예술은 부단히 탄생하고 소멸하는 다양한 문화현상의 근간으로서 문화의 동기이며, 정신적 가치에 대한 판단 능력을 부여한다. 이러한 예술은 성숙한 시민사회 형성과 민주주의 발전 동력으로 인간의 심미적 잠재력을 개발함으로써 시민사회의 문화적 높이를 결정하여 민주주의 실질적 발전 동력으로 작용한다. 예술은 ‘창의력’, ‘상상력’의 원천으로서 지식 정보 시대 국가 경쟁력의 바탕을 제공한다. “균형 잡힌 교육, 미술, 음악, 창의성의 요소를 강하게 포함하는 교육은 창의적 능력을 살아있게 만들고 미래 경제에 중요한 기술들을 만들어내도록 하고 사회적 시민을 만들어내고 나머지 교육도 활기를 띠게 한다.” 또한 예술은 위기에 처한 사회에 새로운 가치와 이상을 제공하는 원천이었으며, 많은 예술가들이 예술을 통해 사회에 문제를 제기하고 상식과 의견에 의문을 던지며 황폐해진 인간의 모습을 반영하게 해주었다. 이들의 문제제기는 우리가 각박한 생활고 속에서 잊고 있던 인간의 선하고 아름다운 본성이 온전히 구현되는 이상적인 사회를 꿈꿀 수 있게 해 주었다. 이런 점에서 예술은 단지 미학적 상상력만 촉발하는 것이 아니라 사회적, 정치적, 과학적, 경제적 상상력을 만들어 내는 산실이라 할 수 있다. 국민소득의 지속적인 증가에도 불구하고 개개 ...
예술은 부단히 탄생하고 소멸하는 다양한 문화현상의 근간으로서 문화의 동기이며, 정신적 가치에 대한 판단 능력을 부여한다. 이러한 예술은 성숙한 시민사회 형성과 민주주의 발전 동력으로 인간의 심미적 잠재력을 개발함으로써 시민사회의 문화적 높이를 결정하여 민주주의 실질적 발전 동력으로 작용한다. 예술은 ‘창의력’, ‘상상력’의 원천으로서 지식 정보 시대 국가 경쟁력의 바탕을 제공한다. “균형 잡힌 교육, 미술, 음악, 창의성의 요소를 강하게 포함하는 교육은 창의적 능력을 살아있게 만들고 미래 경제에 중요한 기술들을 만들어내도록 하고 사회적 시민을 만들어내고 나머지 교육도 활기를 띠게 한다.” 또한 예술은 위기에 처한 사회에 새로운 가치와 이상을 제공하는 원천이었으며, 많은 예술가들이 예술을 통해 사회에 문제를 제기하고 상식과 의견에 의문을 던지며 황폐해진 인간의 모습을 반영하게 해주었다. 이들의 문제제기는 우리가 각박한 생활고 속에서 잊고 있던 인간의 선하고 아름다운 본성이 온전히 구현되는 이상적인 사회를 꿈꿀 수 있게 해 주었다. 이런 점에서 예술은 단지 미학적 상상력만 촉발하는 것이 아니라 사회적, 정치적, 과학적, 경제적 상상력을 만들어 내는 산실이라 할 수 있다. 국민소득의 지속적인 증가에도 불구하고 개개 삶의 질은 이에 걸맞게 발전하지 못함으로써 삶에 대한 만족도 하락하였다. 기성세대는 주어진 여가를 제대로 활용할 만한 취향과 향유능력이 부족한 실정이며, 문화예술속성상 청소년시기부터 향유능력과 취향 개발을 위한 체계적 문화예술교육이 필요하다. 사회·경제 구조가 산업 중심사회에서 지식·문화 중심사회로 전환되면서 단순 기술이 아닌 ‘창의적인 문제 해결 능력’을 갖춘 인력 수요가 증대되고 있다. 이 같은 새로운 인력 수요에 부응하기 위하여 교육 전반에서 주입식교육을 넘어선 창의적 관점의 인성교육과 감상교육의 중요성이 증대하고 있으며 이에 따라 문화교육의 역할이 확대될 전망이다. 이에 기존 공교육의 취약한 문화예술교육을 개선하여 청소년의 주체적 의사소통 능력과 자기주도적 학습 능력 배양이 필요하게 되었다. 공교육은 입시중심으로 진행되면서 문화감수성 배양을 위한 적극적 문화예술교육 프로그램이 부족하였다. 1990년대 이후 문화기반시설은 지속적으로 확충되고 있으나 농어촌 등 문화소외지역은 여전히 생활권 네에서의 문화향수가 힘들고, 시설운영 및 프로그램 기획에 대한 지원이 현저히 미비하였다. 기존 문화기반시설도 지역별· 연령별·계층별 등으로 세분화된 프로그램이 부족하여 지역의 문화기반시설을 거점으로 사회문화예술교육이 이루어지지 못하고 있다. 학교예술교육은 입시중심으로 고착화된 제반 여건 및 사회적 인식 미흡과 수업시간의 부족, 그리고 시설·기자재 낙후 및 미비, 문화예술교육 교사의 육성 미흡 등으로 제대로 된 교육이 이루어질 수 없는 상태이다. 또한 문화예술 분야 정규교과 교육 축소와 더불어 음악실 등의 연습 공간 및 기자재도 크게 부족하며, 지역 시설 및 단체와 연계가 부족하였다. 청소년을 대상으로 실시되는 예술교육 프로그램이 지역적 연계에 있어서 매우 빈약한 실정이다. 현재 시행되고 있는 찾아가는 음악회를 지역 청소년들을 찾아가는 프로그램으로 확대하여 지역 내에 있는 학교와 연계하여 학생들이 쉽게 예술에 접할 수 있는 기회를 제공해 문화예술에 대해 친근함을 느낄 있는 효과적인 교육 프로그램을 마련해야 한다. 더 나아가 학교 예술교육의 일부를 기관이 담당하여 학생들을 위한 워크숍과 교사를 위한 워크숍 등을 실시하고, 학교 커리큘럼 구성에도 기관의 교육 프로그램 전문가가 투입되어 학교와 기관이 함께 만들어 나가는 프로그램으로 청소년들에게 효과적으로 예술 향유를 할 수 있도록 도와주어야 한다. 미래 문화향수 층인 청소년들의 삶에 있어 문화예술의 생활화로 그들이 함께 모여 즐길 수 있는 공간이 되어야 하고 문화 감수성을 향상시키고 창의력과 상상력을 높일 수 있는 프로그램 제공으로 청소년들의 참여를 촉진시킬 수 있어야 한다. 무엇보다도 예술교육을 통해 개발된 관객은 기계적인 마케팅에 의해 일시적으로 유인되는 관객보다 기관의 비전과 정체성을 신뢰하고 지지하는 보다 질 높은 관객으로 육성됨으로서 기관의 항구적이고 충성스런 관객기반을 이룰 수 있을 것이다. 관객개발은 사람들로 하여금 예술작품을 자연스럽게 접하고 감상하도록 도와주어 이후의 예술 활동에 영향을 미치게 하여 지속적인 문화예술을 향유할 수 있도록 하는 것을 목표로 한다. 이러한 목표를 위해 잠재관객의 규모를 증가시킬 수 있는 시민 친화적 프로그램을 기획해야한다. 또한 관객들의 접근성을 높이기 위한 다양한 예술 형식과 작품의 개발이 필요하다. 이 결과 관객들의 참여도를 심회시키는 프로그램으로 관객의 충성도를 높여야 한다. 위와 같이 되기 위해서는 단계별·수준별로 이어지는 지속적인 공연프로그램, 미래 관객인 청소년 대상의 다양한 프로그램, 고객의 참여를 이끌어 낼 수 있는 능동적 프로그램과 같은 유형의 예술교육 프로그램들이 개발되어야 하겠다. 