교육을 전담하는 학교라는 기관이 생겨나기 시작하면서 교육이나 심리학의 전문가가 등장하였고 학생들이 흥미를 잃고 학습활동에 싫증을 느끼며 때로는 반항하기도 하는 이 같은 현상을 비판적으로 보지 않을 수 없게 되었다. 그들은 이 같은 교실의 현상을 어떻게 바로 잡아 볼 수 없을까 하는 문제를 깊이 생각하게 되었다. 그리고 이러한 생각은 결국 어떠한 신념 또는 이론으로 발전하게 된다. 한 교사가 가르칠 과제를 택하고 그 과제의 전개에 필요한 자료를 선정하고 수업의 과정에서 활용할 여러 가지 방법을 결정하는 데 있어서는 그 교사의 '학습에 대한 견해'(...
교육을 전담하는 학교라는 기관이 생겨나기 시작하면서 교육이나 심리학의 전문가가 등장하였고 학생들이 흥미를 잃고 학습활동에 싫증을 느끼며 때로는 반항하기도 하는 이 같은 현상을 비판적으로 보지 않을 수 없게 되었다. 그들은 이 같은 교실의 현상을 어떻게 바로 잡아 볼 수 없을까 하는 문제를 깊이 생각하게 되었다. 그리고 이러한 생각은 결국 어떠한 신념 또는 이론으로 발전하게 된다. 한 교사가 가르칠 과제를 택하고 그 과제의 전개에 필요한 자료를 선정하고 수업의 과정에서 활용할 여러 가지 방법을 결정하는 데 있어서는 그 교사의 '학습에 대한 견해'(학습이론)가 중추적인 역할을 하게 된다. 그러므로 학습에 대한 교사의 견해(학습이론)는 교수-학습 활동의 질적 수준에 많은 영향을 미치는 것이다. 이에 본 연구는 현재 교육현장에서 수업을 받고 있는 학생들에게 보다 학습 활동에 대한 높은 참여를 유도하기 위하여 행동주의 학습이론을 중심으로 수학 수업을 전개하여 학생들이 자발적으로 수업에 참여하고 수업을 이끌어 나갈 수 있는 방안들을 모색하였고 이에 학생들의 변화를 관찰하고자 한다. 또한 행동주의 학습이론을 토대로 수학과 지도모형을 제시하여 실제로 접할 수 있는 수업에서의 이 이론이 어떻게 수업에 적용되어 지도할 수 있는지 알아보고자 한다.
교육을 전담하는 학교라는 기관이 생겨나기 시작하면서 교육이나 심리학의 전문가가 등장하였고 학생들이 흥미를 잃고 학습활동에 싫증을 느끼며 때로는 반항하기도 하는 이 같은 현상을 비판적으로 보지 않을 수 없게 되었다. 그들은 이 같은 교실의 현상을 어떻게 바로 잡아 볼 수 없을까 하는 문제를 깊이 생각하게 되었다. 그리고 이러한 생각은 결국 어떠한 신념 또는 이론으로 발전하게 된다. 한 교사가 가르칠 과제를 택하고 그 과제의 전개에 필요한 자료를 선정하고 수업의 과정에서 활용할 여러 가지 방법을 결정하는 데 있어서는 그 교사의 '학습에 대한 견해'(학습이론)가 중추적인 역할을 하게 된다. 그러므로 학습에 대한 교사의 견해(학습이론)는 교수-학습 활동의 질적 수준에 많은 영향을 미치는 것이다. 이에 본 연구는 현재 교육현장에서 수업을 받고 있는 학생들에게 보다 학습 활동에 대한 높은 참여를 유도하기 위하여 행동주의 학습이론을 중심으로 수학 수업을 전개하여 학생들이 자발적으로 수업에 참여하고 수업을 이끌어 나갈 수 있는 방안들을 모색하였고 이에 학생들의 변화를 관찰하고자 한다. 또한 행동주의 학습이론을 토대로 수학과 지도모형을 제시하여 실제로 접할 수 있는 수업에서의 이 이론이 어떻게 수업에 적용되어 지도할 수 있는지 알아보고자 한다.
Any attempt at instruction, whether formal or informal, and whether offered by teachers, parents, or anyone else interested in the education of others, must be geared to the developmental level of the learner. A developmental perspective of how students learn takes into consideration their physical,...
Any attempt at instruction, whether formal or informal, and whether offered by teachers, parents, or anyone else interested in the education of others, must be geared to the developmental level of the learner. A developmental perspective of how students learn takes into consideration their physical, social. and intellectual ability to learn and how their behavior changes over time. A general knowledge of human development, therefore, prepares the teacher to recognize the learners' readiness for new learning experiences and to shape the instructional process accordingly. By continually providing appropriate new learning experiences to students, the teacher challenges their maturational state and ensures their intellectual progress and social growth. The learning theories make lessons more productive and offer skills to make learning more facile through various teaching methods. Still, many lessons have been done under some limited theories. Moreover, in the basis of each theory, I will offer a teaching plan in mathematics and look into how these theories can apply to real lessons.
Any attempt at instruction, whether formal or informal, and whether offered by teachers, parents, or anyone else interested in the education of others, must be geared to the developmental level of the learner. A developmental perspective of how students learn takes into consideration their physical, social. and intellectual ability to learn and how their behavior changes over time. A general knowledge of human development, therefore, prepares the teacher to recognize the learners' readiness for new learning experiences and to shape the instructional process accordingly. By continually providing appropriate new learning experiences to students, the teacher challenges their maturational state and ensures their intellectual progress and social growth. The learning theories make lessons more productive and offer skills to make learning more facile through various teaching methods. Still, many lessons have been done under some limited theories. Moreover, in the basis of each theory, I will offer a teaching plan in mathematics and look into how these theories can apply to real lessons.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.