복합문화예술공간의 출현은 사람들의 관심분야가 다양해지고 복잡한 생활패턴에 대한 배려의 하나라고 볼 수 있을 것이다. 또한 예술이 더 이상 감상으로만 그치는 것이 아니라 작품에 대한 상품을 구매하기까지의 활동을 포함시키는 의미로 까지 확대되고 있기 때문에 복합문화예술공간에 대한 기대와 발전 가능성은 무궁무진하다 하겠다.
복합문화예술공간이 발전하기 위해서 무엇보다 사람과의 ‘소통의 장’이 마련되어져야 하는 것이 필수 요건이다. 그것이 곳 살아있는 공간으로써 성장해 나갈 수 있는 밑 바탕이 되기 때문이다. 경직된 사고와 선입견을...
복합문화예술공간의 출현은 사람들의 관심분야가 다양해지고 복잡한 생활패턴에 대한 배려의 하나라고 볼 수 있을 것이다. 또한 예술이 더 이상 감상으로만 그치는 것이 아니라 작품에 대한 상품을 구매하기까지의 활동을 포함시키는 의미로 까지 확대되고 있기 때문에 복합문화예술공간에 대한 기대와 발전 가능성은 무궁무진하다 하겠다.
복합문화예술공간이 발전하기 위해서 무엇보다 사람과의 ‘소통의 장’이 마련되어져야 하는 것이 필수 요건이다. 그것이 곳 살아있는 공간으로써 성장해 나갈 수 있는 밑 바탕이 되기 때문이다. 경직된 사고와 선입견을 벗어버리는 노력을 해야 할 것이며 외부와의 소통뿐만 아니라 내부와의 소통의 문을 늘 열어놓아야 할 것이다.
한발 더 나아가 이제 복합문화예술공간은 새로운 역할을 맡아야 한다. 문화 예술 공간의 이미지를 초월하여 찾는 이들이 바쁜 일상을 벗어나 자유롭게 휴식의 기쁨을 만끽할 수 있는 공간의 역할도 감당해야 한다. 복합문화예술공간을 찾는 것이 가끔 발생하는 이벤트가 아니라 생활 속의 한 부분으로 자리 잡는 문화가 형성되어야만 본래의 가치를 회복할 수 있을 것이다.
이제 우리는 보다 근본적으로 복합문화 예술공간의 의미를 ‘인간이 인간답게 살기 위한 필수공간’으로 인식해야 한다. 복합문화 예술공간은 문화예술의 창작성이 발휘되는 창조의 장 일뿐 만 아니라 각 예술 장르와 대중이 만나는 만남의 장, 더 나아가 문화적 감성이 교류함으로써 참여로 이끄는 촉매의 장으로까지 확장된 개념으로 사용되며 산업화와 도시화 속에서 발생하는 피할 수 없는 황폐화를 막아주는 사회가 필요로 하는 공간이다.
복합문화예술공간의 발전은 풍성한 프로그램, 탄탄한 기획뿐만 아니라 적극적인 홍보와 마케팅이 이뤄질 때 가능하다. 본 논문에서는 적극적인 마케팅활동을 펼치고 있는 국, 내외 사례조사를 통해 성남아트센터의 발전 방향을 모색해 보았다. 마케팅활동의 중심은 바로 ‘관객개발’이라 말 할 수 있다. 예술의 전당의 ‘브런치 콘서트’, 정동극장의 ‘정오의 예술무대’, 성남아트센터의 ‘마티네 콘서트’ 등은 공연의 시간대를 조정함으로써 오전시간대의 주부관객과 점심시간대의 직장인들을 위한 프로그램이다. 틈새시장을 개발함으로써 잠재된 관객을 발굴한 대표적인 예라 할 수 있다.
QPAC(Queensland Performing Art Center)에서 주목하여 본 것은 마케팅부서가 별도로 있는 점과 기업과의 적극적인 마케팅활동이다. 추진력과 상황대처 능력의 효과를 볼 수 있는 조직이라 할 수 있다. 좋은 프로그램과 기획이면 이미 성공한 것처럼 생각하는 안이함을 버려야 하며 작품이 막을 내릴 때까지 마케팅 활동은 지속적으로 이뤄져야 할 것이다. 그것이 단 한 개의 기업이든 단 한사람의 관객이든 그 뒤에 숨어있는 잠재관객을 바라 볼 수 있는 눈을 가져야 할 것이다. 링컨센터와 뉴욕필하모니오케스트라에서도 잠재관객을 개발하는 일환으로 예술교육 프로그램을 적극적으로 실시하고 있다. 또한 경기도 문화의 전당은 지역주민을 위한 다양한 프로그램을 통해 지역주민의 예술향유 확대를 위한 마케팅활동을 펼치며 복합문화예술공간의 역할을 감당하고 있다.