이러한 예술교육 프로그램은 관객개발을 목적으로 장기적이고 주도면밀한 과정으로 이루어져야 할 것이며, 적합한 예술교육 프로그램과 교육 효과를 적절한 시기마다 측정하여 그 결과에 따라 정규 공연프로그램에 연결시키는 체계적이고 정밀한 과정이 계속해서 반복되어야 할 것이다. 또한 이 모든 과정을 수행하기 위해서는 예술교육 프로그램을 전문적으로 개발하고 관리하는 전문인력 구성이 선행되어 관객개발 측면에서의 일관성 있는 예술교육 프로그램 제공과 프로그램에 참여하는 관객의 지속적이고 체계적인 관리가 이루어지도록 할 것이다. ‘스쿨콘서트’에서 학생들에게 해설과 음악적 접근 방식을 자세히 알려 준다면 예술을 접하는 사람들이 보다 쉽고 편안하게 감상 할 수 있도록 도와주는 입문단계 성격의 음악교육 프로그램이 될 수 있다. 뿐만 아니라, 예술의 전당 사례에서 살펴본 청소년 음악회인 <김대진의 음악교실>등은 제공자 중심의 기획에서 벗어나 고객이 원하는 의도를 파악하고 분석하여 목표관객에 맞는 프로그램 구성으로 단순히 해설이 가미된 공연의 성격보다 클래식 음악에 대한 폭넓은 이해를 도울 수 있도록 단계별 · 수준별로 지속적으로 이어지도록 기획 진행되어 청소년들에게 더욱 효과적인 음악교육 프로그램이 되고 있듯이 예술에 대한 이해의 수준을 단계적으로 밟아 나가도록 도와주는 교육 프로그램이 필요하다. 세종문화회관의 사례에서 살펴본 ‘Young Arts’는 산하 9개 예술단체가 학교를 직접 찾아가는 공연으로 공연장을 찾기 힘든 학생들이 수업의 현장에서 공연예술을 접함으로써 문화예술에 대한 친근감을 느낄 수 있어 더욱 효과적인 교육프로그램이 되고 있다. 또한 카네기 홀의 각종 프로그램은 청소년과 지역사회를 위한 프로그램이 상당히 체계적이며, 학교와 기관, 그리고 교사까지 기관을 중심으로 모두 밀접한 관계를 맺고 있다. 학교커리큘럼 구성에 기관의 교육프로그램 전문가가 투입되고 예술교육을 실시할 학교교사는 기관에서 이론 및 실기교육 등을 워크숍이나 토론 등의 프로그램을 통해 예술의 지식이나 경험을 얻고 있다. 그 결과 다시 교실에서 학생들에게 잘 적용 될 수 있도록 초점을 맞춘 교육프로그램이다. 카네기 홀의 프로그램은 청소년이 예술교육을 위해 기관과 학교, 교사 모두가 밀접한 관계를 맺으며 상호작용을 할 수 있도록 구성된 지역적 연계프로그램이라고 할 수 있다. 요즘은 다양한 의미의 렉처콘서트가 행해지고 있는데 그 중에서 청소년을 대상으로 하는 것으로는 ‘청소년음악회’, ‘스쿨콘서트’, ‘교과서음악회’와 같은 명칭으로 진행되는 것이 있다. 다양한 예술장르를 포괄하는 ‘영아트(Young Arts)' 프로그램에도 렉처콘서트가 일부 삽입돼 있다. 그러나 위의 콘서트들은 공연장으로 청소년·학생을 불러 모아 진행한다는 점에서 공연 감상의 의사가 있는 적극적 청소년 관객만 수용하는 한계가 있다. 따라서 미래의 관객 개발이라는 적극적 차원에서 하는 새로운 개념의 청소년 대상 공연형태의 필요성이 제기되고 본 연구에서는 이를 ‘스쿨콘서트’라는 새로운 명칭으로 부르고자 한다. ‘스쿨콘서트’는 예술을 통한 전인교육을 달성하기 위한 목적으로 단순히 나열식의 음악회가 아닌 학교나 현장의 현실에 맞는 음악프로그램을 통해서 미래의 관객인 학생들이 예술행위에 직·간접으로 참여하게 해 주는 것이다. 따라서 스쿨콘서트를 위해서는 사전에 교사와 학생을 상대로 음악에 대한 태도, 상식의 정도, 듣고 싶은 음악에 대한 사전 조사가 필수이다. 이 같은 사전 조사를 토대로 레퍼토리를 구성하고 프로그램을 마련한다는 점에서 ‘스쿨콘서트’는 기존의 해설이 있는 음악회나 렉처콘서트와는 개념과 형식에서 큰 차이가 있다. 이렇게 어린 시절에 접한 클래식 음악교육이 나중에 성인이 되었을 때 일상생활에서 예술을 향유하는데 큰 도움이 될 것이라 생각한다. 이러한 프로그램들은 교육프로그램을 통해 예술에 대한 호기심과 관심을 갖게 하고 예술의 이해와 접근을 용이하게 하며 예술을 일상생활의 중요한 부분으로써 관람행위와 창조행위가 일상의 습관으로 이어지도록 하는 것이다. 또한 이들이 자라서 성인이 되었을 때 공연장을 찾을 수 있는 잠정적인 고정관객이 될 수 있는 것이다. ‘스쿨콘서트’는 향후 공연장을 찾을 관객을 개발하기 위한 표석이 될 수 있는 프로그램이다. 관객의 참여를 이끌어 낼 수 있는 능동적 프로그램으로 공연의 질을 향상시키는 데 매우 중요한 역할을 할 것이다. 또한 관객은 이러한 프로그램을 통해 예술창작행위의 일부를 지탱하는 주체적인 요소로서 예술가 및 단체와 유기적인 관계를 통해 예술단체의 고정관객으로 참석하게 됨으로써 정규 공연의 충성도 높은 관객을 확보할 수 있는 효과를 가져 올 수 있는 것이다.
예술은 부단히 탄생하고 소멸하는 다양한 문화현상의 근간으로서 문화의 동기이며, 정신적 가치에 대한 판단 능력을 부여한다. 이러한 예술은 성숙한 시민사회 형성과 민주주의 발전 동력으로 인간의 심미적 잠재력을 개발함으로써 시민사회의 문화적 높이를 결정하여 민주주의 실질적 발전 동력으로 작용한다. 예술은 ‘창의력’, ‘상상력’의 원천으로서 지식 정보 시대 국가 경쟁력의 바탕을 제공한다. “균형 잡힌 교육, 미술, 음악, 창의성의 요소를 강하게 포함하는 교육은 창의적 능력을 살아있게 만들고 미래 경제에 중요한 기술들을 만들어내도록 하고 사회적 시민을 만들어내고 나머지 교육도 활기를 띠게 한다.” 또한 예술은 위기에 처한 사회에 새로운 가치와 이상을 제공하는 원천이었으며, 많은 예술가들이 예술을 통해 사회에 문제를 제기하고 상식과 의견에 의문을 던지며 황폐해진 인간의 모습을 반영하게 해주었다. 이들의 문제제기는 우리가 각박한 생활고 속에서 잊고 있던 인간의 선하고 아름다운 본성이 온전히 구현되는 이상적인 사회를 꿈꿀 수 있게 해 주었다. 이런 점에서 예술은 단지 미학적 상상력만 촉발하는 것이 아니라 사회적, 정치적, 과학적, 경제적 상상력을 만들어 내는 산실이라 할 수 있다. 국민소득의 지속적인 증가에도 불구하고 개개 삶의 질은 이에 걸맞게 발전하지 못함으로써 삶에 대한 만족도 하락하였다. 기성세대는 주어진 여가를 제대로 활용할 만한 취향과 향유능력이 부족한 실정이며, 문화예술속성상 청소년시기부터 향유능력과 취향 개발을 위한 체계적 문화예술교육이 필요하다. 