean edition of Mini-Mental State Examination(MMSE-K). The evaluation tool was Communication Scale(Holden, etal., 1979) and social behavior Scale(Trower, 1978) which was translated into Korean(Kim, 1997). The results of this study were as follows: Firstly, as a result of applying 'Sing a song action' program, all subjects was improved in the Korean edition of MMSE-K and the subjects maintained to improved memory in maintenance assessment. Secondly, as a result of applying 'Sing a song action' program, all subjects was improved in Communication Scale and the maintenance assessment was positive effects. Thirdly, as a result of applying 'Sing a song action' program, all subjects was improved in social behavior competence and the maintenance assessment was positive effects. The 'Sing a song action' program resulted in a marked improvement in memory and communicative and social behavior competence in the old dementia. In conclusion, the 'Sing a song action' program was identified effects of the memory and communicative Competence. In the next study, It needs to be a study of long-term treatment for communicative competence and to be various program.
The aim of this study was to identify how effect the 'Sing a song action' affects of the memory and communicative Competence in the old dementia. Dependent variableness were memory and communicative competence and social behavior competence. The experiment was conducted on 3 subjects for 1 hour per session and 6 times a week. It consisted of stage-pretest, treatment, and maintenance, and utilizing an AB experimental design. Affects of the memory and communicative competence and social behavior competence were evaluated through pre-test, post-test, and maintenance assessment. The subject selection tool was the Korean edition of Mini-Mental State Examination(MMSE-K). The evaluation tool was Communication Scale(Holden, etal., 1979) and social behavior Scale(Trower, 1978) which was translated into Korean(Kim, 1997). The results of this study were as follows: Firstly, as a result of applying 'Sing a song action' program, all subjects was improved in the Korean edition of MMSE-K and the subjects maintained to improved memory in maintenance assessment. Secondly, as a result of applying 'Sing a song action' program, all subjects was improved in Communication Scale and the maintenance assessment was positive effects. Thirdly, as a result of applying 'Sing a song action' program, all subjects was improved in social behavior competence and the maintenance assessment was positive effects. The 'Sing a song action' program resulted in a marked improvement in memory and communicative and social behavior competence in the old dementia. In conclusion, the 'Sing a song action' program was identified effects of the memory and communicative Competence. In the next study, It needs to be a study of long-term treatment for communicative competence and to be various program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.