현 세계 산업의 시장은 예술적 창작행위가 미적 원천을 만들고, 그것이 각 시장 영역에서 상품화에 많은 영향을 미치는, 이른바 뷰티 산업으로 그 추세가 기울어가고 있다. 여기서 파생된 미적(美的) 콘텐츠(뷰티 콘텐츠)는 과학기술의 발전과 더불어, 산업과 대중매체가 본격적으로 발달되기 시작한 20세기에 들어와 더욱 중요한 요소가 되었다. 대중매체의 발달은 다양하고 반복되는 이미지의 제공으로 대중의 취향에 막대한 영향을 미쳤다. 대중들은 대중매체를 통하여 대중적 우상의 ‘미적 이미지’를 경쟁적으로 모방하게 되었는데, 이러한 집단적 취향은 새로운 감성적 소비패턴을 만들어 내었다. 이러한 감성적 소비패턴을 활용한 ‘엔터테인먼트 산업’이 막대한 이윤을 거두게 되면서, 대중적 우상의 창출이 문화산업의 중요한 요소로 떠올랐다. 이것이 오늘날 ‘한류’를 창출하게 된 계기가 되었으며 이에 대한 체계적 학문 연구는 한류문화 부흥의 선행 과제라 하겠다. 이에 본 논문에서는 감성적 소비의 대상이며, 시대에 따라 대중적 스타일 이미지 창출에 큰 위력을 발휘했던 1920년대부터 1980년대까지의 8인의 여성인물을 10년 단위로 선정하여, 그들의 이미지 스타일을 분석하였다. 이들은 20세기 엔터테인먼트의 산업의 중심지인 미국 미디어에서 활동한 여성스타로 ①1920년대 영화배우 클라라 보(Clara ...
현 세계 산업의 시장은 예술적 창작행위가 미적 원천을 만들고, 그것이 각 시장 영역에서 상품화에 많은 영향을 미치는, 이른바 뷰티 산업으로 그 추세가 기울어가고 있다. 여기서 파생된 미적(美的) 콘텐츠(뷰티 콘텐츠)는 과학기술의 발전과 더불어, 산업과 대중매체가 본격적으로 발달되기 시작한 20세기에 들어와 더욱 중요한 요소가 되었다. 대중매체의 발달은 다양하고 반복되는 이미지의 제공으로 대중의 취향에 막대한 영향을 미쳤다. 대중들은 대중매체를 통하여 대중적 우상의 ‘미적 이미지’를 경쟁적으로 모방하게 되었는데, 이러한 집단적 취향은 새로운 감성적 소비패턴을 만들어 내었다. 이러한 감성적 소비패턴을 활용한 ‘엔터테인먼트 산업’이 막대한 이윤을 거두게 되면서, 대중적 우상의 창출이 문화산업의 중요한 요소로 떠올랐다. 이것이 오늘날 ‘한류’를 창출하게 된 계기가 되었으며 이에 대한 체계적 학문 연구는 한류문화 부흥의 선행 과제라 하겠다. 이에 본 논문에서는 감성적 소비의 대상이며, 시대에 따라 대중적 스타일 이미지 창출에 큰 위력을 발휘했던 1920년대부터 1980년대까지의 8인의 여성인물을 10년 단위로 선정하여, 그들의 이미지 스타일을 분석하였다. 이들은 20세기 엔터테인먼트의 산업의 중심지인 미국 미디어에서 활동한 여성스타로 ①1920년대 영화배우 클라라 보(Clara Bow) ②1930년대 영화배우 그레타 가르보(Greta Garbo) ③1950년대 영화배우 마를린 먼로(Marilyn Monroe) ④1950년대 영화배우 오드리 헵번(Audrey Hepburn) ⑤1960년대 패션모델 트위기(Twiggy) ⑥1960년대 케네디 대통령(미국 35대 대통령: John Fitzgerald Kennedy, 1917~1963) 부인 재클린 케네디(Jacqueline Kennedy Onassis) ⑦1970년대 TV스타, 파라 포셋(Farrah Fawcett) ⑧1980-1990년대 가수 마돈나(Madonna)이다. 본 논문에서는 위 여성아이콘의 삶과 패션, 메이크업 등의 특징과 그들이 활동한 시대적 특징을 분석하였다. 또한 각 시대적 특징과 당시의 여성아이콘의 특징이 밀접한 관계가 있음을 시사하고, 여성아이콘의 특징을 키워드화 하여 각 아이콘의 스타일 이미지 키워드를 도출하였다. 향후 21세기를 포함한 많은 여성아이콘들의 이미지스타일에 관한 포괄적인 구축이 이루어진다면, 연구의 체계화에 객관성을 부여할 수 있을 것이다. 이러한 연구와 본 논문으로 ‘한류문화’와 시대상황에 부합하는 ‘미적 컨텐츠’의 개발에 시사점을 제시하고, 뷰티산업으로서 고부가가치를 성취시키는 데 도움을 주는 계기가 되기를 기대한다.