사회·경제 구조가 산업 중심사회에서 지식·문화 중심사회로 전환되면서 단순 기술이 아닌 ‘창의적인 문제 해결 능력’을 갖춘 인력 수요가 증대되고 있다. 이 같은 새로운 인력 수요에 부응하기 위하여 교육 전반에서 주입식교육을 넘어선 창의적 관점의 인성교육과 감상교육의 중요성이 증대하고 있으며 이에 따라 문화교육의 역할이 확대될 전망이다. 이에 기존 공교육의 취약한 문화예술교육을 개선하여 청소년의 주체적 의사소통 능력과 자기주도적 학습 능력 배양이 필요하게 되었다. 공교육은 입시중심으로 진행되면서 문화감수성 배양을 위한 적극적 문화예술교육 프로그램이 부족하였다. 1990년대 이후 문화기반시설은 지속적으로 확충되고 있으나 농어촌 등 문화소외지역은 여전히 생활권 네에서의 문화향수가 힘들고, 시설운영 및 프로그램 기획에 대한 지원이 현저히 미비하였다. 기존 문화기반시설도 지역별· 연령별·계층별 등으로 세분화된 프로그램이 부족하여 지역의 문화기반시설을 거점으로 사회문화예술교육이 이루어지지 못하고 있다. 학교예술교육은 입시중심으로 고착화된 제반 여건 및 사회적 인식 미흡과 수업시간의 부족, 그리고 시설·기자재 낙후 및 미비, 문화예술교육 교사의 육성 미흡 등으로 제대로 된 교육이 이루어질 수 없는 상태이다. 또한 문화예술 분야 정규교과 교육 축소와 더불어 음악실 등의 연습 공간 및 기자재도 크게 부족하며, 지역 시설 및 단체와 연계가 부족하였다. 청소년을 대상으로 실시되는 예술교육 프로그램이 지역적 연계에 있어서 매우 빈약한 실정이다. 현재 시행되고 있는 찾아가는 음악회를 지역 청소년들을 찾아가는 프로그램으로 확대하여 지역 내에 있는 학교와 연계하여 학생들이 쉽게 예술에 접할 수 있는 기회를 제공해 문화예술에 대해 친근함을 느낄 있는 효과적인 교육 프로그램을 마련해야 한다. 더 나아가 학교 예술교육의 일부를 기관이 담당하여 학생들을 위한 워크숍과 교사를 위한 워크숍 등을 실시하고, 학교 커리큘럼 구성에도 기관의 교육 프로그램 전문가가 투입되어 학교와 기관이 함께 만들어 나가는 프로그램으로 청소년들에게 효과적으로 예술 향유를 할 수 있도록 도와주어야 한다. 미래 문화향수 층인 청소년들의 삶에 있어 문화예술의 생활화로 그들이 함께 모여 즐길 수 있는 공간이 되어야 하고 문화 감수성을 향상시키고 창의력과 상상력을 높일 수 있는 프로그램 제공으로 청소년들의 참여를 촉진시킬 수 있어야 한다. 무엇보다도 예술교육을 통해 개발된 관객은 기계적인 마케팅에 의해 일시적으로 유인되는 관객보다 기관의 비전과 정체성을 신뢰하고 지지하는 보다 질 높은 관객으로 육성됨으로서 기관의 항구적이고 충성스런 관객기반을 이룰 수 있을 것이다. 관객개발은 사람들로 하여금 예술작품을 자연스럽게 접하고 감상하도록 도와주어 이후의 예술 활동에 영향을 미치게 하여 지속적인 문화예술을 향유할 수 있도록 하는 것을 목표로 한다. 이러한 목표를 위해 잠재관객의 규모를 증가시킬 수 있는 시민 친화적 프로그램을 기획해야한다. 또한 관객들의 접근성을 높이기 위한 다양한 예술 형식과 작품의 개발이 필요하다. 이 결과 관객들의 참여도를 심회시키는 프로그램으로 관객의 충성도를 높여야 한다. 위와 같이 되기 위해서는 단계별·수준별로 이어지는 지속적인 공연프로그램, 미래 관객인 청소년 대상의 다양한 프로그램, 고객의 참여를 이끌어 낼 수 있는 능동적 프로그램과 같은 유형의 예술교육 프로그램들이 개발되어야 하겠다. 이러한 예술교육 프로그램은 관객개발을 목적으로 장기적이고 주도면밀한 과정으로 이루어져야 할 것이며, 적합한 예술교육 프로그램과 교육 효과를 적절한 시기마다 측정하여 그 결과에 따라 정규 공연프로그램에 연결시키는 체계적이고 정밀한 과정이 계속해서 반복되어야 할 것이다. 또한 이 모든 과정을 수행하기 위해서는 예술교육 프로그램을 전문적으로 개발하고 관리하는 전문인력 구성이 선행되어 관객개발 측면에서의 일관성 있는 예술교육 프로그램 제공과 프로그램에 참여하는 관객의 지속적이고 체계적인 관리가 이루어지도록 할 것이다. ‘스쿨콘서트’에서 학생들에게 해설과 음악적 접근 방식을 자세히 알려 준다면 예술을 접하는 사람들이 보다 쉽고 편안하게 감상 할 수 있도록 도와주는 입문단계 성격의 음악교육 프로그램이 될 수 있다. 뿐만 아니라, 예술의 전당 사례에서 살펴본 청소년 음악회인 <김대진의 음악교실>등은 제공자 중심의 기획에서 벗어나 고객이 원하는 의도를 파악하고 분석하여 목표관객에 맞는 프로그램 구성으로 단순히 해설이 가미된 공연의 성격보다 클래식 음악에 대한 폭넓은 이해를 도울 수 있도록 단계별 · 수준별로 지속적으로 이어지도록 기획 진행되어 청소년들에게 더욱 효과적인 음악교육 프로그램이 되고 있듯이 예술에 대한 이해의 수준을 단계적으로 밟아 나가도록 도와주는 교육 프로그램이 필요하다. 세종문화회관의 사례에서 살펴본 ‘Young Arts’는 산하 9개 예술단체가 학교를 직접 찾아가는 공연으로 공연장을 찾기 힘든 학생들이 수업의 현장에서 공연예술을 접함으로써 문화예술에 대한 친근감을 느낄 수 있어 더욱 효과적인 교육프로그램이 되고 있다. 또한 카네기 홀의 각종 프로그램은 청소년과 지역사회를 위한 프로그램이 상당히 체계적이며, 학교와 기관, 그리고 교사까지 기관을 중심으로 모두 밀접한 관계를 맺고 있다. 학교커리큘럼 구성에 기관의 교육프로그램 전문가가 투입되고 예술교육을 실시할 학교교사는 기관에서 이론 및 실기교육 등을 워크숍이나 토론 등의 프로그램을 통해 예술의 지식이나 경험을 얻고 있다. 그 결과 다시 교실에서 학생들에게 잘 적용 될 수 있도록 초점을 맞춘 교육프로그램이다. 카네기 홀의 프로그램은 청소년이 예술교육을 위해 기관과 학교, 교사 모두가 밀접한 관계를 맺으며 상호작용을 할 수 있도록 구성된 지역적 연계프로그램이라고 할 수 있다. 요즘은 다양한 의미의 렉처콘서트가 행해지고 있는데 그 중에서 청소년을 대상으로 하는 것으로는 ‘청소년음악회’, ‘스쿨콘서트’, ‘교과서음악회’와 같은 명칭으로 진행되는 것이 있다. 다양한 예술장르를 포괄하는 ‘영아트(Young Arts)' 프로그램에도 렉처콘서트가 일부 삽입돼 있다. 그러나 위의 콘서트들은 공연장으로 청소년·학생을 불러 모아 진행한다는 점에서 공연 감상의 의사가 있는 적극적 청소년 관객만 수용하는 한계가 있다. 