대학 사회봉사 학점제의 도입은 대학생들의 자원봉사 참여를 학점제로 제도화하여 자원봉사활동의 대사회 확산을 선도하기위한 제도로 각 대학들이 사회봉사의 교육적 필요성 뿐 아니라 사회적 필요성까지 인식하고 있음을 보여주는 것이라 하겠다. 그러나 대부분의 대학이 학생들의 자발적 참여를 유도하기 위해 교양선택이라는 형태로 이 제도를 시행하고 있어, 사회봉사학점을 이수한 후에 실질적으로 자원봉사활동영역에서 자원봉사활동을 하는 대학생의 비율은 저조한 상태이며, 그 성과가 미비한 것으로 나타났다. 특히 양적으로 수행하는데 그치는 경우가 대부분이며, 최근에 와서야 대학생 자원봉사활동과 학점인증제의 일반적 특성 및 ...
대학 사회봉사 학점제의 도입은 대학생들의 자원봉사 참여를 학점제로 제도화하여 자원봉사활동의 대사회 확산을 선도하기위한 제도로 각 대학들이 사회봉사의 교육적 필요성 뿐 아니라 사회적 필요성까지 인식하고 있음을 보여주는 것이라 하겠다. 그러나 대부분의 대학이 학생들의 자발적 참여를 유도하기 위해 교양선택이라는 형태로 이 제도를 시행하고 있어, 사회봉사학점을 이수한 후에 실질적으로 자원봉사활동영역에서 자원봉사활동을 하는 대학생의 비율은 저조한 상태이며, 그 성과가 미비한 것으로 나타났다. 특히 양적으로 수행하는데 그치는 경우가 대부분이며, 최근에 와서야 대학생 자원봉사활동과 학점인증제의 일반적 특성 및 인과관계를 분석한 연구가 조금씩 이루어지고 있는 실정이다. 우리의 대학 사회봉사활동 수준은 선진국과 비교하여 매우 열악하고 미진한 수준임을 부인할 수 없다. 의미없는 단순작업으로 시간 수만을 채우게 하는 사회봉사활동을 탈피하고, 대학 사회봉사학점제에 보다 계획적이고 조직적인 개입 및 운영으로 대학생의 전공연계를 통한 지속적인 자원봉사활동을 유도하여 우리나라 대학생의 자원봉사 활동이 잠재적으로 자원화 될 수 있는 토대를 마련하기 위한 방안이 필요하다. 대학 사회봉사 학점제의 개선방안을 살펴보면, 첫째, 인식적 측면에서 대학생들의 사회봉사 개념을 재정립시켜 사회친화적 학생활동을 유도하여야 한다. 둘째, 제도적 측면에서 대학의 사회봉사 학점제에 대한 제도개선을 통해 전공과목에 대한 접근성을 넓히고, 평가에서도 질적부분을 강화하여, 졸업필수제 도입에 대한 검토가 필요하다. 셋째, 내용적 측면에서 기본적인 오리엔테이션 강화와 전공연계 프로그램 개발을 통해 누구든 접근하기 용이하게 할 필요가 있다. 마지막으로 관리·운영적 측면에서 대학 사회봉사 학점제를 보다 효율적으로 활용하기 위해 이를 전담하고 관리하는 기구와 전문가로 구성된 조직을 별도로 마련하는 것이 필요하다. 현재 학생처에 소속되어 소규모로 운영되고 있는 센터의 기능을 확대·강화하여 사회봉사 학점제에 대한 구체적인 정보제공 및 홍보를 능동적이고 적극적으로 수행할 수 있도록 관심을 기울여야 한다.