현 세계 산업의 시장은 예술적 창작행위가 미적 원천을 만들고, 그것이 각 시장 영역에서 상품화에 많은 영향을 미치는, 이른바 뷰티 산업으로 그 추세가 기울어가고 있다. 여기서 파생된 미적(美的) 콘텐츠(뷰티 콘텐츠)는 과학기술의 발전과 더불어, 산업과 대중매체가 본격적으로 발달되기 시작한 20세기에 들어와 더욱 중요한 요소가 되었다. 대중매체의 발달은 다양하고 반복되는 이미지의 제공으로 대중의 취향에 막대한 영향을 미쳤다. 대중들은 대중매체를 통하여 대중적 우상의 ‘미적 이미지’를 경쟁적으로 모방하게 되었는데, 이러한 집단적 취향은 새로운 감성적 소비패턴을 만들어 내었다. 이러한 감성적 소비패턴을 활용한 ‘엔터테인먼트 산업’이 막대한 이윤을 거두게 되면서, 대중적 우상의 창출이 문화산업의 중요한 요소로 떠올랐다. 이것이 오늘날 ‘한류’를 창출하게 된 계기가 되었으며 이에 대한 체계적 학문 연구는 한류문화 부흥의 선행 과제라 하겠다. 이에 본 논문에서는 감성적 소비의 대상이며, 시대에 따라 대중적 스타일 이미지 창출에 큰 위력을 발휘했던 1920년대부터 1980년대까지의 8인의 여성인물을 10년 단위로 선정하여, 그들의 이미지 스타일을 분석하였다. 이들은 20세기 엔터테인먼트의 산업의 중심지인 미국 미디어에서 활동한 여성스타로 ①1920년대 영화배우 클라라 보(Clara Bow) ②1930년대 영화배우 그레타 가르보(Greta Garbo) ③1950년대 영화배우 마를린 먼로(Marilyn Monroe) ④1950년대 영화배우 오드리 헵번(Audrey Hepburn) ⑤1960년대 패션모델 트위기(Twiggy) ⑥1960년대 케네디 대통령(미국 35대 대통령: John Fitzgerald Kennedy, 1917~1963) 부인 재클린 케네디(Jacqueline Kennedy Onassis) ⑦1970년대 TV스타, 파라 포셋(Farrah Fawcett) ⑧1980-1990년대 가수 마돈나(Madonna)이다. 본 논문에서는 위 여성아이콘의 삶과 패션, 메이크업 등의 특징과 그들이 활동한 시대적 특징을 분석하였다. 또한 각 시대적 특징과 당시의 여성아이콘의 특징이 밀접한 관계가 있음을 시사하고, 여성아이콘의 특징을 키워드화 하여 각 아이콘의 스타일 이미지 키워드를 도출하였다. 향후 21세기를 포함한 많은 여성아이콘들의 이미지스타일에 관한 포괄적인 구축이 이루어진다면, 연구의 체계화에 객관성을 부여할 수 있을 것이다. 이러한 연구와 본 논문으로 ‘한류문화’와 시대상황에 부합하는 ‘미적 컨텐츠’의 개발에 시사점을 제시하고, 뷰티산업으로서 고부가가치를 성취시키는 데 도움을 주는 계기가 되기를 기대한다.
The modern industrial market has inclined to the so-called beauty industry in which artistic creative activities make an aesthetic source, and the aesthetic source in turn has much influence upon its commercialization in a variety of markets. The aesthetic contents (beauty contents) derived like thi...