따라서 미래의 관객 개발이라는 적극적 차원에서 하는 새로운 개념의 청소년 대상 공연형태의 필요성이 제기되고 본 연구에서는 이를 ‘스쿨콘서트’라는 새로운 명칭으로 부르고자 한다. ‘스쿨콘서트’는 예술을 통한 전인교육을 달성하기 위한 목적으로 단순히 나열식의 음악회가 아닌 학교나 현장의 현실에 맞는 음악프로그램을 통해서 미래의 관객인 학생들이 예술행위에 직·간접으로 참여하게 해 주는 것이다. 따라서 스쿨콘서트를 위해서는 사전에 교사와 학생을 상대로 음악에 대한 태도, 상식의 정도, 듣고 싶은 음악에 대한 사전 조사가 필수이다. 이 같은 사전 조사를 토대로 레퍼토리를 구성하고 프로그램을 마련한다는 점에서 ‘스쿨콘서트’는 기존의 해설이 있는 음악회나 렉처콘서트와는 개념과 형식에서 큰 차이가 있다. 이렇게 어린 시절에 접한 클래식 음악교육이 나중에 성인이 되었을 때 일상생활에서 예술을 향유하는데 큰 도움이 될 것이라 생각한다. 이러한 프로그램들은 교육프로그램을 통해 예술에 대한 호기심과 관심을 갖게 하고 예술의 이해와 접근을 용이하게 하며 예술을 일상생활의 중요한 부분으로써 관람행위와 창조행위가 일상의 습관으로 이어지도록 하는 것이다. 또한 이들이 자라서 성인이 되었을 때 공연장을 찾을 수 있는 잠정적인 고정관객이 될 수 있는 것이다. ‘스쿨콘서트’는 향후 공연장을 찾을 관객을 개발하기 위한 표석이 될 수 있는 프로그램이다. 관객의 참여를 이끌어 낼 수 있는 능동적 프로그램으로 공연의 질을 향상시키는 데 매우 중요한 역할을 할 것이다. 또한 관객은 이러한 프로그램을 통해 예술창작행위의 일부를 지탱하는 주체적인 요소로서 예술가 및 단체와 유기적인 관계를 통해 예술단체의 고정관객으로 참석하게 됨으로써 정규 공연의 충성도 높은 관객을 확보할 수 있는 효과를 가져 올 수 있는 것이다.
Art is a motive of the culture as a backbone of diverse cultural phenomena which continue to come into the world and become extinct and endows the mental value with the capacity to judgement. This art determines the cultural height of civil society and works as the virtual development power of democ...
Art is a motive of the culture as a backbone of diverse cultural phenomena which continue to come into the world and become extinct and endows the mental value with the capacity to judgement. This art determines the cultural height of civil society and works as the virtual development power of democracy by developing the aesthetic potential of human beings for the motive power of mature civil society establishment and power for democratic growth. In addition, art is a source which offers the new value and ideals to the society facing with the difficulties and allows the artists to bring up the social issues and doubt about common sense and opinions through art and to reflect the figure of ruined human beings. Despite the continued increase in the national income, individual quality of life did not keep up with the pace and the satisfaction level of life declined. It was true that a generation of standing did not possess the sufficient taste and enjoyment capacity to make use of the given leisure so that systematic education on cultural arts for the establishment of enjoyment capacity and taste from an adolescent period according to the cultural arts characteristics. While the social and economic structure has been changed from industry focused society into information/culture focused society, the demand for resources equipped with creative trouble shooting capability, not simple technique, has been increased. Therefore, it is necessary to improve the weak cultural arts education in existing public education and to foster the independent communication skills of juveniles and self-leading learning capability. As public education is focused on the entrance exams to university, positive cultural arts education programs for fostering artistic sensibilities are insufficient. Since 1990's, the cultural infrastructure has continued to be expanded but, in the fishing and agrarian villages estranged from