마케팅측면에서 바라본 성남아트센터의 현재까지의 운영현황은 국, 내외 성공사례 못지 않게 다양한 활동을 통해 성장해 왔음을 알 수 있다. 탄천페스티발 등, 축제를 통해 꾸준한 이미지 상승효과를 꾀하고 기업과의 마케팅활동을 통해 성남아트센터의 관객개발뿐 만 아니라 지역주민의 발전을 위해 도모해왔다. 국, 내외 대형 작품을 유치하는 것과 더불어 지역 동호회를 위한 장을 마련해 주고 있으며, 또한 아카데미 활성화와 청소년을 위한 예술교육 프로그램 개발 등 복합문화예술공간으로서의 모양과 입지를 세워나가고 있다. 본 논문의 Ⅴ장에서는 국, 내외 사례와 성남아트센터의 운영현황을 바탕으로 성남아트센터의 조직, 홍보, 및 마케팅 측면에서의 프로그램 등 자칫 간과하기 쉬운 부분에 대한 보완점을 모색해 보았다.
성남아트센터의 훌륭한 하드웨어가 지역주민들의 발길이 끊이지 않는 편안한 휴식처로 자리매김 되며 또한 소프트웨어의 탄탄함이 지역주민뿐 만 아니라 성남아트센터를 찾는 이들의 마음에 오래도록 기억되어 복합문화예술공간의 모델로써 자리매김 하길 바란다.
복합문화예술공간의 출현은 사람들의 관심분야가 다양해지고 복잡한 생활패턴에 대한 배려의 하나라고 볼 수 있을 것이다. 또한 예술이 더 이상 감상으로만 그치는 것이 아니라 작품에 대한 상품을 구매하기까지의 활동을 포함시키는 의미로 까지 확대되고 있기 때문에 복합문화예술공간에 대한 기대와 발전 가능성은 무궁무진하다 하겠다.
복합문화예술공간이 발전하기 위해서 무엇보다 사람과의 ‘소통의 장’이 마련되어져야 하는 것이 필수 요건이다. 그것이 곳 살아있는 공간으로써 성장해 나갈 수 있는 밑 바탕이 되기 때문이다. 경직된 사고와 선입견을 벗어버리는 노력을 해야 할 것이며 외부와의 소통뿐만 아니라 내부와의 소통의 문을 늘 열어놓아야 할 것이다.
한발 더 나아가 이제 복합문화예술공간은 새로운 역할을 맡아야 한다. 문화 예술 공간의 이미지를 초월하여 찾는 이들이 바쁜 일상을 벗어나 자유롭게 휴식의 기쁨을 만끽할 수 있는 공간의 역할도 감당해야 한다. 복합문화예술공간을 찾는 것이 가끔 발생하는 이벤트가 아니라 생활 속의 한 부분으로 자리 잡는 문화가 형성되어야만 본래의 가치를 회복할 수 있을 것이다.
이제 우리는 보다 근본적으로 복합문화 예술공간의 의미를 ‘인간이 인간답게 살기 위한 필수공간’으로 인식해야 한다. 복합문화 예술공간은 문화예술의 창작성이 발휘되는 창조의 장 일뿐 만 아니라 각 예술 장르와 대중이 만나는 만남의 장, 더 나아가 문화적 감성이 교류함으로써 참여로 이끄는 촉매의 장으로까지 확장된 개념으로 사용되며 산업화와 도시화 속에서 발생하는 피할 수 없는 황폐화를 막아주는 사회가 필요로 하는 공간이다.
복합문화예술공간의 발전은 풍성한 프로그램, 탄탄한 기획뿐만 아니라 적극적인 홍보와 마케팅이 이뤄질 때 가능하다. 본 논문에서는 적극적인 마케팅활동을 펼치고 있는 국, 내외 사례조사를 통해 성남아트센터의 발전 방향을 모색해 보았다. 마케팅활동의 중심은 바로 ‘관객개발’이라 말 할 수 있다. 예술의 전당의 ‘브런치 콘서트’, 정동극장의 ‘정오의 예술무대’, 성남아트센터의 ‘마티네 콘서트’ 등은 공연의 시간대를 조정함으로써 오전시간대의 주부관객과 점심시간대의 직장인들을 위한 프로그램이다. 틈새시장을 개발함으로써 잠재된 관객을 발굴한 대표적인 예라 할 수 있다.