대학 사회봉사 학점제의 도입은 대학생들의 자원봉사 참여를 학점제로 제도화하여 자원봉사활동의 대사회 확산을 선도하기위한 제도로 각 대학들이 사회봉사의 교육적 필요성 뿐 아니라 사회적 필요성까지 인식하고 있음을 보여주는 것이라 하겠다. 그러나 대부분의 대학이 학생들의 자발적 참여를 유도하기 위해 교양선택이라는 형태로 이 제도를 시행하고 있어, 사회봉사학점을 이수한 후에 실질적으로 자원봉사활동영역에서 자원봉사활동을 하는 대학생의 비율은 저조한 상태이며, 그 성과가 미비한 것으로 나타났다. 특히 양적으로 수행하는데 그치는 경우가 대부분이며, 최근에 와서야 대학생 자원봉사활동과 학점인증제의 일반적 특성 및 인과관계를 분석한 연구가 조금씩 이루어지고 있는 실정이다. 우리의 대학 사회봉사활동 수준은 선진국과 비교하여 매우 열악하고 미진한 수준임을 부인할 수 없다. 의미없는 단순작업으로 시간 수만을 채우게 하는 사회봉사활동을 탈피하고, 대학 사회봉사학점제에 보다 계획적이고 조직적인 개입 및 운영으로 대학생의 전공연계를 통한 지속적인 자원봉사활동을 유도하여 우리나라 대학생의 자원봉사 활동이 잠재적으로 자원화 될 수 있는 토대를 마련하기 위한 방안이 필요하다. 대학 사회봉사 학점제의 개선방안을 살펴보면, 첫째, 인식적 측면에서 대학생들의 사회봉사 개념을 재정립시켜 사회친화적 학생활동을 유도하여야 한다. 둘째, 제도적 측면에서 대학의 사회봉사 학점제에 대한 제도개선을 통해 전공과목에 대한 접근성을 넓히고, 평가에서도 질적부분을 강화하여, 졸업필수제 도입에 대한 검토가 필요하다. 셋째, 내용적 측면에서 기본적인 오리엔테이션 강화와 전공연계 프로그램 개발을 통해 누구든 접근하기 용이하게 할 필요가 있다. 마지막으로 관리·운영적 측면에서 대학 사회봉사 학점제를 보다 효율적으로 활용하기 위해 이를 전담하고 관리하는 기구와 전문가로 구성된 조직을 별도로 마련하는 것이 필요하다. 현재 학생처에 소속되어 소규모로 운영되고 있는 센터의 기능을 확대·강화하여 사회봉사 학점제에 대한 구체적인 정보제공 및 홍보를 능동적이고 적극적으로 수행할 수 있도록 관심을 기울여야 한다.
Nowadays, a number of universities adopt accrediting system which credit students with their voluntary works. This system aims to stimulate public interests in voluntary works. Furthermore, it shows that universities recognize not only 'educational' necessity of voluntary works, but also 'social' ne...
Nowadays, a number of universities adopt accrediting system which credit students with their voluntary works. This system aims to stimulate public interests in voluntary works. Furthermore, it shows that universities recognize not only 'educational' necessity of voluntary works, but also 'social' necessity of it. However, the effect is in doubt as majority of universities institute the voluntary courses as elective one. Few students go on their voluntary works after taking the voluntary credit in the campus. Above all, most of voluntary credit courses focus on the quantity of their works rather than quality of it. Not until recently, does researchers study about the general features and relationship of college students' voluntary works and the accrediting system. It is an undeniable fact that Korean college students' level of voluntary work is inferior and just beginning. Specific and strong schemes are needed to internalize voluntary works through students' life by operating accrediting systems practically. The present ineffective and meaningless courses should be dismissed. In this paper, I recommend several suggestions regarding the accrediting system. First of all, in cognitive aspects, we have to refresh the meaning of voluntary works among students so that the education leads them to do voluntary works are made of their own accords. Second, in a systematic point of view, we need to examine thoroughly to make it prerequisite for graduation. Needless to say, we have to improve the accrediting system by upgrade accessibility and make quality-based scoring procedure. Thrid, we need to make it easy to access by developing major-related programs as well as intensify the orientation courses. In the end, in management and operataion, there should be a organization that has exclusive responsibilities of voluntary works. We have a voluntary center in the campus but it belongs to the university faculty and does not carry on its job effectively. Therefore, the new institution should be composed of experts and specialists who can provide specific and effective suggestions and feedbacks to the system.
Nowadays, a number of universities adopt accrediting system which credit students with their voluntary works. This system aims to stimulate public interests in voluntary works. Furthermore, it shows that universities recognize not only 'educational' necessity of voluntary works, but also 'social' necessity of it. However, the effect is in doubt as majority of universities institute the voluntary courses as elective one. Few students go on their voluntary works after taking the voluntary credit in the campus. Above all, most of voluntary credit courses focus on the quantity of their works rather than quality of it. Not until recently, does researchers study about the general features and relationship of college students' voluntary works and the accrediting system. It is an undeniable fact that Korean college students' level of voluntary work is inferior and just beginning. Specific and strong schemes are needed to internalize voluntary works through students' life by operating accrediting systems practically. The present ineffective and meaningless courses should be dismissed. In this paper, I recommend several suggestions regarding the accrediting system. First of all, in cognitive aspects, we have to refresh the meaning of voluntary works among students so that the education leads them to do voluntary works are made of their own accords. Second, in a systematic point of view, we need to examine thoroughly to make it prerequisite for graduation. Needless to say, we have to improve the accrediting system by upgrade accessibility and make quality-based scoring procedure. Thrid, we need to make it easy to access by developing major-related programs as well as intensify the orientation courses. In the end, in management and operataion, there should be a organization that has exclusive responsibilities of voluntary works. We have a voluntary center in the campus but it belongs to the university faculty and does not carry on its job effectively. Therefore, the new institution should be composed of experts and specialists who can provide specific and effective suggestions and feedbacks to the system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.