cultural facilities, it is still hard to enjoy cultural activities within the village and the support for the facilities operation and program planning is incomplete. As even existing cultural infrastructure does not prepare for the sub-divided program per region, ages and a social class, social cultural arts education is not implemented based on the cultural infrastructure of the region. Arts education at school can not afford to conduct the proper education due to the limitation coming from the focused system on entrance exam, lack of social recognition, backward parts of infrastructure as well as a shortage of cultural arts teachers. In addition, it is a reality that the villages face with the reduction of cultural arts class from regular education classes along with lack of audio-visual aids such as music room and a close connection with local facilities and institutions is not made appropriately. In addition, as for the connection with local facility, it is a reality that the art education programs targeted for the juveniles are not sufficiently prepared. We should prepare for the efficient education programs which juveniles can feel the friendliness toward cultural arts by expanding 'visiting music concert' into 'school concert which visits the juveniles in local and by offering more opportunities to contact with art easily to students in conjunction with schools located in the region. Furthermore, we need to have the public institutions be responsible for some parts of art education of school and implement the workshops for students and teachers. In the planning of school curriculum, we need to have an education program planning expert involve in the planning process to help the students enjoy arts efficiently. These art education programs need to be composed of long-term and rigorous curriculum with an aim of audience creation. By measuring the education effect of the adequate art education programs periodically, we need to continue the systematic and detailed processes which associate the results with regular performance programs. In 'School Concert' if we provide the detailed tips on the musical approach and interpretation for the students, it could be the introductive stage of education on music which allows people to appreciate the music easily and comfortably. Furthermore, 'Kim Dae-Jin's music class', concert for juveniles as demonstrated from the case of Seoul Arts Center is the more efficient music education program for juveniles as it is planned to be conducted continually per stage and understanding level to help the wide understanding of classic music with simple interpretation rather than based on performance character by analyzing the audience's needs after an escape from the provider focused planning. 