QPAC(Queensland Performing Art Center)에서 주목하여 본 것은 마케팅부서가 별도로 있는 점과 기업과의 적극적인 마케팅활동이다. 추진력과 상황대처 능력의 효과를 볼 수 있는 조직이라 할 수 있다. 좋은 프로그램과 기획이면 이미 성공한 것처럼 생각하는 안이함을 버려야 하며 작품이 막을 내릴 때까지 마케팅 활동은 지속적으로 이뤄져야 할 것이다. 그것이 단 한 개의 기업이든 단 한사람의 관객이든 그 뒤에 숨어있는 잠재관객을 바라 볼 수 있는 눈을 가져야 할 것이다. 링컨센터와 뉴욕필하모니오케스트라에서도 잠재관객을 개발하는 일환으로 예술교육 프로그램을 적극적으로 실시하고 있다. 또한 경기도 문화의 전당은 지역주민을 위한 다양한 프로그램을 통해 지역주민의 예술향유 확대를 위한 마케팅활동을 펼치며 복합문화예술공간의 역할을 감당하고 있다.
마케팅측면에서 바라본 성남아트센터의 현재까지의 운영현황은 국, 내외 성공사례 못지 않게 다양한 활동을 통해 성장해 왔음을 알 수 있다. 탄천페스티발 등, 축제를 통해 꾸준한 이미지 상승효과를 꾀하고 기업과의 마케팅활동을 통해 성남아트센터의 관객개발뿐 만 아니라 지역주민의 발전을 위해 도모해왔다. 국, 내외 대형 작품을 유치하는 것과 더불어 지역 동호회를 위한 장을 마련해 주고 있으며, 또한 아카데미 활성화와 청소년을 위한 예술교육 프로그램 개발 등 복합문화예술공간으로서의 모양과 입지를 세워나가고 있다. 본 논문의 Ⅴ장에서는 국, 내외 사례와 성남아트센터의 운영현황을 바탕으로 성남아트센터의 조직, 홍보, 및 마케팅 측면에서의 프로그램 등 자칫 간과하기 쉬운 부분에 대한 보완점을 모색해 보았다.
성남아트센터의 훌륭한 하드웨어가 지역주민들의 발길이 끊이지 않는 편안한 휴식처로 자리매김 되며 또한 소프트웨어의 탄탄함이 지역주민뿐 만 아니라 성남아트센터를 찾는 이들의 마음에 오래도록 기억되어 복합문화예술공간의 모델로써 자리매김 하길 바란다.
The appearance of Culture and Arts Complexes is kind of a thoughtful consideration of peoples’ increasingly varied interest and complex living patterns. Also, expectation and developmental possibility of cultural arts complexes are infinite. Now, art is not only appreciation but has become an activi...
The appearance of Culture and Arts Complexes is kind of a thoughtful consideration of peoples’ increasingly varied interest and complex living patterns. Also, expectation and developmental possibility of cultural arts complexes are infinite. Now, art is not only appreciation but has become an activity for purchasing a product.
‘A place of communication’ is the essential factor for developing cultural arts complexes. This is a foundation to be an alive space. It needs effort to get rid of stiff thought and preconception and has to open the gateway of communication for internal and external space.
In the future, though, cultural arts complexes should take another role. It has to transcend the image of cultural art space not also play the role which allows full relaxation. Visiting such cultural arts complexes must solidify itself as a part of everyday life rather than a place one visits on occasion and only then, may it recover some of its original value.
Now, we must recognize the significance of cultural arts complexes to essential space of manlike life for human. Cultural arts complexes are not only fields of creation for displaying cultural creativity but also fields for meeting between genres and the public. One step further, as a place where cultural sensitivities are exchanged which is used as places which induce participation, it is a place necessary within society to reduce levels of desolation.
The development of cultural arts complex is possible when it includes abundant programs, strong planning, active publicity and marketing. The objective of this research is to investigate the directions for development of the Seongnam Arts Center through research on domestic and overseas marketing activities. The primary focus of marketing activities is precisely ‘audience development’. Seoul Arts Center has a 'Brunch Concert', Chongdong Theater has the 'Art Stage at Noon' and Seongnam Arts Center has a 'Matinee Concert' program. These are programs held at noon for housewives and professionals who have recessed for lunch. It is a leading of how new potential audiences are being found through development of niche markets.