The modern industrial market has inclined to the so-called beauty industry in which artistic creative activities make an aesthetic source, and the aesthetic source in turn has much influence upon its commercialization in a variety of markets. The aesthetic contents (beauty contents) derived like this has become an important business element in the 20th century with the development of scientific technology, industry and mass media in full-scale. The development of mass media has a great influence upon people's taste by means of providing diverse and repetitive images. People competitively imitate the aesthetic image of popular icons through mass media. This collective taste makes a new pattern of emotional consumption. As the entertainment business makes enormous profits via this pattern of emotional consumption, the creation of popular icon becomes an important element of cultural industry. This is an opportunity to create Korean flow of today. In this vein, a systematic study on it is seemingly a precedent task of Korean flow restoration. In this vein, the investigator examined the image styles of eight female figures who were the subject of emotional consumption over the period from 1920s to 1980s and exercised their power over the creation of image of popular styles, and selected them by the ten years' period. They were such heroines as taking an active part in the media of America―a center for entertainment industry―in the 20th century: ① movie actress Clara Bow in the 1920s, ② movie actress Greta Garbo in the 1930s, ③ movie actress Marilyn Monroe in the 1950s, ④ movie actress Audrey Hepburn in the 1950s ⑤ fashion model Twiggy in the 1960s, ⑥ Jacqueline Kennedy Onassis (1917~1963) in the 1960s, wife of the 35th American president John Fitzgerald Kennedy, ⑦ TV star Farrah Fawcett in the 1970s, and ⑧ singer Madonna in the 1980s~1990s. The investigator examined the life, fashion, makeup, and so on of the above female icons, together with the characteristics of their times. In addition, on the assumption that the characteristics of the times have a close relationship with the characteristics of contemporary female icons, the investigator made the characteristics of female icons' key words and then worked out each icon's style image key words. When the image styles of female icons, including those in the 21st century, are comprehensively constructed in the future, the systemization of studies will be provided with objectivity. The investigator hopes this study an opportunity to provide an implication to the development of aesthetic contents which satisfy the culture of Korean flow and the situation of the times and to assist the achievement of highly value added beauty industry.
The modern industrial market has inclined to the so-called beauty industry in which artistic creative activities make an aesthetic source, and the aesthetic source in turn has much influence upon its commercialization in a variety of markets. The aesthetic contents (beauty contents) derived like this has become an important business element in the 20th century with the development of scientific technology, industry and mass media in full-scale. The development of mass media has a great influence upon people's taste by means of providing diverse and repetitive images. People competitively imitate the aesthetic image of popular icons through mass media. This collective taste makes a new pattern of emotional consumption. As the entertainment business makes enormous profits via this pattern of emotional consumption, the creation of popular icon becomes an important element of cultural industry. This is an opportunity to create Korean flow of today. In this vein, a systematic study on it is seemingly a precedent task of Korean flow restoration. In this vein, the investigator examined the image styles of eight female figures who were the subject of emotional consumption over the period from 1920s to 1980s and exercised their power over the creation of image of popular styles, and selected them by the ten years' period. They were such heroines as taking an active part in the media of America―a center for entertainment industry―in the 20th century: ① movie actress Clara Bow in the 1920s, ② movie actress Greta Garbo in the 1930s, ③ movie actress Marilyn Monroe in the 1950s, ④ movie actress Audrey Hepburn in the 1950s ⑤ fashion model Twiggy in the 1960s, ⑥ Jacqueline Kennedy Onassis (1917~1963) in the 1960s, wife of the 35th American president John Fitzgerald Kennedy, ⑦ TV star Farrah Fawcett in the 1970s, and ⑧ singer Madonna in the 1980s~1990s. The investigator examined the life, fashion, makeup, and so on of the above female icons, together with the characteristics of their times. In addition, on the assumption that the characteristics of the times have a close relationship with the characteristics of contemporary female icons, the investigator made the characteristics of female icons' key words and then worked out each icon's style image key words. When the image styles of female icons, including those in the 21st century, are comprehensively constructed in the future, the systemization of studies will be provided with objectivity. The investigator hopes this study an opportunity to provide an implication to the development of aesthetic contents which satisfy the culture of Korean flow and the situation of the times and to assist the achievement of highly value added beauty industry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.