'Young Arts' as demonstrated from the case of Sejong Center is a performance that 9 artistic institutions visit schools directly to offer the opportunity of meeting the performance arts to students who find it difficult to visit the art centers for their friendliness toward cultural arts. Moreover, various programs of Carnegie Hall are the systematic ones considerably for juveniles and local society, which shows that schools, teachers and institutions were all closely connected with centered on institutions. These days, lecture concerts of various meanings are played and among these, the ones targeted for juveniles are 'Juvenile Music Concert', 'School Concert' and 'Textbook Concert'. Lecture concerts are partially included in 'Young Arts' programs which include a variety of genres in art. However, the above concerts have the limitation in the accommodation of the positive juvenile audiences only who have the intention to appreciate the performance as they conduct the concerts by collecting juveniles and students into the art centers. In consequence, the necessity for a new concept performance form targeted for juveniles is brought up for the positive creation of audience in the future and in this study, the performance form will be named 'school concert'. 'School Concert' encourages students who will be the audience of future to involve in art behaviors directly or indirectly with the customized music programs suitable for school and actual field of education with the aim of a good all-round education through art. As such, preliminary investigation of the teachers and students' attitude toward music and knowledge level and what music they like to listen to in advance for school concert. Based on the results of this investigation, school concert prepares for the repertory and programs, which is quite different from pre-existing concert with interpretation or lecture concert in terms of concept and form. These programs are positive ones which can draw the participation of audiences and play a very important role in improving the quality of performance. In addition, audiences participate the art performances as the loyal audience in close connection with artist groups and institutions as a positive factor supporting a part of art creation behaviors through these programs, which will contribute to securing the loyal audiences of regular performances as well.
Art is a motive of the culture as a backbone of diverse cultural phenomena which continue to come into the world and become extinct and endows the mental value with the capacity to judgement. This art determines the cultural height of civil society and works as the virtual development power of democracy by developing the aesthetic potential of human beings for the motive power of mature civil society establishment and power for democratic growth. In addition, art is a source which offers the new value and ideals to the society facing with the difficulties and allows the artists to bring up the social issues and doubt about common sense and opinions through art and to reflect the figure of ruined human beings. Despite the continued increase in the national income, individual quality of life did not keep up with the pace and the satisfaction level of life declined. It was true that a generation of standing did not possess the sufficient taste and enjoyment capacity to make use