The point to highlight about QPAC (Queensland Performing Art Center) is that they possess a separated marketing division and are known to conduct active marketing on corporations. It can be said that their organization allows for added drive and more efficiency in responding to new situations. Just because one has a great program and planning, they must rid any advanced thoughts of guaranteed success and continue to conduct active marketing activities until the program comes to an end. One must possess an eye which discovers potential customers, rather that customer is a corporation or just one individual. Lincoln Center and New York Philharmonic Orchestra are conducting art education in an effort to develop potential audiences. Also, cultural centers with Gyeonggi province have many programs for local residents to broaden art enjoyment, and in turn, are playing the role of cultural arts complexes.
Up until now, the operational status of the Seongnam Arts Center from a marketing perspective, illustrates various activities on level with successful domestic and overseas cases and has allowed them significant growth. Activities, such as the Tancheon festival, have allowed consistent improvements to their image and various marketing activities have helped not only to develop new audiences but also local residents as well.
It is not only a source of large-scale local and overseas performances, but is serving as a meeting place for the local community. In addition, it is solidifying its position and image as a cultural arts complex through various activities, such as activating academic activities, developing art education programs for adolescents, etc. Chapter 5 of this thesis will investigate on the improvements which can be made to the Seongnam Arts Center in terms of organizational, publicity, and marketing perspectives.
We strongly hope that the outstanding hardware of Seongnam Arts Center will become a convenient resting place for local residents and the strength of their software will allow them to develop into a cultural arts center long-lasting in the memories of its audience.
The appearance of Culture and Arts Complexes is kind of a thoughtful consideration of peoples’ increasingly varied interest and complex living patterns. Also, expectation and developmental possibility of cultural arts complexes are infinite. Now, art is not only appreciation but has become an activity for purchasing a product.
‘A place of communication’ is the essential factor for developing cultural arts complexes. This is a foundation to be an alive space. It needs effort to get rid of stiff thought and preconception and has to open the gateway of communication for internal and external space.
In the future, though, cultural arts complexes should take another role. It has to transcend the image of cultural art space not also play the role which allows full relaxation. Visiting such cultural arts complexes must solidify itself as a part of everyday life rather than a place one visits on occasion and only then, may it recover some of its original value.
Now, we must recognize the significance of cultural arts complexes to essential space of manlike life for human. Cultural arts complexes are not only fields of creation for displaying cultural creativity but also fields for meeting between genres and the public. One step further, as a place where cultural sensitivities are exchanged which is used as places which induce participation, it is a place necessary within society to reduce levels of desolation.
The development of cultural arts complex is possible when it includes abundant programs, strong planning, active publicity and marketing. The objective of this research is to investigate the directions for development of the Seongnam Arts Center through research on domestic and overseas marketing activities. The primary focus of marketing activities is precisely ‘audience development’. Seoul Arts Center has a 'Brunch Concert', Chongdong Theater has the 'Art Stage at Noon' and Seongnam Arts Center has a 'Matinee Concert' program. These are programs held at noon for housewives and professionals who have recessed for lunch. It is a leading of how new potential audiences are being found through development of niche markets.
The point to highlight about QPAC (Queensland Performing Art Center) is that they possess a separated marketing division and are known to conduct active marketing on corporations. It can be said that their organization allows for added drive and more efficiency in responding to new situations. Just because one has a great program and planning, they must rid any advanced thoughts of guaranteed success and continue to conduct active marketing activities until the program comes to an end. One must possess an eye which discovers potential customers, rather that customer is a corporation or just one individual. Lincoln Center and New York Philharmonic Orchestra are conducting art education in an effort to develop potential audiences. Also, cultural centers with Gyeonggi province have many programs for local residents to broaden art enjoyment, and in turn, are playing the role of cultural arts complexes.
Up until now, the operational status of the Seongnam Arts Center from a marketing perspective, illustrates various activities on level with successful domestic and overseas cases and has allowed them significant growth. Activities, such as the Tancheon festival, have allowed consistent improvements to their image and various marketing activities have helped not only to develop new audiences but also local residents as well.
It is not only a source of large-scale local and overseas performances, but is serving as a meeting place for the local community. In addition, it is solidifying its position and image as a cultural arts complex through various activities, such as activating academic activities, developing art education programs for adolescents, etc. Chapter 5 of this thesis will investigate on the improvements which can be made to the Seongnam Arts Center in terms of organizational, publicity, and marketing perspectives.
We strongly hope that the outstanding hardware of Seongnam Arts Center will become a convenient resting place for local residents and the strength of their software will allow them to develop into a cultural arts center long-lasting in the memories of its audience.
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