of the given leisure so that systematic education on cultural arts for the establishment of enjoyment capacity and taste from an adolescent period according to the cultural arts characteristics. While the social and economic structure has been changed from industry focused society into information/culture focused society, the demand for resources equipped with creative trouble shooting capability, not simple technique, has been increased. Therefore, it is necessary to improve the weak cultural arts education in existing public education and to foster the independent communication skills of juveniles and self-leading learning capability. As public education is focused on the entrance exams to university, positive cultural arts education programs for fostering artistic sensibilities are insufficient. Since 1990's, the cultural infrastructure has continued to be expanded but, in the fishing and agrarian villages estranged from cultural facilities, it is still hard to enjoy cultural activities within the village and the support for the facilities operation and program planning is incomplete. As even existing cultural infrastructure does not prepare for the sub-divided program per region, ages and a social class, social cultural arts education is not implemented based on the cultural infrastructure of the region. Arts education at school can not afford to conduct the proper education due to the limitation coming from the focused system on entrance exam, lack of social recognition, backward parts of infrastructure as well as a shortage of cultural arts teachers. In addition, it is a reality that the villages face with the reduction of cultural arts class from regular education classes along with lack of audio-visual aids such as music room and a close connection with local facilities and institutions is not made appropriately. In addition, as for the connection with local facility, it is a reality that the art education programs targeted for the juveniles are not sufficiently prepared. We should prepare for the efficient education programs which juveniles can feel the friendliness toward cultural arts by expanding 'visiting music concert' into 'school concert which visits the juveniles in local and by offering more opportunities to contact with art easily to students in conjunction with schools located in the region. Furthermore, we need to have the public institutions be responsible for some parts of art education of school and implement the workshops for students and teachers. In the planning of school curriculum, we need to have an education program planning expert involve in the planning process to help the students enjoy arts efficiently. These art education programs need to be composed of long-term and rigorous curriculum with an aim of audience creation. By measuring the education effect of the adequate art education programs periodically, we need to continue the systematic and detailed processes which associate the results with regular performance programs. In 'School Concert' if we provide the detailed tips on the musical approach and interpretation for the students, it could be the introductive stage of education on music which allows people to appreciate the music easily and comfortably. Furthermore, 'Kim Dae-Jin's music class', concert for juveniles as demonstrated from the case of Seoul Arts Center is the more efficient music education program for juveniles as it is planned to be conducted continually per stage and understanding level to help the wide understanding of classic music with simple interpretation rather than based on performance character by analyzing the audience's needs after an escape from the provider focused planning. 'Young Arts' as demonstrated from the case of Sejong Center is a performance that 9 artistic institutions visit schools directly to offer the opportunity of meeting the performance arts to students who find it difficult to visit the art centers for their friendliness toward cultural arts. Moreover, various programs of Carnegie Hall are the systematic ones considerably for juveniles and local society, which shows that schools, teachers and institutions were all closely connected with centered on institutions. These days, lecture concerts of various meanings are played and among these, the ones targeted for juveniles are 'Juvenile Music Concert', 'School Concert' and 'Textbook Concert'. Lecture concerts are partially included in 'Young Arts' programs which include a variety of genres in art. However, the above concerts have the limitation in the accommodation of the positive juvenile audiences only who have the intention to appreciate the performance as they conduct the concerts by collecting juveniles and students into the art centers. In consequence, the necessity for a new concept performance form targeted for juveniles is brought up for the positive creation of audience in the future and in this study, the performance form will be named 'school concert'. 'School Concert' encourages students who will be the audience of future to involve in art behaviors directly or indirectly with the customized music programs suitable for school and actual field of education with the aim of a good all-round education through art. As such, preliminary investigation of the teachers and students' attitude toward music and knowledge level and what music they like to listen to in advance for school concert. Based on the results of this investigation, school concert prepares for the repertory and programs, which is quite different from pre-existing concert with interpretation or lecture concert in terms of concept and form. These programs are positive ones which can draw the participation of audiences and play a very important role in improving the quality of performance. In addition, audiences participate the art performances as the loyal audience in close connection with artist groups and institutions as a positive factor supporting a part of art creation behaviors through these programs, which will contribute to securing the loyal audiences of regular performances as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.